Una dintre cele mai elementare particularități ale unei ființe umane este nevoia de a fi văzută și iubită. Este un impuls profund uman de a fi văzuți pentru cine suntem cu adevărat.
Gândiți-vă la cât de mare este discrepanța dintre ceea ce este România cu adevărat și modul în care este portretizată în media străine. Este nedrept și incorect.
Faceți comparația cu o relație sănătoasă când simți că poți fi cine ești cu adevărat - te simți bine, în siguranță, văzut și apreciat.
Să luăm, de exemplu, un nou născut. Bebelușul are nevoie să se oglindească în chipul mamei. Trebuie să învețe să citească o față și să-și exprime emoțiile. Trebuie să fie ținut în brațe, să se simtă în siguranță, să fie văzut.
Să ne gândim acum la turismul de calitate și lipsa de coordonare din domeniul serviciilor din România. Gândiți-vă la cuvântul „serviciu”, la a-i servi pe alții. Când intri într-un magazin și vânzătoarea te întâmpină cu „bună ziua” de la intrare. Te simți bine, pentru că ești observat.
Personal, cred că francezii se pricep de minune la asta. Spun „bonjour” și au obiceiul de a observa clientul, fără a fi superficiali. Același lucru se întâmplă și când mergi la o petrecere franțuzească. Toți vin să te salute și să te sărute pe obraz.
Recunosc că mi se pare ciudat uneori când, fiind într-un grup mare de români, bărbații dau mâna cu alți bărbați, însă nu și cu femeile. Eu aș prefera ca toată lumea să fie inclusă, atât bărbații, cât și femeile. Asta ar trebui să se întâmple și cu „client service-ul” românesc: include pe toată lumea, tratează-i pe toți în mod egal, fă-i pe toți să se simtă importanți și speciali, pentru că doar așa se vor întoarce.
În Danemarca, este exact opusul a ceea ce se întâmplă în Franța. Vânzătoarele arareori te salută și parcă te simți mai puțin bine. Mi s-a spus că unii danezi din sectorul serviciilor angajează suedezi din Malmö, căci aceștia sunt mult mai orientați spre servicii decât danezii.
Dacă vrem turism de calitate în România, este vital ca oamenii care lucrează în sectorul serviciilor - cafenele, restaurante, pensiuni, hoteluri, centre de conferință și evenimente - să-i facă pe oaspeți să se simtă speciali.
În România există un vechi obicei, acela de a ieși în fața lor cu sare și pâine. O altă primire caldă este întâlnirea lângă porțile sculptate maramureșene. Cred că fiecare întâlnire în sectorul serviciilor în România ar trebui să semene cu o primire cu pâine și sare în fața unei porți maramureșene. (o lectură interesantă în acest sens este „The Art of Hosting”).
Dacă reconstruim acum turismul în România, trebuie să-l gândim într-o manieră impecabilă. Cei care angajează oameni în sectorul serviciilor trebuie să găsească personalul care demonstrează orientare spre clienți, spre găsirea de soluții, creativitate, oameni care doresc să impresioneze și care-l vor face pe turist să-și dorească să se întoarcă.
Dacă 1) rebranduirea României este trecută în agendă și 2) ne descurcăm să reatragem turiștii în țară, trebuie 3) să oferim servicii de primă mână pentru a-i motiva pe oameni să se întoarcă și să-și aducă și prietenii.
Când vorbesc despre servicii de calitate, mă refer la observarea oaspetelui/turistului și la interacționarea cu acesta. Când călătorim, dorim să ne conectăm cu alți oameni, să vorbim despre viață, să facem comparații, să găsim similitudini, să învățăm, să descoperim, să avem aventuri, să fim invitați la evenimente tradiționale, să împărțim și să împărtășim lucruri, să mâncăm împreună, să vedem lumina din ochii altcuiva, să fim întâmpinați cu interes și curiozitate.
Da, acesta este un serviciu de calitate.
Trebuie să oferim servicii complete.
Trebuie „să fim soluția”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Eu cred ca e bine sa avem urechi si ochi pentru cei care vin din sisteme sociale si politice unde respectul si egalitatea intre sexe a dovedit ca duce la o societate mai buna, si care doar incearca (si isi iau cu asta riscuri) sa ne impartaseasca din ce stiu, sigur, din experienta si perspectiva lor.
Din punct de vedere al serviciilor asa este. Romanii care lucreaza in domeniul serviciilor, nu doar in turism, mai au de invatat multe.In primul rand sa puna clientul pe primul plan, sa-l ajute sa-i ofere solutii si servicii de calitate.Poate chiar sa invete sa "minta frumos" clientul atunci cand nu pot oferi ceea ce li se cere.Din pacate majoritatea celor care lucreaza in domeniu sunt de principiul "nu avem", "doar ce se vede" sau "ce este expus" etc.Nu-ti convine? Poti sa te duci in alta parte sau sa te duci dracu', cam asa ceva.Poate ca ar trebui ca managerii, patronii, statul sa investeasca mai mult training-uri de specialitate.
Poate ca ar trebui sa invete mai mult de la americani, care sunt in stare sa-ti vanda si aer daca s-ar putea.
Mai avem mult, foarte mult pana acolo.Principiul "clientul nostru stapanu' nostru" este doar pe hartie, sau pe eticheta (carnatu' e doar pe eticheta borcanului de fasole cu carnati nu si in interiorul lui) cum spunea Nea' Marin.
Stefania asta voiam si eu sa spun