Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce mai fură Putin

Aeroflot

Foto: Getty Images

„Davai ceas, davai palton...” Marele actor Constantin Tănase a scris în 1944 un celebru monolog prin care satiriza apucăturile soldaților ruși aflați pe teritoriul României. Rușii aflați în București, opreau oamenii pe stradă ziua în amiaza mare și sub amenințarea pistolului spuneau: „Davai ceas!” 

Cum suna monologul lui Constantin Tănase:

„Rău a fost cu «was ist das»

Da-i mai rău cu «davai ceas»

De la Nistru pân la Don

Davai ceas, davai palton

Davai casă si moșie

Harașo, tovărășie!”

***

Gluma cu ceasul și paltonul, născută în urma furturilor comise după „eliberare” în România de către Armata Roșie, descrie exact comportamentul acelor barbari. Firesc ar fi fost ca, odată cu dispariția Uniunii Sovietice, să dispară și spiritul „împrumuturilor permanente”. 

Ce mai fură rușii sub Putin? 

Evident că marea nevoie de avioane a Rusiei, fie ele pentru pasageri sau marfă, nu poate fi satisfăcută doar de producția internă a unei țări cu PIB-ul mai mic ca al Italiei, așadar companii precum Aeroflot au apelat la leasingul aeronavelor străine de la companii în principal vestice. De cumpărat, nu le puteau cumpăra, căci dacă n-ar avea acces la kerosen ieftin, subvenționat, companiile rusești ar merge pe pierdere, chiar și fără pandemie sau război. Deci e exclus să aibă la îndemână câteva sute de milioane de dolari pentru avioane. Ca urmare, peste 50% din efectivele flotelor companiilor rusești sunt practic închiriate de la companii străine, ceea ce nu a fost o problemă, până nu a început războiul. Printre sancțiunile impuse Rusiei au fost diverse restricții în domeniul aviatic, câteva dintre ele având drept consecință interdicția și chiar imposibilitatea, din cauza excluderii din SWIFT, a companiilor de leasing de a tranzacționa cu rușii.

Confruntat cu această dilemă, Vladimir Putin a venit cu o soluție pe cât de simplă, pe atât de clasică: davai! 

Pe scurt, companiile aeriene rusești trebuie să-și aducă înapoi în țară toate aeronavele, să le înregistreze din nou cu statul rus, conform noilor reguli, și să le facă câteva mici inspecții tehnice sau reparații, neavizate de companiile de leasing de care aparțin, evident. Practic, aceste aeronave, chiar și returnate deținătorilor de drept, nu ar mai putea fi folosite, pentru că doar rușii ar ști cu exactitate ce piese au fost schimbate unde și cu ce, ei nemaifiind obligați să respecte prevederile internaționale în ceea ce privește arhivarea unor astfel de operațiuni ca până acum. 

Până la urmă, Rusia fură avioanele colegilor și să le transformă în bombe cu ceas, atât pentru oamenii care zboară cu ele, cât și pentru cei din casele sau blocurile peste care ar putea cădea. 

Să nu vă gândiți că sunt niște avioane de hârtie. Nu, vorbim aici de giganți ai cerului de sute de tone, cu sisteme complexe. Ba chiar, unele dintre ele, cu mărfuri scumpe la bord, să mai amortizeze din costul combustibilului. 

Zilele trecute, terminând ordinul de însușire a avioanelor, Putin a fost informat că a ajuns în posesia, tot pe principiul „davai!”, însă cu ceva mai multă rezistență din partea proprietarilor de drept, unei noi centrale nucleare, minor avariată de flăcări, dar nu bate și nu troncăne, din fericire. 

Un singur lucru a omis marele cleptoman: sovieticii furau paltoane și ceasuri, pentru că știau ce sunt și cât țin, dar cei care fură astăzi avioane și centrale nucleare nu au nici habar, nici competență și nici piese de schimb, pentru a le menține funcționale prea multă vreme. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • am fost zeci de ani in comunism sub puterea stalinista. Ne-a fost greu. Ucrainei si mai greu. Asa ca intelegem toate astea.
    • Like 0
  • Ehehe dragii moșului, mulți au rămas fără ceas sau palton, însă din păcate mulți au rămas fără viață în urma interferenței cu acești barbari sovietici, pentru care viața omului nu valorează nimic.
    Sunt impresionat de atitudinea acestor ucraineni. Fug din țara lor fără ură, doar pentru a-și salva viața, a lor și a copiilor lor. Fără discursuri de ură împotriva sovieticilor și a șefului suprem sovietic, Putin. Impresionant!
    În acest timp Europa primește amenințări din partea acelorași sovietici, cum că ajutoarele militare oferite Ucrainei sunt indicii ale implicarii în război, deci se expun represaliilor.
    Dragi papagali vorbitori ai Europei occidentale, transmiteți-i jupânului Putin următorul mesaj de la mine: așa cum Rusia nu a invadat Ucraina, nici comunitatea civilzată europeană nu ajută Ucraina. Vi se pare voua doar. Este o iluzie, mergeți acasă că totul este în regulă.

    • Like 2
  • Ce ar trebui sa stie criminalul (eu ii spun asa de la doborarea zborului MH17 Malaysia Airlines) Putin este ca procedand asa si-a dat foc la valza la propriu. De acum companiile rusesti de aviatie vor putea zbura doar in Rusia. De ce? Pentru ca acele companii dr leasing vor opri la sol orice aeronava ruseasca care aterizeaza in lumea civilizata si vor cere confiscarea. Davai ceas...ai dat de dracu..la propriu.
    • Like 0
  • Nu ne mai miram de nimic. Stim cu ce "marfa" avem de-a face. Speram sa putem evita sa avem de-a face cu ei....
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult