Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum ar trebui configurate laboratoarele inteligente astfel încât să facă diferența. Nu achiziționați ce vor furnizorii să vă vândă, ci ce aveți nevoie pentru liceu. Și, mai ales, cumpărați variat

Ana-Maria Stancu, RoboHub

Ideea de laborator inteligent este una menită în primul rând să îi pregătească pe profesori și elevi pentru viitor, pentru a fi utilizatori informați de tehnologie și capabili să se integreze pe piața muncii din viitor.

Cu toții vedem în lumea de astăzi că există o direcție foarte clară în zona de digitalizare și automatizare. Piața muncii peste câțiva ani nu va mai putea fi gândită fără o colaborare strânsă om-mașină. Dacă elevii de astăzi nu înțeleg tehnologia cu care vor trebui să lucreze mâine, nu se vor putea integra. Un astfel de laborator inteligent este menit să fie un spațiu de învățare și experimentare pentru elevi.

Un laborator inteligent, configurat așa cum trebuie pentru fiecare liceu,

  • îi ajută pe elevi să înțeleagă tehnologia
  • îi pregătește pe elevi pentru viitoarele lor locuri de munca si cariere
  • le formează gândirea critică
  • îi ajută pe elevi să acceseze produse digitale, atât software, cât și hardware la care altfel nu au acces
  • îi ajută pe elevi să vadă tehnologiile folosite în cadrul specializărilor lor

Sfatul nostru este să nu achiziționați ce vor furnizorii să vă vândă, ci ce aveți nevoie pentru liceu. Și mai ales, cumpărați variat. Este mai bine să aveți 5 roboți de un fel și 5 de alt fel, decât să aveți 10 roboți din același fel.

De ce spun configurat așa cum trebuie? După cum poate știți deja, noi la RoboHub am mers în foarte multe școli și licee din țară cu activități de educație digitală. Am predat lecții de TIC in scoli, am ținut cursuri de formare pentru profesori, am organizat caravane, cursuri de printare 3D și multe altele. În toate aceste interacțiuni am observat cât de diferite sunt instituțiile de învățământ. Nevoile sunt diferite de la unii la alții. Exista licee care au echipe de robotică și copii mult mai avansați în acesta zona, care nu au nevoie de roboti simpli, ci de unii cu noi tehnologii, de exemplu Jetson Nano care are o componenta foarte căutată astăzi, de edge computing, dar exista și licee unde nu sunt la acest nivel nici profesorii, nici elevii, dar pentru care există roboți mai accesibili ca nivel de învățare, iar noi oferim și o platformă cu cursuri pe această temă.

Sfatul nostru este să nu achiziționați ce vor furnizorii să vă vândă, ci ce aveți nevoie pentru liceu. Si mai ales, cumpărați variat. Este mai bine sa aveți 5 roboți de un fel și 5 de alt fel decât sa aveți 10 roboți din același fel. De ce? Pentru că acum roboții se programează în general pe același tip de platforme. Învățarea, gândirea critică și pregătirea pentru viață vine din testarea și lucrul cu mai multe tipuri de device-uri. Adaptarea la a folosi noi tipuri de echipamente este ceea ce se va căuta foarte mult în viitor.

Ce facem cu roboții din laboratoarele inteligente

Dacă vă uitați în jur o să vedeți că în mai toate industriile se folosesc acum roboți: în industria farmaceutică – brațe robotice, roboți mobili care transportă medicamente, în silvicultură – drone, de industria auto nu mai spun căci în aceasta industrie am văzut cu toții cât de mult sunt folosiți, în industria alimentară – de la brațe robotice, la robot de tranșare și pană la imprimanta 3D pentru produse alimentare. Nu mai vorbesc despre filiera matematică-informatică, unde roboții sunt cel mai bun exemplu practic prin intermediul cărora se poate învață programarea.

Robotii sau alte echipamente pot fi folosite ca unelte multidisciplinare. Cu un braț robotic se poate învăța si fizica de exemplu. Noi, la RoboHub, folosim robotul umanoid pentru a explica copiilor despre cum mișcarea acestuia presupune calcularea și programarea unor acțiuni în funcție de centrul de greutate. Cu Micro:Bit realizăm proiecte de pian cu fructe, în cadrul cărora le explicam copiilor despre conductivitate, împământare, curent electric si alte concepte d=ce tin de fizica nu doar de programare.

Ce echipamente sa aleagă liceele în cadrul unui SmartLab

Să aleagă acele echipamente care li se potrivesc. Adică echipamente pe care cadrele didactice să le poată folosi. De exemplu: Arduino este un kit de robotică extrem de bun, însă dacă nu există un profesor care știe să lucreze cu el sau care nu are timpul și disponibilitatea să învețe de la 0, nu are rost sa îl includeți. Este un hardware relativ complex pentru care trebuie să ai un pic de pregătire. Pe de altă parte, dacă nu au deloc cunoștințe în acest domeniu, pot folosi Micro:Bit – care acum are numeroase accesorii și pot face cam aceleași proiecte case cu Arduino. Depinde pe ce vrei să te concentrezi: partea tehnica, sau partea de proiect. Cu Micro:Bit noi am făcut, de exemplu, proiecte de Smart City – cu ajutorul accesoriilor semafor, stâlp de iluminat, barieră și mașinuță, am reușit să le arătăm copiilor ce înseamnă legătura între diverse sisteme si am discutat despre ce înseamnă orașe smart – un subiect despre care o discuție abstractă nu ar fi atras la fel de mult.

Echipamentele acestea sunt un bun prilej de a introduce și alte noțiuni un pic mai abstracte, care nu ar atrage foarte ușor atenția copiilor: securitate cibernetică, GDPR și chiar etică în Inteligența artificială – un subiect care va deveni din ce în ce mai important în toate domeniile. Noi la RoboHub facem la fiecare prezentare aceste conexiuni, tocmai pentru că este mai ușor să vorbești despre ele exemplificând cu robot umanoid.

Ochelarii VR vs. ochelari cu Realitatea Augmentată

Acum câțiva ani mie mi s-a părut foarte ofertantă tehnologia de ochelari cu realitate virtuală (VR), însă după ce i-am folosit nu am fost atât de încântată de efectele secundare. Este o tehnologie pe care e bine ca copiii să o testeze și să învețe despre ea, însă eu, pe baza studiilor pe tema asta, nu aș recomanda folosirea intensă a acestora. Dincolo de faptul că nu este recomandat persoanelor cu risc de epilepsie, nu este recomandată nici folosirea lor îndelungată la copii. Ar fi un lucru foarte bun să se ia 1-2 perechi pentru a vedea anumite lucruri, însă aș recomanda mai degrabă ochelarii cu realitatea augmentată. Este adevărat ca sunt ceva mai scumpi, însă aceștia permit utilizatorului să rămână conectați și cu realitatea înconjurătoare. Acest tip de ochelari au început sa fie foarte mult folosiți in diverse industrii, fie pentru învățare, fie pentru reparații, pentru ca utilizatorul poate vedea in timp ce lucrează , o schema e ceea ce repară, de pildă.

Softuri pentru licee

Unul dintre soft-urile pe care le recomandăm liceele este cel de Minecraft for Education, care este inclus in Licența A3. Minecraft este un joc cunoscut și îndrăgit de toți copii din Romania însă putini știu că există și o versiune educațională a acestuia: Minecraft for Education în care copiii pot învăța programare. Noi de, exemplu, am avut câteva cursuri de Introducere in Inteligența Artificială pentru copii folosind Minecraft for Education. Și, în plus, are un plug-in care se numește Chemistry Lab care este de fapt un laborator de chimie in mediul Minecraft. Copiii îl adoră. Despre asta este vorba in ziua de astăzi: cum facem învățarea atractivă pentru copii.

Sugestii specifice pentru câteva specializări ale liceelor

Există o gamă foarte foarte mare de roboți - la asta ne pricepem cel mai bine, care sunt foarte buni pentru liceele de matematică și informatică. Nu doar că învață programare, însă pot să își vadă codul în acțiune în plan fizic, ceea ce face învățarea și experimentarea mult mai atractive. Avem roboți cu diverse medii de programare, de la Arduino, la Raspberry Pi și până la Jetson Nano și recomandăm cu mare căldură acestor licee să își ia cât mai multe modele pentru a experimenta cat mai mult.

O altă zona de expertiză a noastră este cea de agricultură/silvicultură/mediu unde recomandăm liceelor o licență pentru un program de monitorizare din satelit de precizie, o alta de gestiune a parcelelor, drone cu soft integrat de aerometrie forestieră și senzori Lidar care scanează zone forestiere.

La liceele cu specializare auto și mecatronică, fără doar și poate recomandăm brațe robotice. În toate fabricile din zona automotive sunt folosite, iar un curs care să îi formeze pe elevi în zona de operator brațe robotice le-ar asigura acestora integrarea aproape imediata pe piața muncii încă de la finalizarea liceului. În carul SmartLab recomandăm câteva brațe robotice educaționale – care sunt mai mici și mai accesibile ca preț, însă in cadrul celuilalt apel PNRR pentru dotarea școlilor si liceelor, au un buget mult mai generos pentru laboratoarele de practică și pot achiziționa un braț robotic industrial colaborați similar cu cele folosite in fabrici.

Pentru liceele cu profil de alimentație recomandăm brațe robotice, pentru că din ce în ce mai mult acestea au început să fie folosite, de la fabrici de pui complet automatizate până la brațe robotice în restaurant și baruri. De asemenea, recomandăm imprimante 3D alimentare – adică imprimante care printează mâncarea – este un domeniu care de asemenea se va dezvolta foarte mult in viitor.

La liceele economice de asemenea, pe lângă alte programe, cum ar fi SAGA, le recomandăm și lor să își achiziționeze câteva brațe robotice pentru că, după cum vedeți în jur tendința este de transformare digitală și foarte multe industrii vor folosi roboti colaborativi, deci este important pentru ei să învețe cum funcționează acești roboti, pentru a putea calcula o rata a recuperării investiție si a profitului in funcție de cum se face integrarea unui robot in proces si unde.

Dacă credeți că vă putem fi de ajutor si vă putem oferi mai multe informații, putem fi contactați printr-un mesaj la robot@robohub.ai pentru că motto-ul nostru este: #iubimrobotii.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult