Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Coronavirus în România | Dragi părinți, închiderea școlilor nu înseamnă vacanță, iar izolarea nu se face la mall

Familie Otopeni coronavirus

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Avem o situație fără precedent. Întreruperea școlilor ca măsură de prevenție și limitare a răspândirii infecției cu Covid 19 ne pune în fața unei situații absolut unice din punct de vedere social: trebuie să ținem copiii acasă și trebuie să ne implicăm în procesul de continuare a educației lor. Suspendarea cursurilor nu înseamnă vacanță, iar această situație nu trebuie tratată ca și cum ar fi.

E foarte important să înțelegem că acasă înseamnă chiar spațiul casei. Nu trebuie să umplem spațiile de joacă pentru a le găsi activități copiilor. Putem face plimbări în aer liber, dar sunt de evitat locurile de joacă destinate copiilor, chiar și cele din exterior care pot fi adevărate focare de infecție. Spun asta pentru că la italieni am văzut locurile de joacă pline și nu cred că a fost bine. Să ne imaginăm că un copil asimptomatic pune mânuțele cu care s-a scărpinat la nas pe barele unui leagăn cu care se dau zilnic sute de alți copii. Nu-i putem opri, dar îi putem proteja ferindu-i de astfel de locuri. Unii se vor gândi că niciun copil sub 9 ani nu a murit de coronavirus. Chiar dacă numărul deceselor la nivel mondial în rândul minorilor este infim, copiii pot fi totuși purtători asimptomatici de COVID19. Sunt convinsă că nu vreți ca un bunic sau cineva cu o boală cronică din familie să fie contaminat de la copilul asimptomatic. 

A sta cât mai mult acasă, într-un spațiu curat și aerisit, e cea mai înțeleaptă decizie.

Iar dacă suntem de acord că închiderea școlilor nu înseamnă vacanță, atunci suntem mai răspunzători ca oricând ca procesul de învățare să continue. Nu multe școli își vor permite cursuri online și nu toți copiii au acces la un calculator, dar cu siguranță orice copil își poate continua studiul cu mijloace tradiționale dacă este ajutat de un părinte sau de adultul responsabil care stă cu el. Copiii au cărți, manuale pe care le pot citi mai departe singuri sau, în funcție de vârstă, sprijiniți de un adult. Nu uitați că orice învățător sau profesor e la un telefon distanță. Statul cu orele la televizor, pe PlayStation sau pe computer la jocuri sunt mai nocive decât le-ar putea fi coronavirusul. Așa cum arată profesorul Manfred Spitzer, neuropsihiatrul german care a studiat demența digitală și efectul jocurilor pe computer asupra minților copiilor, calculatorul trebuie să fie doar un instrument de rezolvare a sarcinilor, nu poate substitui mijloacele tradiționale de învățare și nicidecum nu trebuie transformat într-o modalitate de a petrece timpul de către copii. Vă recomand cu această ocazie cartea sa „Demența digitală” ca să înțelegeți cât de inutil și înșelător e computerul pentru felul în care se dezvoltă mintea. Superficialitatea asimilării la vârstă mică face din mintea adultului de mai târziu una nesigură și incapabilă să ia decizii adecvate lui și provocărilor din jur. „Repetitio est mater studiorum”, ca să sintetizez, copilul învață prin relația umană și prin repetare. Așa e mintea noastră constituită, sinapsele au nevoie de timp să se formeze. Utilizați calculatorul pentru sarcini precise, dacă aveți cursuri online. În rest, folosiți acest timp și îndrumați copiii către cărți, fiți alături de ei, citind și voi, și povestiți împreună lucrurile pe care le descoperiți. Cu înțelepciune și responsabilitate, s-ar putea să ieșim mai câștigați din criza asta.

Aflați mai mult:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Parcă și văd cum, peste 200 ani, când toată lumea o să aibă un cip în creier, or să râdă și cu c* de articole de genul "calculatorul cauzează demență!" Parcă Socrate vorbea acum 2000 de ani despre efectul extrem de dăunător al cuvântului scris, deci eu nu le-aș da copiilor nici cărți că le strică mintea. :)
    • Like 1
  • Multor oameni le e frica de ceea ce nu cunosc. Sunt multe alte surse si multi alti oameni de stiinta care afirma ca invatarea prin jocuri poate avea beneficii in dezvoltarea unui copil. https://youtu.be/LPDcvnDM7Qs
    • Like 2
  • Cati CR Cati CR check icon
    Tocmai ca nu este vacanta, daca noi parintii lucram remote PE CALCULATOR, cand exact ar trebui sa "Utilizați calculatorul pentru sarcini precise, dacă aveți cursuri online. În rest, folosiți acest timp și îndrumați copiii către cărți, fiți alături de ei, citind și voi, și povestiți împreună lucrurile pe care le descoperiți." In timpul pe care ar trebui sa il petrecem muncind? Imi pare rau, dar aceste "sfaturi" sunt nule pentru majoritatea parintilor. Cred ca suntem cu totii constienti de ce este bine sau nu pentru copiii nostri. Si as vrea sa stiu ce copil de 2-3 ani se joaca independent mai mult de 30 min-1h pe zi? Niste solutii reale chiar ar fi de folos, nu astfel de "sfaturi" care efectiv nu ajuta pe nimeni. Imi pare rau Republica, dar poate ar fi bien sa mai cerneti un pic ce publicati.
    • Like 2
  • Dar eu am o intrebare : CINE sta acasa cu copilul care nu se duce la scoala,daca nu exista un bunic/ o bunica sau vreo bona si parintii trebuie sa se duca la serviciu?
    • Like 0
    • @ Popescu Gabriela
      Ada check icon
      Cine ? Singurel. Ca si noi am stat singuri acasa cand nu am putut merge la scoala si parintii au fost la servici. Singuri de pe la 6-7 ani ne-am descurcat si am si mancat tot singuri.
      Cum i-ati invatat asa ii aveti.
      • Like 2
  • check icon
    Lozinci și paranoia!
    Când voi avea nevoie de ele, le voi solicita! Până atunci, ce-ar fi să le postați doar cunoștințelor voastre?
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult