Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Contesă în virtual. Dezastru în viața reală

Ana Morodan

Ana Morodan/ Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Cenușăreasa ajunge prințesă doar în poveste. În viața reală e un pic mai greu.

Poți fi în mediul virtual tot ceea ce vrei să pozezi, să iei orice mască. E un fenomen și un val de oameni care ne dau lecții, sunt exemple de succes, de fericire, de cum să te realizezi. Îți dau sfaturi pentru orice.

Mie îmi plac cel mai mult cei care pozează în sfinți. E plin internetul de ei. Cu presa după ei sau sub lumina reflectoarelor sunt toți numai milostenie, bunătate, dragoste. Îi ascult și mă mir că nu au aură. Dincolo de masca purtată, nu cred că au dat vreodată o felie de pâine vreunui flămând în viața reală.

Ce e dincolo de masca perfecțiunii și a succesului lor obținut ca în fabula în care o broască a vrut să fie cât o vacă și s-a tot umflat până a crăpat?! E viața ca a fiecărui om, cu griji, cu dureri, cu necazuri, cu lacrimi, dar nu fiecare om se urcă băut și drogat la volan și nici nu conduce fără permis.

Cea mai mare grijă a mea este influența pe care o au așa-zise modele asupra tinerilor. Frații Tate erau supereroi. Ana Morodan era contesă. Preotul Visarion Alexa era farul creștinismului pe internet. În viața reală am aflat cu toții cine erau. Toți sunt ca broasca din fabulă.

...

Poate e timpul să aflăm și despre altfel de eroi, ca tinerii să conștientizeze câtă muncă și sacrificiu e în spatele adevăratului succes.

În satul meu există un patron, Grigore Florea. Acum a ieșit la pensie și a lăsat afacerea copiilor, dar angajații lui încă povestesc ce fel de șef era. Și-a clădit afacerea zi de zi, timp de treizeci și ceva de ani. A lucrat cot la cot cu muncitorii lui. Nu îl cunosc personal, dar îmi povestea o fostă angajată din fabrica lui că era în fiecare zi în firmă la 3-4 dimineața, că încărca marfă alături de ea, când erau multe comenzi, că împingea la cărucioare cu produse. Seara era ultimul care pleca din firmă.

Niciodată nu a ieșit în față să vorbească despre munca lui clădită cu pași mici, prin muncă imensă. Poate e timpul să își spună povestea...

Eu îmi propun ca într-o zi să mă duc să vorbesc cu acest om și să scriu despre drumul domniei sale nu spre succes, ci pentru a clădi ceva, pentru a da de muncă la câteva sute de oameni. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • APRECIEZ ARTICOLUL , CA FOARTE BUN , L-am citit de 2 ori si citesc aproape toate art ,,Doamneii Luminita Aldea ,Felicitari ,ptr ideile principale bine punctate .
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Să nu exagerăm prea tare. Aventura televiziunii a început prin anii 50 cu emisiuni live absolut inepte, urmărite de milioane de telespectatori. Cu ce e mai prejos un influencer care face bani decât un producător inept de televiziune? Măcar influencerul beneficiază de toți banii și nu depinde de o corporație.
    În plus, nu mi se pare indicat să adunăm mere cu pere. Fabricile de entertainment sunt tot o industrie. Fie că vorbim de emisiuni de televiziune, filme indiene, seriale sau telenovele făcute de corporații, fie vloguri, bloguri sau podcasturi făcute de persoane private (care devin PFA). Există și acolo echipă, există angajați cu carte de muncă. Chiar dacă se începe de jos, din curiozitate, când încep să apară banii totul se transformă în industrie.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Și asta le face scuzabile sau cum? Dacă alții se acoperă cu c4c4t, te apuci și tu să-ți pui în cap că e la modă?
      • Like 3
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Valentin check icon
      Depinde de conținut. Unele nu sunt scuzabile. Noi asistăm și la un sindrom specific media (descris de Pascal Bruckner). Media e format[ din entități private, care se finanțează în funcție de audiență. Cum faci audiență? Scoțând în evidență asemenea conținuturi. Există însă și vloggeri care e ocupă de lectură, cinematografie sau teatru. Desigur, nu poți spune că nu apare deloc, dar dacă aduni știrile negative și le pui în balanță cu cele pozitive vei obține o imagine negativă.
      E un sindrom răspândit la nivel mondial. Canalul Arte+, care oferă doar concerte de muzică clasică, muzee etc. are o audiență foarte mică.

      E interesantă și manipularea psihologică din media. Ați ascultat vreodată cu atenție melodiile de început ale jurnalelor de activități? Sunt violente, stridente. Nu vei întâlni o piesă de Vivaldi, care e liniștitoare.

      E o formă de manipulare, care te îți spune, subconștient: "Gata, acum îți vom arăta tot ce e mai rău. Vom satisface bestia care zace în tine, pe care o ascunzi sub pojghița socială de om cuminte. Știrile noastre sunt pline de sânge și le vei privi fascinat!"

      Și lumea se uită! Se uită la un accident de circulație fascinați, de parcă s-ar bucura că există răul, prostia și urâțenia. Nu-i vezi luând cu asalt muzeele, dar la jurnalele de știri stau ciopor.
      Ei spun că se informează. Ok, există fluxuri de știri care îți dau știrile sec: Pe strada X s-a produs un accident de circulație, din care... etc. etc.
      Nu ajunge. Oamenii vor să vadă și lacrimi, vor să vadă sângele de pe asfalt etc. Din 5 minute de știre doar jumătate de minut e informație. Restul e circ, plânset etc. Alea nu sunt știri, sunt circ. Știrile ar trebui să fie seci, imparțiale.
      Problema e că media face bani nu din știri, ci din emoții. Emoțiile negative se vând cel mai bine.

      Ne place să ne uităm, la sânge și urlete. În definitiv am ieșit din peșteri, nu? Trecutul nostru implică vânătoarea și supraviețuirea. De ce să ne mai mirăm că ne plac spectacolele barbare?
      • Like 3
    • @ Valentin
      Gabriel check icon
      sa nu exageram spui? propun sa iei in calcul ceea ce s-a intamplat cu piata media dupa primii ani: a fost reglementata, au aparut institutii precum CNA, au aparut legi si incadrari dedicate. sa nu invatam nimic din asta si sa permitem sa o luam de la zero in aceeasi piata media (dar cu alt suport - online) inseamna sa repetam greselile trecutului. iar a da credit unui om versus o intreaga echia inseamna a nega puterea unui brainstorm, a nega evolutia. nu, ceea ce numesti echipa la un pfa in fapt nu inseamna decat colaborare, nu este o echipa decizionala.
      • Like 0
  • Nume check icon
    Marile vedete de ...carton din Romania, promovate de posturi "quality" de trei lei! Traficul sa traiasca si multumim prostilor care ni-l aduce...
    • Like 6
  • Asa sa faceti doamna, daca puteti. Povesti precum cea a domnului Florea merita spuse. Toate cele bune.
    • Like 1
  • Rezultatul imbecilizarii maselor.
    • Like 4


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult