Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum au apărut monștrii din Sănătate. Cazurile Secureanu și Lucan ne arată de ce spitalele trebuie conduse după principiile guvernanței clinice

Florin Secureanu

Considerăm lumea afacerilor românești o lume oarecum civilizată, dar dacă ne uităm la felul în care sunt conduse companiile, adevărul – ca de obicei – este undeva la mijloc. Vorbesc aici despre un aspect care poate trece neobservat, dar care este deosebit de important pentru felul în care merg sau nu merg lucrurile. Se numește guvernanță, fie ea corporativă în cazul companiilor în general, fie clinică, în cazul companiilor din sănătate. Acest concept a apărut în Anglia la începutul secolului trecut și s-a dezvoltat pe aceleași tărâmuri în faze consecutive, pe măsură ce companiile au devenit publice, deținute de mai mulți acționari sau pur și simplu pe măsură loviturilor date de către executivi investitorilor ce dețineau companiile. În anii '70 – oarecum târziu – guvernanța a fost tradusă și în termeni medicali, fiind consacrată sub denumirea de guvernanță clinică, cu atât mai mult cu cât de deciziile unităților medicale depindeau viețile oamenilor.

Astăzi, băncile sunt obligate să respecte cele mai stricte reguli de guvernanță, pentru că au banca centrală ce joacă rolul câinelui de pază și pentru că se pare că astăzi, banii sunt mult mai importanți decât viața.

Prima regulă a guvernanței obligă companiile să fie conduse de către două organe diferite: consiliul de administrație – supraveghere sau încredere – pe de o parte și managementul executiv, pe de cealaltă parte. Membrii primului consiliu nu au voie să fie executivi și de cele mai multe ori trebuie să fie independenți, cu cunoștințe din diverse domenii: audit, managementul riscului etc. Atribuțiile fiecărui organ sunt împărțite, iar deciziile importante se iau numai cu aprobarea primului consiliu. Una dintre atribuțiile de baza ale administratorilor este evitarea conflictului de interese. În cazul în care acesta apare, totul trebuie să fie transparent, iar tranzacțiile se tranșează în interesul companiei, cu abținerea de la vot a celui aflat în conflict de interese.

Ne putem astfel întreba cum ar fi evoluat cazurile notorii de la spitalul Malaxa sau Spitalul de Urologie din Cluj, dacă erau în vigoare reguli de guvernanță clinică. În primul caz, se stabileau reguli privind achizițiile publice și reguli privind resursele umane, reguli care evident ar fi putut fi încălcate, dar numai cu complicitatea directă a întregului aparat administrativ. 

La Cluj, Dr. Lucan ar fi avut de ales între clinică de stat și cea privată, caz în care nu ar fi existat atâtea conflicte de interese atât de evidente, conflicte care s-au răsfrânt atât asupra interesului pacienților, cât și asupra celui al statului. 

Guvernanță clinică este instrumentul care oprește medicii foarte buni din punct de vedere profesional să se abată de la regulile morale, de la cele impuse de codul de etică și conduită. Regulile acesteia asigura o colegialitate a luării deciziilor care ferește executivii de păcatul de a le încalcă, cu sau fără voință lor directă. Ei bine, în sănătatea românească nu există guvernanță clinică. Deciziile sunt luate de către persoanele ce conduc direct activitatea și nu sunt contestate de către nimeni.

Da, este mai scump să aplicăm reguli, este mai scump să angajăm consilii de oameni independenți, dar este mult mai costisitor dacă nu o facem. Singură diferența este legată de costurile aferente instituirii regulilor, care sunt vizibile, în timp ce daunele provocate de inexistentă lor sunt invizibile. Spitalele noastre de stat sunt deținute de către Consiliile Județene sau de către Primarii. Cât de mare ar fi efortul de a constitui Consilii de Încredere în care să fie membri liderii comunităților locale, oameni de afaceri, membri ai societății civile, profesori, artiști și oricine altcineva ar putea supraveghea derularea unei activități corecte și obiective? 

Există desigur și varianta instituită de celelalte companii de stat în care membrii consiliilor sunt membrii de partid, puși să acopere ceea ce se întâmplă mai jos de ei. Însă întrebarea cheie este cum am putea să instituim reguli care să evite conflictele de interese în condițiile în care vrem să legalizăm un „prag” sub care acestea nu pot fi anchetate legal? 

Oare ar putea consiliile de supraveghere să sancționeze astfel de practici înaintea justiției? Puțin probabil, însă ar fi o soluție. Oricum, o astfel de soluție pare a fi primul pas logic înspre o restructurare a sistemului sanitar, o asanare a mlaștinii fiind absolut necesară în debutul unei eficientizări generale a sistemului. Până atunci, orice măsură bună va fi înnăbușită de către cerberii locali atâta timp cât nu vor exista reguli acceptate de către toată lumea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum să nu "existe reguli acceptate de către toată lumea"? Nu avem regula de bază " descurcă-te cum poți și dă din coate"? ;-)
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult