Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Ce face bărbatul român într-un grup în care sunt și femei și câteva observații despre client service-ul din România

Una dintre cele mai elementare particularități ale unei ființe umane este nevoia de a fi văzută și iubită. Este un impuls profund uman de a fi văzuți pentru cine suntem cu adevărat.

Gândiți-vă la cât de mare este discrepanța dintre ceea ce este România cu adevărat și modul în care este portretizată în media străine. Este nedrept și incorect.

Faceți comparația cu o relație sănătoasă când simți că poți fi cine ești cu adevărat - te simți bine, în siguranță, văzut și apreciat. 

Să luăm, de exemplu, un nou născut. Bebelușul are nevoie să se oglindească în chipul mamei. Trebuie să învețe să citească o față și să-și exprime emoțiile. Trebuie să fie ținut în brațe, să se simtă în siguranță, să fie văzut.

Să ne gândim acum la turismul de calitate și lipsa de coordonare din domeniul serviciilor din România. Gândiți-vă la cuvântul „serviciu”, la a-i servi pe alții. Când intri într-un magazin și vânzătoarea te întâmpină cu „bună ziua” de la intrare. Te simți bine, pentru că ești observat.

Personal, cred că francezii se pricep de minune la asta. Spun „bonjour” și au obiceiul de a observa clientul, fără a fi superficiali. Același lucru se întâmplă și când mergi la o petrecere franțuzească. Toți vin să te salute și să te sărute pe obraz.

Recunosc că mi se pare ciudat uneori când, fiind într-un grup mare de români, bărbații dau mâna cu alți bărbați, însă nu și cu femeile. Eu aș prefera ca toată lumea să fie inclusă, atât bărbații, cât și femeile. Asta ar trebui să se întâmple și cu „client service-ul” românesc: include pe toată lumea, tratează-i pe toți în mod egal, fă-i pe toți să se simtă importanți și speciali, pentru că doar așa se vor întoarce.

În Danemarca, este exact opusul a ceea ce se întâmplă în Franța. Vânzătoarele arareori te salută și parcă te simți mai puțin bine. Mi s-a spus că unii danezi din sectorul serviciilor angajează suedezi din Malmö, căci aceștia sunt mult mai orientați spre servicii decât danezii.

Dacă vrem turism de calitate în România, este vital ca oamenii care lucrează în sectorul serviciilor - cafenele, restaurante, pensiuni, hoteluri, centre de conferință și evenimente - să-i facă pe oaspeți să se simtă speciali.

În România există un vechi obicei, acela de a ieși în fața lor cu sare și pâine. O altă primire caldă este întâlnirea lângă porțile sculptate maramureșene. Cred că fiecare întâlnire în sectorul serviciilor în România ar trebui să semene cu o primire cu pâine și sare în fața unei porți maramureșene. (o lectură interesantă în acest sens este „The Art of Hosting”).

Dacă reconstruim acum turismul în România, trebuie să-l gândim într-o manieră impecabilă. Cei care angajează oameni în sectorul serviciilor trebuie să găsească personalul care demonstrează orientare spre clienți, spre găsirea de soluții, creativitate, oameni care doresc să impresioneze și care-l vor face pe turist să-și dorească să se întoarcă.

Dacă 1) rebranduirea României este trecută în agendă și 2) ne descurcăm să reatragem turiștii în țară, trebuie 3) să oferim servicii de primă mână pentru a-i motiva pe oameni să se întoarcă și să-și aducă și prietenii.

Când vorbesc despre servicii de calitate, mă refer la observarea oaspetelui/turistului și la interacționarea cu acesta. Când călătorim, dorim să ne conectăm cu alți oameni, să vorbim despre viață, să facem comparații, să găsim similitudini, să învățăm, să descoperim, să avem aventuri, să fim invitați la evenimente tradiționale, să împărțim și să împărtășim lucruri, să mâncăm împreună, să vedem lumina din ochii altcuiva, să fim întâmpinați cu interes și curiozitate.

Da, acesta este un serviciu de calitate.

Trebuie să oferim servicii complete.

Trebuie „să fim soluția”.   

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este considerat nepoliticos ca un domn să întindă mâna unei doamne. De aceea, femeia trebuie să iniţieze gestul. La fel, este nepoliticos să întind mâna unui bărbat mai important, sau mai în vârstă, ca şeful meu, sau ca socrul meu. De fapt regula este foarte frumoasă, asumând faptul că femeia are statutul cel mai înalt. De acum, veţi ştii să întindeţi mâna domnilor, pentru a nu fi considerată "cu nasul pe sus"!
    • Like 2
  • M-a intrigat titlul.. si raspund. Barbatul roman nu cred ca vrea sa fie "vazut" si "iubit". Asta se aplica mai mult la femei. Barbatul roman este la fel, nici mai sus nici mai jos, ca orice barbat in Europa de Vest si din America,... vrea sa fie "cunoscut" si "respectat". Este o mare diferenta!... In al doilea rand, eu personal nu cred ca este bine sa transformam Romania intr-o tabara de vara si turism. Asta nu este un viitor bun. Depinzi de turisti, ca agricultorul de ploaie. Deci, esti de doua ori mai afectat: de vreme si de "fashion". Numai bine. :)
    • Like 0
  • Intotdeauna o femeie este egală cu un bărbat.. Nimeni nu trebuie sa se simtă inferior ...
    • Like 0
    • @ Adafini Mihai-Liviu
      check icon
      Niciodata femeia nu e egala cu barbatul; E diferita - nu poti compara un mar cu o para; sau un castravete cu un gogosar; aici este frumusetea; ca nu le poti compara; exista diferente, atat din punct de vedere al fizic, cat si psihic; Daar, c animeni nu trebuie sa se simta inferior- de acord;
      • Like 0
  • Apropo de bonjour-ul vanzatorilor francezi, cantat pe un ton ascendent, cristalin si de pura bucurie,cred ca este cel mai frumos salut cu care am fost intampinat vreodata.
    • Like 1
  • Da, gestul respectiv de întâmpinare provine in mare masura din modelul/ contextul cultural national. O strângere de mâna pune pe picior mai de egalitate "pãrtile" si de aceea de obicei ofera un surplus de autoritate femeii (fata de nivelul cu care suntem obisnuiti), iar relatiei respective ofera mai multa egalitate. Ceea ce este evident pozitiv pentru a pune bazele increderii reciproce si dezvoltarii mai departe.
    Eu cred ca e bine sa avem urechi si ochi pentru cei care vin din sisteme sociale si politice unde respectul si egalitatea intre sexe a dovedit ca duce la o societate mai buna, si care doar incearca (si isi iau cu asta riscuri) sa ne impartaseasca din ce stiu, sigur, din experienta si perspectiva lor.
    • Like 0
  • Oho, si de cate ori nu mi s-a intamplat sa fiu tratat cu sictir, fie de vanzator, fie de prestator... Dar, aproape de fiecare data am refuzat fie marfa, fie serviciul, ori nu am mai revenit. Si toate astea pentru ca sunt slabi pregatiti, total neprofesionisti, si patronii si vanzatorii. Feedback-ul este un moft pe care ei nu sunt in stare sa-l inteleaga...
    • Like 0
  • @Larsson: "Stefania" v-a explicat corect si complet cum e cu strangerile de mana ale barbatilor romani; nu mai e nimic de adaugat, decat ca trebuie sa mai invatati ca sa intelegeti corect contextul cultural, pentru a-l putea interpreta si comenta in cunostinta de cauza; oricum, discutia despre turism nu avea nevoie de aceasta paranteza despre relatia dintre sexe la romani, paranteza care era din alt film, ca sa zic asa ...
    • Like 0
  • Va contrazic in ce priveste Danemarca. Vanzatorii sunt super amabili si zambareti.
    • Like 0
  • Stefania check icon
    In Romania un barbat nu da mana cu o femeie pentru ca este considerat un gest barbatesc, facut intre barbati.In schimb le saluta, sau le pupa mana.Din punctul meu de vedere este in regula.Treaba asta cu egalitatea intre sexe este discutabila si nu poate fi o egalitate 100%.Numai daca ne gandim la forta fizica si deja avem un decalaj.Femeia trebuie tratata ca o femeie nu ca un barbat, parerea mea.
    Din punct de vedere al serviciilor asa este. Romanii care lucreaza in domeniul serviciilor, nu doar in turism, mai au de invatat multe.In primul rand sa puna clientul pe primul plan, sa-l ajute sa-i ofere solutii si servicii de calitate.Poate chiar sa invete sa "minta frumos" clientul atunci cand nu pot oferi ceea ce li se cere.Din pacate majoritatea celor care lucreaza in domeniu sunt de principiul "nu avem", "doar ce se vede" sau "ce este expus" etc.Nu-ti convine? Poti sa te duci in alta parte sau sa te duci dracu', cam asa ceva.Poate ca ar trebui ca managerii, patronii, statul sa investeasca mai mult training-uri de specialitate.
    Poate ca ar trebui sa invete mai mult de la americani, care sunt in stare sa-ti vanda si aer daca s-ar putea.
    Mai avem mult, foarte mult pana acolo.Principiul "clientul nostru stapanu' nostru" este doar pe hartie, sau pe eticheta (carnatu' e doar pe eticheta borcanului de fasole cu carnati nu si in interiorul lui) cum spunea Nea' Marin.
    • Like 6
    • @ Stefania
      Adaug reversul în ceea ce privește servitul: eu plătesc când sunt client, ești nesimțit și habar n-ai cum se face servirea în vest unde am fost eu, ce dacă mi-am vopsit părul in camera de hotel cu prosoapele tale albe, doar am plătit camera, ăsta nu-i serviciu la ce prețuri au ăștia aici , cum adică deranjăm ceilalți turisti - suntem în vacanță, ne simțim bine, băi- tu ești aici să mă servești, o să vezi că de mâine nu mai lucrezi tu aici... etc, etc, etc
      • Like 0
    • @ Stefania
      Da ,
      Stefania asta voiam si eu sa spun


      • Like 0
    • @ Stefania
      Greşeşti! Bărbatul aşteaptă să întinzi tu mâna. El are de ales între sărutul mâinii şi strânsul mâinii. Persoana nou venită salută. La fel, cea subalternă. Pasul doi al salutului este iniţiat de persoana mai importantă, datul mâinii. Dacă-l vezi pe Iohanis, îl saluţi, apoi aştepţi să-ţi întindă mâna. Dacă faci tu asta, eşti nepoliticos. Femeile sunt considerate mai importante: deci le saluţi, apoi aştepţi mâna întinsă. Dacă doamna nu întinde mâna, poate fi considerată nepoliticoasă.
      • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult