Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

De ce diploma nu (mai) garantează competența. O radiografie a eșecului sistemic pe piața muncii

jobs

foto: Profimedia

Absolvirea facultății ar trebui să fie un moment de triumf, o lansare la apă a unei nave pregătite să înfrunte oceanul profesional. În realitate, pentru zeci de mii de tineri, este momentul în care realizează că au primit o vâslă, dar nava lipsește, iar oceanul este plin de rechini.

Trăim o criză acută de competență, mascată de o inflație de diplome. Avem absolvenți de Marketing care nu au rulat o singură campanie în social media, ingineri care au făcut proiectare doar pe hârtie și absolvenți de Litere care pot recita critici literare din anii '70, dar nu pot redacta un email profesional coerent și persuasive (da, știm, AI-ul ne poate ajuta… dar chiar asta ne dorim sau asta să fie soluția?).

Această situație nu este un accident; este rezultatul unui "dialog al surzilor" între trei actori majori: sistemul educațional, angajatorii și noile generații.

1. Universitățile: fabrici de teorie, muzee ale pedagogiei

Problema fundamentală începe în bănci. Încă avem profesori universitari care predau după aceleași notițe îngălbenite de vreme, refuzând să accepte că lumea s-a schimbat din 1990. Se practică "dictarea" - acea metodă arhaică prin care informația trece din caietul profesorului în caietul studentului, fără a trece prin mintea niciunuia. Mai mult, egourile prezente la catedră dezumanizează complet relația formator - elev/student. 

    Ruptura de realitate este brutală.

    • Exemplu concret: În timp ce companiile folosesc metodologii Agile, Slack, Jira și AI pentru a optimiza fluxurile, studenții sunt puși să memoreze definiții seci ale managementului, scrise de autori care nu au condus niciodată o echipă reală.
    • Lipsa flexibilității: Un profesor rigid, care penalizează o opinie proprie sau o abordare creativă doar pentru că "nu e ca în curs", nu doar că ucide entuziasmul, dar distruge exact acea competență pe care World Economic Forum o plasează în topul cerințelor pentru 2025: gândirea critică și rezolvarea complexă a problemelor.

    Absolventul iese din școală știind "ce" este lucrul, dar neavând nicio idee despre "cum" se face lucrul. Este un teoretician al înotului care se îneacă la prima intrare în bazin.

    2. Angajatorii: căutarea unicornului și lipsa de empatie

    De cealaltă parte a baricadei, angajatorii afișează o reticență vecină cu cinismul. Anunțurile de angajare au devenit meme-uri dureroase: "Căutăm junior, experiență minim 3 ani".

    Această cerință absurdă denotă o lipsă totală de asumare a rolului de formator. Companiile vor "plug & play" - angajați care să producă din prima zi, ignorând faptul că nicio școală nu poate replica perfect cultura și procesele interne ale unei companii.

    Mai mult, există o lipsă acută de empatie organizațională.

    • Angajatorii îi etichetează rapid pe tineri ca fiind "fără chef de muncă" sau "pretențioși", fără a încerca să înțeleagă că aceștia nu mai răspund la vechile pârghii de motivare (frică, autoritate, promisiuni vagi).
    • Procesele de recrutare sunt adesea dezumanizate, bazate pe algoritmi ATS (Applicant Tracking Systems) care resping CV-uri bune doar pentru că lipsesc niște cuvinte cheie, adâncind frustrarea tinerilor.

    3. Generația Z: între anxietate și nevoia de sens

    Nu putem ignora elefantul din cameră: provocările specifice Generației Z. Acești tineri nu sunt nici "fulgi de nea", nici "leneși", dar sunt fundamental diferiți.

    • Deficitul de soft (social) skills: Un studiu realizat de Harvard University, Carnegie Foundation și Stanford Research Center a concluzionat că 85% din succesul profesional se datorează abilităților soft (inteligență emoțională, comunicare, negociere) și doar 15% abilităților tehnice. Exact aici este punctul nevralgic al Gen Z. Obișnuiți cu interacțiunea mediată de ecrane, mulți tineri au dificultăți majore în a gestiona conflicte față în față, în a accepta feedback constructiv (pe care îl percep ca pe un atac la persoană) sau în a naviga politicile de birou. Să punctăm aici și lipsa de educație emoțională din familie și din școală.
    • Pragul de reziliență: Tinerii de azi cedează mai repede sub presiune. Nu pentru că sunt slabi, ci pentru că sunt hiper-conștienți de sănătatea lor mintală. Însă piața muncii, adesea brutală și competitivă, nu are răbdare cu anxietățile lor.
    • Nevoia de scop: Ei nu mai muncesc doar pentru salariu ("work to live", nu "live to work"). Dacă nu văd un sens în ceea ce fac, dacă nu simt că munca lor contează, pleacă. Această mobilitate (job hopping) îi înnebunește pe angajatorii care caută loialitate pe termen lung.

    Suntem într-un cerc vicios.

    Profesorii spun: "Nu e treaba noastră să vă învățăm meserie, noi vă formăm gândirea." Fals, o gândire fără aplicabilitate este sterilă.

    Angajatorii spun: "Nu e treaba noastră să vă învățăm, asta trebuia să facă școala." Fals, mentoratul, programele de onboarding, de shadowing, coachingul, formarea profesională, planificarea carierei sunt esențiale.

    Absolvenții spun: "Nimeni nu-mi dă o șansă." Parțial adevărat, dar adesea lipsește proactivitatea de a învăța singur, în afara curriculei.

    Soluția nu e simplă, dar e clară:

    1. Reforma curriculară: nu mai avem nevoie de memorare. Avem nevoie de proiecte practice, stagii de practică reale (nu doar semnături pe o foaie), parteneriate obligatorii între facultăți și companii, intervenții ale practicienilor la cursuri.

    2. Schimbarea mentalității de angajare: companiile trebuie să investească în potențial, nu doar în experiență dovedită. Să angajeze și pentru atitudine, potențial, vocație și să antreneze pentru abilități. Și să considere antrenamentul o investiție, nu un cost.

    3. Responsabilizare individuală: tinerii trebuie să înțeleagă că diploma e doar biletul de intrare. Educația reală începe singur: cursuri online, voluntariat, proiecte personale, stagii de practică reale, programe de internship, joburi pe perioada verii etc.

    Până când aceste trei lumi nu vor începe să vorbească aceeași limbă, vom continua să producem șomeri cu diplomă și companii care se plâng că nu au pe cine să angajeze, într-o piață a muncii tot mai distantă și incertă.

    Urmăriți Republica pe Google News

    Urmăriți Republica pe Threads

    Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

    Abonează-te la newsletterul Republica.ro

    Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

    Comentarii. Intră în dezbatere
    • IraM check icon
      Ha! Scris la timp chiar inainte de scandalul "diplomatului" ministru USR.

      Eu nu-i cunosc pe astia de la USR, dar se aseamana cu PSD-ul de pe vremea mea. Niste semidocti oportunisti fara principii proprii dar cu mult tupeu (aka smekeri)
      Poate ca gresesc .... dar impresia asta o lasa vazandu-i in actiune.
      • Like 0
    • andrei andrei check icon
      "Tinerii de azi cedează mai repede sub presiune. Nu pentru că sunt slabi, ci pentru că sunt hiper-conștienți de sănătatea lor mintală.*

      Nu, e doar victimizare și popularizarea unor termeni din psihologie pe care tinerii îl folosesc pentru a se victimiza mai bine.

      Daca tot folosim idei și termeni moderni trebuie sous și "snowflake"
      • Like 0
    • IraM check icon
      De cand o diploma garanteaza competenta ???
      Niciodata nu a garantat-o.

      Eventual garanteaza completarea unor cursuri cu 50%.

      In N America nu se da lumea dupa diplome, ce ai realizat in viata profesionala, aia conteaza.
      • Like 0
      • @ IraM
        Mihai check icon
        Sigur? Acolo nu ești acceptat pe anumite posturi dacă nu ești absolvent de Ivy League, iar excepțiile încep mult mai de jos.
        • Like 0
      • @ Mihai
        IraM check icon
        Corect, dar asta nu inseamna ca se garanteaza competenta. Se garanteaza sistemul de invatamant, ce se ofera studentilor. Fiecare iese de acolo cum poate.
        In cazul Ivy se garanteaza un proces de selectie riguros.
        Aia sunt studenti f performanti in liceu si care au fost expusi la profesori de exceptie in univ.
        Rata de suces in viata e ff mare.
        Dar Ivy si cateva altele asemanatoare sunt exceptii.
        • Like 0
    • În viața reală lucrurile nu stau chiar așa. Cine vrea să învețe, urmează inclusiv cursuri online indisponibile în universități. Juniorii care vor experiență se angajează fie în vacanțe, fie part time.
      Sistemul de educație (cel puțin din ce am prins eu) m-a trimis în practică începând din școala elementară, continuând cu liceul și apoi cu facultatea. Am făcut practică în ateliere și în fabrici. Și nu doar cu o semnătură pe hârtie. Am fost plimbați prin tot ciclul de producție.
      Cât despre angajatori, să fi avut eu noroc? Majoritatea angajatorilor m-au trimis la specializări, în țară și în străinătate, am avut clar un plan de dezvoltare a carierei, fără să fiu "legat de glie".
      Probabil că soluția e undeva la fiecare dintre actori: sistemul de educație trebuie să pună temelia, însemnând în primul rând cunoașterea teoretică dar fără să neglijeze aspectele practice, tinerii să fie dornici să învețe continuu, inclusiv pe cont propriu și să caute joburi care să le aducă satisfacții reale, să fie loiali atâta timp cât angajatorii îi recompensează la nivelul pieței muncii iar angajatorii ar fi normal să selecteze angajații care arată interes pentru dezvoltare profesională și loialitate (nu o să trimită la specializare un angajat cu atitudine indiferentă față de cultura organizației sau care arată că e mereu nemulțumit de ce se întâmplă la locul de muncă).
      • Like 2
    • Cautati pe google:
      romanian universities ranking in the world

      Rezultatul este super-rusinos!!!!

      De aici as pleca. De ce sunt atat de jos toate universitatile din Romania?
      Cum s-a ajuns aici?
      Cine este de vina?
      Pedepsiti pe cei vinovati. Adica, dati afara din sistem sau bagati la parnaie.
      Plan de imbunatatire a nivelului universitatilor de stat.

      Ma opresc aici pentru ca imi bat gura/destele degeaba.

      Exista o “Strategie de dezvoltare a Romaniei” cu data limita 2030. Cand scriu chestia asta cu anul 2030 ma bufneste rasul.

      S-a intalnit hotu’ cu prostu’!
      • Like 2
      • @ Bogdan Misaila
        Mihai D. check icon
        De acord cu tine. Unde mai pui că am avut un profesor de fizică timp de 10 ani in fruntea țării (căsătorit cu o profesoară) care a și lansat proiectul "Romania educată" !!!! L-am votat pe Iohanis, ambele dăți, dar dacă este ceva ce ii reprosez este fix acest lucru. Dacă as fi fost in locul lui, as fi facut din educatie proiectul vietii mele; iti dai seama ce inseamnă să VREI să faci asta si să fii si presedintele țării ? Puteri nelimitate, raspunsuri obligatoriu rapide de la nărozii aia din minister referitor la status qvo, făcut un task force din niste zeci de profesori progresisti (adepti ai schimbării), trimisi 20-30 de insi in echipe de cate 2 in tarile relevante din Europa care sa stea cate 1 luna fiecare in cate o tara detasati - prin Legațiile Romaniei- la ministerele de resort din tarile respective , de vorba cu specialistii lor , intrebandu-i ce, intrebandu-i cum, premisele de la care au pornit, bune practici, etc, etc, traduse curriculele acelea, facut sedinte de brainstorming cu toate informatiile pe masa, ajustari culturale ale metodelor, etc, etc si intr-un final , un proiect de educatie care, perfectibil fiind bineinteles, s-ar fi implementat de-a lungul a cativa ani (feedback- ajustari-implementare/ si din nou, pana la rafinarea totala a curiculei si bunelor practici). Mormolocul ăla s-a dat cu avionul prin Zanzibar si prin alte locuri si l-a durut la bască că copiii trebuie să-l citescă pe Vlahută/Creangă, etc si sa că trebuie să le mai si placă, in teorie cel putin ! Singurul lucru in apărarea lui Iohannis este ca n-a fost el singurul cadru didactic in conducerea tarii si n-a facut nimic consistent pentru educație. Ne aducem aminte că: 1).Petre Roman, prim ministru, profesor in Politehnica de Mecanica fluidelor; 2) Victor Ciorbea, prim ministru, profesor la Drept; 3) Radu Vasile, prim ministru, profesor la ASE; 4) Nicolae Vacaroiu, prim ministru, profesor la ASE (parcă !); 5) Calin Popescu Tariceanu, prim ministru, profesor in Constructii; 6) Emil Constantinescu, presedinte, profesor la Geologie: 7) Adrian Nastase, prim ministru, profesor la Drept, Doar cativa n-au fost profesori :Ponta, Câțu, Ciuca, Ciolacu, cu voia voastra Iliescu, precum si lepra de Basescu, de meserie hoț de flotă si devalizator de țară. In rest, numai "intelectuali" in fruntea țării iar Educatia este in cap !
        • Like 0
      • @ Bogdan Misaila
        IraM check icon
        Am cautat, nu e de bine !
        • Like 0
    • Mihai D. check icon
      Articolul puncteaza corect cei trei actori si ce ar trebui sa faca fiecare. Doar ca nu se va intampla. Nimeni nu poate obliga o companie sa faca training pentru 1 angajat tanar, pentru ca dupa nici 3/6/12 luni acesta sa plece la o alta firma , de data aceasta cu "1 an experinta" facuta pe banii altora. Cand UE a decis ca angajatii trebuie sa aiba mobilitate maxima si ca nu li se pot imputa costuri de formare daca pleaca din compania care le-a platit acele traininguri mai devreme de ...X ani (de obicei erau 2 ani pentru cursuri de 6 luni) atunci UE a "semnat" si pentru consecintele relatate in acest articol. In momentul in care o companie plateste cu minim.1.500 euro/zi un formator pentru mai multe cursuri de cateva zile (in care ce-i drept pot participa mai multi angajati), nu vad de ce acei angajati sa nu se oblige sa ramana in companie macar 6-12 luni. In anii 2000 unele companii plateau MBA-uri pentru unii angajati (cam 10-12.000 euro la acel moment) iar angajatii ramâneau 5 ani in companie, pentru ca acea companie să-si poate "amortiza" acei bani. Ce era rau in treaba asta ? Ca nu mai putea angajatul respectiv sa treaca strada la firma de vis-a-vis pe salariu dublu, cu training facut pe banii firmei "fraiere" care i-a instruit ? Firmele exista pentru profit, nu pentru caritate. Caritatea o fac oamenii si , in principal statul, prin programele sociale pe care ar trebui sa le gandească. Nu companiile. In 1996 am plecat in Anglia ca sa fac un master , dupa ce mi-am vandut.apartamentul de 3 camere (Bucuresti, Militari, 7,500 dolari am luat pe acel apartament , cu care mi-am platit doar taxele scolare, nu si costurile de trai). Nu mi-a platit nici o firma studiile, ci munca de o viata a parintilor nostri care ne-au cumparat acel apartament. Aveam 29 de ani. Am reusit abia la 54 de ani sa ne cumparam casă . A meritat ? Cred ca da. Educatia costă. Cine beneficiaza de educatie platita de altcineva, trebuie sa isi asume niste obligatii in schimbul acelei plati. Altfel, sa se educe singuri. Dacă un tânăr crede ca o companie este obligata moral să-l educe pe el iar el nu are nici o obligatie ulterioară către acea companie pentru că ii "strică the work-life balance" , ii urez succes in viață !
      • Like 2
      • @ Mihai D.
        Mihai check icon
        Firma are nevoie de acele competențe iar dacă angajații nu le au, atunci fie îi specializează fi aduce alții. Nu poți lega omul de glie, să nu îi crească salariul cu anii și să îl trateze cum au ei chef, că oricum nu poate pleca. Apoi în cazul meu acele costuri erau prohibitive, mult peste cât câștigă un angajat la vremea respectivă, iar acele așa-zise training-uri erau făcute fie bifate. Dacă au mână liberă, angajatorii se întrec în abuzuri, acesta este adevărul.
        • Like 0
      • @ Mihai
        Mihai D. check icon
        Sunt de acord ca angajatorii daca au de ales, aleg abuzuri. Asa cum si angajatii daca au de ales, aleg abuzuri. Legislatia muncii ar trebui sa echilibreze balanta spre folosul ambelor parti. De exemplu, firma spune: te scolarizez 6 luni la cursul X, trebuie sa stai dupa aceea 2 ani in firma la acelasi salariu ca acum, take it or leave it". Angajatul poate zice da sau fuck off; are de ales. Nu gandim competente in abstracto, asta este un bullshit al HR-ului corporatist care dezbracă de continut abilitatile unui om. Gandim OMUL si competentele, daca suntem de acord ca make-up-ul fiecărui om este unic. Poti avea un om cu competente digitale excelente insa un ass hole cu colegii, ce-am facut atunci ? Ducem omul la un curs de dez-ass hole-neala ? Nu, el are competenta presupus necesara - trebuie doar ajutat sa-si schimbe o atitudine, iar asta nu la nesfarsit; cifra 3 e magică. Dar, revenind la principiu, nu cred ca un angajat trebuie sa aiba avantaje maxime (bani in training bagati in el) si sa nu suporte nici o consecinta daca pleaca a 2-a zi dupa ce a terminat cursul. Este unfair, dincolo de legi sau canoane corporatiste. La ora asta, companiile baga bani putini spre deloc in oameni, iar atunci cand baga cursurile sunt adesea semi-degeaba (ca durata, continut, relevanța) tocmai pentru ca au riscul de care vobesc. In Europa, legislatia muncii este de asa natura incat este dictatura angajatilor iar in America a angajatorilor (hire & fire at will, no consequences, no strings attached).
        • Like 0
      • @ Mihai D.
        Mihai check icon
        Ca angajat este normal să ai de ales daca accepți sau nu să semnezi așa ceva, fără să ai cumva de suferit pentru alegere. Firma oricum școlarizează mai mulți angajați deodată, astfel că sunt mici șanse să rămân fără toți. Iar dacă pleacă unul, are timp în preaviz să predea bagajul de cunoștințe altuia. Ei folosesc asta pentru legatul la glie și știu despre ce vorbesc că am trecut prin așa ceva la angajare. Până la urmă s-a dovedit și că acele cursuri mai mult nu au fost dar nici cine a plecat, nu a suferit consecințe juridice. Firmele trebuie forțate, altfel sunt extrem de rapace când vine vorba de tratamentul aplicat angajaților. Iar asta că dacă trimiți angajatul la specializare, nu îi cerșit și salariul ca să nu plece, ar fi aberant.
        • Like 0
    • Un tânăr ar trebui să revoluționeze compania care îl primește, nu invers. De unde preconcepția că așa ceva nu se poate?!
      • Like 1
      • @ Valentin C
        D check icon
        ha ha ha, bună asta! Dar de ce credeți că ‘ar trebui’?
        • Like 0
      • @ D
        Simplu, intri într-o relație care să te pună în valoare. Ar trebui să îți pese de imaginea ta: altfel nu are sens nicio inferență. Oricum doar acei tineri sunt vânați de companii, restul...
        • Like 1
      • @ Valentin C
        Tinerii cu idei revoluționare sunt puțini, gen Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg etc. Aici e vorba de generații întregi de absolvenți ai universităților, nu de câțiva "revoluționari".
        Iar tinerii cu idei geniale își fac propriile companii, nu se bagă slugă la stăpân, să-și vândă ideile pe 2 lei.
        • Like 1
      • @ Valentin C
        IraM check icon
        F rar un tanar va revolutiona o organizatie. Schimarea e f grea iar inertia e imensa.
        Un tanar poate insa crea ceva revolutionar de la zero. Si astfel poate ingropa organizatii ruginite. Exemple ? Multe.
        • Like 1
      • @ IraM
        Probabil că preconcepția vine de aici: revoluțiile sunt rare. Exemple: în sport raritatea devine 100% (adică 100% provine de la tineri). În zona financiară de top (investiții, hedging, actuariat): 99% tineri — nu am întâlnit încă vreun contraexemplu; las procentul doar ca marjă de siguranță. IT, 99%.

        Sigur că pot îngropa, de aceea sunt vânați.
        • Like 0


    Îți recomandăm

    Otto Uwe Keul

    În ultimii 15 ani, numărul de furnizori de fructe și legume locali ai Lidl România a crescut de la 70 la peste 500. 2025 a însemnat și depășirea unei borne- în sezon, pe rafturile magazinele lanțului de retail s-au găsit numai roșii românești 100%, urzici, leurdă, lobodă, ștevie, mărar, pătrunjel, ceapă verde 100%, pepeni 100%, zmeură și afine 100%, adică produse local. Încurajați de rezultate și de afacerile în creștere, agricultorii au început să exporte prin Lidl România- anul acesta, au ieșit peste granițe peste 1.600 de tone de legume și fructe spre Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria.

    Citește mai mult

    protest - justitie - cluj

    Protestele astea împotriva corupției din justiție sunt emoționale și nu rezolvă nimic. E o problemă structurală și de mentalitate. E și o problemă de manipulare politică a protestelor și a agendei pe fondul unei disfuncționalități reale. Mai pe scurt, unii au interes să capitalizeze politic și să abată atenția de la alte probleme. Să vorbim sincer, fără perdea, mai spune cineva ceva de TVA-ul mărit, de prețurile mari? Totul a fost acoperit. foto: Inquam Photos / Andrei Apolzan

    Citește mai mult
    sound-bars icon