Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce înseamnă debutul producției Tesla la Giga Berlin pentru viitorul mașinilor electrice, industria auto din Europa și România, destinația „cazanelor” care sufocă orașele noastre

Elon Musk - Giga Berlin

Foto: Patrick Pleul / AFP / Profimedia

Weekendul trecut, la vreo 30 de kilometri de Berlin, celebrul antreprenor Elon Musk a fost key speaker la petrecerea de inaugurare a Giga Berlin, imensa capacitate de producție de lângă capitala Germaniei, construită chiar de firma lui, Tesla. În stilul său consacrat, Musk s-a bâlbâit, a glumit pe seama problemelor tehnice din timpul prezentării și a oferit o dată pentru începerea efectivă a producției la fabrica de 7 miliarde de dolari: noiembrie 2021, cu condiția rezolvării unor probleme birocratice cu autoritățile locale.

Momentul începerii producției este unul cât se poate de bun pentru Tesla. Comisia Europeană are ambiții mari pentru sectorul auto, iar țările occidentale fac eforturi individuale de multe zeci de miliarde de euro de a asigura o tranziție rapidă către automobilele fără emisii. Deci piața pentru modelele Tesla produse lângă Berlin nu poate decât să crească. 

Mai mult, producătorii tradiționali fac eforturi să ajungă acolo unde Tesla se află deja – adică să producă mașini electrice fiabile, (relativ) ieftine și, mai ales, dorite de consumatori. Or Tesla, la fel ca Apple atunci când a lansat iPhone, are produsele potrivite la momentul potrivit. Trebuie doar să le construiască în cantități tot mai mari. Și aici intră în scenă Giga Berlin. Ea face parte dintr-o serie de trei mega fabrici plasate strategic în China, Texas și Germania, construite în mai puțin de 3 ani. Cea din China deja produce de la sfârșitul lui 2019, Giga Berlin va porni la sfârșitul acestui an, la fel și cea de lângă Austin, Texas.

Banii de investiții nu sunt o problemă pentru Tesla. Este cea mai valoroasă companie auto listată la Bursă, care, cu o valoare de piață de 786 miliarde de dolari, valorează mai mult decât cele mai mari companii auto tradiționale împreună - Volkswagen (134 de miliarde USD), Toyota (240 miliarde) și General Motors (85 miliarde USD).

Investitorii văd Tesla ca un disruptor, o companie care a schimbat regulile în industria auto și care prin urmare este un lider care va domina noua epocă a mașinilor electrice. Fără a intra în multe detalii tehnice, Musk consideră Tesla o companie de tehnologie, precum giganții din zona IT, nu o „simplă” companie auto globală, iar investitorii îi dau dreptate, dovadă prețul acțiunilor, care fac din Tesla a 7-a cea mai valoroasă companie din lume (Apple este numărul 1).

Și ce înseamnă deschiderea Giga Berlin pentru industria auto din Europa?

Comisia Europeană vrea să interzică vânzarea de mașini noi cu motoare termice după anul 2035. Acest lucru înseamnă că, până atunci, toți producătorii europeni să își fi adaptat producția astfel încât să poată produce milioane de mașini electrice, așa cum fac acum cu modele pe benzină și motorină. Vorbim aici de sute de miliarde de euro investite în fabrici de baterii, unități de producție a mașinilor electrice și zeci de mii de stații de încărcare. Așadar, producătorii europeni ar avea la dispoziție mai bine de un deceniu pentru această transformare radicală.

Dar Giga Berlin schimbă acest plan. Cu o capacitate care ar putea ajunge în 2023 la 700.000 de unități, comparativ cu volumul de producție de la fabrica Volkswagen de la Wolsburg, cea mai mare din Europa, Giga Berlin are șanse de a deveni liderul producției de mașini electrice din Europa și ar putea dicta practic ritmul electrificării sectorului auto european. De altfel, fabrica de asamblare a bateriilor, care va fi construită lângă Giga Berlin va avea o capacitate anuală pentru 1,2 milioane mașini electrice.

Producătorii tradiționali nu au rămas cu mâinile în sân, ci accelerează la rândul lor eforturile pentru electrificarea ofertei. Toyota intenționează ca 40% din vânzările de vehicule noi la nivel mondial să fie electrificate până în 2025 și să ridice această proporție la 70% până în 2030. Ford intenționează să vândă doar vehicule electrice din 2030 în Europa, la fel și Volvo. Iar General Motors țintește 2035 ca anul de la care va produce numai vehicule fără emisii.

Dar ce înseamnă Tesla Made in Germany pentru noi, consumatorii de mașini diesel cât mai vechi și cât mai poluante?

Pe măsură ce occidentalii se grăbesc să își vândă mașinile cu motor termic pentru a le schimba cu modele electrice, „cazanele” second hand pe benzină și motorină vor avea prețuri tot mai mici pe piețele occidentale, așa că „importatorii” pe persoană fizică vor avea la dispoziție o ofertă tot mai atractivă pe care să o aducă în țară. Dacă nu vom avea o intervenție a autorităților în sensul penalizării emisiilor de carbon, adopția modelelor nepoluante va fi una extrem de lentă în România, ceea ce garantează că orașele noastre vor fi poluate mulți ani după ce metropolele occidentale vor fi devenit „verzi”. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ion check icon
    Pentru locuitorii din municipiile si orasele mici precum si de la tara NU exista alternativa la automobilul personal! Eu n-am acces la trasport public, functional, util, interurban! Daca ma duc maine la doctor am nevoie de masina personala si sigur nu-mi permit sa dau 12.000. de euro pe una noua! Ce e cazan pentru tine este pentru mine e un fel de tren si ambulanta! E diferenta intre viata si moarte intre saracie si saracie lucie!
    • Like 1


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult