Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum transpui un concept din psihologia modernă în educația preșcolarilor pentru ca ei să-și atingă cel mai important obiectiv: adaptarea și integrarea la școală. Dăm credit educației

Oana Branea

Mindsight este un concept dezvoltat și popularizat de dr. Daniel Siegel, medic neurolog specializat în psihoterapie, care propune o cale către autocunoaștere și (re)modelare a lumii noastre interioare prin creșterea capacității de a percepe și a fi conștienți de cum funcționează propria minte. Oana Branea a preluat acest concept și l-a adaptat pentru a putea fi integrat în activității educative destinate copiilor preșcolari, astfel încât aceștia să facă pasul către școală pregătiți din punct de vedere socio-emoțional. Un aspect la fel de important, dacă nu mai important decât abilitățile cognitive.

Oana este absolventă de Litere și timp de trei ani a predat limba română în Târgu-Mureș. La catedră a descoperit că elevii ei aveau nevoie de ceva mai mult decât de un profesor. Mulți dintre ei o rugau în pauze, nu să le mai explice încă odată ceva din lecția tocmai predată, ci să discute despre problemele cu care se confruntau acasă sau la școală. Asta a impulsionat-o să se mute la Cluj și să facă Facultatea de Psihologie. Încă din timpul celei de a doua studenții, s-a implicat în diverse proiecte educaționale derulate în grădinițe private, astfel că următorul pas a venit cumva firesc. La începutul lui 2020, a deschis în Cluj centrul educațional Brainy Kids, un loc în care să poată valorifica toate cunoștințele și experiențele pe care le acumulase. 

În 2022, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2022.


Experimentăm ca să învățăm

Chiar dacă Brainy Kids este un centru educațional, copiii din cele două grupe formate până acum, au activități care urmăresc îndeaproape programa națională pentru preșcolari. Dar într-un mod diferit, prin recrearea pe cât posibil a realității prezentate, ca într-un simulacru, astfel încât ei să treacă prin toate etapele învățării: de la observație și experiență senzorială la asocieri și extragerea regulilor și a principiilor. Învățarea se face așadar prin experiențe, iar asta asigură și o mai mare implicare a copiilor în activități.

„Copiii învață mult mai ușor atunci când experimentează și când li se creează un context din care să extragă niște reguli. În fiecare săptămână avem stabilită o temă și în fiecare zi avem cel puțin o activitate care să ducă experiența de învățare cât mai aproape de realitate. De exemplu, când am vorbit despre păsările călătoare, educatoarele le-au prezentat copiilor mai întâi câteva imagini, apoi au construit împreună un cuib din fân, am folosit ouă de polistiren, am integrat elemente de matematică și așa mai departe. La fel, când am vorbit despre anotimpuri și fenomenele naturii care le însoțesc. Nu a plouat în ziua aceea, dar am ieșit în curte și am făcut noi să vină ploaia, am construit inclusiv o umbrelă împreună.


Conceptul de Mindsight, dar și faptul că sunt puțini copii în grupă, asigură trecerea fiecăruia dintre ei prin activitate. Ceea ce nu se poate întâmpla acolo unde sunt 30 de copii. Principalul beneficiu al acestei metode este faptul că sunt mult mai antrenați în activitate. Se vede cu ochiul liber diferența dintre reacția pe care o au copiii atunci când le arăți niște imagini dintr-o carte și atunci când faci cu ei lucruri practice”, spune Oana.

         


Integrarea în colectivitate la Brainy Kids este precedată de o evaluare psihologică a copilului, un instrument obiectiv pentru identificarea eventualelor întârzieri motrice sau de limbaj, dar și de măsurare cantitativă a progreselor pe principalele arii de dezvoltare.

Părinții primesc acest feedback în cadrul sesiunilor organizate periodic, care sunt, de altfel, și un prilej pentru cunoașterea mai bună a contextului familial. Iar asta ajută la rezolvarea problemelor cel mai des întâlnite la preșcolari: comportamentele generate de sentimente puternice.

Recunoașterea și gestionarea emoțiilor

Intrarea în colectivitate înseamnă deprinderea unor noi abilități și comportamente, și cu cât se face mai devreme, cu atât este mai bine, spune Oana. Și asta pentru că mare parte din ele nu pot fi dobândite decât în grup: răbdarea în a-și aștepta rândul, împărțitul jucăriilor, crearea unei legături emoționale cu persoane necunoscute, sentimentul de atașament față de educatoare și, în general, rutine și tranziții care se fac prin cântec și joc.

Dar pentru că schimbarea este mare pentru copil, pot apărea și comportamente mai puțin dorite, iar unul dintre cel mai des întâlnite este mușcatul. În astfel de situații, abordarea vizează acordarea de suport astfel încât copilul ajungă să înțeleagă ce i se întâmplă și ușor-ușor să se ajungă la cauză.

„Un copil mușcă când rezervorul lui emoțional este gol. Este greu să găsești motivul imediat, dar este clar că e un comportament care arată o nevoie neîndeplinită. Poate mușca un copil nou, poate mușca din frustrare, se poate mușca chiar pe el. În astfel de situații copilul este scos din grupă. Nu ca pedeapsă, ci pentru a i se oferi un mediu sigur unde poate discuta despre ce s-a întâmplat. Asta funcționează mai ales la copiii mai mari. Nu i se atrage atenția în fața celorlalți astfel încât toți copiii să-și concentreze atenția asupra lui. Pentru comportamentele agresive încercăm să descoperim care este nevoia din spate. Îi informăm pe părinți și alături de ei încercăm să ajungem la cauză și împreună să găsim o soluție”, explică Oana.

Dezvoltare socio-emoțională

Tot mai mulți părinți încep să pună tot mai mult accent pe dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale copiilor. Pentru că acesta este și criteriul pe care ar trebui să-l ia în calcul atunci când decide dacă îl înscrie în clasa pregătitoare sau mai așteaptă un an.

„Dezvoltarea socio-emoțională apare încă de la grădiniță și este bine că se întâmplă așa pentru că atunci când ajung la vârsta școlară, copiii vor avea deja un bagaj de informații. Dezvoltarea emoțională și învățarea reglării emoțiilor ajută semnificativ la integrarea în școală. Primesc des această întrebare: `E pregătit sau nu copilul meu să meargă la școală?’. Între 6 și 7 ani există o dezvoltare vizibilă din punct de vedere social, dobândesc au mai multă încredere în ei, reușesc să poarte un dialog cu o persoană necunoscută, se deschid mai mult, se adaptează mai ușor la medii noi și leagă din ce în ce mai ușor relații de prietenie. Acestea sunt aspectele la care trebuie să se uite un părinte ca să decidă dacă îl dă sau nu la școală. Un copil care nu a împlinit 6 ani și merge la școală, e posibil să aibă aceeași anxietate generată de separarea de mamă când intră în grădiniță”, explică Oana.

Pentru creșterea socio-emoțională, la Brainy Kids se aplică un program special, „Da, poți!”, pentru dezvoltarea celor mai importante abilități: înțelegerea, încrederea, perseverența, organizarea și rezistența emoțională. Acestea sunt asociate cu păpuși de tip marionetă: Ioana cea Încrezătoare, Petre cel Perseverent, Ovi cel Organizat, Ina cea Înțelegătoare și Radu cel Rezistent, cu ajutorul cărora, prin jocurile de rol, copiii învață cum să se comporte în diverse situații. Programul vine și cu un ghid pentru părinți astfel încât aceștia să poată exersa cu copilul câteva exemple de comportament.

„În 8 martie am pus dulăpioarele, și în 10 martie am pus lacătul”

Deschiderea Brainy Kids era programată pentru primăvara lui 2020, după ce Oana găsise cu greu un spațiu potrivit. „În 8 martie am pus dulăpioarele, și în 10 martie am pus lacătul”.

Pandemia i-a stricat planurile, dar în cele din urmă s-a dovedit un bun prilej pentru a-și structura și mai bine ideile. După ridicarea restricțiilor, au început înscrierile, deși părinți erau destul de reticenți. Pentru că totul era la început și ei aveau nevoie de garanții și stabilitate.

Tocmai de aceea a decis să cumpere casa unde funcționează centrul, cu un credit de la BT, dar și pentru a înlesni procesul de autorizare și dobândirea titulaturii de grădiniță. Asta pentru că din această toamnă, grupa mijlocie devine obligatorie, iar părinții vor căuta să-și înscriere copiii de instituții autorizate, dacă nu acreditate.

„Brainy Kinds nu este încă un business, pentru că încasările doar acoperă cheltuielile și nu avem niciun ajutor de la minister, așa cum au instituțiile de învățământ acreditate, mai vechi de 5 ani. Planurile de viitor vizează în primul rând autorizarea și până în octombrie ar trebui să avem totul pus la punct”, spune Oana.   

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Interesant. Poate ar trebui organizat un congres al antreprenorilor de gradinite, pentru a prezenta metodele folosite, exact ca la un simpozion stiintific, cu rolul de incunostiintare despre ultimele descoperiri in domeniu. In felul acesta, antreprenorii ar putea invata unii de la altii metode noi, ajungandu-se ca bunele practici sa fie aplicate de catre un procent tot mai mare din gradinite, cu sansa de creare a unui material uman de calitate pentru etapa urmatoare in educatia copiilor, adica scoala...
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult