Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Coronavirus în România: „școala de acasă” se prelungește. Asociația „Eu și Lumea” pune la dispoziția elevilor de 6-14 ani o platformă digitală educațională adaptată la zi

carantina - copii

Foto captura Youtube/Eu si lumea mea

Am făcut un anunț, l-am postat pe diferite canale, să ajungă la cât mai mulți copii, la cât mai mulți profesori, părinți. Noi, „Asociația Eu și Lumea” punem la dispoziția copiilor, gratuit, site-ul și canalul nostru de youtube. Subiectele tratate, pentru elevi între 6-14 ani, sunt verificate de profesori sau scrise de colaboratorii noștri, doi studenți români care studiază fizică la Oxford și Manchester. Încercăm să le oferim elevilor video-uri sau știri din actualitate, să le vorbim despre subiecte actuale pe limba lor, atractiv, non-formal, să le facem conținut digital în limba română. Ne pasă și vrem elevi fericiți și informați!

Fac acest lucru de câte ori avem ceva de comunicat, un video nou, de ce este Internetul periculos, o explicație pentru „carantină”, spre exemplu sau de ce îi spune acestui virus „corona”. Am făcut și interviuri cu persoane care au ceva de zis, din punctul nostru de vedere, vom intervieva și elevi, să ne spună despre pasiunile lor, despre necazuri, de ce nu, ce găsesc că e bine în școală și ce nu prea. O revistă online pentru ei, actualitatea adulților pe înțelesul copiilor!

O știre fantastică mi-a atras apoi, atenția. Estonia pune la dispoziție platformele sale educaționale online, națiunilor interesate, în această perioadă de blocaj teribil, în viața noastră și a școlii traditionale. Vă dați seama, câtă empatie, câtă înțelegere a momentului, din ce spirit al dăruirii și al preocupării pentru calitate, din ce misiune pentru educație și pentru copii a venit această decizie? Cum ar fi putut să nu înțeleagă prin ce trecem?

Acum învățământul din Estonia este digitalizat, este țara cu cele mai bune rezultate la testele PISA, din Europa. A întrerupt activitatea școlilor, dar este pregătită. Bine pregătită, întregul proces didactic este acum online. Și înainte de această perioadă existau evaluări și examene digitale, precum și instrumente de comunicare cu elevii sau profesorii, digitale, de asemenea.

Cred că eforturi se fac și la noi, acum, profesorii dau teme pe email sau WhatsApp, sperăm că toți înțeleg să participe la acest efort, și cadre didactice și elevi și părinți.

Va trece perioada aceasta, dar nu ar fi normal să nu remarcăm faptul că timpul nu mai are demult răbdare cu noi. Că varianta digitalizării, a materialelor de calitate pentru elevi, interactive, care să le capteze interesul, sunt vitale. Că nu se mai poate așa, că galopul printre cunoștinte neasimilate lasă în urmă analfabeți, copii nevinovați, viitori cetățeni condamnați, o Românie periculoasă pentru fiecare dintre noi.

E nevoie să ne tratăm copiii corect și să le respectăm drepturile, așa cum o fac multe țări, iată! După perioada multelor întrebări, în jur de 3-6 ani, copiii nu mai au atenția părinților sau, din proprie experiență, acestora le vine greu uneori să răspundă, să dezvolte un subiect. Dacă vrei să vezi un documentar, toate sunt pentru oameni mari, în câteva minute copilul cedează, pleacă de lângă tine. La școală, la fizică, chimie, educație ecologică sau civică, manualul scris de un adult este greoi, cu prea multe concepte pe care abia dacă le reține, pentru a le uita imediat.

Așa s-au născut video-urile explicative, de 2-3 minute, ele există în engleză, în franceză și în alte limbi, unde beneficiul acestora a fost studiat, unde profesorii găsesc sprijin pentru a avea performanțe, pentru a nu lăsa golurile să se acumuleze la o bună parte a elevilor.

Și cum am putea forma cetățeni, cum să reziste ziare, reviste, dezbateri de calitate, dacă elevii nu au pentru ei, nici câtă presă onestă a mai rămas adulților?

Suntem o Asociație care luptă din greu și poate vom rezista să ne ducem misiunea mai departe, pentru că schimbarea nu va veni decât de la acești copii, educați acum, ajutați acum. Au nevoie ca actualitatea să le fie explicată pe înțelesul lor !

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult