Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Dan Byron, despre cel mai mare sabotor al unui artist, autocritica. „Trebuie să-ți permiți din când în când să fii liber ca un copil și să nu te judeci”

Dan Byron

Foto - Cristian Șuțu

În toamnă, trupa Byron lansează un nou album, „Efemeride”, la capătul a trei ani și jumătate de muncă.„Cred că acest album îmi place cel mai mult din tot ce am făcut până acum, nu pentru că e cel mai nou, ci pentru că mi se pare că am ajuns la un nivel pe care îl căutăm de mult”, spune Dan Byron. Cele mai multe dintre piese au fost scrise în pandemie, atunci când pulsul omenirii încetinise, iar viața tuturor se desfășura într-un tempo necunoscut până atunci. „Stăteam în casă, între patru pereți, încercând să mă autoprovoc, să mă autoeduc, dacă vrei. Am scris inclusiv o piesă despre cum e să stai - ea e deja lansată, se numește „Prea târziu”, pentru că la un moment dat aveam impresia că dacă mai stau mult o să mă transform într-o statuie. Mai sunt niște piese care sunt scrise înainte de pandemie, dar care cumva se potrivesc foarte bine cu celelalte, pentru că sunt despre niște stări nu prea plăcute. Înainte de pandemie, eu tocmai mă luptam cu niște anxietăți pe care încercam să le înțeleg și nu prea le înțelegeam și singura mea modalitate de a scăpa cumva de ele a fost să le scriu. Așa au ieșit câteva piese foarte interesante, una dintre ele se numește „Monstrul de sub pat” . O alta se numește „În infern” și închide albumul. E cred că cea mai lungă piesă pe care am scris-o vreodată”, spune Dan Byron. 

Astăzi, există o mult mai mare deschidere, o mult mai mare sinceritate la nivel de societate în legătură cu subiectul sănătății emoționale, fie că este vorba de oameni obișnuiți sau staruri rock. „Este important să ne dăm seama că nu suntem singuri pe lume și că și ceilalți din jurul nostru, deși pare că n-au problemele noastre, s-ar putea să le aibă”, spune muzicianul. „Chiar dacă sunt pe o scenă?”, îl întreb. „Există o carte care se numește Touring and Mental Health”, îmi răspunde. „E despre muzicieni care ajung pe o scenă în fața a 10.000 de oameni, să zicem, 100.000 în cazul celor mari. Și după aceea se duc la hotel și stau singuri într-o cameră… Și asta îi afectează, pentru că nivelul de dopamină crește mult acolo pe scenă și scade mult sub limită după aceea. În momentul în care ajung acolo e evident că foarte mulți dintre aceștia foarte mari caută rezolvări în tot felul de substanțe, în tot felul de comportamente mai ciudate”. 

Workshop cu Dan Byron

Pe 5 septembrie, Dan Byron va susține un workshop despre cum să scrii cântece, în cadrul evenimentului Mastering the Music Business ce va avea loc la București. „E un workshop pe care îl fac începând de la cea de-a doua ediție a MMB, din 2017. Este singurul workshop care care se ține an de an, există cerere foarte mare pentru el, pentru că eu pe parcursul a două ore explic tot ce se poate explica despre craft-ul ăsta. Pentru că până la urmă este o meserie mai mult decât altceva. Vorbesc despre cum se face despre fiecare bucățică, pentru că-s foarte multe bucățele ale craft-ului - o bucățică este cu versurile, o bucățică este cu melodia, o bucățică este cu armonia, cu ritmul, cu inspirația, cu procedeele pe care le poți adopta ca să poți scrie mai ușor. Pe parcursul anilor au venit la acest workshop colegi de breaslă, dar au venit foarte mulți pe care nu îi cunoșteam și care erau la început de drum  sau mai la început de drum”, povestește Dan Byron. O parte dintre cei interesați să învețe să scrie cântece sunt oameni cu diverse profesii, care la 40 de ani, după ce au făcut ceea ce familia și societatea au așteptat de la ei, s-au reîntors la pasiunea pe care n-au avut curajul să și-o urmeze când erau mai tineri.

„Trebuie să reușești să treci peste autocritică”

De ce ai nevoie ca să reușești să compui?

„Sunt două lucruri, la fel de importante. Unul este să cunoști cât de multă tehnică poți, tocmai ca să nu te împiedici de propria ta necunoaștere. Al doilea, e greu de făcut, dar e obligatoriu. Trebuie să-ți permiți din când în când să fii liber ca un copil, să își permiți să nu te judeci. Pentru că blocajul acesta inițial, care e celebru și la scriitori, e provocat de autocritică. Și trebuie să reușești să treci peste autocritică și să ai momente în care să fii complet liber”, a văzut Dan Byron.

Cel mai recent album Byron va fi lansat în luna septembrie și va fi urmat de un turneu în țară. Pe 18 noiembrie, trupa va concerta la București, la Arenele Romane.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult