Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum a reușit o fabrică din Satu Mare să mobileze sediile Amazon, Microsoft și JP Morgan. „Nu suntem discriminați pentru că suntem din România, ci pentru că suntem din Europa de Est, o regiune săracă, unde prețurile sunt mici”. Republica Antreprenorilor

 Elena Birtoc.

Aveam tradiție, resursă umană și resursă naturală. Acestea au fost premisele de la care a plecat Elena Birtoc la începutul anilor 2000, când a decis să înceapă un business în industria lemnului. Puncte tari care se regăseau, de altfel, și în alte industrii, în anii ’90. Dar și aceleași puncte slabe: lipsa cunoștințelor de business și a capitalului. Care au venit de la investorii din străinătate și care au fost plătite cu muncă multă și profituri mici. Pentru că asta înseamnă să fii din Europa de Est și să produci pentru branduri cunoscute.

În urmă cu 7 ani, Carel Woodworks a reușit să devină un nume, iar piesele de mobiler produse sub brand propriu în fabrica din Satu Mare au ajuns în cele mai importante orașe din Europa, în sediile unor companii pentru Amazon, Microsoft sau JP Morgan. Compania, care a încheiat anul 2023 cu afaceri de 4 milioane de euro, și-a propus să devină cunoscută și pe piața din România, iar pentru asta a creat un nou brand a cărei primă colecție – MAM – va fi lansată în această primăvară. 

„Nu ne-a învățat nimeni să facem business”

Elena Birtoc este absolventă de Drept și la începutul anilor ’90 se pregătea să devină judecător. A ales însă o carieră de jurist în cadrul Camerei de Comerț și Industrie, recent reînființată. Acolo a descoperit ce înseamnă societăți comerciale și inițiativa privată. Nimeni nu știa prea multe. Pentru oamenii care veneau să-și înființeze firme, SRL însemna săptămână redusă de lucru. Au început să-și însușească noul sens și încet-încet au crescut, odată cu economia de piață. La fel cum a crescut și Elena Birtoc care a decis să încerce ceva pe cont propriu. Alături de cele trei surori ale sale a început să organizeze misiuni economice prin care să promoveze oportunitățile din România, până și-a dat seama că ar putea profita chiar ea de acestea și a decis să-și deschidă o fabrică de mobilă. Nu știa nimic despre lemn, dar a învățat. Exact ca în facultate, citea și sublinia pe manualele pe care le-a primit de la inginerii din fabrică. A mers pe ideea că în fiecare zi avea ceva de învățat și nu a încetat să pună întrebări, lucru pe care îl face și astăzi și care îi ajută pe angajații săi, care știu meserie, să gândească mai departe.

„Mobila românească este un brand în sine. A fost și încă mai este. Satu Mare lucra pentru marile branduri de mobilă. Aveam tradiție, aveam resursă umană și resursă naturală. Toate ingredientele pentru un business de succes. Dar nu aveam cultură antreprenorială, nu ne-a învățat nimeni să facem business. Aveam nevoie de capital și de experiență tehnică, de consultanță. Așa că am avut un investitor. Am început să producem semifabricate pentru companii care produceau parchet și mobiler, făceam o prelucrare primară. Apoi ne-am dat seama că putem aduce plus valoare lemnului și am început să facem produse mai complexe. Am încheiat contracte cu Obi, Hagebau, livram pentru Germania, Elveția, Austria, dar și componente de mobiler pentru Franța. (...)

A trebuit să schimbăm modelul de business de multe ori. România a fost o țară rentabilă din punctul de vedere al prețului, era atractivă pentru că salariile erau mici, materia primă ieftină, un loc ideal să faci profit. Dar pentru a începe un business e nevoie de capital. Investitorii au adus capital și așa am reușit să mergem mai departe. Prețurile nu erau cele dorite de noi, dar la momentul respectiv, România asta era, noi asta am reușit să facem. Înainte de pandemie însă am renunțat, pentru că era un volum extraordinar de muncă, de materie primă, cu profituri mici. Salariile începeau să fie altele, resursa naturală să fie mai scumpă și atunci am început să ne gândim că trebuie să schimbăm modelul de business”, spune Elena Birtoc.


„The mother and the daughter”

Așa sunt cunoscute Elena Birtoc și fiica ei de către partenerii de la WeWork, o companie internațională de design specializată pe segmentul spațiilor de birouri de tip coworking. Unul dintre designeri le-a întâlnit la un târg internațional de la Londra, acolo unde participau sub pavilionul României, și le-a propus să lucreze împreună. Antreprenoarea își dăduse seama că trebuie să iasă și să fie văzute, și participaseră la mai multe astfel de evenimente la Milano, Koln, Moscova, New York sau Singapore.

„I-au plăcut produsele noastre, dar cred că i-a plăcut și de noi pentru că suntem două femei care se luptă în lumea mobilei, ceea ce i s-a părut extraordinar. Iar aceasta a fost șansa noastră. La WeWork nu contează originea ta. Nu contează cine ești și de unde vii, contează doar rezultatul. Pentru că noi suntem discriminați. Și nu suntem discriminați pentru că suntem din România, ci pentru că suntem din Europa de Est. În percepția colectivă a Occidentului, a fi din Europa de Est înseamnă a fi dintr-o regiune săracă, unde prețurile sunt mici. Și atunci tu nu prea ai șanse să vinzi produsele tale, chiar dacă sunt bune. Chiar dacă tu faci un produs de calitate, nu are plus valoare pentru tine, ci pentru brandul pentru care produci. Ei vând la prețurile corecte, iar tu trebuie să lucrezi pentru branduri pentru că ești pur și simplu ‘made in Romania’”, spune Elena Birtoc.

WeWork a fost singurul partener care a permis fabricii Carel să-și pună numele pe cutiile cu obiecte de mobilier care au ajuns în clădiriile de birouri ale celor mai mari companii din lume: Amazon, Microsoft, JP Morgan sau Goldman Sacks. Au avut foarte multe de învățat din acest parteneriat, dar cel mai important e că au reușit să-și facă un nume și să atragă ulterior și alte colaborări, inclusiv în România, unde au livrat mobilă pentru proiecte precum Hanu lui Manuc sau Nuba.    

„Fii bărbată, Zoe!”

Industria mobilei este una grea, spune Elena Birtoc, iar ca să reușești ca femeie este cu atât mai greu. În plus, dacă nu reușești din prima, nu mai ai a doua șansă. Dar pentru că a reușit, povestea lemnului merge mai departe. În primăvara acestui an, Carel Woodworks va lansa un nou brand, ca parte a strategiei prin care să devină cunoscută și pe piața din România, în special pe zona de rezidențial.

„A trebuit tot timpul să demonstrez și să-mi zic ‘Fii bărbată, Zoe!’. Și cred că mi-am uitat feminitatea și emoția într-o scândură de lemn. Pentru că într-o lume a bărbaților nu vrei să fii percepută ca fiind vulnerabilă, slabă. Dar acum am nevoie de acea emoție. Și asta îi lipsește și brandului nostru, emoția, feminitatea. Și de aceea am creat un nou brand, Arbore, care are aceste atribute. Iar prima colecție, pe care o lansăm în primăvară, se numește MAM. Pentru că de curând mi-am pierdut mama și trebuie să fac ceva cu durerea asta. În parteneriat cu un arhitect care a trecut printr-o durere similară, am creat o primă colecție care definește tot ce înseamnă mama. Durerea trebuie transformată în ceva, pentru că altfel te ucide. Și dacă reușești să o transformi într-o emoție colectivă, așa cum ne-am propus, ți se va întoarce energie bună”, crede antreprenoarea. 

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.   

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult