Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Conducem ca să ajungem repede, nu cu bine la destinație. Decorul se schimbă, victimele rămân

Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

În anii '90 nu mai puteam fără servodirecție și ABS. În anii 2000 erai nimeni daca n-aveai climatronic. In ultimii ani conducem cutii pline de circuite integrate care ne țin conectați, parchează în locul nostru, nu ne lasă să schimbăm banda și ne atenționează când să ne oprim la o cafea. Cu toate astea, de ce murim în continuare pe capete?

Suntem supărați. În general și mai ales atunci când ne suim la volan. Nu trebuie să ajungem din A în B, ci trebuie să participăm la o campanie de eliberare a unui cartier din Ghouta. Ne pregătim de război. 

Accident auto

Suntem în război cu timpul, cu media orară, cu radarele, cu lipsa infrastructurii, cu copiii care vor să facă pipi. Suntem grăbiți, extrem de grăbiți. Suntem mai grăbiți decât dușmanul din față, care e și el la rândul său grăbit, dar nu-l ține mașina. Așa că cedează, umilit, la flash-uri, retrăgându-se pe banda întâi.

Banda întâi. Acest spațiu al umilinței, în care mai bine te împrăștii cu tot cu familie sub un tir decât să îl folosești. Nici tirurile nu mai merg pe prima bandă. Normal, că după nu te mai lasă nimeni să te bagi înapoi. Banda întâi devine banda doi. Ziceam mai devreme de flash-uri. Nimeni nu mai are timp de ele. Toată lumea depășește prin dreapta. UK, opriți Brexit! În România se circulă ca la voi.

Viteza legală. Cum naiba să mergi cu 130 pe autostradă când orice mașină entry-level poate să bage 180? 100 pe drum național? Hahaha, depășește-l pe fraier! Avem beri de băut, stațiuni de vizitat, trebuie să ne distrăăăăăm!!! Bagă taaaare! 50 în sat? Poate doar dacă ești beat. Dă-le claxon, să stea în casă, ce se tot plimbă atâta cu bicicleta sau căruța pe drum.

Ne înghesuim, ne tăiem calea, nu ne lăsăm, nu ne ajutăm. Așa îți trebuie dacă ai vrut să te bagi. Ce să-ți fac frate dacă nu te ține mașina în depășire? Na, vezi cum e să îți frâneze cineva în față?

Nu conducem ca să ajungem cu bine. Conducem ca să ajungem repede. Conducem ca să îi depășim pe ceilalți, să îi strivim, să ne rămână drumul doar pentru noi. Conducem ca să nu mai avem loc unii de alții, conducem ca să depășim pe linie continuă, ca să ne dăm peste cap, ca să facem elicopterul ăla de Smurd să își dea contorul orar peste cap.

Conducem din neplăcere.

Și nici un coridor european, plan de fezabilitate, structură de autostrăzi inteligente sau regândire strategică a infrastructurii nu are cum să ajute.

Decorul se schimbă, victimele rămân.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cu "dusmanul din fata" a-ti spus tot, stimabile. Esenta problemei romanesti intalnita pe sosele si in societate.
    • Like 0
  • Soluții - oricare dintre cele de mai jos:
    1. Mai mulți polițiști.
    2. Mult mai mulți polițiști.
    3. Cât mai mulți polițiști.
    • Like 0
    • @ Petrica L.
      Stupid. Tratezi efectele, nu cauzele... și le tratezi cu biciul. Încearcă: 1. Mai multă educație 2. Mult mai multă educație 3. Cît mai multă educație.
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Asta e părerea dvs. Eu cred că educația nu este de ajuns. Frica păzește pepenii, recte portofelul.
      Necunoașterea legii nu este o scuză, iar aici vorbim despre șoferi. Ultima dată când am verificat, trebuia să ai vârsta majoratului pentru a primi carnet auto. La 18 ani nu prea mai ai ce să educi (că regulile de circulație trebuie să le știi, dac[ ai ajuns sofer!), mai degrabă corijezi comportamente stupide dobândite în perioada precedentă: teribilism, inconștiență, aroganță, lipsă de responsabilitate. Astea sunt la originea multor accidente grave, pe astea ar trebui să le penalizeze poliția, dacă ar avea suficienți oameni pe străzi.
      Putem să pavoazăm șoselele cu pancarte cu îndemnuri de genul "Viteza ucide!", "Nu depășiți pe linia continuă!" sau "Nu conduceți sub influența alcoolului!", și nu o să se întâmple mare lucru. În țări educate precum Danemarca, unde mi-am vizitat fiica de mai multe ori, există mașini de poliție fără însemne conduse de agenți în civil care aleg șoferi din trafic, îi urmăresc ceva vreme, apoi îi trag pe dreapta și le recită pomelnicul de abateri de la legislație, aplicându-le amenzile de rigoare. Da, e un bici cam usturător (sute de euro), dar știți ce calmă e lumea la volan? Nici măcar arabii cu BW-uri nu fac pe deștepții în trafic!

      Apropo de educație - în limba română se scrie "cât", nu "cît".
      • Like 0
  • Solutia este foarte simpla si nu trebuie inventata. Se aplica in toate tarile unde se circula ok: radare, camere de luat vederi si politie peste tot. Politie care sa aplice legea la fel, pentru toti.
    • Like 1


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult