Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce înseamnă debutul producției Tesla la Giga Berlin pentru viitorul mașinilor electrice, industria auto din Europa și România, destinația „cazanelor” care sufocă orașele noastre

Elon Musk - Giga Berlin

Foto: Patrick Pleul / AFP / Profimedia

Weekendul trecut, la vreo 30 de kilometri de Berlin, celebrul antreprenor Elon Musk a fost key speaker la petrecerea de inaugurare a Giga Berlin, imensa capacitate de producție de lângă capitala Germaniei, construită chiar de firma lui, Tesla. În stilul său consacrat, Musk s-a bâlbâit, a glumit pe seama problemelor tehnice din timpul prezentării și a oferit o dată pentru începerea efectivă a producției la fabrica de 7 miliarde de dolari: noiembrie 2021, cu condiția rezolvării unor probleme birocratice cu autoritățile locale.

Momentul începerii producției este unul cât se poate de bun pentru Tesla. Comisia Europeană are ambiții mari pentru sectorul auto, iar țările occidentale fac eforturi individuale de multe zeci de miliarde de euro de a asigura o tranziție rapidă către automobilele fără emisii. Deci piața pentru modelele Tesla produse lângă Berlin nu poate decât să crească. 

Mai mult, producătorii tradiționali fac eforturi să ajungă acolo unde Tesla se află deja – adică să producă mașini electrice fiabile, (relativ) ieftine și, mai ales, dorite de consumatori. Or Tesla, la fel ca Apple atunci când a lansat iPhone, are produsele potrivite la momentul potrivit. Trebuie doar să le construiască în cantități tot mai mari. Și aici intră în scenă Giga Berlin. Ea face parte dintr-o serie de trei mega fabrici plasate strategic în China, Texas și Germania, construite în mai puțin de 3 ani. Cea din China deja produce de la sfârșitul lui 2019, Giga Berlin va porni la sfârșitul acestui an, la fel și cea de lângă Austin, Texas.

Banii de investiții nu sunt o problemă pentru Tesla. Este cea mai valoroasă companie auto listată la Bursă, care, cu o valoare de piață de 786 miliarde de dolari, valorează mai mult decât cele mai mari companii auto tradiționale împreună - Volkswagen (134 de miliarde USD), Toyota (240 miliarde) și General Motors (85 miliarde USD).

Investitorii văd Tesla ca un disruptor, o companie care a schimbat regulile în industria auto și care prin urmare este un lider care va domina noua epocă a mașinilor electrice. Fără a intra în multe detalii tehnice, Musk consideră Tesla o companie de tehnologie, precum giganții din zona IT, nu o „simplă” companie auto globală, iar investitorii îi dau dreptate, dovadă prețul acțiunilor, care fac din Tesla a 7-a cea mai valoroasă companie din lume (Apple este numărul 1).

Și ce înseamnă deschiderea Giga Berlin pentru industria auto din Europa?

Comisia Europeană vrea să interzică vânzarea de mașini noi cu motoare termice după anul 2035. Acest lucru înseamnă că, până atunci, toți producătorii europeni să își fi adaptat producția astfel încât să poată produce milioane de mașini electrice, așa cum fac acum cu modele pe benzină și motorină. Vorbim aici de sute de miliarde de euro investite în fabrici de baterii, unități de producție a mașinilor electrice și zeci de mii de stații de încărcare. Așadar, producătorii europeni ar avea la dispoziție mai bine de un deceniu pentru această transformare radicală.

Dar Giga Berlin schimbă acest plan. Cu o capacitate care ar putea ajunge în 2023 la 700.000 de unități, comparativ cu volumul de producție de la fabrica Volkswagen de la Wolsburg, cea mai mare din Europa, Giga Berlin are șanse de a deveni liderul producției de mașini electrice din Europa și ar putea dicta practic ritmul electrificării sectorului auto european. De altfel, fabrica de asamblare a bateriilor, care va fi construită lângă Giga Berlin va avea o capacitate anuală pentru 1,2 milioane mașini electrice.

Producătorii tradiționali nu au rămas cu mâinile în sân, ci accelerează la rândul lor eforturile pentru electrificarea ofertei. Toyota intenționează ca 40% din vânzările de vehicule noi la nivel mondial să fie electrificate până în 2025 și să ridice această proporție la 70% până în 2030. Ford intenționează să vândă doar vehicule electrice din 2030 în Europa, la fel și Volvo. Iar General Motors țintește 2035 ca anul de la care va produce numai vehicule fără emisii.

Dar ce înseamnă Tesla Made in Germany pentru noi, consumatorii de mașini diesel cât mai vechi și cât mai poluante?

Pe măsură ce occidentalii se grăbesc să își vândă mașinile cu motor termic pentru a le schimba cu modele electrice, „cazanele” second hand pe benzină și motorină vor avea prețuri tot mai mici pe piețele occidentale, așa că „importatorii” pe persoană fizică vor avea la dispoziție o ofertă tot mai atractivă pe care să o aducă în țară. Dacă nu vom avea o intervenție a autorităților în sensul penalizării emisiilor de carbon, adopția modelelor nepoluante va fi una extrem de lentă în România, ceea ce garantează că orașele noastre vor fi poluate mulți ani după ce metropolele occidentale vor fi devenit „verzi”. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ion check icon
    Pentru locuitorii din municipiile si orasele mici precum si de la tara NU exista alternativa la automobilul personal! Eu n-am acces la trasport public, functional, util, interurban! Daca ma duc maine la doctor am nevoie de masina personala si sigur nu-mi permit sa dau 12.000. de euro pe una noua! Ce e cazan pentru tine este pentru mine e un fel de tren si ambulanta! E diferenta intre viata si moarte intre saracie si saracie lucie!
    • Like 1


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult