Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum arată noul tractor românesc, lansat după o pauză de 10 ani. GALERIE FOTO

TAGRO, primul tractor agricol românesc

Primul tractor românesc, TAGRO, conceput după o pauză de zece ani, este un tractor realizat pe platforma IRUM Reghin.

Proiectul TAGRO a fost realizat în Centrul de Cercetare și Dezvoltare pentru Utilaje Agricole și Forestiere - IFOR - care funcționează la Reghin, în județul Mureș. Acest centru a fost înființat de grupul de firme MAVIPROD, în incinta fabricii IRUM și a presupus o investiție de 2,65 milioane de euro. Aici lucrează aproximativ 50 de ingineri români. 

Investiția în concretizarea proiectului TAGRO a însemnat alți 4.000.000 de euro puși la dispoziție de grupul MAVIPROD, acționarul IRUM. 

„Acest tractor este destinat cu precădere fermelor mici și mijlocii și va fi vândut atât pe piața internă, cât și pe cele externe. TAGRO va avea toate dotările necesare unui tractor modern, inclusiv comenzi prin radio și aer condiționat. Înainte de lansare, tractorul a fost testat în România și în Italia, iar până la finalul acestui an se va finaliza procesul de omologare în cadrul Registrul Auto Român București”, a anunțat producătorul, într-un comunicat.

Prețul de pornire pentru un astfel de tractor agricol va fi de 34.500 de euro. Producția în serie va începe în aprilie 2019, iar conducerea IRUM Reghin estimează că în primul an vor fi produse și vândute 200 de tractoare, în 2020 va fi depășit pragul de 300 de tractoare TAGRO, iar în 2021 vor urma alte 500 de tractoare TAGRO. 

Fabrica IRUM a fost fondată în anul 1953, pentru a repara utilaje și mecanisme agricole și forestiere. În anul 1969, la IRUM a început producția de tractoare articulate forestiere. În anul 1993, familia Oltean a fondat grupul MAVIPROD, care a cumpărat, în anul 1996, pachetul majoritar de acțiuni de la IRUM Reghin. IRUM Reghin a intrat în anul 2007 într-un parteneriat cu Uzinele Tractorul din Brașov pentru a produce împreună un tractor agricol românesc, însă falimentul uzinei brașovene a pus capăt acestui proiect.

În anul 2010 IRUM Reghin a început producția de tractoare agricole în parteneriat cu Uzinele Belarus. Treptat, producția a crescut, iar în prezent IRUM Reghin vinde anual câte 500 de tractoare pe piața românească, ceea ce echivalează cu 20 la sută dintr-o piață în care sunt vândute anual 2.500 de tractoare noi. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ar cam fi cazul sa renuntam la ambitia asta de a numi ceva romanesc in loc de a folosi termenul, produs in Romania.
    • Like 1
  • storo check icon
    Bravo voua, oameni buni ! Inca o dovada ca doar initiativele private pot misca Romania intr-o directie buna, pe ''to'arshu Stat'' il doare numai de puscariasi.....
    • Like 1
  • .. problema nu e ca "are probleme" problema e ca aproape nimic, exceptand forta de munca - poate- nu e romanesc. Motorul italian, cutia de viteze cine stie de unde, electronica China - bat pariu pe ce vreti voi - AC sigur sigur nu la noi, ca nu producem compresoare (pana si Dacia are "de import") iar la restul, bat pariu ca multe sunt imprumutate de la tractoarele belaruse pe care le vand in restul anului ca fiind romanesti. Senzational era daca ne transformam din intermediari sau integratori in producatori, aia era buna. Asa.. e un mare fass. Mai tare mi se pare fabrica egipteanului ala care produce MANUAL atentie U65 pt export in Egipt. Ala chiar e 100% romanesc. Pacat ca e inca in epoca de piatra, cu pilitul la mana. .
    • Like 1
    • @ Dragos Galben
      Alien check icon
      Crezi ca vw e făcut de nemți, sau aifon de americani?
      • Like 2
    • @ Alien
      uaifone nu are nicăieri scris 100% americănesc și evident măcar e gândit de ei 100%. Vulgvaghin la fel, doar in DE scrie Made in Germany, la restul fraierilor vin și Hecho in Mexico.
      Oricum, tot nu vad de ce e ok sa ne.mintim singuri ca facem ceva, când de fapt îi îmbogățim pe belaruși și italieni. Dar ne fălim mama-mama..
      • Like 0
  • check icon
    Am ajuns zile în care avem nevoie ca de aer și de astfel de știri!
    Și, da, chiar dacă vor zice unii că acest model are probleme, nimic nu se face perfect din prima încercare.
    Mult succes, IRUM Reghin!
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon