Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Dacă Vulpița e influenceriță, Vulpița trebuie să se vaccineze în direct. „Frunză verde de alun/ Vaccinul e cel mai bun” sau cum să le vorbești oamenilor pe limba lor

Revelion Dan Negru

Foto: Paginademedia.ro

Cu toate că suntem abia la începutul campaniei de vaccinare împotriva COVID-19, am senzația că toată campania de informare, campania de marketing, campania de promovare a vaccinării pornește de la un fundament greșit. Nu se face legătura în mod corect între cei ce transmit un mesaj și cei ce ar trebui să recepteze mesajul respectiv.

De când a început pandemia, urmăresc două site-uri care oferă date statistice, cifre seci referitoare la evoluția pandemiei și la evoluția procesului de vaccinare, fără comentarii sau interpretări. Unul este worldometers.info/coronavirus, celălalt este ourworldindata.org/covid-vaccinations. Conform celui de-al doilea, la 14 ianuarie 2020, Romania a vaccinat un procent de 0,8 raportat la suta de mii de locuitori. Având în vedere că etapa a II-a încă nu a început, îmi este greu să apreciez dacă este mult sau puțin.

Campaniile în care eram îndemnați să purtăm mască cred că au avut un rezultat destul de amestecat. Nu știu dacă impactul acestor campanii a fost măsurat în vreun fel, să vedem raportul dintre sumele cheltuite, numărul de mesaje difuzate și rezultate. Chiar și acum văd o mulțime de oameni pe stradă care nu poartă mască și nici că le pasă. Mi se pare că masca se poartă mai degrabă de frica amenzilor și nu pentru că s-a înțeles că este nevoie să o purtăm pentru a limita pandemia. Campania de informare nu a reușit să îi facă pe unii dintre români să renunțe la petreceri, la îmbulzeală, la sfidare. Eram îndemnați, într-un clip publicitar, să le atragem atenția celor care poartă masca incorect și să îi rugăm să o fixeze în mod corect. A încercat cineva? Am asistat la scene în care aproape s-au luat la bătaie diferite persoane, ca să nu mai spun de situația din Bârlad, unde polițiștii locali au fost agresați de persoane care s-au solidarizat cu cei ce nu purtau măști.

Acum am trecut într-o altă etapă, a campaniei prin care suntem sfătuiți să ne vaccinăm. În noua campanie, leșinată, diferiți medici ne îndeamnă să ne vaccinăm, dar fraza cu care ei termină clipul este: „Și eu mă vaccinez”. După părerea mea, această ultimă frază diminuează impactul campaniei. Ei sunt medici, fac parte din etapa I de vaccinare. De ce nu încheie videoclipul spunând: „Eu m-am vaccinat deja. Vaccinează-te și tu!”. Ce însemnă „mă vaccinez”? Adică când se va întâmpla acest lucru? Peste o săptămână, o lună, un an?

Pentru următoarele faze ale campaniei de vaccinare, o companie de cercetare a pieței ar fi trebuit să facă deja un studiu și să identifice care sunt persoanele cele mai influente în România. Să studieze audiența de la programele de Revelion, ale altor emisiuni de radio sau tv, să analizeze paginile de facebook, de tik tok, de instagram, să facă niște sondaje și să încerce să îi identifice pe acei ”Elviși” de România care să influențeze în mod decisiv intenția românilor de a se vaccina.

Campania de informare asupra beneficiilor vaccinării ar trebui făcută pe grupuri țintă și cu persoane influente pentru grupul țintă respectiv. Avem nevoie de o campanie adaptată valorilor societății românești.

Unii cetățeni se vor vaccina oricum, cu sau fără campanie de informare.

Crezi că dacă ar apărea domnul Pleșu, domnul Liiceanu sau Mircea Cărtărescu, intelectualitatea se va îmbulzi să se vaccineze? Habar nu am! Dar dacă ne uităm la audiențele de la Revelion, observăm că o televiziune generalistă și o televiziune de știri au ocupat locurile 1 și 2. Care au fost artiștii participanți la acel Revelion? Interpreți de muzică populară și de manele, foarte, foarte puțin muzică ușoară. Așadar, pentru un anumit grup țintă ar trebui să facă videoclipuri de promovare cei care cântă muzică populară. Ar fi perfect! Ar putea inventa mici versuri: „Frunză verde de alun/ vaccinul e foarte bun/ măi, măi” sau altele mai dichisite. Pentru cei ce ascultă manele, evident cei mai cunoscuți maneliști ar trebui invitați să se vaccineze în direct. Și ei, la rândul lor, ar putea face versuri de genul: ”mamăăăăă m-am vaccinat/ acum am sufletul curatââââ”. În mod indubitabil, în cazul iubitorilor fotbalului, Hagi este regele și ar trebui să țină un discurs motivațional despre vaccinarea lui în direct. Sunt soluții pentru toate categoriile sociale! Inclusiv pentru cei ce urmăresc Acces Direct (poate Vulpița ar trebui să se vaccineze în direct), Mireasă pentru fiul meu (noua vedetă a momentului – Jador), pentru tineri (poate Selly), îl aud des pe Gojira la Radio Guerrilla pronunțând numele Alina Plugaru sau, poate, Bianca Drăgușanu și Daniela Crudu, ispitele de pe Insula Iubirii etc. Asta-i societatea și modelele ei și sunt sigur că poți identifica și tu multe alte exemple. Trecând peste ironia amară, chiar cred că este nevoie să se schimbe ceva în ceea ce privește promovarea campaniei de vaccinare.

Sau ar mai exista o posibilitate. Ni s-a explicat că vaccinarea este gratuită și voluntară. Ok, dar și donarea de sânge este voluntară, numai că ai parte de examene medicale gratuite, tratamente gratuite cu substitute de fier, 7 tichete de masă, o zi liberă de la locul de muncă sau scutire pentru elevi, studenți, militari și decontarea cheltuielilor de transport. Ar putea să se aplice aceeași schemă de premiere și pentru cei care se vaccinează. Sau mai simplu, să se ofere orice gratuit, de exemplu o tigaie. Dacă s-ar oferi tigaia la vaccinare, unii ar uita de orice conspirații și cipuri.

Mai există o categorie de persoane care, vrând-nevrând, se vor vaccina. Este vorba despre cei care doresc să plece din țară, la muncă sau distracție, în țări care nu primesc pe teritoriul lor persoane nevaccinate.

Precizez că nu voi ezita să mă vaccinez, atunci când îmi va veni rândul și cred că vaccinul este mai mult decât necesar pentru a atinge o anumită normalitate post-pandemie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Delia MC Delia MC check icon
    Într-o țară măcinată de incultură, gusturi mai mult decât îndoielnice, poate așa ar trebui. Deși nu prea văd eu pe Garcea ori pe Bittman să se vaccineze... La capitolul manele: " of, viața mea, m-am vaccinatîîî, să moară dujmanii meiiiii" în timp ce fete în minijup dansează lasciv....
    Haz de necaz. Ne-am trezit târziu. Cum a fost, de pildă, când vaccinarea anti-HPV a eșuat lamentabil? Atunci ar fi fost semnalul. Căci de atunci circulă în internet aiurelile antivaxx, mai mult, oamenii au început să refuze vaccinurile normale ale copilăriei. Ce-i haios, unii părinți acceptau când li se spunea că nu-i ăla contra cancerului de col uterin! Deci ce anume a generat o astfel de opoziție? Faptul că era un vaccin nou, asupra căruia s-a îndreptat cu predilecție tirul antivacciniștilor, iar faptul că fusese testat mult timp n-a avut nici o relevanță.
    Am pierdut trenul. 10 ani irosiți iar acum vine nota de plată. De aia trebuie acum acele studii de piață, cum să te adresezi fiecărei grupe în parte cu scălâmbăielile de rigoare. De aia nu funcționează sloganurile si publicitatea obișnuită, absolut normale și suficiente într-o populație educată. Am ratat momentul, culegem ce am semănat. Roadele indiferenței.
    • Like 0
  • Buna intrebarea: de ce "ma voi vaccina" si nu "m-am vaccinat"? Mai ales ca acest "ma vo..." vine de la medici influenceri! Asta da "apa la moara" antivaccinistilor si influenteaza grav, mai ales, persoanele cu scoala putina sau deloc, locuitorii satelor care urmaresc, cu precadere, transmisiile a3 si rtv, transmisii care nu mai obosesc cu mediatizarea sosoacei si a altor auristi. Si a altor antivaccinisti. Acest "pacat" sa regaseste si la celelalte posturi tv care ar trebui sa mai ignore aceste personaje grotesti. E valabil si in cazul sarlatanilor de "horoscopisti", numerologi si care or mai fi de aceasta speta.
    • Like 1
    • @ Mircea Zugravu
      Delia MC Delia MC check icon
      Vedeți dvs, asta e deosebirea dintre oamenii onești și șoșoacele de tot felul: omul spune " mă vaccinez " și asta înseamnă "o voi face când îmi va veni rândul"! Nici nu-i dă prin cap să strecoare o minciunică inofensivă. Acum acela care apare în clip s-a vaccinat însă când s-a filmat reclama nu. Spre deosebire de ceilalți care mint de îngheață apele fără să clipească. Dar deh, minciunile și populismul vând foarte bine. Cinstea nu vinde nimic.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult