Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Dan Byron, despre cel mai mare sabotor al unui artist, autocritica. „Trebuie să-ți permiți din când în când să fii liber ca un copil și să nu te judeci”

Dan Byron

Foto - Cristian Șuțu

În toamnă, trupa Byron lansează un nou album, „Efemeride”, la capătul a trei ani și jumătate de muncă.„Cred că acest album îmi place cel mai mult din tot ce am făcut până acum, nu pentru că e cel mai nou, ci pentru că mi se pare că am ajuns la un nivel pe care îl căutăm de mult”, spune Dan Byron. Cele mai multe dintre piese au fost scrise în pandemie, atunci când pulsul omenirii încetinise, iar viața tuturor se desfășura într-un tempo necunoscut până atunci. „Stăteam în casă, între patru pereți, încercând să mă autoprovoc, să mă autoeduc, dacă vrei. Am scris inclusiv o piesă despre cum e să stai - ea e deja lansată, se numește „Prea târziu”, pentru că la un moment dat aveam impresia că dacă mai stau mult o să mă transform într-o statuie. Mai sunt niște piese care sunt scrise înainte de pandemie, dar care cumva se potrivesc foarte bine cu celelalte, pentru că sunt despre niște stări nu prea plăcute. Înainte de pandemie, eu tocmai mă luptam cu niște anxietăți pe care încercam să le înțeleg și nu prea le înțelegeam și singura mea modalitate de a scăpa cumva de ele a fost să le scriu. Așa au ieșit câteva piese foarte interesante, una dintre ele se numește „Monstrul de sub pat” . O alta se numește „În infern” și închide albumul. E cred că cea mai lungă piesă pe care am scris-o vreodată”, spune Dan Byron. 

Astăzi, există o mult mai mare deschidere, o mult mai mare sinceritate la nivel de societate în legătură cu subiectul sănătății emoționale, fie că este vorba de oameni obișnuiți sau staruri rock. „Este important să ne dăm seama că nu suntem singuri pe lume și că și ceilalți din jurul nostru, deși pare că n-au problemele noastre, s-ar putea să le aibă”, spune muzicianul. „Chiar dacă sunt pe o scenă?”, îl întreb. „Există o carte care se numește Touring and Mental Health”, îmi răspunde. „E despre muzicieni care ajung pe o scenă în fața a 10.000 de oameni, să zicem, 100.000 în cazul celor mari. Și după aceea se duc la hotel și stau singuri într-o cameră… Și asta îi afectează, pentru că nivelul de dopamină crește mult acolo pe scenă și scade mult sub limită după aceea. În momentul în care ajung acolo e evident că foarte mulți dintre aceștia foarte mari caută rezolvări în tot felul de substanțe, în tot felul de comportamente mai ciudate”. 

Workshop cu Dan Byron

Pe 5 septembrie, Dan Byron va susține un workshop despre cum să scrii cântece, în cadrul evenimentului Mastering the Music Business ce va avea loc la București. „E un workshop pe care îl fac începând de la cea de-a doua ediție a MMB, din 2017. Este singurul workshop care care se ține an de an, există cerere foarte mare pentru el, pentru că eu pe parcursul a două ore explic tot ce se poate explica despre craft-ul ăsta. Pentru că până la urmă este o meserie mai mult decât altceva. Vorbesc despre cum se face despre fiecare bucățică, pentru că-s foarte multe bucățele ale craft-ului - o bucățică este cu versurile, o bucățică este cu melodia, o bucățică este cu armonia, cu ritmul, cu inspirația, cu procedeele pe care le poți adopta ca să poți scrie mai ușor. Pe parcursul anilor au venit la acest workshop colegi de breaslă, dar au venit foarte mulți pe care nu îi cunoșteam și care erau la început de drum  sau mai la început de drum”, povestește Dan Byron. O parte dintre cei interesați să învețe să scrie cântece sunt oameni cu diverse profesii, care la 40 de ani, după ce au făcut ceea ce familia și societatea au așteptat de la ei, s-au reîntors la pasiunea pe care n-au avut curajul să și-o urmeze când erau mai tineri.

„Trebuie să reușești să treci peste autocritică”

De ce ai nevoie ca să reușești să compui?

„Sunt două lucruri, la fel de importante. Unul este să cunoști cât de multă tehnică poți, tocmai ca să nu te împiedici de propria ta necunoaștere. Al doilea, e greu de făcut, dar e obligatoriu. Trebuie să-ți permiți din când în când să fii liber ca un copil, să își permiți să nu te judeci. Pentru că blocajul acesta inițial, care e celebru și la scriitori, e provocat de autocritică. Și trebuie să reușești să treci peste autocritică și să ai momente în care să fii complet liber”, a văzut Dan Byron.

Cel mai recent album Byron va fi lansat în luna septembrie și va fi urmat de un turneu în țară. Pe 18 noiembrie, trupa va concerta la București, la Arenele Romane.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult