Foto: Inquam Photos
Curtea Constituțională a stabilit joi că Guvernul României nu are nevoie de acordul Parlamentului pentru a instaura și pentru a prelungi starea de alertă, relatează Digi24.
Avocatul Poporului a atacat la CCR mai multe articole din Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Potrivit Avocatului Poporului, prin aprobarea de către Parlament a unei Hotărâri a Guvernului de instituire a stării de alertă se aduce atingere principiului separaţiei puterilor în stat, iar prin introducerea unei "noi forme de control parlamentar asupra actelor Guvernului", Parlamentul "a convertit natura juridică tradiţională de act administrativ normativ a hotărârii de Guvern într-un document politic"
CCR a mai admis sesizarea Avocatului Poporului, care consideră că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.11/2020 care prevede carantina pentru persoanele care vin din zonele afectate de pandemia de coronavirus. Ca urmare, carantina pentru cei care intră în țară nu poate fi dispusă prin ordin de ministru.
„În cazul epidemiilor/pandemiilor sau situațiilor de urgență de sănătate publică internaționale declarate de Organizația Mondială a Sănătății, dacă exista un risc iminent pentru sănătatea publică, cu respectarea Regulamentului sanitar internațional (2005), la propunerea Grupului tehnic de experți ai Ministerului Sănătății, ministrul sănătății instituie carantina pentru persoanele care intră pe teritoriul României din zonele afectate, ca măsură de prevenire și limitare a îmbolnăvirilor”, se arată în articolul atacat la CCR.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Toate țările au aplicat anumite restricții care au încălcat drepturile omului. Drepturile individuale se restrâng automat când sunt încălcate drepturile sociale. CCR-ul nostru a ieșit din termenul de "garant" al respectării constituției.
1. Legislativul nu are dreptul să cenzureze actele administrative ale executivului. Acest lucru se poate face prin alte căi legislative cum ar fi contenciosul administrativ.
2. Executivul nu are dreptul să instituie restrângeri de drepturi și libertăți prin acte administrative cum este ordinul ministrului sănătății prin care a hotărât „arestarea” oamenilor pe motiv de prevenire a răspândirii bolilor. Limitarea drepturilor și libertăților cetățenești se pot face numai prin lege dezbătută și aprobată de legislativ pentru toți cetățenii, sau prin hotărâre judecătorească pentru o persoană.