(Foto Guliver/Getty Images)
Ponderea cheltuielilor de personal în sectorul public, exprimată ca procent în PIB, a ajuns aproape de 11% pe parcursul anului 2018, ceea ce reprezintă maximul istoric al României din ultimii 30 de ani.
Nivelul minim a fost înregistrat în anul 1997 (5,4%), în timp ce maximul anterior a fost înregistrat în anul 2009 (10,4%). Astfel, cheltuielile statului pentru salariile angajaților în sectorul public au crescut cu 25% în ultimul an, cu 50% în ultimii trei ani și aproape s-au dublat în ultimii șase ani.
Mai exact, cheltuielile de personal ale statului au ajuns la 41,3 miliarde lei în primul semestru al anului 2018, comparativ cu 33,2 miliarde lei în aceeași perioadă a anului anterior, 27,8 miliarde lei în primul semestru din anul 2016 sau 19,6 miliarde lei în primul semestru din 2012. Practic, vorbim despre o dublare a cheltuielilor de personal în sectorul public în ultimii 6 ani, total nesustenabil, în condițiile în care România înregistrează deviații majore față de reperele indicatorilor similari din UE:
- România înregistrează cel mai ridicat procentaj al angajaților în sectorul public din totalul angajaților cu carte de muncă din economie, respectiv 26% sau 1,2 milioane salariați;
- România înregistrează cea mai mare depășire din UE a salariului mediu din sectorul public, prin comparație cu sectorul privat, respectiv 65% (în condițiile în care media din UE este de 18%);
- România înregistrează o creștere accelerată a deficitului public, acesta ajungând la 26 miliarde lei în primele 11 luni din 2018, comparativ cu 10 miliarde lei în perioada similară a anului anterior, și cel mai ridicat nivel din ultimii 8 ani.
(sursa: iancuguda.ro)
Articol preluat de pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Eu vad ca niciunul dintre criticii cresterii veniturilor bugetarilor nu este deranjat si de faptul ca, de exemplu, pretul benzinei produse de OMW ( din zacamintele romanesti si cu salariile date de ei in Romania), este totusi in partea de sus a tarifelor din UE.
Mai mult, din punctul de vedere al procentului din PIB alocat cheltuielilor sociale, tara noastra este cu mult in urma statelor vest-europene.
Ar fi fost oare mai bine ca sa fie mentinute salariile mizerabile pe care le-au avut pana de curand medicii, dascalii sau functionarii publici ? Eu cred ca nu.
Eu cred ca problema poate fi pusa si invers, adica multe firme particulare nu acorda inca lefuri decente angajatilor lor.
Ne amintim cu totii de criticile exprimate de privati dupa ce Guvernul a decis cresterea salariului minim; ulterior, unele firme private au marit semnificativ lefurile angajatilor lor, cel mai mediatizat exemplu fiind Kaufland.
Mai mult, desi nu putem sti cine va castiga lupta pentru Robor dintre guvernanti si bancheri, faptul ca dobanzile bancare din Romania sunt mult mai mari decat cele din Vest, nu cred ca poate fi contestat de nimeni.
Pe de alta parte, este evident ca cel putin deocamdata, guvernantii nu s-au dovedit capabili sa stimuleze in mod eficient dezvoltarea sectorului privat, iar marile investitii si o mai buna atragere a fondurilor europene inca se lasa asteptate.
S-au mărit niște salarii, atitudinea a rămas la fel, și a salariaților și a celorlalți, adevărat.
Că unele salarii trebuiau crescute, clar, poate nu brusc și oricum trebuiau luate multe alte măsuri, dar asta e altă discuție.
Că patronii din privat dau salarii mici, iar adevărat și contribuie serios la acel uriașă diferență de 65%. Sunt și alte cauze (salariile mărite în ultimul an din sănătate și administrație, faptul că aproape tot sistemul sanitar e la buget, alte salarii mari necunoscute) dar la fel, e altă discuție.
DAR, și ar fi de speriat dacă ar fi așa: nu cumva salariile din privat reflectă adevărata productivitate a muncii? Și deci salariile de la buget sunt total disproporționate față de cât poate ECONOMIA să susțină? Și ) Clar, nu indefinit... O întrebare doar, retorică, nu iau partea nimănui.
Dorim un stat incoruptibil cu un sistem de justiție drept și onest, enorm de bine plătit.
Dorim o Românie educată care nu se poate face decât cu profesori bine plătiți.
Dorim siguranță cu poliție și servicii cu angajați bine plătiți.
Vrem un sistem de sănătate eficient ce nu poate funcționa cu roboți, deci este nevoie de medici bine plătiți.
Vrem o administrație eficientă, dar fără salarii cum poți să aduci salariați competenți, care își găsesc de lucru în străinătate cu salarii mult peste cât oferă administrațiile locale?
Iată numai câteva argumente pentru care partea salarială din sumele de la buget este mare. Pentru că noi dorim așa ceva. Analizele macro trebuie să aibă la bază niște analize sectoriale puternice, transparente, nu păreri, altfel...
Am avut ocazia mai mult sau mai puțin plăcută de a sta la coadă la plata taxelor și impozitelor. Am văzut un personal care lucrează zilnic cu mii de oameni, în condiții destul de precare, zgomot, stres, căldură mai puțin, scaune și mese incomode, aplicații făcute de “marii specialiști IT” din privat care cad când este mai mare aglomerația. Nimeni nu le compătimește pe aceste persoane, ba mai mult, le fac vinovate de lentoarea aplicaților informatice de care nu au nici o vină. Prea puțini știu să le acorde un zâmbet, măcar atâta mită să primească din partea contribuabililor. Nu am văzut pe nici o persoană de la ghișeu primind mită, nici măcar un zâmbet dar în schimb cuvinte de ocară și priviri încruntate a unor grăbiți care nu înțeleg niște reguli și vor să fie primii.
Măcar pentru aceste persoane care muncesc zi de zi în condiții grele să ne gândim de mai multe ori înainte de a-i acuza pe bugetari că au salarii prea mari sau o pondere prea mare în buget.
N-am văzut pe nimeni din administrație să plece nici măcar în sectorul privat, darămite în străinătate... Te rog, nu confunda frecătorii de hârtii cu medicii!
Adica un functionar mai dragut la ghiseu,un doctor care sa fi renuntat la spaga si sa vina la cabinet la program ,nu doar sa bea cafeaua si sa plece la particular ca mai are alt job,un jandarm care sa nu te bata si gazeze fiindca iti sustii cauza in mod democratic si pasnic iar el trebuie sa te protejeze,etc...
Raspunsul este simplu,NU.
Salariile trebuiau marite de mult,dar inainte de asta responsabilizezi angajatul,aplici controale corecte fata de munca prestata,obligatoriu faci un calcul de sustenabilitate si in final daca bugetul iti permite il poti dubla,tripla...
Cum ii explici unui pensionar care si cu pensia marita, oricum nu ii ajung bani pentru datori,mancare si medicamente ,ca el de fapt cheltuie banii generatilor viitore,bani de investitii, samd...???
Cei mai mulți cu salarii foarte mici?! Un electrician angajat la o instituție a primăriei ia 3000 în mână + tichete de vacanță + îndemnizație de hrană, un angajat la primărie care face o muncă de studii medii (ține evidența câinilor vagabonzi) ia 3700 + aceleași sporuri. La unele primării comunale, femeia de serviciu ia 3000 net! O educatoare ia aproape 3000 lei net! Nu mi se par salarii mici, mi se par niște salarii exagerate, comparându-le cu salariile din mediul privat, care alimentează practic toate aceste beneficii de mai sus prin taxe și impozite!
Pe de altă parte, ca exemplu, individul mediatizat pentru că o subordonată i-a ”făcut” pedichiura în timpul serviciului nu poate fi dat afară pentru că este protejat de lege... Nimeni nu vorbește despre demisia de onoare. Ce o fi aceea?