Foto: Patrick Pleul / AFP / Profimedia
Weekendul trecut, la vreo 30 de kilometri de Berlin, celebrul antreprenor Elon Musk a fost key speaker la petrecerea de inaugurare a Giga Berlin, imensa capacitate de producție de lângă capitala Germaniei, construită chiar de firma lui, Tesla. În stilul său consacrat, Musk s-a bâlbâit, a glumit pe seama problemelor tehnice din timpul prezentării și a oferit o dată pentru începerea efectivă a producției la fabrica de 7 miliarde de dolari: noiembrie 2021, cu condiția rezolvării unor probleme birocratice cu autoritățile locale.
Momentul începerii producției este unul cât se poate de bun pentru Tesla. Comisia Europeană are ambiții mari pentru sectorul auto, iar țările occidentale fac eforturi individuale de multe zeci de miliarde de euro de a asigura o tranziție rapidă către automobilele fără emisii. Deci piața pentru modelele Tesla produse lângă Berlin nu poate decât să crească.
Mai mult, producătorii tradiționali fac eforturi să ajungă acolo unde Tesla se află deja – adică să producă mașini electrice fiabile, (relativ) ieftine și, mai ales, dorite de consumatori. Or Tesla, la fel ca Apple atunci când a lansat iPhone, are produsele potrivite la momentul potrivit. Trebuie doar să le construiască în cantități tot mai mari. Și aici intră în scenă Giga Berlin. Ea face parte dintr-o serie de trei mega fabrici plasate strategic în China, Texas și Germania, construite în mai puțin de 3 ani. Cea din China deja produce de la sfârșitul lui 2019, Giga Berlin va porni la sfârșitul acestui an, la fel și cea de lângă Austin, Texas.
Banii de investiții nu sunt o problemă pentru Tesla. Este cea mai valoroasă companie auto listată la Bursă, care, cu o valoare de piață de 786 miliarde de dolari, valorează mai mult decât cele mai mari companii auto tradiționale împreună - Volkswagen (134 de miliarde USD), Toyota (240 miliarde) și General Motors (85 miliarde USD).
Investitorii văd Tesla ca un disruptor, o companie care a schimbat regulile în industria auto și care prin urmare este un lider care va domina noua epocă a mașinilor electrice. Fără a intra în multe detalii tehnice, Musk consideră Tesla o companie de tehnologie, precum giganții din zona IT, nu o „simplă” companie auto globală, iar investitorii îi dau dreptate, dovadă prețul acțiunilor, care fac din Tesla a 7-a cea mai valoroasă companie din lume (Apple este numărul 1).
Și ce înseamnă deschiderea Giga Berlin pentru industria auto din Europa?
Comisia Europeană vrea să interzică vânzarea de mașini noi cu motoare termice după anul 2035. Acest lucru înseamnă că, până atunci, toți producătorii europeni să își fi adaptat producția astfel încât să poată produce milioane de mașini electrice, așa cum fac acum cu modele pe benzină și motorină. Vorbim aici de sute de miliarde de euro investite în fabrici de baterii, unități de producție a mașinilor electrice și zeci de mii de stații de încărcare. Așadar, producătorii europeni ar avea la dispoziție mai bine de un deceniu pentru această transformare radicală.
Dar Giga Berlin schimbă acest plan. Cu o capacitate care ar putea ajunge în 2023 la 700.000 de unități, comparativ cu volumul de producție de la fabrica Volkswagen de la Wolsburg, cea mai mare din Europa, Giga Berlin are șanse de a deveni liderul producției de mașini electrice din Europa și ar putea dicta practic ritmul electrificării sectorului auto european. De altfel, fabrica de asamblare a bateriilor, care va fi construită lângă Giga Berlin va avea o capacitate anuală pentru 1,2 milioane mașini electrice.
Producătorii tradiționali nu au rămas cu mâinile în sân, ci accelerează la rândul lor eforturile pentru electrificarea ofertei. Toyota intenționează ca 40% din vânzările de vehicule noi la nivel mondial să fie electrificate până în 2025 și să ridice această proporție la 70% până în 2030. Ford intenționează să vândă doar vehicule electrice din 2030 în Europa, la fel și Volvo. Iar General Motors țintește 2035 ca anul de la care va produce numai vehicule fără emisii.
Dar ce înseamnă Tesla Made in Germany pentru noi, consumatorii de mașini diesel cât mai vechi și cât mai poluante?
Pe măsură ce occidentalii se grăbesc să își vândă mașinile cu motor termic pentru a le schimba cu modele electrice, „cazanele” second hand pe benzină și motorină vor avea prețuri tot mai mici pe piețele occidentale, așa că „importatorii” pe persoană fizică vor avea la dispoziție o ofertă tot mai atractivă pe care să o aducă în țară. Dacă nu vom avea o intervenție a autorităților în sensul penalizării emisiilor de carbon, adopția modelelor nepoluante va fi una extrem de lentă în România, ceea ce garantează că orașele noastre vor fi poluate mulți ani după ce metropolele occidentale vor fi devenit „verzi”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.