Sari la continut
Republica
Comunicare

De ce am pornit Festivalul de Carte din Transilvania? Pentru că România este mult mai mult pentru mulți dintre noi decât Dracula, enervanta etichetă pusă acestui loc

Transylvania Book Festival

Foto: Reality and Beyond

A 4-a ediție a Festivalului de Carte din Transilvania are loc la Richiș, Județul Sibiu între 15  și 18 septembrie, 2022

Eu m-am născut și am crescut în vestul Scoției. Presupun că, la fel ca oricărei națiuni mici, ni s-a spus mereu să privim cât mai în zare, și totuși, nu m-aș fi gândit că voi ajunge la poalele Carpaților. Febra călătoriilor a început pentru mine încă din adolescență. Am organizat prima excursie de grup pe la 19 ani și nici măcar nu-mi amintesc să fi fost un eșec răsunător. 

Licența mea în Istorie Medievală și Istoria Artei, mi-a îndreptat pașii spre Praga (tematica primului meu Ghid), apoi Istanbul, pentru frescele Bizantine. Prin anii ’70 am explorat Estul, Țările Pactului de la Varșovia. Pe la finalul anilor ’70 lucram deja pentru una dintre cele mai mari agenții de turism din Marea Britanie și Italia. Am pus bazele agenției "Reality and Beyond" în anii 2000, concentrându-mi atenția pe destinații din Europa de Est, Centrală, și Balcani, parte a lumii mereu fascinantă.

Am văzut prima oară România, la sfârșitul anilor ’70, în timp ce eram ghidul unui grup al Societății Muzeelor Britanice. Peste tot era plin de buldozere. Eram urmăriți pretutindeni. În plus, aveam un sentiment cumplit de vină pe care o resimțeam gândindu-ne la farfuriile noastre sfidător de îmbelșugate versus infinitele cozi din fața magazinelor raționalizate. Desele rezervări de la hotel anulate chiar la sosire și neîncrederea fățișă dintre șoferul autocarului și translator. Amintirea izbitorului contrast dintre cenușiul Comunismului și gloria covoarelor țesute din Biserica Neagră din Brașov e întipărită în mine. Presupun că acele experiențe pregăteau și prevesteau, deja, în felul lor, germinația acestui festival.

Am organizat și condus mai multe excursii, tururi și evenimente decât îmi pot aminti, dar până în anul 2013, nu am orchestrat niciodată un festival de carte. Am început de la zero, tabula rasa. Nu mă dau în vânt după festivaluri de carte. Îmi displace genul. Alegerea atentă, această discrepanță dintre -Ei și Noi-, mulțimile, cozile, corturile. În zona de unde provin, în împrejurimile regiunii Cotswolds e plin de ele. Trebuie să recunosc, totuși, că îmi place festivalul de Biografie, pe care l-a inițiat cumnata mea, în zona de origine a lui James Boswell. 

Cât despre TBF (Transylvania Book Fest) nu știu ce m-a apucat de m-am pus să îl organizez. A fost asemenea unei chemări stranii – pasionale. Probabil un mix între Genius of the Place - Genius Loci (geniul protector al unui loc) a lui Alexander Pope și celebrul citat a lui E. M. Forster din Howards End... Only Connect! „Only connect! That was the whole of her sermon. Only connect the prose and the passion, and both will be exalted, and human love will be seen at its height. Live in fragments no longer. Only connect, and the beast and the monk, robbed of the isolation that is life to either, will die.“

― E.M. Forster, Howards End) („Conectează-te doar! Asta a fost toată predica ei. Doar unește proza ​​și pasiunea și ambele vor fi înălțate, iar dragostea va prima! Nu mai trăiți fragmentat! Conectați-vă numai, iar fiara și călugărul, răpiți de izolarea care le este viața, vor muri.”)

Așadar, știam că trebuia să o fac, dar era un risc la care mă expuneam. În primul an, programul a fost anunțat pe calea facilitată de interesul britanic pentru Transilvania: de cărțile de călătorie ale lui Paddy Leigh Fermor și de "Drumul fermecător" a lui William Blacker, "Along the Enchanted Way: A Story of Love and Life in Romania", cât și de traducerile scrierilor lui Miklos Banffy. Regina Maria mai avea de așteptat până la următorul festival. Spre surprinderea mea, lumea a venit!

Nici o clipă nu m-am gândit că ar fi ciudat să avem festivalul la Richiș, Sibiu. Avem aici o clădire publică cu o scenă imensă. Biserica din sat este fermecătoare iar străduțele în egală măsură. Există dovezi istoriografice despre teatru și muzică, încă de pe vremea saxonilor, cât și prieteni care și-au deschis pensiuni în sate învecinate. Construite de-a lungul văii, acestea sunt de o frumusețe desăvârșită. Primarul locului ne-a susținut prin Ambasadorul Marii Britanii, încă de la început. Sponsorii noștri sunt buni prieteni care, cu drag, își oferă cunoștințele și experiența. Mulți dintre scriitorii noștri, regizorii și muzicienii ne oferă cărțile lor cât și timpul lor valoros.

Am încercat să îi dau drumul în anul 2012, dar a durat mai mult decât am prevăzut. Festivalul nu este conceput de dragul profitului, dar trebuie să acopere costuri, ceea ce nu e ușor. Prințul de Wales și-a oferit generosul ajutor și a scris prefața primului și celui de-al doilea Ghid Informativ de Buzunar. Nu știam cum să îl denumesc, "Caravanserai", poate, ca și pe un grup vesel de călători. Dar nu, nu era asta, cu toate excursiile de la Sighișoara sau Mediaș. Și nici nu era doar despre cărți. Cum să fie atunci? Cum? când ai în jur, la distanțe de nici 30 și de kilometri, miriade de grupuri etnice și religii cu arhitectura lor diversă, obiceiurile, muzica, filmul, mâncarea tradițională și costumele? și dovezi grăitoare ale valurilor de popoare ostile sau prietene care au călcat aceste pământuri.

Primul public al festivalului și-a făcut curajul de a veni și de atunci avem oaspeți care revin și clădesc prietenii durabile. În prima ediție, am rugat-o pe nepoata lui Banffy să descrie cum traducea mama ei "Trilogia", pe o mașină de scris cu hârtie indigo (hârtie pentru copiat). Nimeni altcineva nu ar fi putut să o facă. A fost emoționant. Poeți români și englezi se traduceau unii pe alții. Muzica a fost minunată, discuțiile de la mesele rotunde, de neuitat, corul local, grandios, mâncarea și băutura, picnicurile, iar dansul la barul local, a declanșat începutul.

Mi-aș dori ca festivalul să continue. Sunt încântată să anunț parteneriatul cu Biblioteca Județeană din Sibiul ASTRA, încât după cum a subliniat si domnul director al bibliotecii, Răzvan Pop, suntem unicii cu un astfel de festival, organizat la sat; nici nu-mi dădusem seama de acest fapt. Chiar și așa, festivalul are nevoie de sponsorizare și finanțare serioasă. Sunt atât de fericită că Bronwen Riley a acceptat să devină directorul festivalului, deoarece studiile sale academice, cunoștințele sale și prietenia cu atât de mulți români și literatura lor, este de neprețuit.

Le sunt foarte recunoscătoare acelora care au încredere în importanța a ceea ce ne propunem prin acest festival – atât românilor cât și celor de peste granițe, care s-au bucurat din plin de ceea ce înseamnă Festivalul de Carte din Transilvania - Transylvanian Book Fest.

Știu bine de ce am pornit acest festival. Pentru că România este mult mai mult și pentru mulți dintre noi, decât Dracula, enervanta etichetă pusă acestui loc, și care pe mine personal mă irită când o aud, de fiecare dată când spun că am o'casă în Transilvania.

Dau ultimul cuvânt lui Walter Starkie... ..along the road the country became more and more fantastic, Nature in Transylvania has not had the opportunity of becoming well known to the international traveller, and every turn of the road offers fresh surprises’. (...pe parcursul călătoriei, România își dezvăluia frumusețea izbitoare. Natura Transilvaniei nu a avut încă ocazia să fie cunoscută călătorului internațional. Fiecare cotitură ne rezervă surprize noi.)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


  • Anul 1897: Anul primelor proiectii cinematografice in Bucuresti. La teatrul Hugo, „intrarea generală 1 leu, copii 50 de bani”. Proiecțiile aveau loc în fiecare zi a săptămânii ( „în toate zilele”). Se proiectau: „Jocul de minge, „Tâmplarul la lucru”, „Copiii la dejun”, „Defilarea șefilor coreeni”, „Trăsura de gală a țarinei”, „Țarul și țarina ducându-se la biserică, cu toată suita, la încoronare”, „Băi de mare”. (Adevărul, an. IX, 1896, nr. 2580)._. 8 iunie 1897: Deja avem primele proiectii de filme (scenete) romanesti: „Defilare de 10 mai” ; „M. S. Regele călare ocupând locul pe bulevard pentru a prezida defilarea”; „M. S. Regina în trăsură și M. S. Regele călare '' s.a.m.d.
    • Like 0


  • Anul 1897: Anul primelor proiectii cinematografice in Bucuresti. La teatrul Hugo, „intrarea generală 1 leu, copii 50 de bani”. Proiecțiile aveau loc în fiecare zi a săptămânii ( „în toate zilele”). Se proiectau: „Jocul de minge, „Tâmplarul la lucru”, „Copiii la dejun”, „Defilarea șefilor coreeni”, „Trăsura de gală a țarinei”, „Țarul și țarina ducându-se la biserică, cu toată suita, la încoronare”, „Băi de mare”. (Adevărul, an. IX, 1896, nr. 2580)._. 8 iunie 1897: Deja avem primele proiectii de filme (scenete) romanesti: „Defilare de 10 mai” ; „M. S. Regele călare ocupând locul pe bulevard pentru a prezida defilarea”; „M. S. Regina în trăsură și M. S. Regele călare '' s.a.m.d.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult