Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Clarificări decisive privind impozitarea clădirilor: Cine scapă de corvoada depunerii documentelor

Dificultățile întâmpinate de proprietarii persoane fizice care dețin clădiri mixte – utilizate atât în scop rezidențial (de locuit), cât și nerezidențial (sediu pentru societate comercială sau PFA) – și-au găsit rezolvarea în proiectul de modificare a normelor Codului fiscal.

Clădirile mixte deținute de persoane fizice sunt de două tipuri:

- cele în care spațiile destinate celor două scopuri (rezidențial și nerezidențial) sunt/pot fi delimitate distinct

- cele în care spațiile destinate celor două scopuri (rezidențial și nerezidențial) nu sunt/nu pot fi delimitate distinct

Criteriul decontării utilităților

Al doilea caz este cel pentru care proiectul aduce clarificări.

Pentru aceste clădiri, încadrarea în categoria rezidențial sau nerezidențial se face în funcție de persoana care decontează cheltuielile cu utilitățile, indiferent, subliniem, indiferent dacă în clădire se desfășoară sau nu activitate economică. Astfel, clădirea se încadrează în categoria:

nerezidențial dacă cheltuielile cu utilitățile sunt decontate/deduse de persoană jurodica/PFA care își are sediul în clădire

rezidențial dacă cheltuielile cu utilitățile sunt decontate de proprietarul persoană fizică

Ce înseamnă cheltuieli cu utilitățile?

Proiectul precizează că prin cheltuielile cu utilitățile se înțelege: cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze naturale, termoficare, apa, canalizare.

Foarte important este că proiectul precizează că și în cazul în care la sediu se desfășoară activitate economică, dar nu se deduc utilitățile, impozitul este ca pentru clădiri rezidențiale.

Clarificarea este necesară pentru că în textul Codului fiscal nu se prevede acest lucru. Din această cauză, direcțiile de taxe locale solicită (și în acest moment, pentru că normele modificate nu au fost încă publicate) ca persoană să dovedească cu documente că nu desfășoară activitate pentru a încadra clădirea în categoria rezidențial (certificat constatator de mențiuni de la Registrul comerțului, punct de lucru înregistrat etc).

Din acest punct de vedere, este, de asemenea, foarte important că proiectul de norme prevede că nu se mai cer documente dacă persoană fizică declară pe propria răspundere că persoană juridică/PFA nu deduce cheltuielile cu utilitățile. 

Află și:

Dacă ai un sediu de PFA sau de firmă acasă, împrietenește-te cu un evaluator!

PFA 2016 - obligații declarative și de plată

Necazurile unui mic întreprinzător cu PFA

Ai PFA cu sediul acasă? Cât costă raportul de evaluare a locuinței și în cât timp e gata

De reținut: Dacă deduceți cheltuielile cu utilitățile, clădirea se încadrează la nerezidențial și trebuie să aveți un raport de evaluare.

Cum se declară?

Proiectul arată că pentru toate clădirile mixte (indiferent dacă se desfășoară sau nu activitate economică, se deduc sau nu utilitățile), proprietarul persoană fizică este, totuși, obligat să completeze declarația care se depune la direcțiile de taxe locale până pe 31 martie (conform ordinului comun al ministrului finanțelor publice și al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice nr. 4087/2069/2015).

Aceste persoane completează informațiile de la secțiunea IV (necesare stabilirii taxei pe clădiri rezidențiale) și nu completează informațiile de la Secțiunea V – VII (necesare stabilirii taxei pe clădiri nerezidențiale, respectiv pentru clădire mixtă unde suprafețele nu pot fi delimitate).

Ce documente sunt necesare?

Proiectul prevede că pentru clădirea mixtă declarația nu trebuie însoțită de raport de evaluare, proces verbal de recepție ori act de dobândire dacă:

- la adresa clădirii nu se desfășoară nicio activitate economică

- la adresa clădirii se desfășoară activitate economică, suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct și cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică

- nu se depun documente justificative, în cazul în care la adresa clădirii nu se desfășoară activitate economică sau când cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitate economică.

Declarația trebuie să fie însoțită doar de declarația pe proprie răspundere a proprietarului sau a persoanei împuternicite, după caz, prin care se atestă faptul că nici una din cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică.

Ce depun persoanele care dețin clădiri nerezidențiale sau mixte unde spațiile pot fi/sunt delimitate distinct?

Acestea trebuie să depună următoarele documente:

- raportul de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, care reflectă valoarea clădirii ulterioară datei de 1 ianuarie 2011

- procesul-verbal de recepție finală, din care reiese valoarea clădirii, în cazul unei clădiri finalizate în ultimii 5 ani

- actul de dobândire a dreptului de proprietate asupra unei clădiri, în ultimii 5 ani, din care reiese valoarea clădirii; în cazul în care valoarea clădirii nu se evidențiază distinct, impozitul pe clădiri se va stabili la valoarea totală din actul respectiv.

Atenție, persoanele care nu depun aceste documente vor datora cotă de impozit de 2% aplicată la valoarea impozabilă, calculată conform Codului fiscal, pentru clădiri rezidențiale.

Foarte important:

Clădirile pentru care există prevăzută în contractele de sediu (de închiriere/comodat etc) o suprafața afectată activității se încadrează în categoria mixtă și, dacă sediul este declarat cu activitate economică, chiar dacă acolo nu se desfășoară în mod efectiv o activitate, trebuie efectuat un raport de evaluare pentru toată clădirea. Cotă de impozit se calculează separat pentru suprafața rezidențială, respectiv pentru cea nerezindentiala (conform pro rată pe baza valorii stabilite în raportul de evaluare).

Proiectul nu a fost, încă, publicat în Monitorul Oficial, iar recomandarea noastră este să așteptați ca actul normativ să intre în vigoare pentru a depune declarația la direcțiile de taxe locale.

Articolul a fost publicat pe contexpert.ro.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult