Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cum au apărut monștrii din Sănătate. Cazurile Secureanu și Lucan ne arată de ce spitalele trebuie conduse după principiile guvernanței clinice

Florin Secureanu

Considerăm lumea afacerilor românești o lume oarecum civilizată, dar dacă ne uităm la felul în care sunt conduse companiile, adevărul – ca de obicei – este undeva la mijloc. Vorbesc aici despre un aspect care poate trece neobservat, dar care este deosebit de important pentru felul în care merg sau nu merg lucrurile. Se numește guvernanță, fie ea corporativă în cazul companiilor în general, fie clinică, în cazul companiilor din sănătate. Acest concept a apărut în Anglia la începutul secolului trecut și s-a dezvoltat pe aceleași tărâmuri în faze consecutive, pe măsură ce companiile au devenit publice, deținute de mai mulți acționari sau pur și simplu pe măsură loviturilor date de către executivi investitorilor ce dețineau companiile. În anii '70 – oarecum târziu – guvernanța a fost tradusă și în termeni medicali, fiind consacrată sub denumirea de guvernanță clinică, cu atât mai mult cu cât de deciziile unităților medicale depindeau viețile oamenilor.

Astăzi, băncile sunt obligate să respecte cele mai stricte reguli de guvernanță, pentru că au banca centrală ce joacă rolul câinelui de pază și pentru că se pare că astăzi, banii sunt mult mai importanți decât viața.

Prima regulă a guvernanței obligă companiile să fie conduse de către două organe diferite: consiliul de administrație – supraveghere sau încredere – pe de o parte și managementul executiv, pe de cealaltă parte. Membrii primului consiliu nu au voie să fie executivi și de cele mai multe ori trebuie să fie independenți, cu cunoștințe din diverse domenii: audit, managementul riscului etc. Atribuțiile fiecărui organ sunt împărțite, iar deciziile importante se iau numai cu aprobarea primului consiliu. Una dintre atribuțiile de baza ale administratorilor este evitarea conflictului de interese. În cazul în care acesta apare, totul trebuie să fie transparent, iar tranzacțiile se tranșează în interesul companiei, cu abținerea de la vot a celui aflat în conflict de interese.

Ne putem astfel întreba cum ar fi evoluat cazurile notorii de la spitalul Malaxa sau Spitalul de Urologie din Cluj, dacă erau în vigoare reguli de guvernanță clinică. În primul caz, se stabileau reguli privind achizițiile publice și reguli privind resursele umane, reguli care evident ar fi putut fi încălcate, dar numai cu complicitatea directă a întregului aparat administrativ. 

La Cluj, Dr. Lucan ar fi avut de ales între clinică de stat și cea privată, caz în care nu ar fi existat atâtea conflicte de interese atât de evidente, conflicte care s-au răsfrânt atât asupra interesului pacienților, cât și asupra celui al statului. 

Guvernanță clinică este instrumentul care oprește medicii foarte buni din punct de vedere profesional să se abată de la regulile morale, de la cele impuse de codul de etică și conduită. Regulile acesteia asigura o colegialitate a luării deciziilor care ferește executivii de păcatul de a le încalcă, cu sau fără voință lor directă. Ei bine, în sănătatea românească nu există guvernanță clinică. Deciziile sunt luate de către persoanele ce conduc direct activitatea și nu sunt contestate de către nimeni.

Da, este mai scump să aplicăm reguli, este mai scump să angajăm consilii de oameni independenți, dar este mult mai costisitor dacă nu o facem. Singură diferența este legată de costurile aferente instituirii regulilor, care sunt vizibile, în timp ce daunele provocate de inexistentă lor sunt invizibile. Spitalele noastre de stat sunt deținute de către Consiliile Județene sau de către Primarii. Cât de mare ar fi efortul de a constitui Consilii de Încredere în care să fie membri liderii comunităților locale, oameni de afaceri, membri ai societății civile, profesori, artiști și oricine altcineva ar putea supraveghea derularea unei activități corecte și obiective? 

Există desigur și varianta instituită de celelalte companii de stat în care membrii consiliilor sunt membrii de partid, puși să acopere ceea ce se întâmplă mai jos de ei. Însă întrebarea cheie este cum am putea să instituim reguli care să evite conflictele de interese în condițiile în care vrem să legalizăm un „prag” sub care acestea nu pot fi anchetate legal? 

Oare ar putea consiliile de supraveghere să sancționeze astfel de practici înaintea justiției? Puțin probabil, însă ar fi o soluție. Oricum, o astfel de soluție pare a fi primul pas logic înspre o restructurare a sistemului sanitar, o asanare a mlaștinii fiind absolut necesară în debutul unei eficientizări generale a sistemului. Până atunci, orice măsură bună va fi înnăbușită de către cerberii locali atâta timp cât nu vor exista reguli acceptate de către toată lumea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum să nu "existe reguli acceptate de către toată lumea"? Nu avem regula de bază " descurcă-te cum poți și dă din coate"? ;-)
    • Like 1


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult