Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De doi ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu! La doi ani de Republica, îți mulțumim că ne ești alături!

Copiii cu amprentă de carbon

Începând cu acest an, 15 septembrie înseamnă, pe lângă cozi interminabile la IML pentru declararea contuziilor căpătate în altercațiile din trafic, pe lângă intrarea a încă 50 de psihologi în Top 100 Cei Mai Bogați Români, nașterea celei mai poluante generații de copii pe care a avut-o România. Copiii care nu merg spre școală.

Ies din casă și totul e pe dos. Trotuarul pare stradă și strada pare o enormă parcare. Sute, mii, zeci de mii de mașini blocate în toate direcțiile. Oameni îmbrăcați frumos. Un buchet uriaș ocupă locul din dreapta. Iar în spate, invariabil, o pereche de ochi triști care caută orice urmă de mișcare a omizii de metal din care fac parte.

Foto: Liviu Florin Albei/Inquam Photos

Începutul școlii in București înseamnă aruncarea în aer a oricărei reguli legate de rush-hour. E blocat dimineața pentru că trebuie duși la școală. E blocat pe la unu pentru că trebuie luați cei care ies la prânz și duși cei care intră la prânz. E blocat pe la 5 pentru că ies cei care au intrat la prânz. E blocat la 6 pentru că cei care au ieșit la 5 sunt duși la after-school. E blocat la 8 pentru ca vin de la after-school și se duc spre sport. Și tot așa.

Începutul școlii în București înseamnă crash de Waze, Google Maps sau orice alt gigant de monitorizare a traficului. Nimic nu are sens, totul e roșu. Polițiștii nu pot avea alt rol decât acela de magnet al invectivelor. Taxiurile dispar (probabil duc și ei copiii la școală), Uber-ul costă cât un Lamborghini. Metroul e ultimul refugiu al corporatiștilor și în același timp un experiment despre compactarea umană. Pe geamurile aburite masa de oameni e un ghem din care ies capete și mâini care țin smartphone-uri în care ochii sunt ațintiți. Social media. Singura gura de aer.

Oricât ne place și ne dorim să dăm vina pe autorități, pe lipsa de locuri de parcare, de șosele, centuri, semafoare, sisteme de monitorizare, pasaje, benzi de biciclete, autobuze supraetajate, metrouri hiperluminice, orașe inteligente și alte dezvoltări, oricât înjurăm și ne promitem noi înșine că data viitoare o sa votăm, oricât ne jurăm că o să emigrăm în Islanda, vinovații pentru jihad-ul din traficul bucureștean din timpul școlii suntem noi și numai noi.

Noi, cei care găsim cea mai bună școală sau grădiniță numai în cartierul vecin, la doar 20 de minute de mers cu mașina. 20 de minute care dimineața la 8 devin 200.

Noi, cei care ne-am luat apartamente în suburbii fără să conteze că nu există drumuri de acces și care alegem să dăm copilul la școală în centru, că acolo se învață mai bine.

Noi cei care locuim în Militari, dar ne facem mutație la un fost coleg de facultate în Cotroceni ca să băgăm copilul la grădiniță, că are recenzii bune.

Noi, celor care ni se pare normal să ținem copilul în mașină 40 de minute dus și 40 de minute întors la și de la școala privată, pe care o urâm și noi că ne-a mâncat toate economiile, și copilul că e prizonier.

Noi, cei care locuim în centru, dar dăm copilul la grădiniță de expați în afara orașului, ca să aibă și el un viitor în străinătate, că aici totul e compromis.

Noi, cei care ignorăm grădinița de peste drum că nu e suficient de luminoasă. Noi, cei care urâm școala din spatele blocului numai pentru că e în spatele blocului.

Noi, cei care am dat naștere celei mai poluante generații de copii. Copii cu euro 3, 4, 5 sau 6, după posibilități. Copii care nu știu ce înseamnă mersul pe jos cu ghiozdan în spate. Care nu vor avea niciodată obrajii reci de ger sau ciorapii uzi de mers prin bălți. Copii cărora nu le va cere nimeni un leu, care nu știu să simtă pericolul și nici să fugă (decât în spații special amenajate acestui scop). Copii care au devenit element de to-do list.

Tot ce ne rămâne de făcut e să așteptăm vacanța. Sau o furtună.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este si nu este. Daca as avea autobuz care vine/ajunge cand e nevoie, as merge cu el. Daca nu mi-ar fi refuzata o schimbare de pampers sub pretextul 'suntem putini/n-avem timp de asta', l-as da la gradinita de langa bloc. Daca as avea poarta deschisa si posibilitatea de a cunoaste invatatoarele, l-as da la scoala de langa casa. Este si nu este...
    • Like 0
  • Da, ce sa vezi, mai suntem si noi, dobitocii care nu dam copilul la scoala de peste drum!
    De ce? Pai pentru ca nu are nicio importanta domiciliul nostru! Pentru ca la ora 12:00 nu putem sa lipsim o ora de la servici ca sa luam copilul de la scoala! Pentru ca after-school de cele mai multe ori inseamna o tanti plictisita care urla la copii si oricum la ora 18:00 punct a plecat! Si sa incerci sa ajungi de la birou la scoala la ora aia este un cosmar!
    Pentru ca la scoala de peste drum este plin de "duamne" si de tot felul de parintibcare trec prin fata casei urland la copil " baaa fu..i dumnezeii ma-tii de cre..in! Iar copilul raspunde mai urat desi are doar 10 ani!
    Problema in trafic este alta. Este ca nimeni nu opreste la semafor si blocheaza intersectia, primii fiind soferii ratb! In plus toti au impresia ca pot sa parcheze oriunde!
    Este firesc ca orice parinte sa incerce sa isi trimita copilul la o scoala mai buna.
    Daca tu crezi ca asta creeaza haosul din trafic te inseli!
    • Like 1
    • @ Catalin Campeanu
      Nu inteleg, daca nu va plimbati prin oras in miezul zilei doar ca sa luati copilul de la scoala de ce va simtiti ofensat de articol?
      • Like 1
  • Daca si copii ajung un element pe lista "to do, vai de mama noastra oameni.
    • Like 1
    • @ Victorin Borsciov
      Anon check icon
      N-au fost din totdeauna? Educatie, slujba, casatorie, copii, pensie, nepoti, nu e si asta un "to-do list"?
      • Like 0
  • Nu inteleg care e mesajul, in afara de lamentare. Pentru cine? Da, nu mi-a trecut prin cap, atunci cand am luat casa (fara credit, ce noroc), ca scoala de stat cea mai buna, in care imi petrecusem copilaria, o sa para in curand o puscarie. Si nici nu am prevazut unde vor gasi spatiu scolile private care nu sunt pentru cei din nordul orasului. Iar buget sa ne mutam nu am.

    Concret, stau langa cea mai buna scoala din Drumul Taberei acum 30 de ani, la fel de inghesuita si mizera, dar fara profesorii de atunci. Un copil pleaca cu microbuzul la o scoala privata, face 20 de minute. Altul merge la gradi in masina familiei, in drum spre munca, tot 20 de minute. Toata "distractia" costa doua ore jumate in trafic pentru parinti, de la o ora jumate pe cand nu aveam copii.

    Si solutia care ar fi? Sa lasam copiii la institutiile din cartier, dupa cum reiese din articol, in speranta ca nu se vor nenoroci prea rau, dar contribuind la binele general? Oricum voi cotiza la after-school, ca altfel as contribui la trafic. Sa renunt la jumatate din venit ca sa lucrez in sud? Sa fac credit ca sa ne mutam in nord, cand orasul devine din ce in ce mai rau chiar si in nord?

    Orasul este cel care este. Imbatrinit, dar batranii voteaza. Tinerii fug. Adultii nu au timp. Imi pare rau, dar nu vad cum as putea contribui la binele celorlalti, altfel decat cautand alt loc de trait.
    • Like 6
    • @ Dan Dunare
      GabiC check icon
      Subscriu! Eu locuiesc intr-o zona nordica, nici macar periferie-ca apartine de alt oras, in care de la ora 7.15 -pana la 10.45-poate 11.00 e infernal. 1 km se poate parcurge intr-o ora sau in 10 minute (multumim politiei din rondul OMV). La fel intre 16.00 si 19.39. Copilul invata la scoala cea mai apropiata-uneori facem 4 minute (cronometrat) - in zilele in care intra la ore in afara celor de "rush" sau 40-50 de minute in orele aglomerate. Asta e. Nu ma plang. Facem acest drum de opt ani. Cat a fost la gradi - venea microbuzul s-o ia din fata casei.
      Insa subscriu in totalitate comentariului: lamentari si atat. Probabil emigrarea e o alternativa. Cu plusuri si minusuri.
      • Like 0
    • @ Dan Dunare
      Solutia ar fi sa ne implicam, sa cerem ca scolile din cartier sa ajunga suficient de bune pentru a ne duce copiii acolo, sau sa ne relocam, cum se procedeaza afara, daca zona unde locuim este sub nivelul nostru de aspiratii.
      • Like 1
  • "Noi, celor care ni se pare normal..." - scuzata-mi fie pedanteria, dar nu cumva forma corecta este "Noi, cei cărora ni se pare normal..."?
    Nu e un atac ad hominem, o sa editez mesajul daca se ajunge la alta concluzie.

    Legat de "migratia copiilor" catre scoli si inapoi, cred ca este doar o componenta (nici macar cea mai importanta) a "sublimului" trafic bucurestean. Alte articole pe Republica arata cata anxietate provoaca diferenta dintre asteptarile parintilor si oferta scolilor. Asta inseamna ca alegerea scolii atarna in balanta semnificativ mai mult decat timpul pierdut in trafic (daramite amprenta de carbon a familiei). Mi-e greu sa ii judec pe parintii care gandesc asa, chiar daca nu sunt in situatia lor.
    • Like 1
    • @ Probatio diabolica
      de acord cu corectia: fie "Noi, cei carora ni se pare normal [...], [suntem vinovati], fie "Noua, celor carora ni se pare normal [...], ne place pizza.
      Nu sunt specialist in gramatica, dar eu asa tin minte.
      • Like 1
  • Grădiniția și școala trebuie să fie cât mai aproape de casă, la câteva minute de mers PE JOS, într-un mare oraș cum e Bucureștiul și cu un trafic dement și demențial, este o condiție esențială, altfel pierdem timpul cu statul în mașină. Nu e păcat? Sigur, poate nu totdeauna este posibil, dar este posibil aproape totdeauna.
    • Like 1
  • Gion check icon
    Un articol scris frumos dar prost. Putem vorbi despre bun simt, asta da fiindca nu tine de Primarie&co dar sa dai vina pe locuitori ca infrastructura e praf....
    • Like 2
  • Retardatilor care dau vina pe infrastructura, Firea si alte stihii ale naturii pentru situatia de calamitate in care se afla orasul va zic atat:

    Nu trebuie sa ne omoram vecinii si copiii cu aglomeratia, sedentarismul si poluarea generate de apucaturile de ev-mediu de tipul "scapa cine poate".
    Am trait in acest oras care tot 3 milioane avea si "pe vremea mea", am facut gradinita, scoala, liceu, facultate. La fel ca si parintii mei, ne-am dus si ne-am intors singuri de la scoala fara sa facem 1h dus si 1h intors, si am folosit infrastructura existenta. Cu totii am facut scoli de langa casa, nu am ajuns nici unul pe drumuri, troglodit sau "fara viitor".
    • Like 3
    • @ Matei Negriu
      GabiC check icon
      Mihai, gresesti. Nu stiu cand ai facut tu scoala, dar sunt diferente intre atunci (oricand ar fi el "atunci-ala" si acum. Infrastructura nu e dimensionata la fluxul de azi. Nici transporturile. Nici scolile. Si uita de cei 3 milioane. Ca in Bucuresti se perinda mai degraba 5 ! Ia in calcul toate comunele invecinate care "fac naveta". Ia in calcul mediul de afaceri.
      Ma rog, poate te-ai infierbantat- de ti-au iesit invective negandite. Sau poate , pur si simplu, nu ai cum sa vezi. Mai gandeste-te!
      • Like 0
    • @ GabiC
      intr-adevar, problema e complexa. Poate e si mai multa lume in oras, dar si apucaturile sunt mai proaste. Nici scoala nu mai e ce-a fost etc. Dar si oamenii sunt de proasta calitate. Articolul asta puncteaza treaba asta, si bine face.
      De nu stiu cate ori am vazut diversi parcati pe trecerea de pietoni de exemplu. Unii asteptand in masini. I-am zis unuia ca nu are voie sa parcheze acolo, sa se duca o statie mai sus, sa lase masina in parcarea subterana de la Universitate. A zis ca nu poate, ca el acolo tre sa astepte pe cineva. L-am intrebat de ce nu parcheaza la Universitate si apoi sa vina 10 min. pe jos, sa astepte pe cine are de asteptat si apoi sa plece impreuna sa ia masina din parcare. Cica nu se poate. Am chemat politia, abia atunci s-a carat.
      Chestia urgenta pe care ar putea sa o faca autoritatile si, din nesimtire si ingalare, nu o fac, ar fi sa aplice legea. Sa dea amenzi, si apoi ... treaba se va regla de la sine.
      Transportul in comun sa stii ca nu e mai rau decat era "pe timpuri". Pur si simplu e plin de snobi carora le pute sau care cred ca a merge cu masina este un drept, nu un privilegiu.
      Later edit: Cei din comunele invecinate, care au dorit sa traiasca in vile la tara si care isi platesc impozitele acolo, sa foloseasca infrastructura de acolo: sa munceasca acolo si sa isi dea copiii la scoala acolo. Sau sa vina la mine in oras, respectand-ul, nu avand pretentia ca eu, care imi platesc impozitele aici, sa suport presiunea pe care o creeaza pe infrastructura mea, care si-asa e prost intretinuta.
      • Like 1
    • @ Matei Negriu
      Gion check icon
      Ai o mare problema de perceptie a realitatii si o mentalitate proletara. La tine in oras va fi cand vei avea tu un oras personal. Esti ala care striga in 1990 ca unii nu au mancat salam cu soia?
      • Like 0
    • @ Gion
      Domnule capitalist post-decembrist, te invit sa mergi prin tarile capitaliste si civilizate sa vezi ca acolo se respecta regulile de trafic, de parcare si exista si simt civic, de apartenenta la comunitate.
      Si da, e "orasul meu", pentru ca platesc taxe aici. In virtutea acestui fapt consider ca am dreptul la o strada curata, trotuar liber si aer respirabil.
      Asta e problema defapt cu cei care considera ca umblatu' cu masina de colo-colo pentru orice partz este un drept din nascare: le fac viata nesuferita celorlalti. Nu primaria, Firea si alte entitati netrebnice sufera. Ci sufar eu, care prin faptul ca imi pasa de toate chestiile mai sus mentionate nu le fac nesuferita viata semenilor mei.
      • Like 1
    • @ Matei Negriu
      Gion check icon
      Si ala cu masina plateste taxe. Si nu dai tu ordine unde sa munceasca fiecare, tovarase Bobu. Si nici unde sa isi duca copiii la scoala.Iar cei care stau la marginea Bucurestiului nu sunt doar cei cu vile, mai sunt si aia cu casa tip vagon carora le trebuie transport in comun, tovarase Dinca. Sigur tovarase ca nu ai observat ca din taxele NOASTRE se asfalteaza , la misto,fiecare strada cam in fiecare an. Asta nu te deranjeaza tovarase ca nu e aerul respirabil. Ridicati problema transportului in comun la sedinta de partid daca va pasa de ceva.
      Dar sunteti in spiritul romanului verde : sa moara si capra vecinului!
      A bien tot!
      • Like 0
  • Foarte pertinent articolul, pe puncte!! Evident si-a luat si papara regulamentara prin comentarii. O generatie de parinti cretini.
    • Like 5
    • @ Matei Negriu
      Scurt si la obiect.
      • Like 1
  • Orasul este fix la fel de aglomerat si sambata, si duminica, si la 11, si la 15, cand nu mai poti da vina pe dusul copiilor la scoala... Cat despre ocupantii masinilor, nu exista masina in Bucuresti cu mai mult de o singura persoana inauntru; macar cei care isi duc copiii la scoala sunt doi in masina, in rest... doar soferul. Asa ca, da, de acord, dar nu asta e singura cauza.
    • Like 2


Îți recomandăm

Diabet

În România, 1.785.300 de persoane milioane de adulți cu vârste între 20 și 79 de ani au diabet, în fiecare an 19.000 de oameni sunt uciși de această afecțiune. Sunt cifrele seci din spatele unui suferințe care afectează viețile a 1 din 10 adulți români și, totodată, viețile familiilor acestora, în contextul în care la nivel mondial 1 din 11 oameni suferă de diabet. (Foto: Guliver Getty Images)

Citește mai mult

Om de afaceri

Să începi și să crești o afacere în România este astăzi un act de curaj sau, poate, de nebunie. Ar fi mult mai simplu să stai, sau să te angajezi la stat, sau să fugi mâncând pământul, îngroșând rândurile celor patru milioane de refugiați economici din România.

Citește mai mult

Copil cu steag

Marea majoritate a celor care au fost complici sau au participat la represiunea participanților la Revoluția din 1989 au ocupat imediat după '90 funcții importante în servicii și structuri ale statului, astfel încât interesul lor ca aceste detalii să nu fie descoperite a fost absolut vital, susține istoricul Mădălin Hodor, cercetător CNSAS, într-un interviu acordat Republica.ro. (Foto Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

formulare

În forma publicată în Monitorul Oficial, persoanele fizice ce obțin venituri din activități independente, profesii liberale, PFA, drepturi de proprietate intelectuală nu mai sunt scutite de plata contribuțiilor la CAS și CASS dacă au și venituri din salarii, deși în Nota de fundamentare a ordonanței de urgență erau scutite. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult