Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ce mai fură Putin

Aeroflot

Foto: Getty Images

„Davai ceas, davai palton...” Marele actor Constantin Tănase a scris în 1944 un celebru monolog prin care satiriza apucăturile soldaților ruși aflați pe teritoriul României. Rușii aflați în București, opreau oamenii pe stradă ziua în amiaza mare și sub amenințarea pistolului spuneau: „Davai ceas!” 

Cum suna monologul lui Constantin Tănase:

„Rău a fost cu «was ist das»

Da-i mai rău cu «davai ceas»

De la Nistru pân la Don

Davai ceas, davai palton

Davai casă si moșie

Harașo, tovărășie!”

***

Gluma cu ceasul și paltonul, născută în urma furturilor comise după „eliberare” în România de către Armata Roșie, descrie exact comportamentul acelor barbari. Firesc ar fi fost ca, odată cu dispariția Uniunii Sovietice, să dispară și spiritul „împrumuturilor permanente”. 

Ce mai fură rușii sub Putin? 

Evident că marea nevoie de avioane a Rusiei, fie ele pentru pasageri sau marfă, nu poate fi satisfăcută doar de producția internă a unei țări cu PIB-ul mai mic ca al Italiei, așadar companii precum Aeroflot au apelat la leasingul aeronavelor străine de la companii în principal vestice. De cumpărat, nu le puteau cumpăra, căci dacă n-ar avea acces la kerosen ieftin, subvenționat, companiile rusești ar merge pe pierdere, chiar și fără pandemie sau război. Deci e exclus să aibă la îndemână câteva sute de milioane de dolari pentru avioane. Ca urmare, peste 50% din efectivele flotelor companiilor rusești sunt practic închiriate de la companii străine, ceea ce nu a fost o problemă, până nu a început războiul. Printre sancțiunile impuse Rusiei au fost diverse restricții în domeniul aviatic, câteva dintre ele având drept consecință interdicția și chiar imposibilitatea, din cauza excluderii din SWIFT, a companiilor de leasing de a tranzacționa cu rușii.

Confruntat cu această dilemă, Vladimir Putin a venit cu o soluție pe cât de simplă, pe atât de clasică: davai! 

Pe scurt, companiile aeriene rusești trebuie să-și aducă înapoi în țară toate aeronavele, să le înregistreze din nou cu statul rus, conform noilor reguli, și să le facă câteva mici inspecții tehnice sau reparații, neavizate de companiile de leasing de care aparțin, evident. Practic, aceste aeronave, chiar și returnate deținătorilor de drept, nu ar mai putea fi folosite, pentru că doar rușii ar ști cu exactitate ce piese au fost schimbate unde și cu ce, ei nemaifiind obligați să respecte prevederile internaționale în ceea ce privește arhivarea unor astfel de operațiuni ca până acum. 

Până la urmă, Rusia fură avioanele colegilor și să le transformă în bombe cu ceas, atât pentru oamenii care zboară cu ele, cât și pentru cei din casele sau blocurile peste care ar putea cădea. 

Să nu vă gândiți că sunt niște avioane de hârtie. Nu, vorbim aici de giganți ai cerului de sute de tone, cu sisteme complexe. Ba chiar, unele dintre ele, cu mărfuri scumpe la bord, să mai amortizeze din costul combustibilului. 

Zilele trecute, terminând ordinul de însușire a avioanelor, Putin a fost informat că a ajuns în posesia, tot pe principiul „davai!”, însă cu ceva mai multă rezistență din partea proprietarilor de drept, unei noi centrale nucleare, minor avariată de flăcări, dar nu bate și nu troncăne, din fericire. 

Un singur lucru a omis marele cleptoman: sovieticii furau paltoane și ceasuri, pentru că știau ce sunt și cât țin, dar cei care fură astăzi avioane și centrale nucleare nu au nici habar, nici competență și nici piese de schimb, pentru a le menține funcționale prea multă vreme. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • am fost zeci de ani in comunism sub puterea stalinista. Ne-a fost greu. Ucrainei si mai greu. Asa ca intelegem toate astea.
    • Like 0
  • Ehehe dragii moșului, mulți au rămas fără ceas sau palton, însă din păcate mulți au rămas fără viață în urma interferenței cu acești barbari sovietici, pentru care viața omului nu valorează nimic.
    Sunt impresionat de atitudinea acestor ucraineni. Fug din țara lor fără ură, doar pentru a-și salva viața, a lor și a copiilor lor. Fără discursuri de ură împotriva sovieticilor și a șefului suprem sovietic, Putin. Impresionant!
    În acest timp Europa primește amenințări din partea acelorași sovietici, cum că ajutoarele militare oferite Ucrainei sunt indicii ale implicarii în război, deci se expun represaliilor.
    Dragi papagali vorbitori ai Europei occidentale, transmiteți-i jupânului Putin următorul mesaj de la mine: așa cum Rusia nu a invadat Ucraina, nici comunitatea civilzată europeană nu ajută Ucraina. Vi se pare voua doar. Este o iluzie, mergeți acasă că totul este în regulă.

    • Like 2
  • Ce ar trebui sa stie criminalul (eu ii spun asa de la doborarea zborului MH17 Malaysia Airlines) Putin este ca procedand asa si-a dat foc la valza la propriu. De acum companiile rusesti de aviatie vor putea zbura doar in Rusia. De ce? Pentru ca acele companii dr leasing vor opri la sol orice aeronava ruseasca care aterizeaza in lumea civilizata si vor cere confiscarea. Davai ceas...ai dat de dracu..la propriu.
    • Like 0
  • Nu ne mai miram de nimic. Stim cu ce "marfa" avem de-a face. Speram sa putem evita sa avem de-a face cu ei....
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult