Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Dacă ești curios ce spun ceilalți despre tine când nu ești în încăpere… O problemă „corporatistă”, între lauda de sine și personal branding

coaching - Getty

 Foto Guliver/Getty Images

Într-o epocă în care prima „strângere de mână” cu un potențial client are loc virtual, mai întâi în Google sau pe canalele social media – oare ești dispus să plătești prețul absenței tale din mediul online sau ale unei imagini virtuale neîngrijite sau inadecvate?

Într-o lume în care a avea ca angajat o performanță bună nu mai este suficient pentru a fi promovat în interiorul organizației tale, nu e de mirare că simți cum cariera ta stagnează – încă aștepți ca alții să te observe și să-ți recunoască efortul, nu-i așa? Pierzi ani buni și oportunități din cea mai productivă perioada a vieții tale pentru că eviți sau nu știi cum să-ți „marchetezi” propria carieră, propriul brand.

Iar dacă vântul schimbării îți bate la ușă și o idee antreprenorială îți face nopțile albe – oare știi că niciodată nu trebuie să pornești de la zero pentru că ai deja o reputație? Un brand personal pe care poți construi frumos și care îți poate tracta pentru început noul business?

Și da, poate că ai zile în care îți urăști șeful, jobul și ți-ai dori prin toți porii o schimbare de peisaj, un alt job, o altă companie dar CV-ul tău trimis pe toate canalele s-a lovit de tăcere și indiferență sau de algoritmi neprietenoși ție. Recunoști în sinea ta că ești cam ruginit, nu mai ai exercițiul interviurilor – cumva trebuie să bați algoritmii site-urilor de recrutare și trebuie să impresionezi recruiterii – dacă ai ști și cum… aici e dilema.

Investiția în personal branding e investiția în accelerarea carierei tale indiferent de ceea ce îți scrie acum pe cartea de vizită sau de numele angajatorului curent! Devine un act decent în contextul în care anonimatul sau mediocritatea nu sunt opțiuni pentru cariera ta!

Cine investește în personal branding?

Nici nu-ți mai amintești de unde ai auzit de personal branding. Primul articol din lume pe această temă a fost scris în Fast Company în 1997. Personal am auzit prin 2013 când, ca proaspăt antreprenor, am bătut la ușa unor agenții de PR care îmi precizau apăsat că branding e doar pentru produse și servicii – nu și pentru persoane. Așa am ajuns să învăț de la unul din pionierii în domeniu – William Arruda și să mă certific într-un domeniu în care azi, în lumea întreagă sunt până în 1000 de strategi în brand personal certificați.

Uneori te întrebi dacă tu ca profesionist ai un brand.. Oare ce spun ceilalți despre tine când nu ești în încăpere? Și ce înțeleg alții din ceea ce comunici în general online și offline? Dacă cei importanți din rețeaua ta de contacte te văd altfel decât ți-ai dori tu? Cum te lupți atunci cu percepțiile subiective ridicate la rang de realitate? Alteori știi că ai un brand personal dar ești pur și simplu nemulțumit de incapacitatea ta de a construi pe el…

Cert este că s-a dus vremea în care personal branding era doar apanajul celor de la C-level, a devenit o necesitate în contextul dezvoltării tehnologice, mutării business-urilor și în mediul online, în contextul în care experții din toate domeniile își fac auzită vocea pe diverse canale social media iar liderii devin adevărați ambasadori ai brandurilor lor – prin puterea brandului lor personal.

În baza sondajelor efectuate cu participanții la programele mele de personal branding, profesioniștii care decid să investească în brandul lor personal sunt cei care :

- 34% Vizează schimbarea angajatorului

- 33% Își doresc promovarea lor în piață ca antreprenor

- 22% Vizează pomovarea în interiorul organizației

- 11% Își doresc o prezență digitală mai bună decât au acum

Alte motive ale interesului pentru personal branding sunt legate de:

Vreau să mă dezvolt personal;

Vreau să am mai mult curaj în forțele mele și să ies în față;

Vreau să învăț cum să îmi promovez reușitele și abilitățile;

Am realizat că nu am un personal brand, vreau unul!

Am un proiect personal nou și investiția în brandul meu personal m-ar ajuta să-l cresc!

Vreau să învăț cum să mă poziționez mai bine în piață ca expert!

Anticipez că va fi din ce în ce mai important să investești în personal branding, nu vreau să rămân în urmă…

Până la urmă investiția în personal branding este investiția oricărui profesionist care dorește să își atingă obiectivele de carieră sau de business, rămânând loial valorilor și principiilor sale!

Cine sunt perdanții acelui „Personal branding? Nu mă interesează să fiu vedetă...

Nu investim în personal branding ca să fim faimoși! Recunoașterea pe care o primim din partea pieței este doar un efect al unui efort consecvent, strategic, de promovare a brandului personal aliniat la obiectivele tale de carieră sau de business pe 2020/2021.

Pierd liderii, în special liderii in poziție executivă care nu recunosc oportunitatea de a tracta brandul companiei pe care o deservesc prin forța brandului lor (chiar dacă nu au, îl pot crește accelerat)! Ce efort frumos de employer branding ar putea face astfel cu dublu efect!

Pierd profesioniștii valoroși ce pot dărui mai mult organizațiilor sau comunităților din care fac parte dar care nu știu să se valorizeze suficient și așteaptă ca altcineva să ia deciziile importante pentru cariera lor!

Pierd specialiștii/experții în domeniu ce nu-și fac vocea auzită, pentru a lăsa o altfel de amprentă profesională în lumea asta!

Pierd antreprenorii de succes, incapabili sa disocieze mental brandul firmei lor de cariera și parcursul lor profesional, de ceea ce pot dărui dincolo de implicarea lor ca lideri ai business-ului lor.

Pierde generația tânără care are nevoie de modele și care nu îi poate accesa pe cei mai susmenționați!

Personal branding și cultura Est-Europeană

În timp ce în unele țări chiar și europene, subiectul personal branding este abordat cu grijă pentru a nu fi confundat cu lauda de sine, vedetism etc. – în piețe precum SUA, „self promotion” este general acceptat de societate.

Nu același lucru putem spune despre Franța, UK, Orientul Mijlociu sau India. Bariere culturale de tot felul determină profesioniștii să fie rezervați în efortul lor de promovare a carierei lor și a acelor elemente ce îi face speciali.

România împarte cu țările din fostul bloc comunist limitări comune în ceea ce privește efortul de promovare a brandului personal. Generația mea de exemplu a crescut cu acel „Dacă ieși în evidență, din uniformizarea impusă – o poți păți” însă nu același lucru putem spune despre generațiile post 1989, libere să se exprime pe sine. România spre deosebire de Franța unde nu e de bonton să vorbești prea tare despre ceea ce te face diferit ca profesionist – e o țară în care pionieratul în personal branding a funcționat foarte bine drept dovadă sutele de cursanți ce au trecut pragul sălilor mele de clasă sau programelor de coaching personalizat. Cursanții au înțeles că au nevoie de suport, că personal branding se învață și că la o adică, tu poți fi cel mai bun PR al brandului tău!

Și atunci de ce nu?

Cea mai mare resursă pe care trebuie să o aloci acestui proces este timpul tău, minim zece minute zilnic pentru această construcție frumoasă care devine brandul tău personal. Restul, strategia, administrarea brandului se pot externaliza! Orice buget e bun vs. niciun buget sau inacțiune totală.

A te încăpățâna să rămâi un imigrant digital și a spune un „nu” hotărât prezenței tale online și oricărui efort de personal branding – e ca și cum vrei ca lumea să rămână pe loc – asta dacă nu faci parte din acele elite ce nici nu mai au nevoie de cărți de vizită și care sunt excepții.

Nici nu mai știi de unde ai auzit de personal branding. Un moment ai crezut că e soluția salvatoare, apoi ai înțeles că trebuie să muncești zilnic pentru brandul tău ca pentru toate construcțiile durabile, ce trebuie să treacă testul timpului. Ai înțeles că un brand personal, o reputație profesională durabilă se construiește în ani și necesită atenția și efortul tău zilnic, nu e ca și cum lucrezi la brandul tău azi zece minute și mai investești peste vreo lună alte zece – nu funcționează așa. Ți-ai asumat că depinde de tine să strălucești, ai înțeles că moștenirea ta profesională se clădește acum și nu după pensionare… Ai înțeles poate că dacă nu faci nimic – poți pierde oportunități!

Poate nu te roade acest gând acum când mintea îți stă la altele sau când ești prea preocupat să joci în spectacolul altora dar va veni o vreme când te vei întreba cât de departe ai fi ajuns dacă demarai mai din timp acest proces. Sunt sigură de asta.

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult