Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Conducem ca să ajungem repede, nu cu bine la destinație. Decorul se schimbă, victimele rămân

Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

În anii '90 nu mai puteam fără servodirecție și ABS. În anii 2000 erai nimeni daca n-aveai climatronic. In ultimii ani conducem cutii pline de circuite integrate care ne țin conectați, parchează în locul nostru, nu ne lasă să schimbăm banda și ne atenționează când să ne oprim la o cafea. Cu toate astea, de ce murim în continuare pe capete?

Suntem supărați. În general și mai ales atunci când ne suim la volan. Nu trebuie să ajungem din A în B, ci trebuie să participăm la o campanie de eliberare a unui cartier din Ghouta. Ne pregătim de război. 

Accident auto

Suntem în război cu timpul, cu media orară, cu radarele, cu lipsa infrastructurii, cu copiii care vor să facă pipi. Suntem grăbiți, extrem de grăbiți. Suntem mai grăbiți decât dușmanul din față, care e și el la rândul său grăbit, dar nu-l ține mașina. Așa că cedează, umilit, la flash-uri, retrăgându-se pe banda întâi.

Banda întâi. Acest spațiu al umilinței, în care mai bine te împrăștii cu tot cu familie sub un tir decât să îl folosești. Nici tirurile nu mai merg pe prima bandă. Normal, că după nu te mai lasă nimeni să te bagi înapoi. Banda întâi devine banda doi. Ziceam mai devreme de flash-uri. Nimeni nu mai are timp de ele. Toată lumea depășește prin dreapta. UK, opriți Brexit! În România se circulă ca la voi.

Viteza legală. Cum naiba să mergi cu 130 pe autostradă când orice mașină entry-level poate să bage 180? 100 pe drum național? Hahaha, depășește-l pe fraier! Avem beri de băut, stațiuni de vizitat, trebuie să ne distrăăăăăm!!! Bagă taaaare! 50 în sat? Poate doar dacă ești beat. Dă-le claxon, să stea în casă, ce se tot plimbă atâta cu bicicleta sau căruța pe drum.

Ne înghesuim, ne tăiem calea, nu ne lăsăm, nu ne ajutăm. Așa îți trebuie dacă ai vrut să te bagi. Ce să-ți fac frate dacă nu te ține mașina în depășire? Na, vezi cum e să îți frâneze cineva în față?

Nu conducem ca să ajungem cu bine. Conducem ca să ajungem repede. Conducem ca să îi depășim pe ceilalți, să îi strivim, să ne rămână drumul doar pentru noi. Conducem ca să nu mai avem loc unii de alții, conducem ca să depășim pe linie continuă, ca să ne dăm peste cap, ca să facem elicopterul ăla de Smurd să își dea contorul orar peste cap.

Conducem din neplăcere.

Și nici un coridor european, plan de fezabilitate, structură de autostrăzi inteligente sau regândire strategică a infrastructurii nu are cum să ajute.

Decorul se schimbă, victimele rămân.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cu "dusmanul din fata" a-ti spus tot, stimabile. Esenta problemei romanesti intalnita pe sosele si in societate.
    • Like 0
  • Soluții - oricare dintre cele de mai jos:
    1. Mai mulți polițiști.
    2. Mult mai mulți polițiști.
    3. Cât mai mulți polițiști.
    • Like 0
    • @ Petrica L.
      Stupid. Tratezi efectele, nu cauzele... și le tratezi cu biciul. Încearcă: 1. Mai multă educație 2. Mult mai multă educație 3. Cît mai multă educație.
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Asta e părerea dvs. Eu cred că educația nu este de ajuns. Frica păzește pepenii, recte portofelul.
      Necunoașterea legii nu este o scuză, iar aici vorbim despre șoferi. Ultima dată când am verificat, trebuia să ai vârsta majoratului pentru a primi carnet auto. La 18 ani nu prea mai ai ce să educi (că regulile de circulație trebuie să le știi, dac[ ai ajuns sofer!), mai degrabă corijezi comportamente stupide dobândite în perioada precedentă: teribilism, inconștiență, aroganță, lipsă de responsabilitate. Astea sunt la originea multor accidente grave, pe astea ar trebui să le penalizeze poliția, dacă ar avea suficienți oameni pe străzi.
      Putem să pavoazăm șoselele cu pancarte cu îndemnuri de genul "Viteza ucide!", "Nu depășiți pe linia continuă!" sau "Nu conduceți sub influența alcoolului!", și nu o să se întâmple mare lucru. În țări educate precum Danemarca, unde mi-am vizitat fiica de mai multe ori, există mașini de poliție fără însemne conduse de agenți în civil care aleg șoferi din trafic, îi urmăresc ceva vreme, apoi îi trag pe dreapta și le recită pomelnicul de abateri de la legislație, aplicându-le amenzile de rigoare. Da, e un bici cam usturător (sute de euro), dar știți ce calmă e lumea la volan? Nici măcar arabii cu BW-uri nu fac pe deștepții în trafic!

      Apropo de educație - în limba română se scrie "cât", nu "cît".
      • Like 0
  • Solutia este foarte simpla si nu trebuie inventata. Se aplica in toate tarile unde se circula ok: radare, camere de luat vederi si politie peste tot. Politie care sa aplice legea la fel, pentru toti.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult