Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Damnatio memoriae pentru Eugen Barbu

Eugen Barbu

Foto - MNIR/ www.comunismulinromania.ro

Închipuiți-vă că o mare revistă culturală din Germania i-ar fi dedicat, la treizeci de ani de la sfârșitul Războiului Mondial, un număr lui Hermann Göring, în care crema criticii de artă ar fi amintit doar în treacăt de cariera politică odioasă a criminalului de război ca să se concentreze apoi pe latura de pasionat colecționar, de meloman și de animator al scenei de operă, de promotor al unui tip aparte de istoriografie a celui căruia îi plăcea să i se spună „der Eiserne” . Închipuiți-vă elita culturii germane postbelice cuprinsă de dileme dinaintea unei spețe ca aceasta!

Într-o țară ca România care nu a tranșat cu trecutul, așa cum a făcut Germania postbelică, scenarii ca cel de mai sus sunt nu numai posibile, ci pur și simplu reale. România își permite azi luxul interogației dilematice în cazul uneia dintre cele mai sinistre prezențe publice din anii comunismului. Dilema veche îi dedică un număr special, cu poză mare pe prima pagină și titlul neutru „Centenar”, lui Eugen Barbu. La „dosarul Barbu” din ultimul număr al Dilemei vechi scriu respectați critici literari: domnii Marius Chivu, Bogdan Crețu, Angelo Mitchievici, Alexandru Dumitriu, Iulian Bocai și doamna Oana Soare. În afara grupajului scrie domnul Cosmin Ciotloș.

Argumentul semnat de domnul Marius Chivu dă tonul „investigației” critice din paginile întregului dosar: „plagiator, pamfletar și polemist imund, naționalist și protocronist, antisemit și xenofob în deceniile 70-90, Eugen Barbu a fost însă (și) un scriitor harnic și talentat (prozator, poet, traducător, diarist, reporter, eseist, publicist, dramaturg și scenarist), care a dat o mână de povestiri și două romane (dintr-un total de 12), considerate, aproape unanim, relevante literar și azi: Groapa (1957) și Săptămâna nebunilor (1981) (...) Ce rămâne valoros din opera literară a lui E.B., cum o judecăm, inclusiv d.p.d.v (sic!) etic și moral și, în general, ce facem cu moștenirea sa cultural-politică?”

Odată stabilit acest cadru de relativism schizoid, fiecare dintre participanții la grupaj își face treaba de critic literar cu o seninătate dezarmantă. După două-trei fraze care-l bat în cuie pe Barbu ca personalitate nefrecventabilă moral, începe un zumzet general favorabil scriitorului Eugen Barbu. Floarea criticii literare românești zumzăie pe tonuri diferite: referințe savante îl spală de alte rele și-l pun în rândul respectabil al decadentiștilor (A. Mitchievici), o atentă etapizare a carierei sale de scriitor face posibilă atribuirea etichetei de capodoperă romanului Groapa (B. Crețu), marea problemă a operei lui Barbu ar fi plagiatul dovedit din Princepele, că altfel scriitorii mai greșesc, ca tot omul (I. Bocai), un șir de rezumate ale diverselor proze scurte îi găsește virtuți de vrăjitor și în cazul scrierilor realist-socialiste (O. Soare), iar o întâlnire în copilărie cu „marele prozator” în Piața Victoriei garantează un atașament perpetuu și confabulația frondei față de ambianța academică nefavorabilă lui Barbu (Al. Dumitriu). Domnul Cosmin Ciotloș își publică articolul în afara grupajului, deloc întâmplător, pentru că nu acceptă logica propusă de domnul Chivu în argument. Cu toate acestea, e înduioșătoare dorința criticului de a ști, cu documentele pe masă, „limpede, clarificator”, ca calitate avea la Secu Eugen Barbu. Scrupule de arhivist, de!

Ce mă uimește la grupajul din Dilema nu este încercarea demnă de o cauză mai bună de a salva un oarecare autor compromis și de mâna a zecea, ci vederea scurtă a unor reprezentanți ai elitei culturale din România. 

Există pe lume persoane pe care nici o apă nu le poate spăla: persoane care au trăit o viață întreagă (bine) de pe urma surpării demnității altor persoane, oameni care, mai rău decât criminalii obișnuiți, au prosperat de pe urma uciderii sufletelor altor oameni, muritori care au făcut tot ce-au putut ca să-i treacă dincolo, înainte de soroc, pe alți muritori și, cel mai grav, tipi care au atentat la structura morală a semenilor lor. De unii ca ăștia și mai ales de acțiunea lor de distrugere perpetuă, umanitatea a găsit o singură modalitate de a se proteja: ștergerea amintirii lor din conștiința publică.

Cred că nu mă înșel când zic că, la fel ca marii odioși ai istoriei, și Eugen Barbu e pasibil de damnatio memoriae.

Acest om nu și-a refuzat nimic din toată abjecția de care e capabil un seamăn de-al nostru. Nu trebuie neapărat să știi dacă era „ofițer, agent de influență” ca să-ți dai seama că editorialele lui din Săptămâna au contribuit major la nenorocirea sistematică a elitei românești care supraviețuise închisorilor din primul deceniu de comunism. Compararea acelor texte, care aveau în spate un întreg aparat represiv, cu textele vehemente ale lui Iorga din Semănătorul e cel puțin o naivitate. Autorul acelor editoriale nu era un simplu pamfletar, nu era doar un ventilator de dejecții, ci vocea unui sistem de teroare. Amenințările lui se puteau solda cu destituiri, cu hărțuiri, cu chemări la organele statului, cu bătăi. Din textele alea emana, vorba lui Iliescu, frica, groaza care a paralizat elita țării de la orice acțiune semnificativă de protest, scoțând, dimpotrivă, la iveală tot ce e mai rușinos în om: delațiunea, gudurarea, autocenzura, vrajba, suspiciunea, corupția de toate nivelurile, descurcăreala, ideea răului generalizat, impostura ca virtute. Jucând mereu pe cartea regimului și în numele lui, Eugen Barbu a distrus destine individuale. 

Domnul Crețu e de părere că, deși așa au stat lucrurile, „noi am ieșit, azi, din raporturile complexe de contemporaneitate cu Eugen Barbu” și că ne permitem o evaluare senină a operei teroristului de la Săptămâna. Acesta pare punctul de vedere al întregului grupaj din Dilema veche: omul a fost un derbedeu, e adevărat, a mânjit tot în jurul lui, i-a porcăit pe mulți, a și distrus destine, a învrăjbit, a avut beneficii de pe urma porcăriilor lui, dar acum, gata, am scăpat de consecințele acțiunilor lui. La treizeci de ani, societatea românească s-a emancipat de tensiunea anticomunismului specific anilor 90” și e gata să purceadă la o nepărtinitoare lectură a operei lui E.B. Nu cred să fi auzit vreo judecată mai subțire decât asta în ultimii treizeci de ani.

Eugen Barbu a pus în toți anii regimului Ceaușescu semințele otrăvite ale nenorocirii care nu ne-a părăsit niciodată și care, acum mai mult decât oricând, stă să ne înghită. Domnul Chivu pare să nu-și dea seama că exact ce socotește frecventabil la E.B. ne ține încă legați: „a co-creat (sic!) seria filmelor cu haiducii lui Mărgelatu, o contribuție semnificativă la cultura pop românească”. Pot să înțeleg atașamentul fostului jucător de pac-pac cu capse față de personajul lui Florin Piersic, dar nu mă împac cu ideea că un critic literar important nu poate stabili un simplu raport de cauză și efect.

Eugen Barbu este cel care a imaginat, a întreținut și a propagat scenariul fatidic al naționalismului comunist. În răutatea lui funciară, a înțeles că un popor nu poate fi ținut în frâu numai cu bățul. În definitiv, bățul lui îi atingea numai pe puținii mai răsăriți din țara asta. Și atunci a scris la propriu o minciună opiacee și a răspândit-o până în ultimele capilare ale națiunii sub borurile pălăriei unui actor irezistibil. Acest scenariu îi spunea țâncului, adolescentului, tânărului adult că regimul autarhic al lui Ceaușescu, de fapt izolarea lui maniacală, este încununarea luptei eroilor pașoptiști, că bogații sunt răi prin definiție și merită să fie devalizați, că egalitarismul partidului este supremul deziderat al celor care gândeau la mijlocul secolului al XIX-lea, că străinii sunt nefrecventabili, că românismul e cea mai dulce legănare de pe lume. Eroismul sumar, schematic și idiot, dar mereu orientat profetic spre cel mai iubit fiul al poporului a hrănit și a otrăvit sufletele naive ale celor care nu știau nimic despre ororile închisorilor pe care același regim le-a folosit brutal în primă instanță, despre desțărarea unor întregi comunități etnice, despre creșterea reală a României în optzeci de ani de monarhie constituțională și, mai cu seamă, despre democrația autentică din spațiul occidental, despre bunăstarea, despre libertățile de tot felul (de asociere, de mișcare, de exprimare, de piață), despre garantarea proprietății, despre meritocrația de dincolo de Cortina de Fier.

Mă miră și mă enervează că domnii critici literari nu găsesc puntea dintre minciuna ceaușistă și oroarea discursului practicat azi de două partide ultranaționaliste de la noi, care, în nenorocirea generală din jur, amenință acum să ne tragă înapoi în scenariul de care domnul Crețu ne crede scăpați. Efectele nocive ale gesticulației publice a lui Eugen Barbu nu s-au stins odată cu dispariția lui, a celor mânjiți de el sau a regimului pe care l-a slujit. Ele au continuat prin reluarea obsesivă în toți acești treizeci de ani a filmelor acelei epoci infernale, filme pe care domnul Chivu, fost jucător de pac-pac, le socotește, cum nu se poate mai ridicol, „o contribuție semnificativă la cultura pop românească”. Oare ce-ar fi zis despre frântura asta de gând Cornel Chiriac, celebru D.J. ucis de colegii lui Eugen Barbu, și toți adolescenții care, nemaiputând de dragul culturii pop românești, riscau exmatricularea pentru o melodie de Led Zeppelin la Europa Liberă? Oamenii votează azi două partide ultranaționaliste pentru că drojdia depusă în minți de peste cincizeci de ani se poate agita oricând pentru dezastru.

Nu mai insist. Cred că e clar de ce Eugen Barbu trebuie aruncat în uitare, cu toată creația lui nu numai de doi bani, dar toxică până în fundul iadului. Mă bucur că nu sunt scriitor. M-aș simți umilit să fiu supus judecății unor asemenea critici literari. Îmi îngădui doar să constat ca filolog clasic că mi se pare inacceptabil ca în textul unui intelectual rafinat să apară barbarisme ca „duplicitarism”, ca un profesor universitar de literatură română și autor al unei cărți despre Cantemir să zică „monstrum eruditionem” (sic!) și ca altul să creadă că „rumori” înseamnă în românește „zvonuri”.

Aș putea să propun, în contrapartidă un „dosar” incomparabil mai relevant: cred că publicul Dilemei vechi ar avea de învățat multe din viața și opera lui Rolf Bossert, poet de limbă germană, membru al celebrei Aktionsgruppe Banat, care, trecut prin toate suferințele la care era supus un intelectual cu voce autentică în România comunistă, s-a sinucis (sau cine știe?!) după ce a ajuns într-un lagăr de tranzit din Germania. Poet despre care, traducându-l, incomparabila Nora Iuga spune că a atins treapta geniului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pe când damnatio memoriae pentru criminali legionaro-fasciști precum nichifor crainic, radu demetrescu-gyr, vintilă horia, mircea vulcănescu și alți dușmani ai poporului și autori morali de holocaust?
    • Like 2
  • Andrei check icon
    Nu cred că poți uita ceva doar că vrei. Și să uiți partea oribilă a vieții, înseamnă să-ți bagi capul în nisip, riscând să repeți greșeli. Pentru mine, stupoarea că madam Barbu a jucat atâta timp în rolul de femeie fatală, deși curgeau pieile de pe ea a fost rezolvată când am aflat că era nevastă de potent. În ceea ce privește lucrările, trecute la lectură obligatorie (în timp ce altele erau interzise), fiind citite pe undeva forțat, nu îndeplinește un criteriu de performanță real. Ca majoritatea culturii furajere din perioada de glorie a descurcărelii. Din punctul meu de vedere.
    • Like 1
  • Nu as anula un artist pt o afirmatie proasta la betzie, dar le-as pune pe ambele alaturi, sa se stie ca omul a fost om, ca vremurile au fost dure si altfel.
    Sa nu uitam pe Goga care a cerut sa fie inmormantat cu zvastica pe piept, sau Eminescu ce ar fi murit de sifilis si 'tratat" cu mercur ca asa se facea pe atunci medicina.
    • Like 3
  • Penibil! Dacă am arunca la coș toți scriitorii care nu convin din diverse motive, bibliotecile ar avea multe rafturi goale. Acest neica nimeni găsește de cuviință să critice el criticii consacrați și să propună Damnatio memoriae pentru un scriitor citit de milioane de români. Nu neg, omul Eugen Barbu a fost o lichea, dar opera rămâne.
    Dilema Veche rulz!!! Iar frustrații să accepte că istoria trebuie să păstreze și bunele și relele. Nimic nu trebuie uitat.
    • Like 4
    • @ Andrei Tarlea
      Dan check icon
      Și pictorul adolf hitler a lăsat în urmă o „operă”. Cum de nu vorbesc criticii de artă de ea? Dar să mai stăm puțin, că poate se oferă „andrei tarlea”, din mărinimia suflețelului său.
      P.S. Stai liniștit, cititorii „Republica” îți țin minte comentariile criptocomuniste, nimic nu e uitat (de Google).
      • Like 3
    • @ Dan
      Văd că tu îl evoci pe Hitler. Deci nu e aruncat la coș.
      Despre asta era vorba.
      Nazistule!
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Dan check icon
      Nu ți-e rușine, comunistule? Ai mai încercat să „polemizezi” în stilul putinist „hoțul strigă hoții”, dar tot comunist rămâi oricât te-ai screme.
      P.S. Reductio ad hitlerum nu înseamnă ce crezi tu, exact anti-naziștii au fost acuzați în timp de asta. Deci nu, nu poți să mă faci nazist, decât dacă ești limitat la mansardă. Then again, la câtă inteligență ne putem aștepta din partea unui comunist.
      P.P.S. Ai înțeles prost dacă ți-ai închipuit că poți eticheta un autor de pe „Republica” drept un „neica nimeni”, având în vedere istoricul comentariilor tale de pe acest site, care arată din plin „anvergura” caracterului tău. Ești vedetă, ce să mai, păcat că te reținem, locul tău e pe „cotidianul” sau „luju”.
      • Like 1
    • @ Dan
      Comentariile tale sunt foarte docte. Vorbesc mult despre caracterul tău.
      În afară de atac la persoană ai mai făcut ceva pe platforma asta?
      • Like 4
    • @ Andrei Tarlea
      Dan check icon
      Hmm, „andrei tarlea”, acum circa 2 ore: „Nazistule!” Tot „andrei tarlea”, după ce i-am răspuns la atacul la persoană: „hurr-durr, caracter, hurr-durr”.
      Cam mare nesimțirea din partea unuia care acum 35 de ani ar fi pus umărul tovărășește la menținerea României în prăpastia în care au dus-o comuniștii.
      Cu mentalitatea asta, de „reconsiderare” a unui politruc comunist, ai fi în stare să-i găsești merite și lui ceaușescu, că doar ți-a dat un apartament în care să stai, nu? Nu contează pentru tine că nu ai fi avut acces la internet (cum e-n coreea de nord acum), ca să-ți poți vărsa dejecțiile pe-aici, dacă nu scăpam de comunism.
      Mare om, mare caracter!
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Corina check icon
      O simplă căutare pe net v-ar demonstra (dar mă îndoiesc că nu știți deja) că dl Colceriu e cel puțin la fel de competent în domeniul lui pe cât sunt acești „critici consacrați” în al lor. Însă un filolog clasic poate face evaluări demne de luat în seamă în literatură și cultură, pe când un critic literar rareori se poate avânta în filologia clasică, de exemplu. Nici criteriul faptului că niște romane ar fi fost citite „de milioane” (o exagerare aici) nu mi se pare relevant.
      • Like 2
    • @ Corina
      Oricine propune ștergerea cuiva - indiferent cui - din memoria colectivă nu poate obține un calificativ prea bun. Modul ăsta de abordare mi se pare mai mult decât condamnabil.
      Cât despre milioanele de cititori, nu cred că exagerez, câtă vreme a fost în programa școlară destul de mult timp. Dar aveți dreptate, mulți nu au citit decât strictul necesar cerut de profesori.
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Dan check icon
      Ai înțeles prost, nimeni nu sugerează ștergerea amintirii lui eugen barbu. Dimpotrivă, ar trebui pentru totdeauna amintit că a fost un țuțer al regimului comunist. Cam cum ai fi fost și tu, dacă ai fi avut ocazia, tovărășelule, doar că nu cred că ai fi meritat să ți se păstreze amintirea în memoria colectivă pentru așa ceva, ești prea insignifiant.
      • Like 2
    • @ Dan
      "Cred că e clar de ce Eugen Barbu trebuie aruncat în uitare [...]"
      Dar nu știu de ce îmi pierd timpul cu tine...
      Pe de o parte însă, ai dreptate, "Damnatio memoriae" exclude citatul de mai sus. Nici autorul nu știe prea bine ce vrea, Eugen Barbu să fie uitat sau condamnat pe veci.
      • Like 2
    • @ Corina
      Și de ce nu se limitează la domeniul lui de competență???
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Corina check icon
      Ba știe bine ce vrea. https://en.wiktionary.org/wiki/damnatio_memoriae
      Să fie condamnat/osândit la uitare.
      • Like 1
    • @ Ovidiu Jurj
      Corina check icon
      Competența unora e mai vastă, asta încercam să spun. Și bine fac astfel de persoane când îndrăznesc să comenteze în domenii în care nu au diplome, dar au înțelegere și idei corecte de comunicat. (V-am dat like din greșeală în loc de click pe „răspunde”.)
      • Like 1
    • @ Corina
      Aveți dreptate. Aveam o înțelegere incorectă a expresiei. Deci dl Colceriu a știut exact ce a scris.
      Rămân totuși la ideea că propunerea nu este bună. E ca și cum societatea, privită ca un organism viu, ar băga toate relele în subconștient. Poate fi o explicație de ce omenirea a repetat mereu greșelile din trecut.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Corina check icon
      Numai că Dvs. vă gândiți la o societate care ar avea și maturitatea/discernământul să deceleze ce e dubios într-o scriere, odată citită. Nu avem. Suntem tulburi și tulburați de multe. Să citim valorile mari adevărate, că oricum, parcă nici timp nu mai e destul.
      • Like 0
  • Rucs Rucs check icon
    Marele dirijor evreu Daniel Barenboim scrie in memoriile sale cum a cântat Wagner, cu orchestra la Tel Aviv. Mai mulți spectatori s-au ridicat si au părăsit sala (Wagner a avut scrieri antisemite si se pare ca era comoozitorul preferat al lui Hitler). Dar Barenboim, evreu - de subliniat, scrie că Wagner, fie el si antisemit, nu poate fi aruncat la gunoi. Cum s-ar zice, face o distincție între operă si eul biografic. Dacă nu facem distincția asta, ne ducem pe tobogan, trecem la index după criterii morale si politice o sumedenie de artiști si chiar savanți din toată lumea, nu doar din România. Ezra Pound, Heidegger, chiar si Nietzsche (ca precursor), Gorki, Sadoveanu, Arghezi, Preda, Stancu etc etc. Creangă parcă si el scria ceva de "Ieșul nostru cel plin de jidani". Eminescu a scris "Doina". Eliade, desi prieten cu Sebastian, a ajuns la lagărul Miercurea Ciuc pentru că a scris in Cuvântul si e bănuit de simpatii legionare. Einstein se pare că a avut o contribuție majoră la crearea bombei atomice aruncate peste vreo sută de mii de japonezi, urmate apoi de moartea prin iradiere a altor câteva sute de mii. Avem apoi poeții anilor 50, 60,considerati poeti de curte, dar unii sunt cu carieră frumoasă încă din interbelic, iar in scrierile lor regăsești azi versuri foarte bune. Demostene Botez, Radu Boureanu, de ex. Alti mari scriitori filocomunisti sau socialiști: marele Kazantzakis (Zorba grecul), Panait Istrati, Romain Rolland. Adăugați la lista asta istorici si savanți care au scris si predat in universități in comunism: Berindei, fratii Brauner (pictor si folclorist), scriitoarea evreica Nina Cassian etc etc.
    Deci ce facem cu toti aceștia si inca mulți altii, din toata lumea? Ii evacuam din istoria culturală? Si cum faci asta post mortem, când ei nici nu se mai pot apăra? Pentru că la unii vina nici nu este foarte evidentă, putem spune doar că au avut ghinionul de a trăi in vremuri grele. Nu au fost dizidenți pe față, deoarece comunismul părea bine cimentat. Si a si fost, mai bine de 40 de ani aici. Atenție, nici măcar domnii Pleșu si Liiceanu nu au fost dizidenți, asa cum le-a si reproșat scriitoarea Herta Muller la Ateneu. Eu nu le reproșez asta (si aveam 6 ani in 89, deci nu a trebuit sa fac vreun compromis), nu avea sens sa isi pulverizeze cariera. Si pentru ce? Cortina de fier căzuse peste noi prin înțelegere mondială, nu putea un individ sa reconfigureze harta de influența a lumii. Asadar, domnii sus mentionati au avut burse in Germania si au fost publicati inainte de 89. Jurnalul de la Păltiniș, avându-l in centru pe Noica (alt presupus filolegionar!) a fost publicat înainte de 89.
    Asadar, nu înțeleg intransigenta asta, ca sa nu zic răutate. Dacă toti cetățenii României ar fi la fel de intransigenti si puristi ca autorul (sau ca mine :))), ar fi foarte dificil de trăit in România. Foarte dificil. Sa fie in permanenta cineva cu rigla după tine, sa iti dea peste degete când nu esti pe norma. Si apoi, cum ne-am putea erija in instanțe morale, ce ne califică?! Si unde oprim criteriile morale? Pe linie politică? Mai scotocim si in viața lor privată? Nichita Stănescu a avut probleme cu alcoolul, Blaga si Minulescu au fost afemeiati etc etc. Unde ne oprim? De fapt, adevărul e ca nici nu trebuie sa incepem. De la Maiorescu încoace ni se tot spune: o opera se judecă după criteriul estetic! Ce e mai mult, abia aia devine extremism si radicalism!
    • Like 6
    • @ Rucs
      Dan check icon
      TL;DR: „Rucs” este un postac putinist notoriu pe „Republica”, cam mare tupeul din partea susținătorului unui criminal odios să-și dea cu părerea despre „extremism și radicalism”.
      • Like 2
    • @ Rucs
      Exceptional !
      • Like 0
    • @ Eliza Mioc
      Dan check icon
      Orc la orc trage.
      • Like 2
    • @ Dan
      Dacă nu mă înșel, Rucs este nickname-ul doamnei Rucsandra Cioc, contributor-comentator pe Republica, cu articole foarte bune.
      Încă o dată, remarc doar atacuri la persoană. Ceva despre articol, nimic?
      • Like 3
    • @ Andrei Tarlea
      Dan check icon
      Din APROAPE TOT ce am citit până acum din comentariile lui „Rucs”, e vizibil, ca pentru orice cititor „Republica”, că acest „Rucs” postează în calitate de troll putinist, indiferent cine-o fi în viața reală. Ce să înțelegem, că ai simțit nevoia să validezi opiniile unui putinist notoriu? Nu era suficient să te afișezi drept comunist pe acest site, simți nevoia să fii și un apologet al unui regim genocidar?
      P.S. Despre articol: se pare că a atras și iubitori ai comunismului în rubrica de comentarii, însă for all the wrong reasons.
      P.P.S. Pe vremea voastră, ne-ați fi băgat la canal pentru „atacurile la persoană”. Nici acum nu am avea voie să reacționăm la postacii comuniști deșănțați, dac-ar fi după voi.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      RazvanP check icon
      Vă pierdeți timpul, socializând cu...
      • Like 2
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      ... orcii?
      • Like 1
    • @ Dan
      RazvanP check icon
      Am vrut să spun "tomberoanele" dar, mă rog, dacă te identifici mai bine drept "orc" e dreptul tău de cetățean european!
      • Like 3
    • @ RazvanP
      Aveți dreptate.
      De acum înainte mi-am propus să îl ignor pentru că moderatorii lasă să funcționeze legea junglei.
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Dan check icon
      Bine-ar fi dacă moderatorii ar avea în vedere publicul site-ului, nu pe cei care intră doar pentru a înjura, uneori voalat, autorii, iar apoi se autovictimizează. În plus, ÎN MOD SIGUR niciun site, în general, nu are nevoie de comentatori xenofobi, misogini, homofobi, antieuropeni, așa cum sunt cei pentru care mi-am făcut uneori timp să le bat obrazul, că locul lor nu e pe „Republica”. Ia zi, unde te încadrezi?
      P.S. Orcul „razvanp” a luat exemplu prost de la tine (cu „Nazistule!” de ieri, nesimțită replică) și are impresia, și aceasta proastă, că e șmecher dacă-i face el pe alții orci. Nu, orcii sunt doar susținătorii genocidului în Ucraina, cu fapta sau, în cazul lui, cu vorba (sper că doar cu vorba).
      • Like 1
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Tu chiar ești orc, fan al ucigașilor de copii și al genocidului din Ucraina, nu te fă că nu înțelegi la ce m-am referit.
      • Like 3
    • @ Dan
      RazvanP check icon
      Doar în imaginația unor mononeuronali...
      • Like 0
    • @ Rucs
      Baltagul check icon
      RUCS,Chapeau ptr cele scrise!Este exact cum trebuie!Amin.
      • Like 0
  • Felicitări pentru articol! Intr-adevar justificata comparația abominabililor Göring si Barbu. Cel mai firesc tratament pentru a-l nostru purtător de mitralieră ar fi praful timpului și al uitării, Dar iată ca uitarea este tămăduitoare pentru ororile pe care acest personaj le-a făcut cu plăcere, minuțiozitate și perseverență.
    Nu mai comentez decizia Dilemei vechi de a-si murdari paginile cu un astfel de act "restaurator". Probabil intenția este de creștere a audienței prin subiecte contradictorii, care polarizeaza reacțiile.
    Pentru mine efectul este de abdica de la lecturarea unei foi care încearcă sa edulcoreze putregaiul fabricat Saptamana(l) de personajul de trista amintire.
    • Like 3
  • Nu ma alatur celor care au comentat cu rautate pe aici, cred ca sunt doar niste exceptii in randul cititorilor.
    • Like 0
  • RazvanP check icon
    De Eugen Barbu am auzit, i-am citit operele.
    Despre autor însă...
    • Like 3
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Lol, dacă tăcea, putinistul „RăzvanP” filosof rămânea. Așa, are ocazia să devină și el notoriu, măcar printre cititorii „Republica”, prin faptul că e un putinist de cea mai joasă speță, fanul unui criminal odios, susținător al genocidului din Ucraina.
      Ei, parcă ar fi fost mai bine să te abții, în loc să te bagi în seamă aiurea, putinistule?
      P.S. Ai grijă că „Eliza Mioc” a înțeles că dacă ești de partea unui comunist ești cumva și de-al „neomarxiștilor” și „progresiștilor” din mintea ei. Poate află păpușarii tăi și te taie de la ruble.
      • Like 2
    • @ Dan
      Baltagul check icon
      @DAN iar măcăni,rață legionară!
      • Like 0
  • Ovidiu check icon
    Nu! Ar fi ceva excesiv ca să tragi două linii roșii peste opera lui Barbu și să o trimiți în neant, numai pentru că autorul ei a fost o canalie în destule ipostaze.
    Nu întru în amănunte, îi știm cu toții biografia, isprăvile, și pe cele dinainte de '89, și pe cele de după. Da, a fost un personaj insalubru, detestabil, abject și chiar plagiator, însă mie, mi-au plăcut "Groapa", ,"Princepele" și "Săptămâna nebunilor", citite pe la 20-22 de ani. Nu cred că ultimele două sunt mai rele decât "Theodoros" -ul lui Cărtărescu.
    Articolele din "Dilema" încearcă, fără patimă, să exprime niște considerații, reflecții, păreri, idei legate în primul rând de scrierile lui Barbu.
    Au și francezii un personaj mult mai celebru și mai controversat, Céline.
    Totuși, intervenția d-lui Colceriu mi se pare prea brutală. Mi-au plăcut cele trei romane: "Groapa", Princepele" și "Săptămâna nebunilor". Acum, ce-ar trebui să fac? Să le scot din bibliotecă și să le dau foc?
    PS: 1. Comparația cu Goering e mai mult decât penibilă (cum bine se exprimă, deja, o comentatoare). Dl Colceriu mai calcă și-n străchini, nu e o noutate.
    PS2: Pentru mine a devenit plictisitor să tot citesc textele acestor puritani și moraliști pompoși, cărora nimic nu le place, totul le miroase, mereu turbați să acuze, să deplângă și să pedepsească. Cu ani în urmă, un președinte american se hârjonea cu o tânără asistentă în Biroul Oval. Desigur, au fost reacții critice, dar respectivul a rămas în funcție și a terminat mandatul. Dacă toată tărășenia s-ar fi produs la Cotroceni, cred că dl Colceriu și-ar fi dat foc în Piața Revoluției.

    • Like 6
  • Asocierea dintre Eugen Barbu, scriitor in Romania comunista si Hermann Goering, un nazist, ein Nazi, mi se pare penibila, ca sa ma exprim civilizat, facuta de cineva cu creierul afectat de insolatie. Comparam mere cu pere si iese bors. Constat inca o data, intoleranta si simultan infumurarea progresistilor, ca adevarul este numai la ei, la cei care nu au trait in comunism si care nu stiu si nu inteleg viata de atunci. Cine se gandea in 1980 ca peste 10 ani va avea loc o schimbare de sistem in Romania???? Bineinteles ca multi au mancat cozonac in comunism, au fost oameni care murit pentru convingerile lor, nimeni nu neaga asa ceva. Insa scriitorii au fost in toata istoria omenirii o tagma aparte, dispusi mai toti sa-si vanda sufletul celui cu bani. Constat ca si progresistii de astazi sunt la fel, s-a schimbat doar stapanul. Scriitorul Eugen Barbu e exceptional, ca om a fost cum a fost. Insa cand analizezi opera unui scriitor, trebuie sa faci o diferenta. Adrian Paunescu, la fel, un poet gigant, as al cuvantului, care captiva masele, Cenaclul este dovada vie, oamenii aceia care mergeau la Cenaclu nu erau redusi mintal, atmosfera era electrizanta - eram prea mica pentru a merge, poate ca nici nu mi-ar fi placut, nu stiu, insa cum as putea sa-i judec pe cei de atunci, simpli oameni, sau acum citind operele lui Barbu si Paunescu, sa le neg genialitatea artistica, numai pentru ca erau apropiati ai regimului comunist? in final, ma uimeste si falsitatea comentariilor progresiste, avand in vedere ca sunt promotorii neo.marxismului la nivel mondial, ce au cu scriitorii comunisti? doar sunt de-ai lor.....
    • Like 6
    • @ Eliza Mioc
      Corina check icon
      Autorul e un trăitor creștin. Lucrul ăsta e clar pentru cine l-a mai citit. Nu e sigur că se regăsește în eticheta de progresist. Eu una contez pe busola dânsului și de data asta.
      • Like 2
    • @ Eliza Mioc
      Dan check icon
      Adică autorul face o paralelă între un nazist notoriu și un comunist notoriu, iar „Eliza Mioc”, hodoronc-tronc, a găsit „neomarxiștii” și „progresiștii” drept vinovați? E greu să fii trumpanzeu în ziua de azi, te poți face de râs și când vorbești de neomarxism la un articol care se referă la un comunist.
      P.S. Pentru funcționali, „neomarxismul” din gura trumpanzeilor e o găselniță, un slogan, ca și „trumpanzei” de altfel, dar măcar lor li se potrivește mult mai bine.
      • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult