Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Ceva magic s-ar putea întâmpla în curând în școala românească

Școala în pandemie

Foto: Inquam Photos/ George Călin

Mă tot gândesc de ceva vreme la un proiect prin care noi, profesorii, să valorificăm toată experiența asta din învățământul online. Știu, toată atenția e concentrată acum pe deschiderea școlilor, pe gradul de siguranță în care se va întâmpla acest lucru, ceea ce, până la urmă, e firesc să ne preocupe.

Dar doar la asta să se rezume totul?

Gata, ne întoarcem la școală și aruncăm toată perioada asta într-un recycle bin al memoriei noastre ca și cum nu ar fi existat niciodată? Nu luăm nimic cu noi înapoi, acolo, în sala de clasă, din tot ce am învățat în ultimul an? Gata, renunțăm la Zoom sau la Google Classroom ca la o amintire urâtă de care nu vrem să mai știm niciodată? 

Pentru că, dacă facem asta, ratăm o oportunitate excepțională de a mișca un pic învățământul ăsta al nostru un pic înainte.

Sunt foarte multe lucruri pe care le-am putea lua cu noi, înapoi, în sala de clasă. Contactul cu colegii noștri din toate colțurile țării, din școli din mediul urban sau rural, școli mai mari și mai de prestigiu sau școli mici, de cartier sau de printr-un cătun de care nu a auzit nimeni. Am putea face lecții împreună. Evenimente educaționale, activități extracurriculare, să se cunoască elevii între ei, o, câte nu s-ar putea face! Am putea avea schimburi de experiență, de bune practici, de metode și strategii didactice. În perioada asta a învățământului online, procentul profesorilor, care au avut acces la conferințe, webinarii, sesiuni de instruire, a crescut exponențial pentru simplul motiv că erau la un click distanță. Unde am fi avut noi posibilitatea asta înainte? De unde timp, energie, bani, pentru drumuri până cine știe unde pentru două ore în preajma unor specialiști în educație?

Dar mai mult decât atât, am putea face ceva pentru copiii invizibili ai școlii românești. Pentru copiii care ar avea nevoie de o mână de ajutor, o explicație în plus, o oră de recapitulare, consolidare și evaluare. Pentru copiii care au evaluări naționale, bacalaureat sau, pur și simplu, sunt pasionati de studiul unei materii iar școala nu poate sau nu știe să-i ofere sprijinul necesar. Pentru cei din mediul rural, care nu își permit meditații, cursuri sau cluburi în programul de after school.

Pentru copiii cu boli cronice, care nu ajung cu săptămânile sau lunile la școală pentru că au tratamente care nu le permit deplasarea. Pentru cei din saloanele din spitalele oncologice. Și ei au dreptul la educație.

Iar noi le-am putea-o oferi.

Înainte să mă apostrofați că visez cai verzi pe pereți, vă spun că acest proiect este cât se poate de realizabil. Vă mărturisesc că, la început, mă gândeam că inițiativa asta ar putea-o prelua Ministerul Educației, dar nu am vrut să-i deranjez cu idei dintr-astea naive, că poate au lucruri mai importante de făcut. Niscaiva hârtii, de ștampilat ceva, eu știu, de schimbat vreun director sau vreun inspector. N-au ei timp de nimicuri dintr-astea. În plus, tot proiectul ar muri undeva pe drumul fără întoarcere al dosarului cu șină. Nu, mulțumesc.

Ceva magic în învățământul românesc: Magic School

Așa că m-am gândit că am putea da startul acestei idei prin forțele noastre proprii. Mai sunt și alții care au reușit. Unii fac un spital! Sunt părinți care fac deja demersuri în direcția asta. Am putea face și noi o școală online pentru copiii invizibili ai sistemului românesc de învățământ. Uite, am putea-o numi „Magic School", dacă ne îngăduie Vlad Voiculescu să ne inspirăm un pic de la el. Sunt sigur că am avea o mână de ajutor, un sfat, o recomandare din partea lui Ciprian Teleman, ministru al digitalizării. Am avea nevoie de cineva care să asigure o platformă pe care să o acceseze cu ușurință copiii. Sunt convins că s-ar găsi companii care ar putea asigura infrastructura digitală a acestui proiect. Ar fi o mână de ajutor care ar deriva din responsabilitatea socială pe care mediul privat o are față de comunitate.

Și ar mai trebui o mână de profesori cu care să dăm startul proiectului. Profesori din ciclul primar, gimnazial și liceal, nu contează, că e nevoie de ei pe toate ciclurile de învățământ. Poate că, în timp, am reuși să avem o rețea de cadre didactice implicate la nivel național. E suficient să-și aloce o oră pe săptămână pentru Magic School. Ar fi minunat să avem mai mulți profesori pentru aceeași materie. Copiii ar fi expuși la mai multe metode de predare și stiluri didactice. Nu, nu e mare scofală să punem la punct toată partea logistică și de organizare. Vă asigur, din experiența mea managerială, că se poate face relativ repede.

Ar fi un experiment pedagogic fără precedent în România. Evident, profesorii își vor adapta conținuturile acestui gen de școală. Poate vor fi copii de vârste diferite care vor vrea să participe la anumite materii. Unii și-ar dori să recupereze anumite conținuturi. Alții de curiozitate.

Totul s-ar putea face voluntar, benevol și gratuit.

Implicațiile unui astfel de proiect ar fi extraordinare. Genul acesta de educație, lipsit de constrângerile școlii tradiționale, ar da un avânt nemaiîntâlnit creativității și imaginației didactice. Ar putea servi drept exemplu de bună practică pentru ceilalți profesori. Ar putea oferi idei de reformare a sistemului nostru de învățământ. Ar putea aduce educația acolo unde îi este locul.

Acolo unde se face școală cu dragoste. Cu pasiune. Cu dedicare. Fără adeverințe de participare, dosare de merit și diplome de olimpici. O educație pentru toți copiii din țara asta. Pentru că școala adevărată e acolo unde niște oameni se întâlnesc în numele cunoașterii.

Magic School.

Un vis la doi pași de noi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu e ușor! Numai voluntariatul nu ajută suficient. Un buget de sute de mii de euro sau milioane... Pentru că trebuiesc construite resursele online, o arhitectură de lucru, etc.... Ideea este foarte bună. Vedeți exemplul www.didactic.ro
    • Like 0
  • felicitari



    • Like 0
  • Sue Ong Sue Ong check icon
    Da, la o platformă de învățare online visez și eu. Am achiziționat și domeniul eu l-am numit scoaladeacasa.org, dar nu am găsit persoane care să îl susțină. Oamenii sunt reticenți când aud de învățare online. Se pot face lecții interactive care sa fie accesate de pe instrumente cu ecran tactil și nici nu este nevoie de prea mulți profesori, ci de programatori și graficieni buni și doar câteva cadre didactice care să structureze lecțiile, nu este necesar să apară în video. O astfel de platformă poate crește și gradul de educație în mediul rural, unde profesorii evită să se ducă să predea.
    • Like 1
  • Aveti mare dreptate! Aveti un spirit inovator si creativ, nu degeaba va iubesc copiii! Va sunt alaturi!
    • Like 0
  • Buna seara,ideea dumneavoastra este exact ceea ce am gandit si eu,sunt profesor de informatica,predau on-line de la inceputul anului scolar actual si,chiar daca voi merge la clasa,mi-am propus sa nu renunt la acest mod de predare...lucrez in scoli din mediul rural unde nu exusta laboratoare de informatica,dar am lucrat si in licee din Bucuresti bine dotate... Acest mod de predare ma va ajuta sa creez propriul"laborator",avabd resursele de care m-am folosit in primul semestru:laptop-urile elevilor,tabletele,telefoanele personale,care ne-au ajutat sa cream lectii minunate,la care am participat impreuna cu drag... Vom fi impreuna la "Magic School"!...
    • Like 0
  • Daca se creeaza o entitate in sensul asta, poate ca ar fi mai usor de atras actorii din domeniul comunicatiilor pentru a rezolva problema internetului in scolile din zonele defavorizate geografic si social. Abia atunci Magia isi va fi facut efectul. Pledez si sustin extraordinara dvs propunere. Voi urmari si voi decide actiuni, astfel incat si participarea mea sa impinga proiectul spre realizarea deplina!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon