Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce trebuie știut despre situațiile financiare aferente anului 2015: Criterii, obligații de auditare, termene, sancțiuni

Pentru anul 2015, situațiile financiare se depun prescurtate sau pe mai multe componente, în funcție de categoria din care fac parte entitățile economice care sunt grupate după trei criterii de mărime (total activ, cifră de afaceri și număr mediu de angajați).

Actele normative care conțin prevederi specifice anului 2015 în privința situațiilor financiare sunt Ordinul 4160/2015 și Ordinul 123/2016.

Trebuie să rețineți că situațiile financiare anuale ale exercițiului financiar 2015 se vor întocmi în functie de criteriile de mărime stabilite exclusiv pe baza balantei de verificare incheiate la data de 31 decembrie 2015, fara ca analiza sa se mai faca pentru ultimii doi ani, asa cum se aplica anterior. 

Și referitor la obligația de auditare, analiza criteriilor de mărime se va face exlcusiv pe baza balanței de verificare de la 31 decembrie 2015, existând astfel riscul ca mult mai multe entități să fie nevoite să își auditeze situațiile financiare.

Ce categorii de entități economice sunt și cum se stabilesc?

Conform celor 3 criterii de mărime, entitățile economice se grupează în trei categorii:

1. Microentităţile sunt entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

• totalul activelor: 1.500.000 lei

• cifra de afaceri netă: 3.000.000 lei

• numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 10.

2. Entităţile mici sunt entităţile care, la data bilanţului, nu se încadrează în categoria microentităţilor şi care nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

• totalul activelor: 17. 500. 000 lei

• cifra de afaceri netă: 35. 000. 000 lei

• numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.

3. Entităţile mijlocii şi mari sunt entităţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

• totalul activelor: 17.500.000 lei

• cifra de afaceri netă: 35. 000. 000 lei

• numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50. 

Cum se depun situațiile financiare în funcție de categorie?

1. Microentităţile întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind

• bilanţ prescurtat

• cont prescurtat de profit şi pierdere

Deși nu au obligaţia elaborării notelor explicative, aceste entități trebuie să ofere informații privind:

- politicile contabile aplicate;

- valoarea totală a oricăror angajamente financiare, garanţii sau active şi datorii contingente neincluse în bilanţ;

- suma avansurilor şi creditelor acordate membrilororganelor de administraţie,de conducere şi de supraveghere;

- raportul administratorilor cu informații privind achizițiile propriilor acțiuni.

2. Entităţile mici întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind:

• bilanţ prescurtat

• cont de profit şi pierdere

• notele explicative la situaţiile financiare anuale

Opţional, pot întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de trezorerie.

3. Entităţile mijlocii și mari, precum şi entităţile de interes public depun situații financiare care cuprind:

• bilanţ

• cont de profit şi pierdere

• situaţia modificărilor capitalului propriu

• situaţia fluxurilor de trezorerie

• notele explicative la situaţiile financiare anuale

Toate categoriile de entități trebuie să depună si formularele „Date informative” și „Situaţia activelor imobilizate”.

În ce condiții este obligatorie auditarea situațiilor financiare?

Sunt supuse auditului entitaţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

• totalul activelor: 16.000.000 de lei

• cifra de afaceri neta: 32.000.000 de lei

• numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.

Observație: Situațiile financiare ale entităților mari și mijlocii și ale celor de interes public se auditează obligatoriu.

Deși în mod normal obligaţia de auditare pentru aceste entități exista atunci când acestea depăşeau limitele respective în două exerciţii financiare consecutive, pentru anul 2015, auditarea va fi obligatorie în cazul in care criteriile au fost depășite în exercițiul financiar care s-a încheiat (adică doar în 2015, fără să mai fie luați în considerare și indicatorii realizați în 2014).

Atenție!!! Nerespectarea obligaţiei privind auditarea, conform legii, a situaţiilor financiare anuale constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei.

Care sunt termenele pentru depunerea situațiilor fianciare?

30 mai 2016, respectiv 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar pentru societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare.

29 aprilie 2016, însemnând 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar pentru instituții publice, asociații și celelalte persoane juridice cu și fără scop patrimonial

30 mai 2016, însemnând 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar pentru subunitățile din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate (cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European)

30 martie 2016, însemnând 90 de zile de la încheierea exercițiului financiar pentru persoanele juridice aflate în lichidare

Atenție! Și entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au obligația depunerii de raportări contabile anuale în termen de 150 de zile, respectiv 120 de zile, în funcție de categoria entității, calculate de la încheierea anului 2015.

Care sunt sancțiunile?

1. neîntocmirea și nesemnarea situațiilor financiare se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei.

2. nedepunerea în termenul legal se sancționează cu amendă:

• de la 300 lei la 1.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 și 15 zile lucrătoare

• de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 și 30 de zile lucrătoare

• de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare.

Nerespectarea obligaţiei privind auditarea se sancționează cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marius check icon
    30.000 - 40.000 de lei amenda pentru neauditarea situatiei financiare ?
    Pai e mai ieftin sa platesti amenda decat sa contractezi o misiune de audit. :D
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult