Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum au putut trăi în toți acești 4 ani cei 5 beneficiari ai „vizionării private” de la Colectiv?

Colectiv, polițiști, pompieri

Foto: captură Libertatea

Ne amintim de nenorocirea de la Colectiv în fiecare an, în luna octombrie. Anul acesta, după 4 ani, a apărut un film care vorbește de la sine despre primele minute ale intervenției. Un film ascuns atât timp, în condițiile în care ancheta trenează. Este de la sine înțeles că a fost ascuns cu intenție. Interesant este că subofițerul care a filmat, fiind de fapt atribuția sa, a scos filmul la iveală exact după ce s-a pensionat. Nu știu dacă a fost ceva premeditat, pus la cale cu ani în urmă, fiind copleșit de sentimentul culpei, considerându-se părtaș la tăinuirea adevărului, sau există și alte interese în acest moment ales. Nu cred că asta contează cel mai mult acum. Important este că a scos la suprafață cel puțin o parte din adevăr și va sprijini sper, la bunul mers al procesului. Personal, cred că subofițerului i-a fost teamă, pe vremea când era pompier la I.S.U. București-Ilfov, fiindcă așa i s-a ordonat, să-l predea șefului, să nu vorbească despre existența lui. Numai că a fost inteligent, și a făcut o copie, fără cunoștința șefilor, care cu siguranță au fost înspăimântați când au aflat că filmul a intrat în posesia unui ziar și imaginile vor fi făcute publice. 

La conferința de presă de la I.G.S.U. s-a și recunoscut că numai 5 persoane din conducere vizionaseră filmările imediat după producerea incendiului. Înainte de toate, mă întreb cum au trăit acești oameni în cei 4 ani ce au trecut? Nu i-a frământat nimic, nu au avut chiar nicio remușcare că ascund probe, oare cum percep an de an reportajele, toate știrile legate de victime, familii, declarațiile și suferințele acestora? Că procesul nu înaintează tocmai din lipsă de probe, că tatăl unui tânăr decedat în incendiu a murit neîmpăcat, neaflând adevărul. Că zeci de victime suferă cumplit în continuare. Cred că s-a pierdut momentul dezvăluirilor chiar atunci, la scurt timp după producerea nenorocirii, nimeni nu a avut curaj să furnizeze filmarea, pentru a-și apăra pielea, a-și păstra funcția. Nimeni nu și-a asumat nimic, fiindcă nimeni nu se consideră responsabil. Singura preocupare a fost să se apere între ei, să nu transpire nimic, în felul acesta acoperind și pe cei implicați politic, adică pe șefii lor. Și pe măsură ce trecea timpul, tăcerea s-a așezat pe această dovadă grăitoare. Este clar că totul a fost mușamalizat la ordin. Acesta este unul dintre dezavantajele instituțiilor militarizate, unde subalternii doar execută, nu există sindicate să-i apere, sunt copleșiți de teamă. În realitate, despre existența filmărilor știau toți pompierii care participaseră la intervenție, fiindcă procedura prevede acest aspect, cu scop operativ în principal de remediere ulterioară a eventualelor deficiențe. Nu pot să cred că nimeni nu s-a întrebat de ce nu a fost prezentat filmul la orele de pregătire, exerciții de intervenție, mai ales că prezenta intervenția într-un eveniment nemaîntâlnit, la o dimensiune foarte mare, cu multe forțe angrenate. Ceea ce nu au știut, de la nivelul la care erau, a fost dacă filmul a ajuns sau nu la organele de anchetă. Poate nici nu s-au întrebat vreodată mulți dintre ei. Sau chiar dacă s-au întrebat, nu au avut curaj să vorbească.

Am văzut în acest film și de altfel cunoaștem cu toții, lipsa dotărilor,  confuzia și degringolada creată și din acest motiv, nesincronizarea în intervenție a pompierilor cu cadrele medicale. Ce nu pot să înțeleg este lipsa de empatie a unora față de victime, decedate, sau în agonie, pe asfalt. E ceea ce transmite filmul în primele sale minute. Pe de altă parte, sunt convins că au fost și mulți salvatori dedicați, care au făcut tot ce le-a stat în putință să scoată și să transporte către ambulanțe victimele, să ofere primul ajutor cu mijloacele pe care le-au avut.

Dar după toate aceste imagini de coșmar care dezvăluie realitatea, pe care alții păcălindu-ne, mințindu-ne, ne-au prezentat-o altfel, s-au opus și ulterior transferului victimelor la spitale din occident, dându-ne asigurări că totul este sub control, chiar nu răspunde nimeni? Să nu uităm că din clubul incendiat au fost scoase și declarate decedate în acea noapte 27 de persoane. Restul au murit ulterior, în spitale. Câte dintre ele puteau fi salvate dacă se intervenea cum trebuie din primul moment, dacă erau transferate cât mai rapid în străinătate? 

Revin și-i întreb pe cei care au ascuns adevărul și continuă să susțină tot felul de aberații. Cum și cât mai puteți duce o astfel de vină?

Înainte de anchetă, judecată, sunteți datori cu o demisie de onoare. 

Chiar și după 4 ani.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • nu doar 5 stiau de acest film. Toti pompierii de acolo stiau ca s-a filmat. Toti pompierii stiu de aceasta procedura de rutina: se vine cu camera la incendii pt filmare. Ba mai mult, in teorie toti ofiterii din tara, toti instructorii si profesorii din academia militara stiu ca pot cere filmul pt a dezbate si invata din asta.
    • Like 0
  • Pompierul fotograf-pensionar acum,ar trebui vorba romanului"strans cu usa"sa spuna de ce acum a data filmul in AFARA DE FRICA PIERDERII SERVICIULUI,si cine la vizionat ,cine a dat ordin sa l ascunda de public,ca 27 persoane au decedat pe loc iar 37 persoane au murit dupa ce au fost evacuati si dusi la moarte sigura in spitalele nasite de ministru sanatatii Baniciou,care impreuna cu iresponsabilul Raed-bun doar la interviuri,n au dispus internarea in strainatate. .NENOROCITILOR.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult