Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Dacian Cioloș: Din Platforma România 100 se desprinde un partid politic: Mișcarea România Împreună. „O parte dintre voi aţi aşteptat, poate, ca eu să fac mai mult”

Dacian Cioloș, premierul României

Din Platforma Romania 100 se va desprinde un partid politic, Mișcarea România Împreună, a anunțat vineri fostul premier Dacian Cioloș. Actele pentru înființarea noului partid au fost depuse vineri.

„Intenția noastră nu e să luăm oameni de la alte partide. Eu m-am gândit în primul rând la oamenii care stau deoparte, care nu se regăsesc, iar din această cauză suferă democrația din România și suferă capacitatea de reprezentare din România”, a spus Dacian Cioloș într-o conferință de presă.

„Nu azi lansăm partidul, azi anunțăm demersul. Partidul va exista după ce judecătorii vor decide că ce am propus e legal. Tot ce înseamnă consistența unui partid o vom dezvolta cu aportul dvs în Platforma România 100”, a mai spus fostul premier.

În cadrul conferinţei de presă, Dacian Cioloş a anunţat şi lansarea site-ului romaniaimpreuna.ro.

„O parte dintre voi aţi aşteptat, poate, ca eu să fac mai mult. Aţi fi vrut ca noi cei câţiva foşti tehnocraţi să fi fost prezenţi în politică până acum. Să fi folosit mai bine încrederea şi susţinerea voastră. Am avut câteva ezitări despre ce ar fi trebuit să facem şi e foarte posibil să fi greşit. Dar tot ceea ce am făcut a fost cu bună credinţă. Nu ne-a fost niciodată teamă să muncim din greu. Nu ne-am ferit nicicând de probleme dificile. Însă nu avem imunitatea politicianului tipic, antrenat în a fi împroşcat şi a împroşca mizerii. Nu suntem nici agresivi şi nici «şmecheri». Marea majoritate a convingerilor noastre şi a dorinţei noastre de a face bine se bazează pe un set solid de valori etice bine interiorizate. Nu din dorinţa de putere”, se arată în mesajul lui Dacian Cioloș, postat pe site-ul romaniaimpreuna.ro.

Redăm integral Manifestul Mișcării România Împreună:

„1. Starea democrației în România

România a trecut prin câteva etape semnificative în istoria ei postcomunistă.

Am plecat, în 1989, de la unul dintre cele mai atroce regimuri dictatoriale din Europa, inclusiv din Europa de Est. Regimul dictatorial s-a prăbușit brusc, printr-o revoluție sângeroasă. A fost urmat de o perioadă în care reflexele acaparatoare ale partidului unic s-au mai păstrat. Am intrat într-o decadă dominată de dezindustrializare, pierderea locurilor de muncă, nesiguranță și greutatea oamenilor de a se adapta regulilor competiției în locul planificării etatiste.

Contraoferta politică a fost reprezentată de partidele istorice, care aveau memorie și reflexe democratice. Dar și în cazul lor și în cazul FSN (ulterior PSD), a dominat mai degrabă nostalgia pentru diferite momente idealizate (perioada interbelică sau anii 70) și mai puțin proiectarea unui viitor.

Cu câteva excepții naționalist extremiste, partidele românești au adoptat prin consens un proiect care s-a dovedit salutar: aderarea la familia occidentală prin acceptarea în NATO și Uniunea Europeană. Pentru acest consens inspirat și pentru acțiunile politice care l-au succedat, toți cei care au contribuit semnificativ la realizarea lui merită recunoștința noastră. A fost o alegere politică strategică și o cotitură istorică excepțională.

Etapa de preaderare la Uniunea Europeană a însemnat un act de voință evidentă de adoptare a instituțiilor lumii democrațiilor consolidate, în contextul construirii și respectării statului de drept, cel puțin ca demonstrație de conformare formală (2000-2007). Aceasta a condus la plasarea României în rândul democrațiilor liberale, chiar dacă în partea de jos a clasamentului în care acestea sunt incluse.

După aderare, voința politică de conformare și integrare substanțială în sistemul de referință al democrațiilor consolidate a scăzut semnificativ în politica românească. Locul pe care s-a plasat România în clasamentul democrațiilor a fost din ce în ce mai jos, spre zona democrațiilor fragile și defecte.

La ora actuală România riscă să părăsească zona democrațiilor și să intre în zona regimurilor hibride, în care există pluralism de formă, dar o grupare politică domină și se comportă discreționar, încercând să acapareze toată puterea și să încalce separația puterilor în stat.

Considerăm, de aceea, că ne aflăm într-o criză politică profundă. 

2. Criza actuală

Simptomul celei mai grave crize prin care trece acum România este exprimat în părăsirea masivă a țării de către milioane de compatrioți din generațiile tânără și matură, oameni activi și competitivi, creatori și producători de dezvoltare. Un fenomen de aceste proporții se produce doar în țări aflate în război sau în diferite alte dezastre umanitare. Care sunt cauzele care conduc la acest exod fără precedent, exact în etapa istorică în care trăim în cea mai bună Românie posibilă, în sensul apartenenței ei la zona democrațiilor avansate: UE și NATO? De ce am ajuns la plecarea în pribegie și la perpetuarea unui cerc vicios al subdezvoltării? De ce acești oameni care au plecat și pleacă nu au reușit să facă o masă critică încât să modeleze și să tragă lumea noastră după ei?

Considerăm că noi am preluat formal instituțiile care să ne modeleze după chipul și asemănarea democrațiilor avansate și prospere. Dar, în loc să le facem să devină o a doua natură în metabolismul societății, un mod de a trăi, le-am distorsionat dramatic, mai ales în etapele în care s-a manifestat și se manifestă abuzul de putere, corupția generalizată și contraselecția calitativă a celor care guvernează.

Sursele derapajelor grave nu vin din nimic specific românilor ca persoane. Cea mai clară dovadă că nu este nicio diferență între români și oricare alți cetățeni ai democrațiilor avansate este faptul că, dacă ei pleacă și își fac o viață și o profesie în altă țară, se poartă la fel ca și noii lor compatrioți și se adaptează repede cerințelor lumii în care au ales să trăiască.

Există o particularitate a acestei uriașe migrații actuale. Până la aderarea la Uniunea Europeană, în 2007, exodul s-a datorat prăbușirii industriale și pierderii locurilor de muncă din anii 90. Au plecat atunci, cu precădere, cei care erau condamnați la șomaj și sărăcie și au preluat mai ales slujbe slab calificate, indiferent de calificarea anterioară. S-au destrămat familii. S-au produs drame sau tragedii, cele mai multe anonime. Dar cei plecați au reușit să lucreze, să câștige și să îi întrețină pe cei rămași acasă.

După aderare, respectiv în ultimii 10 ani, exodul i-a vizat mai ales pe cei foarte calificați, care intră în profesii competitiv-performante (medici, asistenți medicali, specialiști în IT, ingineri, cercetători, profesori, muncitori cu calificări bune). În cea mai mare parte, ei nu erau și nu sunt cazuri sociale de sărăcie și disperare ca predecesorii, ci cazuri de oameni care trăiesc pe propriile spețe, nu recurg la nepotism, pile, slugărnicie în fața șefilor și politicienilor. Nu vor și nu pot să trăiască, în calitate de profesioniști și cetățeni, în sistemul de privilegii de familie, de clan sau de partid. Sunt oameni care vor și pot să muncească performant, pot să facă față competiției pe piața internațională a muncii, dar vor să fie apreciați și răsplătiți după propriile lor rezultate. Sunt oameni care vor să fie conduși, organizați și orientați de oameni care le seamănă și știu să facă strategii manageriale bune și productive pentru domeniul lor. Sunt oameni care își plătesc corect impozitele și taxele, sunt creatori de avuție națională și de buget public. Dar vor să știe clar și onest pe ce își planifică politicienii în campanii să le cheltuiască banii și cum o fac, odată veniți la guvernare. Vor să știe că în statul lor nimeni nu este mai presus de lege. Cu alte cuvinte, cred că democrația și statul de drept sunt două fețe ale aceleiași monede.

Desigur, o mare parte dintre acest fel de oameni nu au plecat încă sau nu vor pleca deloc. Atât cei plecați, cât și cei rămași împărtășesc speranța comună, pe care o reiau la toate alegerile, că România poate să fie o țară înspre care oamenii să vină, nu una din care excesiv de mulți vor să plece. Uneori însă această speranță scade până la disperare, cum a fost cazul alegerilor din decembrie 2016, când 60% dintre alegători nu au regăsit modul onest și rezonabil de a fi reprezentați în oferta politică a partidelor existente.

Pe listele celor mai multe partide politice au fost mulți oameni corupți, incompetenți, șmecheri locali, indiferent de numele partidului. Aceasta a determinat absenteismul la vot și, odată cu el, câștigul electoral mare al celor care au exercițiul motivării propriei clientele politice care trăiește în special din pile, relații, aranjamente obscure. Acești oameni care ocupă poziții politice au suficientă putere locală ca să-i influențeze cu precădere pe cei a căror supraviețuire este mereu amenințată din cauza sărăciei, a lipsei accesului la dezvoltare, sau pe cei care se lasă influențați de spaime colective induse cu precădere prin controlul asupra unei părți a mass-media.

Unele partide se bazează și promovează ca model de funcționare un comportament sistematic de partid unic și tentacular, cu pornirea de a-și difuza puterea prin distribuirea politică a posturilor de conducere și execuție până la nivelul unei grădinițe sau al unui dispensar. Acest tip de comportament tentacular conduce la o mare dependență politică, la îngrădirea exercitării drepturilor și libertății profesionale și, în consecință, la o denaturare gravă a scopurilor oricărei instituții care nu mai este orientată către cei pe care îi deservește: elevi, pacienți, contribuabili etc. ci pe nevoile și interesele partidului aflat la putere.

În astfel de instituții deturnate, oamenii onești, serioși, bine calificați și merituoși se simt înăbușiți, diminuați și frustrați. Mulți nu își găsesc locul în cultura organizațională coruptă și pleacă din țară. Cei care rămân au potențialul profesional inhibat. Sunt condamnați la stagnare, rutină și subdezvoltare. Rezistă mai ales individual, cu speranța grav diminuată că vor trăi în instituții în care rezultatele, exprimate în deservirea celor pentru care lucrează, vor conta cu adevărat în evaluare și promovare.

Aceasta considerăm noi că este rădăcina actuală principală a răului social care face oamenii să plece sau să se resemneze. Aceasta considerăm noi că este sursa sistematică a subdezvoltării noastre politice, sociale, educaționale, culturale, științifice și economice.

3. Valorile și credințele pe care le împărtășim

  • România este statul tuturor cetățenilor săi, precum și a celor care aleg să trăiască pe teritoriul ei. Prin urmare, în structurile sale politice, ei și interesele lor au nevoie de reprezentare proporțională, ca femei și bărbați, din perspectivă etnică, teritorială și după alte criterii considerate relevante în privința reprezentării și participării politice.
  • Împărtășim convingerea profund umanistă potrivit căreia toți oamenii se nasc liberi și egali în drepturi, indiferent de sexul, rasa, etnia, religia, clasă, dizabilitate, orientarea lor sexuală, veniturile acestora sau lipsa lor şi alte categorii de diferențe care nu sunt relevante pentru îngrădirea sau neacceptarea unor drepturi civile şi politice.
  • Împărtășim credința că, pentru ca drepturile să fie exercitate de către toți membri societății, este necesar să existe şi să se aplice politici anti-discriminare şi pentru egalitate de șanse, precum și politici de diminuare a sărăciei și polarizării sociale.
  • Considerăm că o societate trebuie să construiască un echilibru corect între libertate şi dreptate. Credem în primatul valorii libertății, căci aceasta este sursa creativității umane, a inițiativei, a dezvoltării, dar şi a responsabilității fiecăruia pentru sine, familie, comunitate și pentru generațiile viitoare.
  • Știm că exercitarea libertății și drepturilor nu este accesibilă tuturor, fie din motive de prejudecăți şi discriminări, fie din motive legate de sărăcie, marginalizare, lipsa accesului la servicii publice de bază precum educație și sănătate. Dar exercitarea drepturilor și libertăților este îngrădită dramatic, mai ales la ora actuală, pentru că instituțiile, cutumele, practicile sociale creează un climat corupt care distorsionează competiția sănătoasă, îngrădesc accesul la resurse publice pentru cei care nu sunt în poziții de putere, nu răsplătesc meritul, ci pe cei care au puterea şi pe clienții lor. Acesta este, la ora actuală, viciul de fond al societății românești.
  • Considerăm că nedreptatea, manifestată în consecința unui climat de corupție endemică este sursa principală a subdezvoltării noastre. Din această cauză, România este încă o țară din care cei serioși, harnici, competitivi, capabili să acționeze după reguli, nu își găsesc locul, sunt frustrați şi dezolați şi foarte mulți aleg calea plecării înspre țări în care nedreptatea este substanţial ținută în frâu iar oamenii ca ei își găsesc locul.
  • Fiindcă onestitatea și afirmarea demnă sunt politic distorsionate, resursele pentru cei aflați în nevoie, pentru copii, persoane cu dizabilități și pentru cei vârstnici se împuținează dramatic, producând riscuri de sărăcie, abandon, suferință și excludere socială.
  • Credem în distribuirea echitabilă și transparentă a resurselor publice, considerăm că instituțiile statului sunt instrumente pentru asigurarea drepturilor persoanelor, şi că ele trebuie construite și guvernate ca atare, nu cu scopul de a asigura posturi, poziții sociale, venituri mari şi avantaje de status. Ele nu trebuie să joace rolul de distribuitoare de privilegii celor care dețin poziții de putere în interiorul lor, așa cum se întâmplă acum.
  • Nu există nicio diferență între politicieni, funcționari publici, mai general, persoane aflate în poziții de putere în relație cu bunurile publice şi oricare alți prestatori de servicii. Politicienii şi funcționarii publici sunt prestatori de servicii de reprezentare și de guvernare şi trebuie selectați, apreciați, şi retribuiți în funcție de capacitatea de a le presta în interes public și de rezultatele prestației lor pornind de la obiective asumate.
  • Credem că este momentul ca democrația de la ”firul ierbii” să prevaleze și să dea conținut instituțiilor specifice. Din acest motiv, noi considerăm că resursele, particularitățile și interesele oamenilor sunt cel mai adecvat cunoscute de către fiecare dintre ei, dar că nu pot să și le promoveze fără acțiune colectivă. Această acțiune este necesar și trebuie să plece de la comunități de interese și competențe, formate voluntar de către persoane care vor și pot să își pună problemele, nevoile și interesele pe agenda civică și politică și să obțină acceptul și susținerea celorlalți pentru ele.
  • Noi credem că niciun centru de putere nu le cunoaște mai bine interesele și resursele decât oamenii înșiși și nu le poate contura și urma interesele mai bine decât comunitatea formată voluntar. Credem că un partid politic modern trebuie să fie rezultanta unirii strategice a acestor comunități, ținute laolaltă de setul de valori și principii etice și politice la care aderă. Considerăm construcția capitalului social, adică a valorii aduse de oameni prin acțiunea lor, prin intermediul unor astfel de comunități, ca având un rol crucial în dezvoltarea viitoare.
  • Piața liberă este o soluție în asigurarea competiției, dar nu garantează nici onestitatea acesteia, nici intrarea sau menținerea în competiție a celor defavorizați. În același timp, deși prețuim competiția și aderăm la individualism ca formă de exprimare a creativității, considerăm că acțiunea colectivă, cooperarea, bazate pe individualismul etic, nu pe cel egoist, sunt pietre de hotar în construirea unei lumi libere și drepte pentru cât mai mulți oameni cu putință.
  • Credem că nu există democrație consolidată fără respectarea statului de drept de către orice persoană. În absența endemică a respectării statului de drept, mai ales de către cei care au putere și au mandat de reprezentare în societate, democrația devine un ritual gol de conținut și este menită doar să legitimeze electoral pe cei care îl încalcă, fiind o democrație pur electoralistă.
  • Nu credem că tehnocrația este o soluție politică. Este doar un răspuns conjunctural la situații de criză și nu se poate substitui democrației. Dar credem în guvernări competente și în implicarea specialiștilor în diagnoză și în proiectarea politicilor publice. Considerăm că impostura și amatorismul în politică sunt falimentare pentru orice țară. 
  • Noi vom face tot ce ne stă în putință să plasăm România în rândul democrațiilor liberale, în perspectivă, a celor consolidate.
  • Noi vom face tot ce ne stă în putință ca România să devină o țară spre care oamenii vor să vină și să trăiască, pentru că vor găsi în instituțiile ei un climat bun pentru propria lor dezvoltare, afirmare, siguranță și demnitate.

4. Cine suntem noi?

Credem în competență și în onestitate. Suntem hotărâți să apărăm valorile în care credem.

Suntem dintre voi. Am muncit și ne-am construit până acum viața în afara politicii, așteptând de la cei care au condus România în ultimele decenii să ne creeze șanse de dezvoltare, pentru noi și copiii noștri. Asemeni vouă, am fost dezamăgiți de multe ori și am trăit mereu cu speranța că, la un moment dat, va fi mai bine. Dar nu a fost.

În noiembrie 2015 clasa politică a ajuns din nou incapabilă să mai ofere soluții pentru țară. Atunci, la solicitarea responsabililor politici, în circumstanțe excepționale, am format o echipă guvernamentală. Ne-am asumat să guvernăm și să pregătim România pentru alegerile din 2016.

Am crezut în competența și în cinstea noastră, am crezut în forța transparenței, a adevărului spus chiar și atunci când era dureros, am crezut în datoria împlinită în serviciul public.

Am crezut, totodată, probabil cu naivitate, că partidele politice voiau cu adevărat să se reformeze, să învețe lecția modestiei, să-și asume greșelile trecutului și să își înlăture din rândurile lor politicienii compromiși.

Am organizat alegerile din 2016 cu bună credință, cu responsabilitate și cu respectarea cuvântului dat: acela că nu vom participa politic la ele.

Am sperat însă că semințele bunei credințe și ale bunei guvernări, principiile responsabilității față de oameni și transparența în politicile publice, deciziile economice avizate, orientate spre stabilitate economică și bugetară, vor fi lăsate să rodească.

Pentru că am înțeles potențialul de dezvoltare al țării și forța creativă a românilor, ne-am dorit să vedem România continuând pe drumul relansării, să vedem românii recăpătându-și demnitatea, fiecare în parte și cu toții împreună, ca națiune.

Am lansat atunci, înainte de alegeri, Manifestul Romania 100. Am pus pe masa politicienilor temele care erau și sunt în continuare esențiale pentru însănătoșirea României ca societate, pentru dezvoltarea ei ca țară membră a Uniunii Europene și a NATO.

Cei mai mulți dintre ei le-au ignorat.

În 2017, am constituit Platforma România 100. Am pornit de la ideea că munca noastră, împreună cu energia fantastică venită dinspre voi, cei care și-au făcut vocile auzite la nivel civic în cursul ultimului an, vor fi suficiente pentru a scoate, în sfârșit, clasa politică aflată la guvernare din lupta oarbă și obsesivă pentru a-și salva propria piele. Împreună cu voi, am crezut că vom reuși să o punem în slujba noastră, a cetățenilor acestei țări.

Nu a fost deajuns.

Între timp, prin Platforma România 100, am adus laolaltă oameni, am adunat cu grijă competențe, idei, energii, toate pregătite pentru a contribui la înfăptuirea unui nou proiect pentru România.

Așa că astăzi, în anul 2018, anul aniversării a 100 de ani de Românie modernă, ne angajăm într-un nou proiect politic alături de voi, pentru voi, împreună cu voi și pentru țară.

Cu alte cuvinte, ne angajăm politic pentru MIȘCAREA ROMÂNIA ÎMPREUNĂ”

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cri check icon
    Cine i-o fi bagat in cap domnului Ciolos ideea ca trebuie sa-si faca partid ?
    Este evident ca in clasa noastra politica se impune o schimbare, insa nu cu ""politicieni"" ca dl.Ciolos .
    • Like 0
    • @ Cri
      D check icon
      Atunci cu politicieni ca cine?
      • Like 0
    • @ Cri
      Ba exact ca el! Ceva fundamental nou, că de șacalimbrici și mafiotîlhari ne-am săturat. Se va termina curînd și vremea postacilor, caută-ți de lucru la spații verzi ori vidanje, ceva.
      • Like 1
  • Valentin check icon
    Oare vom prinde vremea când vom avea şi noi un sistem bipartid, cu două partide mari şi late, cum au americanii, britanicii etc.?
    • Like 0
    • @ Valentin
      Ti se pare ca e ceva pozitiv in sistemul asta?Tot un circ e si acolo, republicani sau democrati, aceeasi agenda vesnica.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Si americanii au partide mici si candidati independenti, doar ca au o influenta atat de scazuta incat abia daca se aude de ei. Sanatos e sa poata exista oricand optiuni, sa se poata forma oricand noi partide pentru ca e foarte posibil ca 2 mari partide sa ajunga la un moment dat sa fie ambele corupte sau indezirabile.
      • Like 0
  • Un nume complet neinspirat avand in vedere ca exista deja Plaforma Civica Impreuna care îl acuză pe Dacian Cioloș de PLAGIAT și denunță „tentativa inadmisibilă de confiscare a denumirii noastre”. Cam rusinos sa te lansezi asa!
    • Like 0
    • @ Rando Mesa
      Dacian Cioloș și...plagiat. Cam fără rușine afirmația. Platforme Civice pot fi 1 milion. Nu este o denumire proprie precum PSD, PNL sau ALDE. Și oricum, a căuta nod în papură la un român adevărat care a făcut în 11 luni ce nu au făcut paraziții politici în 26 de ani, este răutate.
      • Like 4
    • @ Dorel Romica Palenciucc
      Fara rusine a fost Ciolos cand s-a decis sa foloseasca Impreuna cand stia foarte bine ca exista Platforma Civica Impreuna. Ce mare lucru a facut Ciolos de-l ridicati in slavi atat? In afara de faptul ca era robotelul celor de la Bruxelles nu stiu sa aiba alt merit.
      • Like 0
    • @ Rando Mesa
      Platforma Civica Impreuna are drepturi de autor asupra cuvantului "impreuna"? Sa nu exageram, sunt totusi nume diferite, e un pic cam mult sa-i spunem plagiat.
      • Like 2
    • @ Rando Mesa
      Barem să traversezi strada cum trebuie știi? Că de rumegat rahaturi marca a3 văd că te pricepi.
      • Like 2
  • Cateva intrebari pentru ... nimeni .

    1. "onestitatea și afirmarea demnă sunt politic distorsionate, resursele pentru cei aflați în nevoie, pentru copii, persoane cu dizabilități și pentru cei vârstnici se împuținează dramatic "
    Ore asta chear nu are nici o legatura cu bugetele minuscule alocate pentru respectivele nevoi ? Nu are nici o legatura cu taxele alea derizorii aplicate veniturilor mari si foarte mari ?

    2. "În astfel de instituții deturnate, oamenii onești, serioși, bine calificați și merituoși se simt înăbușiți, diminuați și frustrați. Mulți nu își găsesc locul în cultura organizațională coruptă și pleacă din țară."
    Aparent chear suntem urmasii celor mai drepti si cinstiti dintre traci . Daca emigram in masa cautand doar valori etice si suntem gata sa revenim cu totii pe salariile de nimic existente in prezent in tara , doar sa plece Dragnea cu coruptii lui. Poate vreun om cu mai mult de doi neuroni sa creada tampenia asta? :))

    3. "Credem că este momentul ca democrația de la ”firul ierbii” să prevaleze" . Doamne ajuta ! Doar ca , cinstite Ciolosi , ce-ati incropit voi acolo nu are nici o legatura cu acel tip de democratie . E un partidulet de buzunar facut de o mana de politicieni /fosti inalti functionari , de "ielite" cum s-ar veni , cu o sustinere populara spre deloc . Unde-i iarba ?

    4. Oare chear mai e nevoie de un partid liberal ? Sa zicem ca penele s-a dus spre toaleta conservatorismului si se pregateste electoratul urban mega-progresist, prea cool pentru tara asta sa traga apa , dar tot avem USR , care are aceiasi agenda ca si .partidul <nu-i invat numele ca prea nu conteaza> , fondat de preacinstitul Ciolos . Sa fie oare doar vehiculul cu care preacinstitul vrea sa se bage in fata ?

    Ma rog . E trist , dar tot imi vine sa rad .
    • Like 0
    • @ Claudiu1989
      Gravity check icon
      "fosti inalti functionari , de "ielite" cum s-ar veni"

      "Ore asta chear nu are nici o legatura..."
      "Aparent chear suntem urmasii..."
      "Oare chear mai e nevoie de un partid liberal ?"
      :))
      "Ştiu că iar vor fi destui sceptici care să spună că n-au cum să existe unii care să scrie "chear" în loc de chiar, deşi suntem destul de siguri că peste "abea" daţi destul de des…"
      #anideșcoală
      • Like 6
    • @ Gravity
      :)) Fericiti ce-i saraci cu duhu ! Cu atat ai ramas tu dupa "anidescoala" . Cu alea cateva reguli arbitrare de scriere pe care te-a pus doam'n 'tatoare sa le tocesti ca un mic robotel .

      Ganditul si ideile nu conteaza pentru prost, el e fericit daca gaseste la celalalt o eroare irelevanta sa-si dea ochii peste cap satisfacut ca nu trebuie sa se mai chinuie cu intelesul .
      • Like 0
    • @ Claudiu1989
      *cei
      Regulile alea „arbitrare” cum le numești tu au un fundament filologic și istoric pe care n-ai să-l înțelegi vreodată. Nu-i nimic, fii tu fericit mai departe, săracule care ești tu tîmpițel fudul.
      • Like 2
  • nicu check icon
    Se pare ca Ciolos s-a facut un partid fundamentat pe ideea de justitie sociala si corectitudine politica.

    Deci un partid de stanga, un partid socialist, neomarxist-progresist ca "alternativa" la socialismul invechit si corupt al PSD. Exact ce ne trebuie.
    Ma doare capul cand vad ce concepte apar la rubrica "valori si credinte" (sunt cateva repere, NU citez trunchiat):

    ...reprezentare proporțională, ca femei și bărbați, din perspectivă etnică, teritorială... îngrădirea sau neacceptarea unor drepturi civile ...este necesar să existe şi să se aplice politici anti-discriminare şi pentru egalitate de șanse, precum și politici de diminuare a sărăciei și polarizării sociale... echilibru corect între libertate şi dreptate... Știm că exercitarea libertății și drepturilor nu este accesibilă tuturor, fie din motive de prejudecăți şi discriminări... îngrădesc accesul la resurse publice pentru cei care nu sunt în poziții de putere... resursele pentru cei aflați în nevoie, pentru copii, persoane cu dizabilități și pentru cei vârstnici se împuținează dramatic, producând riscuri de sărăcie, abandon, suferință și excludere socială... Piața liberă este o soluție în asigurarea competiției, dar nu garantează nici onestitatea acesteia, nici intrarea sau menținerea în competiție a celor defavorizați... construirea unei lumi libere și drepte pentru cât mai mulți oameni cu putință... etc.

    Pazea Vasilico, Olguto, Firuțo! 6, ca vine Dacian! haștag #soyboy
    • Like 2
    • @
      nicu check icon
      Poate un partid bazat pe ideile si valorile liberalismului clasic - aparat de stat mai mic, guvern neintruziv, libertate pt. antreprenori, etc. - te prinzi tu daca esti baiat destept.
      • Like 0
    • @ nicu
      ... adică exact ce a încercat să facă în mai puțin de un an de guvernare? Tu de ce nu te-ai prins dacă ești așa deștept? A, stai, ești postac upgradat, din ăla care bagă șopîrle aparent logice.
      • Like 1
    • @ Ionut Catalin Dimache
      nicu check icon
      Tu intelegi limba romana? Stii ce inseamna valori si credinte? Cand spune ca pretuieste niste idei proaste, ti le-am insirat mai sus, cum draq sa cred ca o sa faca lucruri bune? Ca nu are pistolul la tampla sa zica altceva dacat ce gandeste! Mi-e ciuda, desteptule, pentru ca aveam asteptari de la Ciolos. Intelegi?... ceva, orice?
      • Like 0
  • Simptomele sunt prezentate destul de amplu și corect. Diagnosticul nu este încă precizat iar prescrierea tratamentului, cu atât mai puțin. Așteptăm programul politic, programul de guvernare și lista personalităților care vor da viață acestor programe. Pentru început, vă doresc succes și o imunitate sporită față de viitoarele atacuri nemeritate.
    • Like 3
  • Paul check icon
    Ar fi ideal ca Ciolos sa ii atraga pe cei care nu mai voteaza, tare mi-e teama insa ca doar o sa ia niste voturi de la PNL si USR. Dar... sa vedem ce o sa fie... speranta moare la urma.
    • Like 1
  • Daca va promova oameni gen Anca Dragu (Ministrul Finanţelor, Anca Dragu, a anunţat că salariul minim nu va fi majorat la 1 ianuarie 2016 de la 1.050 lei la 1.200 lei. Noul ministru a dat exemplul unor ţări ca Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud, unde locuitorii "sunt săraci şi mulţi şi toţi ştiu să facă câte ceva pe doi lei, fac ceva ce românul nu mai face de ceva vreme".) e pierdut din start. Ce usor vorbesc unii despre bani de la adapostul salariilor de mii de lei sau euro, culmea platite din impozitele celor care lucreaza (sau ar trebui sa lucreze, in opinia lor) pe doi lei. Cand economia merge bine clasa politica isi aroga meritele si isi creste salariile, cei de jos nu castiga nimic. Cand economia merge prost cei de jos au de suferit, politicienilor niciodata nu le scad veniturile. Romania Impreuna ar trebui sa insemne disparitia prapastiei dintre politicieni si popor.
    • Like 0
    • @ Sorin Gherghel
      nicu check icon
      Salariul minim este o bariera in cale angajarii celor cu o productivitate a muncii redusa. Munca lui face 5 lei, statul ma obliga sa-i dau 7 si ies in pierdere 2 lei, deci ma lipsesc si ramane somer. 5 lei sunt, matematic, infinit mai multi decat 0.
      • Like 1
    • @ nicu
      România este o țară din UE cu prețuri din (sau mai mari decăt,în) UE.Dacă vrei să angajezi un om nu poți să-l plătești ca în Africa.Dacă nu poți plăti salariul minim pe economie care in țăriile din Vest este o glumă atunci:îți poți muta producția in Africa.Sau poți muncii tu și membri familiei tale.
      • Like 0
    • @ nicu
      Teoretic e corect, doar ca productivitatea asta e stabilita arbitrar de angajator. Preturile produselor finite in Romania sunt in medie aceleasi cu media UE. Diferenta dintre salariul minim din romania si salariul minim din UE e de cel putin 1 la 3. Unde se duce diferenta de bani neplatita de angajatorul din Romania ca salarii?
      • Like 0
    • @ nicu
      Daca dumneavoastra produceti de exemplu ciment pe care il vindeti cu 5 lei sacul spuneti ca nu puteti sa dati 7 lei celui care produce. Pleaca omul in Germania si se angajeaza la o fabrica de ciment de unde primeste 20 de lei. Sacul de ciment se vinde pe piata din Romania cu 5 lei. Poate angajatorul din Romania ar trebui sa se uite si la propriile competente in materie de management sau investitii in tehnologie.
      • Like 1
    • @ Cornel Cancel
      nicu check icon
      Munca ca-n Africa, plata ca in Africa. Daca nu ai voie sa-l platesti ca-n Africa, il platesti la negru.
      • Like 0
    • @ nicu
      De regula salariul se stabileste la angajare, de putine ori are legatura cu valoarea muncii. E mai degraba invers "minimum wage=minimum effort".
      • Like 0
    • @ Sorin Gherghel
      nicu check icon
      Pt. ca tu sa fi un angajat rentabil trebuie ca salariul primit sa fie mai mic decat valoarea muncii. Munca ta face 5 lei, salariul tau e 3 lei, 2 lei sunt profitul firmei. Din 2 lei angajatorul plateste impozite, reinvesteste, mananca si el, amortizeaza afacerea. Daca salariul minim este de 5 lei profitul angajatorului e 0 lei, asa ca, poate isi ia masina de intors burgerii in loc sa angajeze un om. E mai scump, dar ii permite sa continue afacerea. Si uite asa avem 1 somer creat de salariul minim. Cu care statul cheltuie in loc sa castige.
      • Like 0
    • @ Sorin Gherghel
      nicu check icon
      ...
      • Like 0
    • @ Sorin Gherghel
      nicu check icon
      "minimum wage=minimum effort"
      He, he - cel mai bun argument impotriva salariului minim.
      • Like 0
    • @
      nicu check icon
      Eu nu fac filosofia burgerului, e doar un exemplu.
      Sistemul de pensii e o schema ponzi, un caritas. Nu o salveaza salariul minim. Statul nu are ce cauta pe piata muncii. Daca chiar vrei sa inveti ceva, cauta sa vezi cum ti explica Milton Friedman situatia, gasesti pe youtube sau iti cumperi cartea in romana.
      • Like 0
    • @ nicu
      Nu sunt un fan al salariului minim, e cel care ii tine captivi pe multi in Romania. Daca angajatorii ar plati cat cred ei ca merita angajatii in scurt timp ar ramane fara angajati. Salariul minim e o masura de compromis pentru incetinirea migratiei economice, daca e setat la un nivel prea mic nu rezolva nimic.
      • Like 0
    • @ Sorin Gherghel
      nicu check icon
      Ofertele salariale ale unui angajator sunt concurate de oferta altui angajator, nu exista "prizonieri" cu sal. min. De unde si politica confidentialitatii salariului.

      Problema e alta, statul foloseste salariul minim ca unealta de a combate munca la gri, adica salariul minim pe cartea de munca + bani in plic. Cu cat sal. minim e mai mare, cu atat mai multe procente din salariul real sunt in scripte.

      Ideea e ca exista munca care e mai ieftina decat salariul minim, nu stiu ce ex. sa-ti dau, culegatori la vie, munci sezoniere, vanzatori la taraba. Pentru a-i plati corect cheltuiesti mai mult decat profitul pe care il fac ei intr-o luna. Nu duc ei economia in spate, dar le este negat dreptul de a munci legal, pe masura putinței lor. Cauta Milton Friedman pe YTube, explica foarte bine chestiunea, pe intelesul tuturor.
      • Like 0
  • Intentii bune, fara oameni de PR. Denumirea asta ar merge mai degraba la un salon de fitnes sau la un stadion, decat la un partid politic care se vrea luat in serios. Daciane, nu ajunge doar sa ai intentii bune, un partid e ca un alt produs, trebuie "vandut"publicului, si primul contact e numele. Plus ca PMP-ul deja are "miscare" destula.
    • Like 0
    • @ Istvan Toth
      D check icon
      Dacă ar fi ales un nume care să fie pe placul dvs., cu siguranță s-ar fi găsit altcineva cu o obiecție asemănătoare. Este și PR-ul important, nu zic nu, dar cred că suntem cu toții adulți și putem trece mai departe, la ce este cu adevărat important. Dacă tot o să așteptăm partidul ăla perfect, cu logo și nume perfect, cu oameni perfecți ș.a.m.d. o să ne prindă sfârșitul lumii așteptând.
      • Like 1
    • @ Istvan Toth
      Cănd degetul înțeleptului arată Luna,idiotul se uită la deget.Proverb chinezesc.
      • Like 4
    • @ Cornel Cancel
      Ce bine atunci ca nu traim in China. Nu e alta, dar partidul asta daca vrea sa aibe succes, trebuie sa intre in parlament, si pentru asta o sa aibe nevoie de mai multe voturi decat ale dreptei fracturate intre PNL si URS. Luna e frumoasa, dar si racheta cu care vrem s-o atingem trebuie sa fie functionala.
      • Like 1
    • @ Istvan Toth
      D check icon
      Până acum are mai mult succes decât partidul dvs.!
      • Like 1
    • @ D
      Pana una alta, nu "partidul meu" pune bete in roate lui Dacian. Si asta e doar inceputul. Nu mai fiti naiv, idealismul e bun, dar il papa realpolitikul practicat de ceilalti. E in regula, am vrut doar sa dau un sfat , dar se vede ca stiti deja totul si nu aveti nevoie de alte pareri. Spor la munca.
      • Like 0
    • @ Istvan Toth
      D check icon
      Cum spuneam, mereu se găsește ceva de criticat, mai ales de pe margine. Dacă ar fi venit cu numele și logo-ul perfect ați fi zis, probabil, că de ce ne nu vin cu nu știu ce plan concret sau de ce nu au pălărie și tot așa.
      • Like 1


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult