Foto - MNIR/ www.comunismulinromania.ro
Închipuiți-vă că o mare revistă culturală din Germania i-ar fi dedicat, la treizeci de ani de la sfârșitul Războiului Mondial, un număr lui Hermann Göring, în care crema criticii de artă ar fi amintit doar în treacăt de cariera politică odioasă a criminalului de război ca să se concentreze apoi pe latura de pasionat colecționar, de meloman și de animator al scenei de operă, de promotor al unui tip aparte de istoriografie a celui căruia îi plăcea să i se spună „der Eiserne” . Închipuiți-vă elita culturii germane postbelice cuprinsă de dileme dinaintea unei spețe ca aceasta!
Într-o țară ca România care nu a tranșat cu trecutul, așa cum a făcut Germania postbelică, scenarii ca cel de mai sus sunt nu numai posibile, ci pur și simplu reale. România își permite azi luxul interogației dilematice în cazul uneia dintre cele mai sinistre prezențe publice din anii comunismului. Dilema veche îi dedică un număr special, cu poză mare pe prima pagină și titlul neutru „Centenar”, lui Eugen Barbu. La „dosarul Barbu” din ultimul număr al Dilemei vechi scriu respectați critici literari: domnii Marius Chivu, Bogdan Crețu, Angelo Mitchievici, Alexandru Dumitriu, Iulian Bocai și doamna Oana Soare. În afara grupajului scrie domnul Cosmin Ciotloș.
Argumentul semnat de domnul Marius Chivu dă tonul „investigației” critice din paginile întregului dosar: „plagiator, pamfletar și polemist imund, naționalist și protocronist, antisemit și xenofob în deceniile 70-90, Eugen Barbu a fost însă (și) un scriitor harnic și talentat (prozator, poet, traducător, diarist, reporter, eseist, publicist, dramaturg și scenarist), care a dat o mână de povestiri și două romane (dintr-un total de 12), considerate, aproape unanim, relevante literar și azi: Groapa (1957) și Săptămâna nebunilor (1981) (...) Ce rămâne valoros din opera literară a lui E.B., cum o judecăm, inclusiv d.p.d.v (sic!) etic și moral și, în general, ce facem cu moștenirea sa cultural-politică?”
Odată stabilit acest cadru de relativism schizoid, fiecare dintre participanții la grupaj își face treaba de critic literar cu o seninătate dezarmantă. După două-trei fraze care-l bat în cuie pe Barbu ca personalitate nefrecventabilă moral, începe un zumzet general favorabil scriitorului Eugen Barbu. Floarea criticii literare românești zumzăie pe tonuri diferite: referințe savante îl spală de alte rele și-l pun în rândul respectabil al decadentiștilor (A. Mitchievici), o atentă etapizare a carierei sale de scriitor face posibilă atribuirea etichetei de capodoperă romanului Groapa (B. Crețu), marea problemă a operei lui Barbu ar fi plagiatul dovedit din Princepele, că altfel scriitorii mai greșesc, ca tot omul (I. Bocai), un șir de rezumate ale diverselor proze scurte îi găsește virtuți de vrăjitor și în cazul scrierilor realist-socialiste (O. Soare), iar o întâlnire în copilărie cu „marele prozator” în Piața Victoriei garantează un atașament perpetuu și confabulația frondei față de ambianța academică nefavorabilă lui Barbu (Al. Dumitriu). Domnul Cosmin Ciotloș își publică articolul în afara grupajului, deloc întâmplător, pentru că nu acceptă logica propusă de domnul Chivu în argument. Cu toate acestea, e înduioșătoare dorința criticului de a ști, cu documentele pe masă, „limpede, clarificator”, ca calitate avea la Secu Eugen Barbu. Scrupule de arhivist, de!
Ce mă uimește la grupajul din Dilema nu este încercarea demnă de o cauză mai bună de a salva un oarecare autor compromis și de mâna a zecea, ci vederea scurtă a unor reprezentanți ai elitei culturale din România.
Există pe lume persoane pe care nici o apă nu le poate spăla: persoane care au trăit o viață întreagă (bine) de pe urma surpării demnității altor persoane, oameni care, mai rău decât criminalii obișnuiți, au prosperat de pe urma uciderii sufletelor altor oameni, muritori care au făcut tot ce-au putut ca să-i treacă dincolo, înainte de soroc, pe alți muritori și, cel mai grav, tipi care au atentat la structura morală a semenilor lor. De unii ca ăștia și mai ales de acțiunea lor de distrugere perpetuă, umanitatea a găsit o singură modalitate de a se proteja: ștergerea amintirii lor din conștiința publică.
Cred că nu mă înșel când zic că, la fel ca marii odioși ai istoriei, și Eugen Barbu e pasibil de damnatio memoriae.
Acest om nu și-a refuzat nimic din toată abjecția de care e capabil un seamăn de-al nostru. Nu trebuie neapărat să știi dacă era „ofițer, agent de influență” ca să-ți dai seama că editorialele lui din Săptămâna au contribuit major la nenorocirea sistematică a elitei românești care supraviețuise închisorilor din primul deceniu de comunism. Compararea acelor texte, care aveau în spate un întreg aparat represiv, cu textele vehemente ale lui Iorga din Semănătorul e cel puțin o naivitate. Autorul acelor editoriale nu era un simplu pamfletar, nu era doar un ventilator de dejecții, ci vocea unui sistem de teroare. Amenințările lui se puteau solda cu destituiri, cu hărțuiri, cu chemări la organele statului, cu bătăi. Din textele alea emana, vorba lui Iliescu, frica, groaza care a paralizat elita țării de la orice acțiune semnificativă de protest, scoțând, dimpotrivă, la iveală tot ce e mai rușinos în om: delațiunea, gudurarea, autocenzura, vrajba, suspiciunea, corupția de toate nivelurile, descurcăreala, ideea răului generalizat, impostura ca virtute. Jucând mereu pe cartea regimului și în numele lui, Eugen Barbu a distrus destine individuale.
Domnul Crețu e de părere că, deși așa au stat lucrurile, „noi am ieșit, azi, din raporturile complexe de contemporaneitate cu Eugen Barbu” și că ne permitem o evaluare senină a operei teroristului de la Săptămâna. Acesta pare punctul de vedere al întregului grupaj din Dilema veche: omul a fost un derbedeu, e adevărat, a mânjit tot în jurul lui, i-a porcăit pe mulți, a și distrus destine, a învrăjbit, a avut beneficii de pe urma porcăriilor lui, dar acum, gata, am scăpat de consecințele acțiunilor lui. La treizeci de ani, societatea românească s-a emancipat de tensiunea anticomunismului specific anilor 90” și e gata să purceadă la o nepărtinitoare lectură a operei lui E.B. Nu cred să fi auzit vreo judecată mai subțire decât asta în ultimii treizeci de ani.
Eugen Barbu a pus în toți anii regimului Ceaușescu semințele otrăvite ale nenorocirii care nu ne-a părăsit niciodată și care, acum mai mult decât oricând, stă să ne înghită. Domnul Chivu pare să nu-și dea seama că exact ce socotește frecventabil la E.B. ne ține încă legați: „a co-creat (sic!) seria filmelor cu haiducii lui Mărgelatu, o contribuție semnificativă la cultura pop românească”. Pot să înțeleg atașamentul fostului jucător de pac-pac cu capse față de personajul lui Florin Piersic, dar nu mă împac cu ideea că un critic literar important nu poate stabili un simplu raport de cauză și efect.
Eugen Barbu este cel care a imaginat, a întreținut și a propagat scenariul fatidic al naționalismului comunist. În răutatea lui funciară, a înțeles că un popor nu poate fi ținut în frâu numai cu bățul. În definitiv, bățul lui îi atingea numai pe puținii mai răsăriți din țara asta. Și atunci a scris la propriu o minciună opiacee și a răspândit-o până în ultimele capilare ale națiunii sub borurile pălăriei unui actor irezistibil. Acest scenariu îi spunea țâncului, adolescentului, tânărului adult că regimul autarhic al lui Ceaușescu, de fapt izolarea lui maniacală, este încununarea luptei eroilor pașoptiști, că bogații sunt răi prin definiție și merită să fie devalizați, că egalitarismul partidului este supremul deziderat al celor care gândeau la mijlocul secolului al XIX-lea, că străinii sunt nefrecventabili, că românismul e cea mai dulce legănare de pe lume. Eroismul sumar, schematic și idiot, dar mereu orientat profetic spre cel mai iubit fiul al poporului a hrănit și a otrăvit sufletele naive ale celor care nu știau nimic despre ororile închisorilor pe care același regim le-a folosit brutal în primă instanță, despre desțărarea unor întregi comunități etnice, despre creșterea reală a României în optzeci de ani de monarhie constituțională și, mai cu seamă, despre democrația autentică din spațiul occidental, despre bunăstarea, despre libertățile de tot felul (de asociere, de mișcare, de exprimare, de piață), despre garantarea proprietății, despre meritocrația de dincolo de Cortina de Fier.
Mă miră și mă enervează că domnii critici literari nu găsesc puntea dintre minciuna ceaușistă și oroarea discursului practicat azi de două partide ultranaționaliste de la noi, care, în nenorocirea generală din jur, amenință acum să ne tragă înapoi în scenariul de care domnul Crețu ne crede scăpați. Efectele nocive ale gesticulației publice a lui Eugen Barbu nu s-au stins odată cu dispariția lui, a celor mânjiți de el sau a regimului pe care l-a slujit. Ele au continuat prin reluarea obsesivă în toți acești treizeci de ani a filmelor acelei epoci infernale, filme pe care domnul Chivu, fost jucător de pac-pac, le socotește, cum nu se poate mai ridicol, „o contribuție semnificativă la cultura pop românească”. Oare ce-ar fi zis despre frântura asta de gând Cornel Chiriac, celebru D.J. ucis de colegii lui Eugen Barbu, și toți adolescenții care, nemaiputând de dragul culturii pop românești, riscau exmatricularea pentru o melodie de Led Zeppelin la Europa Liberă? Oamenii votează azi două partide ultranaționaliste pentru că drojdia depusă în minți de peste cincizeci de ani se poate agita oricând pentru dezastru.
Nu mai insist. Cred că e clar de ce Eugen Barbu trebuie aruncat în uitare, cu toată creația lui nu numai de doi bani, dar toxică până în fundul iadului. Mă bucur că nu sunt scriitor. M-aș simți umilit să fiu supus judecății unor asemenea critici literari. Îmi îngădui doar să constat ca filolog clasic că mi se pare inacceptabil ca în textul unui intelectual rafinat să apară barbarisme ca „duplicitarism”, ca un profesor universitar de literatură română și autor al unei cărți despre Cantemir să zică „monstrum eruditionem” (sic!) și ca altul să creadă că „rumori” înseamnă în românește „zvonuri”.
Aș putea să propun, în contrapartidă un „dosar” incomparabil mai relevant: cred că publicul Dilemei vechi ar avea de învățat multe din viața și opera lui Rolf Bossert, poet de limbă germană, membru al celebrei Aktionsgruppe Banat, care, trecut prin toate suferințele la care era supus un intelectual cu voce autentică în România comunistă, s-a sinucis (sau cine știe?!) după ce a ajuns într-un lagăr de tranzit din Germania. Poet despre care, traducându-l, incomparabila Nora Iuga spune că a atins treapta geniului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sa nu uitam pe Goga care a cerut sa fie inmormantat cu zvastica pe piept, sau Eminescu ce ar fi murit de sifilis si 'tratat" cu mercur ca asa se facea pe atunci medicina.
Dilema Veche rulz!!! Iar frustrații să accepte că istoria trebuie să păstreze și bunele și relele. Nimic nu trebuie uitat.
P.S. Stai liniștit, cititorii „Republica” îți țin minte comentariile criptocomuniste, nimic nu e uitat (de Google).
Despre asta era vorba.
Nazistule!
P.S. Reductio ad hitlerum nu înseamnă ce crezi tu, exact anti-naziștii au fost acuzați în timp de asta. Deci nu, nu poți să mă faci nazist, decât dacă ești limitat la mansardă. Then again, la câtă inteligență ne putem aștepta din partea unui comunist.
P.P.S. Ai înțeles prost dacă ți-ai închipuit că poți eticheta un autor de pe „Republica” drept un „neica nimeni”, având în vedere istoricul comentariilor tale de pe acest site, care arată din plin „anvergura” caracterului tău. Ești vedetă, ce să mai, păcat că te reținem, locul tău e pe „cotidianul” sau „luju”.
În afară de atac la persoană ai mai făcut ceva pe platforma asta?
Cam mare nesimțirea din partea unuia care acum 35 de ani ar fi pus umărul tovărășește la menținerea României în prăpastia în care au dus-o comuniștii.
Cu mentalitatea asta, de „reconsiderare” a unui politruc comunist, ai fi în stare să-i găsești merite și lui ceaușescu, că doar ți-a dat un apartament în care să stai, nu? Nu contează pentru tine că nu ai fi avut acces la internet (cum e-n coreea de nord acum), ca să-ți poți vărsa dejecțiile pe-aici, dacă nu scăpam de comunism.
Mare om, mare caracter!
Cât despre milioanele de cititori, nu cred că exagerez, câtă vreme a fost în programa școlară destul de mult timp. Dar aveți dreptate, mulți nu au citit decât strictul necesar cerut de profesori.
Dar nu știu de ce îmi pierd timpul cu tine...
Pe de o parte însă, ai dreptate, "Damnatio memoriae" exclude citatul de mai sus. Nici autorul nu știe prea bine ce vrea, Eugen Barbu să fie uitat sau condamnat pe veci.
Să fie condamnat/osândit la uitare.
Rămân totuși la ideea că propunerea nu este bună. E ca și cum societatea, privită ca un organism viu, ar băga toate relele în subconștient. Poate fi o explicație de ce omenirea a repetat mereu greșelile din trecut.
Deci ce facem cu toti aceștia si inca mulți altii, din toata lumea? Ii evacuam din istoria culturală? Si cum faci asta post mortem, când ei nici nu se mai pot apăra? Pentru că la unii vina nici nu este foarte evidentă, putem spune doar că au avut ghinionul de a trăi in vremuri grele. Nu au fost dizidenți pe față, deoarece comunismul părea bine cimentat. Si a si fost, mai bine de 40 de ani aici. Atenție, nici măcar domnii Pleșu si Liiceanu nu au fost dizidenți, asa cum le-a si reproșat scriitoarea Herta Muller la Ateneu. Eu nu le reproșez asta (si aveam 6 ani in 89, deci nu a trebuit sa fac vreun compromis), nu avea sens sa isi pulverizeze cariera. Si pentru ce? Cortina de fier căzuse peste noi prin înțelegere mondială, nu putea un individ sa reconfigureze harta de influența a lumii. Asadar, domnii sus mentionati au avut burse in Germania si au fost publicati inainte de 89. Jurnalul de la Păltiniș, avându-l in centru pe Noica (alt presupus filolegionar!) a fost publicat înainte de 89.
Asadar, nu înțeleg intransigenta asta, ca sa nu zic răutate. Dacă toti cetățenii României ar fi la fel de intransigenti si puristi ca autorul (sau ca mine :))), ar fi foarte dificil de trăit in România. Foarte dificil. Sa fie in permanenta cineva cu rigla după tine, sa iti dea peste degete când nu esti pe norma. Si apoi, cum ne-am putea erija in instanțe morale, ce ne califică?! Si unde oprim criteriile morale? Pe linie politică? Mai scotocim si in viața lor privată? Nichita Stănescu a avut probleme cu alcoolul, Blaga si Minulescu au fost afemeiati etc etc. Unde ne oprim? De fapt, adevărul e ca nici nu trebuie sa incepem. De la Maiorescu încoace ni se tot spune: o opera se judecă după criteriul estetic! Ce e mai mult, abia aia devine extremism si radicalism!
Încă o dată, remarc doar atacuri la persoană. Ceva despre articol, nimic?
P.S. Despre articol: se pare că a atras și iubitori ai comunismului în rubrica de comentarii, însă for all the wrong reasons.
P.P.S. Pe vremea voastră, ne-ați fi băgat la canal pentru „atacurile la persoană”. Nici acum nu am avea voie să reacționăm la postacii comuniști deșănțați, dac-ar fi după voi.
De acum înainte mi-am propus să îl ignor pentru că moderatorii lasă să funcționeze legea junglei.
P.S. Orcul „razvanp” a luat exemplu prost de la tine (cu „Nazistule!” de ieri, nesimțită replică) și are impresia, și aceasta proastă, că e șmecher dacă-i face el pe alții orci. Nu, orcii sunt doar susținătorii genocidului în Ucraina, cu fapta sau, în cazul lui, cu vorba (sper că doar cu vorba).
Nu mai comentez decizia Dilemei vechi de a-si murdari paginile cu un astfel de act "restaurator". Probabil intenția este de creștere a audienței prin subiecte contradictorii, care polarizeaza reacțiile.
Pentru mine efectul este de abdica de la lecturarea unei foi care încearcă sa edulcoreze putregaiul fabricat Saptamana(l) de personajul de trista amintire.
Despre autor însă...
Ei, parcă ar fi fost mai bine să te abții, în loc să te bagi în seamă aiurea, putinistule?
P.S. Ai grijă că „Eliza Mioc” a înțeles că dacă ești de partea unui comunist ești cumva și de-al „neomarxiștilor” și „progresiștilor” din mintea ei. Poate află păpușarii tăi și te taie de la ruble.
Nu întru în amănunte, îi știm cu toții biografia, isprăvile, și pe cele dinainte de '89, și pe cele de după. Da, a fost un personaj insalubru, detestabil, abject și chiar plagiator, însă mie, mi-au plăcut "Groapa", ,"Princepele" și "Săptămâna nebunilor", citite pe la 20-22 de ani. Nu cred că ultimele două sunt mai rele decât "Theodoros" -ul lui Cărtărescu.
Articolele din "Dilema" încearcă, fără patimă, să exprime niște considerații, reflecții, păreri, idei legate în primul rând de scrierile lui Barbu.
Au și francezii un personaj mult mai celebru și mai controversat, Céline.
Totuși, intervenția d-lui Colceriu mi se pare prea brutală. Mi-au plăcut cele trei romane: "Groapa", Princepele" și "Săptămâna nebunilor". Acum, ce-ar trebui să fac? Să le scot din bibliotecă și să le dau foc?
PS: 1. Comparația cu Goering e mai mult decât penibilă (cum bine se exprimă, deja, o comentatoare). Dl Colceriu mai calcă și-n străchini, nu e o noutate.
PS2: Pentru mine a devenit plictisitor să tot citesc textele acestor puritani și moraliști pompoși, cărora nimic nu le place, totul le miroase, mereu turbați să acuze, să deplângă și să pedepsească. Cu ani în urmă, un președinte american se hârjonea cu o tânără asistentă în Biroul Oval. Desigur, au fost reacții critice, dar respectivul a rămas în funcție și a terminat mandatul. Dacă toată tărășenia s-ar fi produs la Cotroceni, cred că dl Colceriu și-ar fi dat foc în Piața Revoluției.
P.S. Pentru funcționali, „neomarxismul” din gura trumpanzeilor e o găselniță, un slogan, ca și „trumpanzei” de altfel, dar măcar lor li se potrivește mult mai bine.