Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cazul motociclistului care a omorât un trotinetist sau solidaritatea motocicliștilor pentru o cauză (in)umană

trotinetist - accident

Conducătorul unei trotinete, aruncat în fața unei mașini, după un conflict în trafic cu un motociclist. Foto: captură video Digi24

Solidaritatea este un lucru minunat atunci când e făcută pentru cauze umane. Atunci însă când scopul solidarității este un interes egoist și inuman, solidaritatea este dezgustătoare cel puțin. Este și cazul motocicliștilor care au sărit ca arși la accidentul mortal provocat de colegul lor. În situația concretă motociclistul este acuzat de omor din culpă, în termeni comuni este un criminal. Cum adică să te solidarizezi cu un criminal și să cauți să-i găsești scuze? E posibil acest lucru numai dacă te regăsești și tu în situația celui pe care îl aperi, adică dacă și tu ai fi făcut exact același lucru, dacă și tu ești un potențial criminal.

Motocicliștii sunt o categorie aparte în societatea noastră, s-au organizat în grupuri, găști, bande, asociații, cluburi. Ceea ce îi unește este pasiunea pentru mersul motorizat pe două roți, pasiunea pentru adrenalină, riscul, viața trăită la limită. În restul timpului sunt oameni normali, au joburi, familii, copii. Odată intrați în grupul de motocicliști se schimbă, capătă gustul pericolului și al aventurii, devin alți oameni. Probabil e o terapie pentru că toate aceste sentimente sunt în ei, dar într-o formă neexprimată. Se mai ocupă și cu activități umanitare, din dorința de a mai îmblânzi percepția oamenilor și probabil imaginea lor despre ei înșiși.

Dar faptul că ajuți oameni nu-ți dă dreptul să omori oameni. Pe rețelele de socializare s-a dezlănțuit o întreagă operațiune de susținere a motociclistului criminal, disculpându-l cu cele mai stupide argumente. Era un om bun, calm, calculat, ajuta oameni. Păi nu s-a văzut deloc lucrul acesta în trafic, din contră, un om impulsiv, periculos, agresiv. Ca să nu mai spunem că mai avea un dosar pe rol pentru o faptă similară, o ucidere din culpă a unui biciclist. Făcea parte dintr-un club unde era instructor de conducere defensivă - dacă așa arată cei care conduc defensiv mă întreb cum arată cei care conduc ofensiv. Cei care au vrut, probabil, să-l ajute, i-au făcut mai mult rău, oamenii s-au simțit oripilați de postările lor de sprijin și disculpare, au atras și mai mult atenția asupra acestui subiect și în general asupra acestui grup. Am văzut de mute ori în trafic tineri motocicliști certându-i pe șoferi că nu le lasă loc să se strecoare să ajungă primii la semafor.

Am încercat și eu să merg cu bicicleta prin București, este practic un chin. În trafic, pe trotuar, prin parcuri, mersul cu bicicleta e o cursă cu obstacole plină de neprevăzut cu nervii întinși la maximum. Nu am simțit nici cea mai mică plăcere fiind în permanență concentrat să nu lovesc pe cineva sau să nu mă lovească cineva. Așa că am renunțat, dar asta nu înseamnă că nu-i susțin pe cei care promovează mersul pe bicicletă, sper să reușească. 

În ultima perioadă în oraș a apărut o invazie de trotinete și trotinetiști. Riscul mi se pare și mai mare, lipsa de protecție, echilibristică pe două roți, condițiile de trafic, nimic din toate acestea nu-mi inspiră securitate. Ca șofer întâlnirea pe stradă cu trotinetiștii e un stres, trebuie să fiu de trei ori mai atent, mi se par extrem de fragili și vulnerabili pe plăcuța lor electrică, îi evit, îi ocolesc, îi las să între în față numai să scap de ei. Când sunt în spatele mașinii apar pe stânga, apoi pe dreapta, dispar pe cealaltă bandă și îmi apar în față. Nu știu dacă cunosc regulile de circulație, nu știu dacă nu intră într-o groapă și cad în fața mașinii, poate îi bate soarele-n cap și leșină de pe trotinetă.

Din acest punct de vedere eu recunosc, sunt adeptul deplasării în oraș cu metroul sau cu STB-ul, chiar dacă uneori e mai aglomerat, dar măcar scap de nervii și înjurăturile din trafic. Ceea ce vă doresc și dumneavoastră.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Asa e dom''le ....niste bestii motociclistii astia. TOTI !!!! Dar am vazut si alte bestii mai rele ..... De regula cei care generalizeaza. Si care reusesc sa faca o acuzatie din faptul ca unii oameni (intamplator motociclisti) ajuta alti oameni. Au dat si verdictul .... "degeaba ajutati oamenii ca tot nesimtiti, needucati sunteti".. Nu stiu de ce dar am vaga impresie ca "generalistii" astia n-au ajutat in viata lor pe cineva. Si nici nu au cum. Pentru ei lumea fiind compusa din doua parti si anume : principala (adica ei) si secundara (restul). Eu nu am vazut nici un club de motoare sa-l apere pe motociclist. Si nici nu este cazul. ESTE VINOVAT. Dar sa bagi pe toata lumea care merge pe motocicleta in aceiasi ciorba este de prost-gust. Asa au facut si nazistii. Au impartit lumea pe categorii. Cum ar fi de exemplu eu sa spun despre toti oamenii care se numesc Mircea ca sunt niste ............. doar pentru ca vecinul meu sudor se numeste asa si are .....obiceiuri proaste ???
    • Like 0
    • @ Nikkidingo Nikkidingo
      Bați câmpii. Cel care generalizează ești doar tu.
      • Like 3
    • @ Nikkidingo Nikkidingo
      Despre motocicliști este ușor să generalizezi. Nu cred că am văzut în trafic vreunul cu tobele motocicletei in regula. Toți, dar toți, le au "sparte".
      Nesimțirea de a tura un motor in 2 timpi fara atenuarea evacuarii este comuna deci motocicliștilor.
      Cu singura diferență că unii au motor in 4 timpi...
      • Like 1
    • @ Deliu Gabriel
      Esti mai orb ca un liliac .... era suficient sa te uiti fix inainte sa scrii la mesajul d-lui Mircea Rusu :))) Daca nu te ai prins eu vorbeam de comentariile de mai jos.
      • Like 0
    • @ Mircea Rusu
      Mdea ... cu evacuarea nu pot sa nu-ti dau dreptate in sensul ca este galagioasa. E greu sa faci motociclete "tacute". Majoritatea asa sunt din constructie. Presupun ca in oras unde este aglomerat este deranjant. Dar in rest ....soselele sunt pentru toata lumea. Eu unul nu am fost deranjat niciodata de zgomotul lor. Si sa stii ca n-am motor si nici permis (cu toate ca regret). Mai scarbos e cand vad X6 oprit sau mergand alene cu motorul de 3000, maneaua data la maxim si propietarul scuipand seminte pe geam.
      • Like 0
    • @ Nikkidingo Nikkidingo
      check icon
      Nu mai mîncați rahat cu polonicul, vă rog!
      • Like 1
    • @ Mircea Rusu
      Unde vezi tu motoare in 2 timpi turate pe strada si cu tobe 'sparte'?! Tot ce vezi pe strada acum sunt 99% in 4 timpi. Poate mai vezi mopede in 2 timpi. Motoare in 2 timpi nu mai sunt decat la motocross sau enduro ... si nu le vezi tu pe strada. Sunt de acord ca unii isi modifica evacuarea dar nu te mai da rotund ca stii despre motoare.
      • Like 0
  • De acord cu toate comentariile anterioare. DAR...de trotinetarii care iti vin din dreapta si iti sar in fata pe trecerea de pietoni, de trotinetarii care iti serpuiesc in fata pe mijlocul benzii, cu scule cu demaraj rapid, astfel incat ei se "adapostesc" in 3 sec pe un "safe lane", iar tu il troznesti cu capul de caldaram pe biciclistul din fata ta, cine vorbeste?
    • Like 0
  • Un Huidu pe două roţi.
    Justiţia îl va găsi nevinovat. N-a dat cu cuţitu', a greşit, e om (?) şi el...
    • Like 2
  • Dan check icon
    Motococlistii sunt de fel niste sinucigasi, persoane frustrate care isi satisfac orgoliul si lipsa de stima de sine turand motoarele la maxim la semafor si expunandu-se la riscuri inutile. Acum se dovedeste ca sunt si niste infractori de drept comun, niste ucigasi ordinari..
    • Like 0
  • Gastile de motociclisti de la noi sunt o turma de maimute care imita ce vad si cred ei ca se intampla in sua. Pana si in vestimentatie maimutaresc acele bande de infractori notorii. Se "inspira" din filmele americane in care aceasta categorie este dura, traieste doar din infractiuni, contrabanda, violenta. Sunt convins ca nu este chiar asa acolo. Autoritatea isi face simtita prezenta. Dar la noi, cu o politie incapabila, ignoranta, alcatuita din burtosi semianalfabeti, geleti si pensati, mimoze care arata de parca intra in ring pentru dansul la bara, condusi de niste "doctori" tip oprea, ei insasi niste infractori, cu dosare penale ce se tot judeca, se amana si sfarsesc cu scoaterea de sub urmarire, mutari in alte parti, in cel mai rau caz cu arest la domiciliu pentru cea mai scurta perioada.
    Faptul ca motociclistii fac parada televizata din ajutorarea unor oameni aflati la nevoie nu-i face indivizi civilizati. Sunt o categorie de needucati, nesimtiti si sfidatori ai celorlalti. Un exemplu: unde locuiesc eu, in blocul de vis a vis s-au inmultit motociclistii. Nu-i opreste nimeni ca la ore cand trebuie respectata linistea sa se apuce de "reparatii" si sa-si tureze motoarele sub ferestrele apartamentelor; dimineata, fie ca este ora 03, fie 06, se pregatesc de plecare si-si "incalzesc" motoarele tot sub ferestrele apartamentelor; pe sosele isi ambaleaza motoarele la maximum declansad alarmele masinilor parcate Nu mai vorbesc de felul in care circula in trafic.
    Trotinetistii, un nou pericol public, circula haotic, uneori cate doi pe trrotineta, pe carosabil, pe trotoare, pe aleile parcurilor.
    La noi nimic nu este reglementat si supravegheat, in afara de traficul masinilor si ala de multe ori ca vai de lume. Primii dusmani ai disciplinei rutiere sunt parlamentarii ai caror soferi, progenituri degenerate sau chiar ei insisi sunt niste infractori, circula beti sau drogati, nu respecta restrictiile de viteza, se opun cu vehementa coceperii legislatiei in cauza si chiar aplicarii ei. Dupa aceasta categorie de trantori si infractori urmeaza magistratii si capii politiei.
    Asta este actualul tablou al degeneratei societati in care traim in prezent. Scape cine poate!
    • Like 3
    • @ Mircea Zugravu
      Nici măcar nu duc pana la capăt maimutareala : se întâlnesc, fac grătare, beau și asculta .... MANELEEEE :))))(
      • Like 4
    • @ Mircea Florian
      Dementa societatii umane a luat proportii inspaimantatoare. Dementi in toate domeniile, la toate nivelurile sociale si profesionale. Omul a devenit o bestie fara ratiune. Nu vreau sa-mi imaginez cum se va pune capat haosului. In tot cazul nu "democratic". S-a ajuns prea departe.
      • Like 0
  • Asa este , trotinetistii, o mare parte, circula haotic ...dar nici cu motociclistii nu-mi este rusine ?! Poate ca cei care conduc cluburile ar trebui sa faca , cu membri lor ,cursuri de etica rutiera , de comportament civic, sa stea in coloana ca orice conducator, sa nu tureze motoarele si sa faca un zgomot infernal, sa nu circule cu 200 la ora, in oras , si multe asemenea ?! Si ,nu in ultimul rand, sa-si faca propria ,,politie'', sa urmareasca comportamentele agresive, imorale in trafic , ale motociclistilor , sa sesizeze organele competente ...adica, sa-si faca curatenie in propria ,,ograda'', apoi pot comenta, se pot lamenta ca nu sunt protejati in trafic ,si , cu siguranta, nu ar mai face front comun cu un criminal ?!!! Indiferent ce i-a facut trotinetistul, ar fi trebuit sa sesizeze organele competente, nu sa-si faca singur dreptate, mai ales intr-un asemenea mod ?! Merita cel putin 30 de ani de detentie ? Daca ar fi dupa mine, toti cei acuzati de crima, cu premeditare sau datorita unui act violent, voit, i-as inchide pe viata , FARA DREPT DE ELIBERARE CONDITIONATA !!!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult