Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Cum să-ți întâlnești clienții pe timp de pandemie. Soluții digitale pentru afacerile dulci

Ciocolaterie

Foto: Guliver/Getty Images

Cele mai multe dintre afacerile mici, dar mai ales cele din industria de panificație - brutării, cofetării, patiserii, ciocolaterii - s-au trezit, peste noapte, cu ușile închise de starea de urgență și fără conexiuni cu mediul online. În ciuda ridicării stării de urgență, nevoia de digitalizare rămâne extrem de mare, iar trecerea vânzărilor în online reprezintă soluția de supraviețuire.

Însă când vine vorba despre tranziția spre un magazin online, antreprenorii cad deseori în capcana unui cerc vicios. Investiția, cu tot cu logistică și gestiune, nu e una neglijabilă și presupune cunoștințe minimale despre construcția unui site, implementarea sistemelor de plăți și securitatea datelor.

În timpul stării de urgență, circa 600 de brutării au avut activitatea blocată în totalitate și tot atâtea au lucrat la capacitate foarte redusă, conform datelor oferite de Puratos România, unul dintre cei mai mari furnizori de materii prime pentru sectorul alimentar.

Micile afaceri care implică creativitate și pasiune pentru mâncare sunt atipice iar regulile de business ale economiei de piață sunt, de multe ori, ignorate sau nerespectate. Într-un astfel de business, contează mai mult gustul, forma, culoarea, relația personală cu clientul. Puțini sunt cei care se gândesc la extindere, marje de profit sau digitalizare, ca parte a procesului de dezvoltare a afacerii. 

Sunt business-uri care, de cele mai multe ori, au fost create cu suflet și au învățat pe parcurs să se adapteze în capitalism. Revoluția digitală nu s-a întâmplat în rândul brutăriilor cofetăriilor, patiseriilor și ciocolateriilor. Iar pandemia a afectat afacerile mici și mijlocii din domeniu. Multe au fost închise iar contactul cu clienții a rămas redus chiar și după ridicare parțială a restricțiilor. Redresarea și trecerea vânzărilor în online fără skill-uri sau îndrumare și fără resurse financiare este grea, este de părere Gabriela Bereș, director Regional pe Europa centrală și de Est în grupul Puratos. Acesta e și motivul pentru care s-a lansat Bakeronline.ro platformă destinată brutarilor, ciocolatierilor, patiserilor și cofetăriilor din România care vor să treacă în online și simt că au nevoie de îndrumare. 

„Digitalizarea era o chestiune ignorată, de care se tot vorbea în această industrie, dar punerea în practică s-a tot amânat. Asta pentru că omul vine în cofetărie să aleagă, de cele mai multe ori, de exemplu. Lansarea acestei platforme era o prioritate pentru anul 2020, dar s-a întâmplat mai repede, din cauza pandemiei. Serviciile digitale oferite prin platformă sunt ușor de utilizat de orice antreprenor, indiferent de vârstă sau pregătire. Cei interesați intră pe site, completează un formular și sunt contactați imediat de un consultant Puratos. Va trebui să scaneze și să ne trimită o serie de documente ale companiei și pozele produselor. Documentele firmei trebuie să fie în ordine și valide pentru ca firma să fie listată. Intermediem și oferim consultanță în finalizarea contractului cu procesatorul de plăți (PayU) de pe platformă și îi îndrumăm cu tot ce au nevoie, ca să grăbim procesul de listare. De cele mai multe ori, stăm cu ei în telefon pentru fiecare descriere sau poză de produs”, a explicat Gabriela Bereș.

Odată creat profilul, magazinul online va putea fi găsit la o simplă căutare după oraș. 

Practic, cei care vor să comande, intră pe platformă sau în aplicația de mobil și caută după orașul în care locuiesc. Acolo vor fi listate toate afacerile din respectivul oraș, care s-au înscris. Fiecare produs urcat are poză și descriere cu toate toate informațiile până la detaliu despre ingrediente, E-uri și alergeni. Plata se poate face cu cardul, pe site sau în numerar, la livrare. Transportul produselor rămâne în grija antreprenorului listat. Poate fie să livreze cu logistica proprie, în orașul său, fie să apeleze la o firmă de curierat. „Ciocolateriile, de exemplu, livrează în toată țara prin firme de curierat, în anumite condiții de transport. La cofetăriile și brutăriile înscrise până acum, am observat că aleg să livreze ele, ca să se asigure că produsul ajunge intact. În general, aleg să livreze exclusiv în orașul de unde sunt și în împrejurimi”, spune Gabriela Bereș.

Proiectul a pornit cu o investiție inițială de 30.000 de euro, iar planurile dezvoltatorilor platformei sunt de atragere a peste 100 de producători care să aibă magazine virtuale active până la finalul acestui an.

„Cu siguranță, este un proiect în care am investit și vom continua să investim nu doar anul acesta. Este nevoie de un angajament pe termen lung pentru a susține industria să se adapteze la ‘noul normal’”, este de părere Gabriela Bereș.

Inițiative precum Bakeronline aduc micile afaceri mai aproape de consumatorii într-un cadru mai sigur, pe fondul crizei medicale de coronavirus, însă contribuie și la efortul de digitalizare a companiilor locale. La acest capitol, micile afaceri au progresat într-un ritm mai lent, iar deschiderea unui nou canal de vânzări în online poate părea un lucru intimidant la început. Însă în căutarea ingredientelor și rețetelor unice pentru realizarea unor specialități gustoase, antreprenorii se acomodează rapid și cu ideea de marketplace, cloud și content marketing pe social media.

Cât de digitalizate sunt companiile din România

Actuala criză medicală a forțat multe companii să apeleze la online ca soluția de salvare a afacerilor, chiar dacă în trecut operațiunile digitale au fost abordate mai timid. La urma urmei, nu te poți bucura de mirosul unei pâini proaspăt scoase din cuptor la brutăria din cartier când ești acasă, în fața unui ecran.

Doar 47% din companiile din România aveau un website în 2019, față de media Uniunii Europene de 78%, potrivit Eurostat, biroul de statistică al UE. Mai mult, doar 33% din firmele românești foloseau o platformă de social media anul trecut, în timp ce media UE este de peste 50%. 

Tehnologia în aluatul succesului

Orice antreprenori din industria de panificație, cofetărie și ciocolaterie care vrea să înceapă să vândă online rapid se poate înscrie deja pe Bakeronline. Până pe 31 august, cei acceptați în proiect vor beneficia de zero costuri de funcționare. După această dată, costurile de operare ale magazinului online vor fi de 200 de lei lunar.

Sergiu Piscoran este printre primii antreprenori care și-a deschis deja un magazin virtual. Proprietar al brutăriei Giropa din Baia-Mare, el spune că a fost descurajat de costurile ridicate pentru dezvoltarea unui magazin online de la zero.

„Acestea depășesc bugetul și capacitatea de investiții a afacerii mele, dar și a mii de afaceri mici din toate orașele țării – cofetării, brutării, ciocolaterii, care astăzi nu-și mai pot vinde produsele. De asemenea, gestionarea unui magazin online nu e ușoară în materie de tehnică și cunoștințe IT”, spune antreprenorul.

Chiar dacă au stat mai mult acasă, oamenii au sărbătorit zile de naștere și alte momente speciale din viață. Mulți au întrebat micii producători locali dacă livrează la domiciliu prăjituri, torturi sau ecleruri.

Paraschiva Stănescu, cofetar din Craiova, proprietarul Patibona, recunoaște că adaptarea la fluxul de vânzare online este dificilă fără asistență. Din acest motiv, s-a aflat printre primii înscriși pe noua platformă.

„În plus, cred că e important ca mai mulți cofetari sau brutari din același loc să își poată reprezenta oferta din orașul lor”, spune Paraschiva.

Prin platformă, fiecare producător își va putea gestiona mai ușor comenzile și va putea avea o trasabilitate mai bună a stocurilor. Antreprenorii vor putea învăța cum se administreză un magazin online și care sunt strategiile eficiente de promovare și marketing pentru produse.

Prin Bakersonline vinde deja și Ciprian Zobuian, unul dintre cei mai de succes artisan patiser-ciocolatier din România, dar și Aura Tobescu – ciocolatier artizan, primul roman participant la Salon du Chocolat din Paris, fondator Chocolatist, cu atelier în Brașov.

Pâine sau prăjituri online? De ce nu?

Online ar trebui să cumpărăm aproape orice în condiții de siguranță, reușind să economisim și timp. Întrebarea este dacă oamenii vor fi deschiși la a comanda pe internet torturi, păine pâine sau alte specialități de patiserie.

Partea bună este că în online, clienții pot accesa mai multe informații despre produsele pe care le comandă - pot vedea întreaga ofertă și varietate online, pot afla mai multe informații din descrierea fiecărui produs, pot afla despre alergenii din compoziție și pot fi mai receptivi la promoțiile oferite de fiecare producător.

„Credem că efortul comun de a promova magazinele online pe o singură platformă va reuși să spargă barierele mentale și să dea startul unei deschideri spre digitalizare mai mare, în această industrie. Ne dorim ca toți consumatorii, deși neobișnuiți în a comanda online astfel de produse alimentare, să aibă ca reper Bakeronline pentru a identifica brutarul sau cofetarul preferat”, concluzionează Gabriela Bereș.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E scumpă intrarea pe online? Zău? Cam jumătate din pretul masinii cumpărate anul trecut pentru "aia mica", când a făcut 18 ani....
    De ce nu te recunosteti că sunteți niște zgârciți ignoranți?
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult