Premierul Dacian Cioloș a declarat luni la Adevărul Live că un raport al Corpului de control al prim-ministrului arată că în ultimii cinci ani 12-13 firme au câștigat aproape toate contractele IT cu statul pentru platforme online, din care multe nu funcționează.
„12-13 companii au câștigat cam toate contractele. Mare parte din aceste platforme nu sunt folosite, unele nu sunt operaționalizate. Experiența la Guvern arată că se pot face lucruri de impact cu costuri rezonabile", a declarat șeful Executivului.
„Din analiza acestor informații a rezultat că un număr de 19 entități publice au achiziționat produse și licențe software și au încheiat peste 10.000 de contracte/comenzi, în valoare totală de 3.733.043.559,97 RON, cu TVA, pentru care a fost plătită suma totală de 3.131.204.615,99 RON, cu TVA”, se arată în raportul Corpului de control referitor la achiziția de produse software la nivelul instituțiilor publice, făcut public luni.
„De asemenea, legat de stadiul executării contractelor privind achizițiile de produse software, s-a constatat că au fost finalizate aproape în totalitate, produsele software achiziționate fiind instalate/utilizate în incinta entităților, însă, au fost identificate și anumite situații de nefuncționare/neutilizare a acestora de către entitățile publice. Astfel, un număr de 9 entități publice împreună cu unitățile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora au plătit suma de 110.290.733,41 RON pentru produse/licențe software instalate, dar neutilizate, neimplementate sau identificate cu dificultăți în exploatare sau cu defecțiuni, din diverse cauze”, se mai menționează în raportul Corpului de control.
(clic pe imagine pentru a mări)
(clic pe imagine pentru a mări)
Raportul prezintă și situația cu cele mai mari sume încasate de firmele IT care au câștigat contracte de la stat în perioada 1 ianuarie 2011 – 31 iulie 2016, precum și numărul de contracte/comenzi încheiate/efectuate/numărul entităților publice, după cum urmează:
1. SIVECO ROMANIA S.A. – 377.863.422,40 RON/90 de contracte/comenzi/22 de autorități contractante;
2. GRUPUL TEAMNET – 261.703.671,87 RON/27 contracte/comenzi/19 autorități contractante;
3. UTI GRUP – 108.178.738,49 RON/313 contracte/comenzi/46 autorități contractante;
4. BION ADVANCED SUPPORT TEAM S.R.L. – 102.226.581,70 RON/13 contracte/comenzi/11 autorități contractante
5. ROMSYS S.R.L. – 97.759.864,15 RON/92 contracte/comenzi/27 autorități contractante;
6. TELEKOM ROMANIA COMMUNICATIONS S.A.– 96.836.722,70 RON/13 contracte/comenzi/7 autorități contractante;
7. NET BRINEL S.A. – 64.017.194,25 RON/179 contracte/comenzi/50 autorități contractante;
8. QUALITY BUSINESS SOLUTIONS S.R.L. – 59.090.498,97 RON/7 contracte/comenzi/3 autorități contractante;
9. NOVENSYS CORPORATIONS S.R.L. – 59.029.777,38 RON/6 contracte/comenzi/6 autorități contractante;
10. INTRAROM S.A. – 46.174.401,20 RON/6 contracte/comenzi/5 autorități contractante;
11. INFORMATICA FEROVIARA S.A. – 41.359.664,80 RON/12 contracte/comenzi/2 autorități contractante;
12. OPEN GOV S.R.L. – 36.428.094,70 RON/4 contracte/comenzi/3 autorități contractante;
13. TANGIBLE CORPORATION S.R.L. – 25.543.259,35 RON/3 contracte/comenzi/3 autorități contractante;
14. ASESOFT INTERNATIONAL S.A. – 25.128.186,35 RON/6 contracte/comenzi/4 autorități contractante.
Raportul Corpului de Control al primului-ministru a vizat o acțiune de documentare cu privire la achizițiile de produse software realizate în perioada 1 ianuarie 2011 – 31 iulie 2016, la nivelul ministerelor, guvernului și unităților aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora.
(clic pe imagine pentru a mări)
Referitor la stadiul executării contractelor privind achizițiile de produse software, Corpul de control al premierului precizează că acestea au fost finalizate aproape în totalitate, iar produsele software achiziționate au fost instalate/utilizate în incinta entităților, însă, au fost identificate anumite situații de nefuncționare/neutilizare a produselor software achiziționate de către entitățile publice. Astfel raportul semnalează următoarele situații:
* Produse/licențe software achitate, instalate, dar neutilizate;
* Produse/licențe software achitate, neimplementate/neutilizate;
* Produse/licențe software achitate, dar identificate cu dificultăți în exploatare sau defecțiuni;
* Produse/licențe software achitate, dar incompatibile cu sistemele de operare existente.
„Menționăm că aceste neconformități nu au fost identificate în mod direct de către echipa de control, prin intermediul unei acțiuni de control la sediul instituțiilor care au achiziționat produse software, ci au fost semnalate de către reprezentanții acestor entități. Astfel, un număr de 9 entități publice împreună cu unitățile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora au plătit suma de 110.290.733,41 RON pentru produse/licențe software instalate, dar neutilizate, neimplementate sau identificate cu dificultăți în exploatare sau cu defecțiuni, din diverse cauze”, adaugă raportul Corpului de control al premierului.
( clic pe imagine pentru a mări)
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Asemenea carduri există și în alte țări, bunăoară la Tallinn și la Riga. NICIODATĂ, cît am stat acolo, 5–6 zile, și am mers destul de mult cu transportul public, nu s-a întîmplat să nu-mi vizualizeze cardul. Localnicii îl țin undeva în borsete/poșete, doar apropie de cititor și îl vede imediat. Concluzia: marfă de proastă calitate – fie cititorul de carduri, fie cardul în sine la noi la București. În cele 2 orașe menționate, exista – pe unele autobuze/troleibuze/tramvaie – și modelul portocaliu folosit de UTI, acolo funcționa ireproșabil.