Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Dacă țara ar fi condusă de un brand, nu de politicieni, care ar fi acela? Românii au ales BMW, majoritatea europenilor, Google

trafic Bucuresti

Foto: Inquam Photos

Când au fost întrebați, în cadrul unui sondaj, ce rol cred că va juca în viitor țara lor pe scena globală, cetățenii celor mai multe țări europene au spus că acela de adept (follower). În Franța, Marea Britanie și Turcia, cel mai întâlnit răspuns a fost acela de lider, în Germania și Suedia cel de binefăcător, iar în Cehia, în mod neașteptat, cel de bufon. 

În România, răspunsul cel mai des întâlnit, fără a fi majoritar însă, a fost, conform autorilor studiului, victimă.. 

Întrebarea face parte din studiul pan-european „The Truth about New Europe”, ale cărui rezultate au fost prezentate recent de McCann Worldgroup și UM România. Acesta a fost realizat pe baza unui eșantion de 27.000 de cetățeni europeni și a unor interviuri cu peste 60 de experți, dintr-o gamă largă de industrii, companii și instituții. Studiul, al cărui scop a fost să prezinte așteptările pe care europenii le au în viitor de la liderii politici și de business, zugrăvește în general profilul unei Românii încrezătoare în proiectul european. O Românie cu oameni dornici să muncească, deschiși către tehnologie și atrași de conceptul de cetățenie prin alegere, nu prin naștere, dar cu o tendință unică în Europa spre victimizare. 


„Este mai ușor, este validant să fii victimă”

Prezent la dezbaterea prilejuită de lansarea studiului, Cosmin Alexandru, consultant de business specializat în dinamica echipelor, a vorbit despre cât de ofertant este rolul de victimă, care atribuie altora responsabilitatea pentru propriile eșecuri. Chestionați cu privire la rolul viitor al țării pe scena globală, 1 din 5 participanți la sondaj au spus că acesta va fi de victimă, următoarea opțiune fiind cea de asistent medical (nurse), aleasă de 1 din 10 respondenți, celelalte variante fiind prezente, potrivit autorilor studiului, în proporții mult mai mici.

„E mai ușor, este validant să fii victimă. În triunghiul dramatic, există binomul victimă-salvator, asistentul medical din răspunsuri este, de fapt, salvatorul. Oscilația între victimă și salvator e ceva ce porți toată viața, ambele rolului au foarte multă energie, rolul de victimă are foarte multă energie. Eu vin din zona asta de echipe și văd că foarte multe echipe devin dependente de conexiunea prin suferință. Victimizarea este o suferință foarte validantă. Suntem niște victime îndreptățite, organizația nu ne dă clienții nu sunt recunoscători. Îți poți petrece o viață întreaga așa, fiind convins că ai făcut tot ce putea mai bine”, a spus el, adăugând că ieșirea din aceasta capcană poate veni doar odată cu conștientizarea.

Doar 36% dintre români ar renunța să lucreze dacă ar avea ocazia

În cadrul sondajului, respondenții românii au dat dovadă de optimism la o serie de alte capitole. Dacă 54% dintre europeni cred că perioada de aur a Uniunii Europene a apus, 60% dintre români sunt de părere că ea are loc acum sau că urmează să înceapă. „Vedem că cei mai optimişti lideri de business din Europa cu privire la epoca de aur a UE sunt cei români. Și poate că aceasta este o reflectare a noilor oportunități de extindere regională pe care le au”, spune Rodney Collins, Executive Vice-President si Global Head of Human Sciences în cadrul McCann Worldgroup. Întrebați care este țara pe care o văd ca trendsetter în Europa, majoritatea respondenților, inclusiv cei români au indicat Germania, care își păstrează influența în regiune.

În ceea ce privește disponibilitatea de a munci, doar 36% dintre români ar renunța complet să lucreze, dacă ar putea, în timp ce în Europa media celor care ar sta acasă este 54%, ajungând chiar în Marea Britanie la 69%. În plus, 48% dintre români aleg să facă mereu lucruri noi, chiar dacă aceasta înseamnă să lucreze pe contracte pe termen scurt.

62% dintre români cred că cetățenia ar trebui să fie o chestiune de alegere

În comparație cu alți europeni, românii sunt mult mai deschiși la conceptul de cetățenie prin alegere, nu prin naștere. „62% dintre români cred că cetățenia ar trebui să fie o chestiune de alegere. Și, de fapt, ceea ce face acest lucru este să contribuie la o o altă viziune asupra viitorului identității. Vedem mai mulți factori care influențează identitatea. Observăm un mod mai fluid, mai flexibil în care oamenii se raportează de fapt la identitate”, spune Rodney Collins.

Dacă România ar fi condusă de un brand, nu de politicieni, acesta ar fi BMW

O altă caracteristică a românilor este, potrivit sondajului, deschiderea față de tehnologie și inteligența artificială. 63% dintre ei sunt de acord că „oamenii își pot îndeplini adevăratul potențial doar cu ajutorul tehnologiei”, comparativ cu 50% dintre europeni, și au mai multă încredere în inteligența artificială decât restul Europei; 41% fiind dispuși să lase calculatorul să ia mai multe decizii zilnice în locul lor, comparativ cu doar 34% dintre europeni. 

Dacă ar fi ca țara să fie condusă de un brand, nu de politicieni, majoritatea respondenților români ar alege ca acesta să fie BMW, în timp ce majoritatea europenilor ar alege Google. „Răspunsul are sens în condițiile în care, pentru români, mașina este una dintre cele mai prețuite posesiuni”, crede Andrei Florian, Culture & Insight Manager, McCann Worldgroup Romania

Jumătate dintre europeni, îngrijorați că nu vor avea ce să pună pe masă

Dacă în urmă cu 5 ani, cei mai mulți europeni considerau că principalul rol al UE este acela de a promova valorile corecte, situația s-a schimbat acum în întregime. Astăzi aceștia consideră că UE trebuie să fie în primul rând un garant al stabilității economice și din ce în ce mai mulți pun sub semnul întrebării taxele pe care trebuie să le plătească.

„Probabil că acest lucru nu este o surpriză. Dar ceea ce este o surpriză este numărul de oameni care sunt îngrijorați de securitatea alimentară. Aproape jumătate dintre oamenii din regiune (n.r. 49%) sunt îngrijorați în legătură cu ce vor pune mâine pe masă. Este destul de șocant pentru noi. Procentul se ridică la 72% în Portugalia și chiar și în cele mai bogate economii, precum Germania, unul din trei oameni este preocupat de următoarea masă pentru familiile lor. Probabil acesta este motivul pentru care atât de mulți oameni se gândesc: uite, în viitor, s-ar putea să trebuiască să părăsesc această regiune pentru a găsi o viață mai bună”, spune Rodney Collins.

1 din 3 europeni ia în calcul să părăsească în viitor regiunea pentru noi oportunități, raportul ajungând la 2 din 5 în cazul generației Z. Și mai îngrijorător este că, jumătate din tinerii din Generația Z din România cred că, în viitor, vor fi nevoiți să părăsească Europa pentru a avea o viață mai bună.

O treime dintre români se declară îngrijorați de schimbările climatice, în linie cu media europeană, iar 85% nu văd viitorul mediului de business fără o economie circulară. Mai mult decât în ​​orice altă țară europeană, însă, românii consideră că cea mai mare responsabilitate în inversarea schimbărilor climatice o au brandurile, mult mai mult decât guvernele și „oamenii obișnuiți” (52%, față de o medie europeană de 43%).

92% dintre români cred că liderii de business ar trebui să fie la fel de responsabili în fața publicului precum liderii politici. De asemenea, 83% dintre români se așteaptă de la companii să coopereze mai mult pentru a rezolva problemele în mod eficient, decât să concureze pentru a crește productivitatea și inovația. 

L-am întrebat pe Rodney Collins cum interpretează datele prezentate în sondaj. „Sunt încântat entuziasmul pentru o inovație, pentru parteneriate, pentru unitate care există aici. Sunt esențiale pentru funcționarea viitoare a Europei la scară largă, ele vor fi necesare pentru a depăși unele dintre provocările pe care le avem, iar România este un exemplu bun. Locuiesc într-o țară în care războiul din Ucraina a creat o ușoară criză pentru guvern, pe tema numărului de ucraineni care ar putea fi acceptați în țară și care ar putea fi asigurați. Nu cred că am auzit același tip de dispută în România. Am văzut asta și în datele despre migrație, românii nu sunt deosebit de preocupați de imigrație. Nu este o îngrijorare. Desigur, România se confruntă cu provocările cu care se confruntă mulți oameni din multe țări. avem liderii potriviți? Avem acces la resurse și sunt ele distribuite în moduri care sunt echitabile și corecte? Sunt întrebări universale pe care toată lumea le are”, crede el.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ovidiu check icon
    Românii au votat BMW-ul? Dacă afirmația se bazează pe un sondaj real, rezultatul ar avea justificare. Păi, nu BMW -ul ne cară, în viteză, în weekend-uri și minivacanțe la mici, grătare și bere? Nu BMW-ul ne duce de 1 Mai, pe litoral, să petrecem pe plaje, înveliți în pleduri și hanorace cu glugă, ca să nu ne bage vântul nisipul în suflet? Nu în BMW facem noi cozi interminabile, de o zi, pe DN1, pentru 10 minute într-o telegondolă și o juma' de zi pe o pârtie? Nu rezemați de portiera BMW-ului ne tragem noi în selfie, ca să ne admire lumea pe fb și să moară dușmanii de ciudă? Nu cu BMW-ul blocăm noi trecerile de pietoni și trotuarele, nemaiavând pe unde să se mai strecoare pietonii? BMW-ul e amicul, confidentul, mândria și dovada noastră de bunăstare și de succes. Liiceanu și l-a "botezat", cu tandrețe, Siegrfied, după personajul nibelungic. Pentru Mungiu Pipiddi e subiect de acuzații legat de licitații trucate la M.A.I. Naiba mai știe ce și cum...
    Dar e mașina perfectă pentru mediul urban și pentru condusul în afara orașului. De la Sedanul clasic la modelele puternice SUV, de la Coupé la modelele compacte în 3 uși, BMW-ul a devenit brandul "must have" al românului. Al românului umilit ani de-a rândul de Dacia cu capota ridicată, care nu mai voia să pornească din parcarea blocului.
    • Like 1
  • Sa fim sobri, avem deja un brand. E frunza verde ca paraiul a lui Udrea si va urma oaia lui Daea. Desi eu as pune Hanul lui Manuc, cà'i ca pe vremurile alea. Se mànâncà mici pe veresie, se bea mult pe datorie, o tinem tot intr'un zaiafet cu làutari da' nàdragii's rupti in fund, càrutele'n curte's cam goale si trase de gloabe deselate, fugim repede la somn în odàile mici si aliniate, seara incuiem poarta mare de la intrare sa nu intre hotii d'afarà peste noi, dar suntem jumuliti de cei de dinlàuntru.
    • Like 1
  • Unde pot fi vazute rezultatele complete ale sondajuli ?
    Extrasele astea de genul "romanii au votat BMW, iar europenii Google" sunt total derutante.
    Ce procent au votat BMW? Este un procent majoritar? Sau sunt 12%, iar restul au votat pentru inca 15 brand-uri, cu procente intre 1% si 11% ?
    Dintre ce brand-uri au avut de ales?
    etc, etc
    Mi se pare complet manipulativa oferirea unor extrase incomplete...
    • Like 2
  • Mihai check icon
    Se pare ca romanii au exact ceea ce isi doresc, adica o tara ca un BMW. Totul e de fatada, costa mult dar in practica e dezastru, fiabilitate mica, preturi de intretinere mari, nimeni nu stie sa il repare, cam ca sistemul bugetar de la noi. Pe de alta parte se vede clar ca oamenii care au raspuns la sondaj clar ca nu au nicio idee despre ce vorbesc cand vine vorba masini, de BMW in cazul de fata. Cel mult traiesc in trecut, acum 25-30 de ani cand produsele respective erau intradevar premium de la o bara de protectie la cealalta.

    PS. la categoria bufon e steagul Poloniei nu al Cehiei cum scrie in articol.
    • Like 1
    • @ Mihai
      Lucrurile nu stau chiar așa cu mașinile BMW. Faptul că sunt agreate de cocalari nu înseamnă că ele sunt concepute a fi mașini de cocalari. De fapt sunt, majoritatea, chiar niște bijuterii tehnice și luxoase. Iar fiabilitatea este acum medie (deci nici fruntea ca Lexus, dar nici coada ca Range Rover). Dacă vrei de exemplu să-ți iei un X5 (mie chiar îmi plac SUV-urile și NU din motive cocălărești), atunci orice variantă ai alege, din ultimul model cu facelift (2023) sau cel fără facelift (2018-2022) nu prea dai greș, decât că poate unele sunt mai rigide, dar depinde numai de tine să alegi ce ți se potrivește. Atât modelul 30d (cu dieselul B57) cât și modelul 40i (cu benzinarul B58) sunt efectiv niște bijuterii inginerești, cutia ZF8HP este arhicunoscută, folosită și pe multe alte mărci, e tot o bijuterie și are o fiabilitate recunoscută. Aceste grupuri motopropulsoare sunt recunoscute a avea cam toate calitățile: putere mare, consum mic, răspuns rapid la comenzi, fiabilitate relativ bună / bunicică. În plus mașinile BMW sunt recunoscute pentru că se pretează și la un condus sportiv, cu o ținută de drum excelentă, depășită, în categoriile comparabile, doar de mașinile Porsche. Sigur, mai pot face figuri sistemele electronice de tot felul, dar asta nu din cauza slabei calități de fabricație, ci numai datorită complexității sistemelor, pe ansamblu. Iar propulsoarele plug-in-hybrid (45e, respectiv 50e) sunt, evident și mai complexe, fiindcă pe lângă motorul B58 mai au motorul electric cu acționarea sa electronică de putere, bateria hibridă , cutia de viteze ușor modificată, plus căblăraia specială și plus softul complex aferent. Deci dacă vrei tehnologie de ultimă generație, îți asumi și eventualele probleme. Probabil, după cum ați scris, Dvs ați putea fi fan Toyota / Lexus, că sunt fiabile, dar cam atât. Dar au sisteme simpliste iar mașinile pe ansamblu sunt pur și simplu URÂTE, rustice, n-au pic de rafinament (în special Toyota care nu e marcă premium), au unele dotări și ergonomie ciudate etc. Zicea odată un realizator de conținut auto că firma Toyota e bună, e OK, dar ei fac interioare de mașini de parcă nu ar mai fi văzut vreun alt interior de mașină până acum :-) :-) Evident asta nu se întâmplă la mărcile europene sau coreene de volum, concurente cu Toyota, ca să nu mai zic de mărcile premium precum Porsche, BMW, Mercedes, Audi, Volvo, Land Rover / Range Rover, chiar și Jeep, ca să mă refer doar la unele dintre ele, fiindcă mai sunt multe altele.
      Deci nu știu de ce vi se pare că acum mașinile BMW nu ar fi premium sau nu ar fi dezirabile. De fapt eu consider că un BMW NOU bine ales, conform preferințelor proprii, poate fi cel mai bun compromis în gama premium, oferind tot ce ai vrea: design elaborat și ambianță luxoasă (nu ca la modelele mai vechi), conducere excelentă cam pe orice tip de drum, confort bun (dacă nu greșești ca fraierul configurarea), putere mare sau foarte mare, consum decent, preț CORECT între rivali, deși în valoare absolută e mare. Sigur că întreținerea te va costa și ea, și la mașina nouă, dar și la una second (dar eu nu sunt adeptul celor second), însă ”obrazul subțire cu cheltuială se ține”. Legat de faptul că mulți cocalari cu bani aleg BMW, asta e probabil fiindcă s-au interesat și ei printre cunoscători la modul: ”care e bă cea mai bengoasă mașină?” Recunosc totuși că pentru cocalari mai contează și alte aspecte: mașinile BMW permit configurarea aspectului în multe feluri, printre care și unele mai agresive vizual, mai ”in your face”, lucru care le place cocalarilor, dar mașina săraca n-are nicio vină. Ea rămâne ceea ce este: un produs luxos și o bijuterie tehnică, pe care de multe ori posesorii nici măcar nu o înțeleg.
      • Like 1
  • Nume check icon
    Eu nu inteleg de unde ii gasesc aceste agentii pe cei care raspuns la astfel de interviuri si daca sunt reprezentativi pentru populatia Romaniei care este in continua degradare morala, umana si profesionala.
    Avem cele mai mici competente digitale din Europa, dar "o altă caracteristică a românilor este, potrivit sondajului, deschiderea față de tehnologie și inteligența artificială".
    Rolul de victima ne prinde si chiar foarte bine si confirma faptul ca toata lumea ne "invidiaza" si strainii au ceva cu noi si doresc sa ramanem saraci si prosti.
    62% dintre romani nu vor sa fie romani. Oare de ce?
    In schimb cireasa de pe tort este BMW, visul ascuns al fiecarui bombardier roman. Si neaparat un second hand din Germania - pentru ca noi fiind victime suntem saraci si nu putem cumpara unul nou.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult