Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cursul de la care Elon Musk a lipsit

elon musk - 2

foto: Image Press Agency, Image Press Agency / Alamy / Profimedia

Într-o postare anterioară intitulată “Atacul asupra industriei auto occidentale explicat” făceam trimitere la cele 5 strategii generice pe care profesorul american de la Harvard Michael Porter le-a identificat că fiind singurele variante ale oricărei strategii de afaceri. Primele două sunt cele bazate pe cost (țintind toată piața sau un segment al ei) prin care compania își propune să ofere produse sau servicii de calitate similară cu concurența, dar la un preț semnificativ mai mic. Următoarele două sunt cele bazate pe diferențiere (țintind toată piața sau un segment al ei) prin care compania încearcă să ofere produse sau servicii de o calitate superioară concurenței pentru care cliențîi vor fi dispuși să plătească preturi mai mari. În sfârșit, ultima variantă este o combinație a celor două prin care se încearcă o diferențiere calitativă la un cost ușor mai mic. Atât și nimic mai mult. Alte variante miraculoase nu există.

În acest context, explicam că mașinile cu motoare cu ardere internă, spre deosebire de mașinile electrice de astăzi, aveau o multitudine de criterii de diferențiere uneori greu imitabile, ceea ce a asigurat poziția fruntașă a producătorilor europeni pe multe piețe internaționale. Dar…

“Apariția mașinilor electrice a schimbat din rădăcini tabloul și contextul strategic. Simplitatea construcției face diferențierea mult mai dificila în cazul unor mașini electrice. Iar atunci când totuși se încearcă o diferențiere, ea se face pe aplicațiile de tip IT pe care aceste mașini le au, un domeniu în care firmele din zona aplicațiilor digitale sunt mai bine pregătite decât constructorii tradiționali de automobile. Automobilele încetează să mai fie motoare pe patru roti și devin aplicații IT pe patru roti. Nu întâmplător producători de automobile electrice din China vin din domeniul IT.

Însă acest mod de diferențiere nu este sustenabil pe termen mediu, multe dintre aplicații putând fi copiate relativ ușor de către concurenți. În aceste condiții, spre deosebire de lumea autovehiculelor cu ardere internă, principala strategie care contează în lumea vehiculelor electrice este aceea de concurență prin cost. (…)

În acest context, Tesla continuă să beneficieze de pe urma imaginii lui Elon Musk și a brand-ului aspirațional pe care acesta a reușit să îl creeze. Dar vedem că până și acest producător realizează că pe termen lung o strategie bazată exclusiv pe diferențiere - în condițiile în care diferențele de preț față de automobilele chinezești sunt în creștere - nu are cum să funcționeze. Volumele de producție contează pentru micșorarea costurilor, iar acestea nu pot fi mărite decât prin abordarea unor segmente mult mai largi din piață. Până la urmă, limitările de diferențiere oferite de mașinile electrice sunt aceleași chiar și pentru Tesla, căreia îi mai rămâne la dispoziție doar brand-ul creat prin pionieratul său. Însă pentru cât timp?”

O întrebare care, iată, și-a găsit răspunsul mult mai repede decât ne așteptam. Astăzi, Tesla a încetat să mai fie pentru mulți un model aspirațional. Mândria cu care posesorii de Tesla se afișau și se poziționau în societate a fost înlocuită de o parte din ei de sentimentul de vinovăție că au cumpărat o astfel de mașină. Abțibildul atașat oricărui produs aspirational pe care scrie “Am cumpărat acest produs înainte că producătorul lui să o ia razna“ distruge instantaneu orice urmă de aspirație, transformând-o într-un sentiment mai degrabă de rușine. Și nimeni nu aspiră la ceva care îl face de rușine, nu-i așa?

Și atunci ce mai rămâne dintr-un produs care se vindea scump doar pentru că era aspirația clasei de mijloc din lumea întreagă? Mai nimic. Iar asta se vede din prăbușirea vânzărilor de pe multiple continente unde activitatea politică a domnului Musk nu este apreciată. Țări precum Germania sau Australia arătau în februarie prăbușiri ale vânzărilor Tesla de peste 70% an la an.

În aceste condițiî, prețul acțiunilor Tesla se află în declin de câteva săptămâni bune, oglindind ajustarea sentimentului investitorilor în legătură cu perspectivele financiare ale companiei. De fapt, de la preluarea de către domnul Musk a funcției la Washington, acțiunile Tesla au scăzut săptămână de săptămână, anulând în momentul de față creșterea entuziasmantă raportată imediat după câștigarea alegerilor de către președintele Trump.

Iar asta ne duce la o paralelă interesantă care poate fi făcută între Tesla și SUA. Pentru că și SUA, în ultimele decenii, a fost pentru multe țări din lume un model aspirațional din punct de vedere democratic și economic. Iar acest model aspirational a fost unul dintre ingredientele de bază ale “soft power”, latura importantă a vectorului de putere pe care SUA l-a proiectat și cu care a condus lumea întreagă în ultimele decenii. Astăzi însă, SUA este într-un proces premeditat și activ de dezintegrare a acestui tip de putere.

Prin schimbările pe care noii lideri americani le aduc, SUA, ca și Tesla, încetează să mai fie un model aspirational. Ca urmare, foarte puțini mai sunt cei care o mai urmează de bună voie, din mândria de a se asocia unei model aspirational. Multe țări o mai fac doar din frică. Președintele Trump nu crede în “soft power” pentru că, probabil, tranzacțiile imobiliare se negociază în cu totul alți termeni. Dar așa cum Joseph S Nye (creatorul conceptului soft power) remarca într-un articol recent din Financial Times, “Trump este atât de obsedat de problema călătorilor frauduloși (free riders) încât uită că a fost în interesul Americii să fie șoferul autobuzului”.

Și ca să continuăm analogia cu Tesla, putem constata că în timp ce SUA a încetat să devină un model aspirational, costurile asociate relațiilor cu SUA sunt în creștere pentru toți cei care și-o doresc partener. Fără a fi un model aspirational și cu costuri de relaționare în creștere, SUA începe să fie părăsită de țările care i-au fost alături decenii. Iar schimbarea de atitudine nu este doar în plan geopolitic. Investitorii financiari globali par să se întoarcă și ei cu spatele la SUA, judecând după evoluția indicilor bursieri și a dolarului, indreptându-se cel puțîn deocamdată spre Europa. Subiecte care păreau mai degrabă exerciții teoretice acum doar câteva luni, precum pierderea de către dolar a statutului de principala monedă globală sau restructurarea datoriei externe a SUA, sunt acum discutate din ce în ce mai mult cu toată seriozitatea.

Așa cum un articol din Financial Times remarca, nu întâmplător, atât Tesla cât și SUA par să se bucure în această perioadă de aceeași recomandare, “vindeți”, în comunitatea financiară internațională.

articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cred că este doar o iluzie faptul că utilizatorii mașinilor electrice vor performanțe mai mari de la sistemele IT decât de la tracțiune și autonomie. Chiar am citit recent un studiu care arăta că șoferii sunt din ce în ce mai nemulțumiți de noile tehnologii care le sunt băgate pe gât sau ca opționale la achiziția unei mașini noi. Din ce în ce mai mulți preferă modele de mașini care au bord cu butoane hardware (care pot fi apăsate sau rotite), decât să caute butoane "soft" ascunse în cine știe ce meniuri, accesibile doar pe ecranele tactile. Mai mult, organizațiile care se ocupă de securitatea traficului rutier atrag deja atenția că anumite comenzi ar trebui să fie direct accesibile ca la modelele auto de acum 15-20 de ani.
    Probabil că adevărata competiție în domeniul mașinilor electrice este dată de calitatea și autonomia bateriilor acumulatoare. Nu degeaba vrea Trump să pună mâna pe pământurile rare, oriunde s-ar afla acestea (Ucraina, Groenlanda etc.).
    Dar paralela Tesla – SUA este foarte bine subliniată!
    • Like 0
  • Nu e adevărat că SUA nu mai e un model aspirațional. Să nu uităm, sau să ne facem că uităm, că societatea prezentului este SCINDATĂ, mai mult ca niciodată. Pentru una dintre tabere SUA nu numai că nu a dezamăgit, ci acum e un model mai aspirațional decât înainte, pe vremea lui Biden. Pentru tabăra cealaltă, modelul aspirațional a rămas Europa soroșistă, dar care în prezent reprezintă un model desuet, anacronic, în timp ce SUA a devenit avangarda, chiar dacă unii plâng de frustrare. Asta e, roata e rotundă și se mai și învârtește din când în când. Se va învârti și în Europa, e doar o problemă de timp.
    • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Și ai căzut din pat și te-ai trezit
      • Like 1
    • @ Vasile Ostaciuc
      Într-adevăr eu chiar m-am trezit. Și am scris ce am scris trezit fiind. Dar matale încă dormi în papuci, deși te consideri WOKE / trezit. Dar cum spuneam, roata e rotundă și te vei trezi și matale la un moment dat vrând-nevrând.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Americanii abia acum s-au trezit cu adevărat, când văd ce prăpăd face Trump în administrație, împreună cu sluga lui, Musk. Americanii încep să experimenteze pe propria lor piele ce înseamnă să alegi prost!
      Și da, modelul trumpist are cu siguranță admiratori, începând cu Putin, ca să-l menționez pe cel mai semnificativ.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
Text: Radu Crăciun/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon