Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Companiile aeriene ar putea crește considerabil prețurile la bilete de avion în acest an, după un salt de 10% făcut deja din cauza prețurilor petrolului

tinere in aeroport

Foto: Getty Images

Anul trecut, călătoriile internaționale au fost la aproximativ 25% față de nivelul din 2019.

În primul trimestru al acestui an, pe plan global, s-a atins un procent de 42% din valoarea din 2019. De fapt, ceea ce vedem este o rată de creștere foarte puternică pe unele piețe, SUA, Europa și America Latină atingând aproximativ 60%.

În privința segmentului de afaceri al industriei aeriene, acesta este prognozat să revină mai lent la nivelurile prepandemice. În schimb, raportul IATA a indicat faptul că există mai mulți călători „premium” care călătoresc la clasa întâi sau la clasa business.

Ce ne spune acest lucru? Există o categorie de persoane care au un venit disponibil suplimentar și care sunt pregătiți să plătească în plus pentru a beneficia de condiții mai bune. Aceste servicii tind să ofere și o marjă de profit mai bună pentru companiile aeriene, fapt ce poate ajuta rezultatele viitoare. 

Președintele IATA a declarat că redresarea traficului de pasageri accelerează și că, în medie, industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei în 2023, cu un an mai devreme decât se prognoza anterior.

Acesta a menționat că prețurile ridicate ale petrolului și întreruperile de călătorie cauzate de lipsa forței de muncă nu i-au descurajat până acum pe călători, chiar dacă prețul petrolului a determinat o creștere a tarifelor cu aproximativ 10%.

Se observă un dezechilibru între ritmurile de revenire în funcție de regiune. Europa prezintă o cerere puternică pentru combustibil pentru avioane, pe măsură ce un număr tot mai ridicat de persoane se pregătesc de vacanță în această vară.

Regiunea a absorbit peste 13 milioane de barili de combustibil pentru aeronave în mai, reprezentând cel mai mare import lunar din octombrie 2020, potrivit datelor Vortexa Ltd. compilate de Bloomberg. Se estimează că nivelul consumului va crește în această vară, pe fondul relaxării restricțiilor și a cererii în creștere din partea consumatorilor.

Cererea de combustibil pentru avioane din Europa de Vest este prognozată să crească cu 17% de la sfârșitul lunii mai până la sfârșitul lunii august, atingând un vârf de 1,26 milioane de barili pe zi în ultima lună, potrivit prognozei BloombergNEF, care se bazează pe programele de zbor.

Potrivit datelor de la Eurocontrol, traficul aerian al Europei este încă la aproximativ 86% din nivelul prepandemic din 2019 pentru această perioadă a anului. Într-o prognoză din aprilie, scenariul de bază al organizației era ca această cifră să crească la 89% în august și la 92% până la sfârșitul anului.

În timp ce traficul intern de pasageri a înregistrat progrese considerabile în regiunea Asia Pacific, odată cu relaxarea restricțiilor în unele țări, traficul internațional, care este principalul generator de venituri pentru aeroporturi în ceea ce privește cheltuielile comerciale ale pasagerilor, a stagnat în mare parte din cauza restricțiilor și a tensiunilor geopolitice.

În plus, China joacă un rol cheie în regiune deoarece majoritatea aeroporturilor din Asia de Sud-Est și Australia depind în mare măsură de călătorii chinezi. Redeschiderea călătoriilor aeriene internaționale către și dinspre China nu numai că va accelera creșterea în regiune dar va oferi și un impuls industriei pe plan global.

De la o analiză de ansamblu asupra sectorului ca întreg putem face trecerea la un exemplu singular, precum Boeing.

Compania este unul dintre cei mai mari producători de aeronave pe plan global și pare a se afla într-o poziție bună de a profita de revenirea pieței. Este posibil ca firma să revină la niveluri de profit similare celor din 2018, înainte ca modelul 737 MAX să fie ținut la sol în urma sesizării unor defecțiuni ce a dus la accidente aviatice. O revenire în industria aviației și soluționarea diferitelor probleme pentru alte două modele, 787 și 777X, vor stimula performanța operațională și financiară a Boeing pe termen mediu și lung.

Totuși, atingerea unor rezultate optimiste depinde de o serie de catalizatori.

În primul rând, momentul reluării livrării modelului 787 pentru Boeing este un factor cheie de urmărit.

În al doilea rând, investitorii așteaptă revenirea modelului 737 MAX pe piața aviației din China. Până acum, au existat o serie de vești negative în legătură cu potențiala întoarcere a modelului 737 Max în China.

În al treilea rând, se speră că va fi prezentat un flux de știri pozitive referitoare la modelul 777X.

Boeing ar putea traversa o evoluție optimistă pe un orizont de timp pe termen lung, această prezumție se bazează pe așteptările unei redresări mai rapide decât se anticipa a pieței aviației pe plan global și a revenirii la niveluri normale ale traficului aerian în următorii ani. În acest sens, Boeing ar putea fi un indicator al redresării și creșterii pieței aviatice la nivel mondial în următorii ani.

Creșterea treptată a prețului petrolului începând din a doua jumătate a anului 2021 și accelerarea ritmului de creștere în urma războiului din Ucraina au majorat semnificativ costurile operaționale ale companiilor aeriene.

Pe parcursul trimestrului patru din 2021, costurile cu combustibilul pentru avioane au reprezentat deja 24% din cheltuielile totale de operare ale companiilor aeriene, iar acest lucru va crește și mai mult. Chiar dacă prețurile petrolului se vor tempera în restul anului 2022, rezultatele vor fi afectate și acest lucru complică revenirea la profitabilitate pentru multe companii aeriene în acest an.

În ce măsură companiile aeriene sunt afectate depinde de strategiile de hedging a combustibilului. În general, transportatorii low-cost aplică rate de hedging într-o proporție mai mare decât transportatorii tradiționali, ceea ce înseamnă că impactul pentru 2022 va fi atenuat. Transportatorii tradiționali acceptă, de obicei, un risc mai mare în ceea ce privește combustibilul, prezentând rate mai mici de hedging. Aceasta înseamnă că prețurile mai mari ale kerosenului tind să le afecteze mai mult.

De asemenea, există o diferență între companiile aeriene europene și cele americane, cele din SUA tind să suporte riscul (companiile aeriene din sud-vest care folosesc hedgingul reprezintă o excepție).

Totuși, situația nu este pe deplin ”roz”. Industria turismului se confruntă cu un deficit de personal, companiile care au concediat angajați sau i-au pierdut în fața altor sectoare în timpul pandemiei, întâmpinând dificultăți să compenseze decalajul pe măsură ce rezervările au început să crească.

Acest adevăr s-a transpus în realitate în Marea Britanie, unde au apărut mai multe probleme în aeroport, pe măsură ce populația s-a pregătit pentru un weekend prelungit în contextul a două zile de vacanță.

Prețurile ridicate ale petrolului reprezintă o altă amenințare, directorul RyanAir Holdings avertizând recent că, dacă vor rămâne la niveluri crescute, vor exista suprataxe la combustibil din partea companiilor aeriene de renume din Europa în acest an.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu cred ca aceasta crestere de preturi este o reflectie reala in fluxul sau cererea de plecari sau sosiri ca si pasageri. A ajuns mai mult o necesitate o dependenta de calatorie ca pretul chiar nu mai conteaza pentru multi. Nevoia de escapade la inaltime depaseste cu mult stationarea sau cantonarea in locatiile proprii unde stresul a devenit insuportabil ca si mod de trai. Cat priveste kerosenul aviatic acesta va trebui inlocuit cu un substitut al petrolului cam la ceea ce se lucreaza in prezent de gigantii aviatiei catre ieftin si ecologic.
    • Like 0
  • Nu-i nimic, merg afara cu trenul, cu autocarul, cu bicicleta, imi iau masina electrica, cu ce'o fi, daca benzina va fi prea scumpa, dar pe litoral la noi tot n'o sa'mi fac concediile ! nah !

    Pentru ca evolutia sectorului - asa cum se simte ea si cum bine este anticipata in acest articol - în Romania, spre deosebire de alte tari, nu va provoca un challenge si un salt de calitate pentru a ramane atractivi pe piata. Din contra, se vor inmulti numarul neavenitilor, al amatorilor jalnici si al tunarilor care se baga in ciorbà doar ca sa se imbogateasca rapid. Sa te tii atunci nenicule preturi uriase si calitate si mai de cacao, pentru ca va domni principiul gen : lasa'i ba ca e multi si prosti, are balta peste si dau banu' ca n'au incotro si unde sa se duca altundeva.
    • Like 1
  • Nume check icon
    Incepem sa ne indreptam intr-o era in care vacantele nu vor mai fi atat de accesibile si va trebuie sa intelegem acest lucru. Si din cei in ce mai mult competitia neloiala a cazarilor ieftine prin tot felul de aplicatii isi va spune cuvantul, dar nu in bine.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult