Foto: Profimedia Images
Prima mașină a familiei are 8 ani și 144.000 km, motor pe benzină, 1600 cmc și 105 cp. Cea de-a doua mașină a familiei are 4 luni, 3500 km, motor pe benzină, 898 cmc și 75 cp. Ambele au fost cumpărate noi. Cumulat au costat sub 20.000 euro.
Mulți dintre noi, mai ales cei cu o educație economică solidă, nu cumpără niciodată mașini scumpe. Dacă printr-o minune fac asta, acele mașini vor fi lăsate moștenire și vor fi întreținute perfect. Cei ce au educație economică știu că o mașină achiziționată pentru a ne deplasa la muncă sau in concediu nu este o investiție, ci o cheltuială. O mașină de marfă poate reprezenta o investiție, un tractor, o combină, folosite pentru a produce, dar nu un autoturism. Asta dacă nu cumva îl folosim pentru servicii de taximetrie.
O mașină foarte scumpă se va deprecia extrem de rapid și își va pierde din valoare peste 30% în primul an. Cu cât sunt mai scumpe, cu atât mai mult se vor deprecia, economiștii știu asta.
Ar trebui să ne intereseze lunga lista de dotări și faptul că fiecare dintre acestea adaugă câteva mii de euro la prețul final? Nu, pentru că foarte multe dintre dotările suplimentare sunt inutile. În mod normal, orice mașină care costă peste 15.000 de euro este prea scumpă. Singurele dotări de la care nu trebuie să facem rabat sunt cele de siguranță.
Achiziția unei mașini premium, rulată peste 100.000 km, care costă peste 20.000 euro? De ce nu am achiziționa cu aceeași sumă de bani un autoturism mai convenabil la preț, cu garanție, nou? Iar dintre autoturismele noi, ar trebui să alegem cea mai bună ofertă, nu o companie anume. De ce am alege un „brand”, o marcă anume și nu produsul cu gradul cel mai înalt de utilitate, oferit la cel mai bun preț?
Legat de culoare, iar aici dau exemplul economiștilor, care se uită cu multă aplecare sufletească la două culori. Prima este culoarea alb, cea de-a doua este negru. Bine, acestea nu sunt culori, dar economiștii le adoră. Singura culoare pe care ar putea-o alege economiștii, în afară de cele două prezentate anterior, gri metalizat! Superb. Rezistă în timp, ușor de întreținut, ce să mai, pe sufletul nostru. Ne plac non-culorile.
Când auzim că un cunoscut și-a achiziționat un autoturism pe care a plătit o sumă de ordinul zecilor de mii de euro, primul gând care ne vine în minte este: „În principiu, nu ne interesează, doar că noi, economiștii, nu am fi făcut asta”. Iar asta se întâmplă pentru că știm că acel autoturism este o cheltuială, nu aduce niciun fel de randament. Mai exact, bani aruncați pe geam pentru satisfacerea unei emoții. Poate cu diferența de bani puteam finanța studiile copilului sau am fi făcut niște concedii împreună cu familia. Un cost de oportunitate uriaș și o risipă de bani!
A apărut modelul nou, super dotat și care rupe gura târgului? Permiteți-mi să nu fiu deloc mișcat, asta pentru că modelul anterior, care este foarte fiabil, beneficiază de o promoție și tocmai îl putem achiziționa cu 3000 de euro mai puțin decât costa în urmă cu 3 luni. Și surprinzător, culoarea, de data aceasta albastru metalizat, este oferită bonus. Dar nu ne putem abține și întrebăm reprezentantul de vânzări: „Aveți și gri metalizat?”.
În principiu, economiștii nu cumpără niciodată mașini în funcție de notorietatea mărcii, de fapt suntem indiferenți la numele mărcii, criteriile noastre de achiziție sunt raționale. Și niciodată nu cumpărăm o mașină rulată, mai ales dacă știm că avem posibilitatea de a achiziționa un autoturism nou cu aceeași sumă.
Ce s-ar întâmpla dacă toți am proceda la fel? În primul rând, țara în care trăim ar avea un parc auto mai nou și aerul respirat ar fi mai puțin poluat. Și apropo, care este logica achiziției unei mașini premium de peste 20.000 euro când am putea achiziționa o mașină nouă cu cel mult 15-16.000 euro? Și aceea bine dotată, în cazul în care ne mișcă sufletește vreo funcție mai „flashy”, mai ales dacă beneficiem și de o ofertă a reprezentanței auto.
România s-a umplut de rable
În 2019, au fost importate 440.000 de autoturisme rulate. În 2018, au fost importate peste 460.000 de autoturisme rulate. După ce s-a renunțat la timbrul de mediu, în 2017, au fost importate peste 1,4 milioane autoturisme rulate.
Aceste 1,4 milioane autoturisme, majoritatea diesel, rulate sute de mii de km în străinătate, reprezintă în primul rând un cost pentru sănătatea noastră, pentru mediul înconjurător, dar și un cost financiar.
Străzile României gem de autoturisme diesel, rulate în străinătate, cu o vârstă de peste 10 ani. Valoarea medie de achiziție este de peste 12.000 euro. Nu o să înțeleg niciodată motivația achiziției unui autoturism rulat în străinătate, având o valoare medie de 12.000 euro. Cu aceeași sumă de bani putem achiziționa un autoturism nou. La sume de sub 14-15.000 euro sunt oferte demne de luat în seamă.
Dar facem asta? De cele mai multe ori, nu. Pentru că ne dorim acea mașină condusă de o bătrânică, de acasă, la magazinul de peste drum. Ne dorim acel model premium condus de un bătrânel, în Germania, între palatul în care locuia singur, spre clubul pensionarilor.
Ce ghinion pentru acele autoturisme, ce destin tragic, că au nimerit în parcarea unui bloc cu apartamente confort 2, unde proprietarul locuiește cu chirie. Ce dramă ateniană că acel bolid german este nevoit să fie condus pe străzi neasfaltate, iar cel mai frumos drum pe care îl face este cel spre banca ce a finanțat creditul de nevoi personale prin intermediul căruia a fost achiziționat.
Only in Romania…
Articol publicat pe site-ul Project-e.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Că preferi să cumperi o mașină ieftină dar nouă, este opțiunea fiecăruia dar să-l ridiculizezi pe cel care cumpără o mașină second hand mai scumpă denotă ignoranță.
Da, sunt foarte mulți care cumpără o mașină doar pentru fițe și sunt la fel de ignoranți. Dar costurile de întreținere, consumul de combustibil (mai ales pe criză asta cu o creștere constantă a prețurilor) la o mașină second hand, scumpă dar fiabilă pot amortiza diferența de preț.
În Occident sunt foarte mulți care își schimbă mașina doar din simplu moft. Iar asta ajută economia ! Joburi noi pentru recondiționări, pentru garanție extinsă, parcurile de mașini second-hand nu sunt parcuri pline de rable pe care să le cumpere samsarii români. Faptul că există samsari care aduc rable în România este vina statului care nu reglementează și nu aplică reglementările. Vânzarea de mașini second-hand este o afacere prosperă în Occident și repune în circuit mașini care au o fiabilitate mult mai crescută decât a mașinilor noi și ieftine (nu sunt degeaba ieftine, în primul rând și asta afectează calitatea !).
Am o listă atât de lungă în favoarea achiziționării unei mașini second-hand încât aș putea fi suspectat că am o afacere de genul, ceea ce nu este cazul dar achiziționările de mașini second-hand, atunci se fac în cunoștință de cauza și cu o reglementare legislativă corectă și eficientă reprezintă nu doar avantaje dar și sustenabilitate pe termen mediu și lung atât economic cât și de mediu.
unde lucrez e in mijlocul campului
1. conceptul de scump este prezentat doar prin prisma nivelului de venituri personale a autorului si ignora capitalul de care dispune fiecare dintre cei care isi doresc sa achizitioneze o masina ( noua sau sh) si disponibilitatea de a-l cheltui;
2. o alta eroare consta in corelarea valorii de 12.000 de euro de vechimea medie de 10 ani a masinilor importate. Marea majoritate a masinilor de 8-10 ani ( doar diesel - consum intre 3.5 - 7 l/100 km ) au preturi cuprinse intre 750 - 6000 euro. Asadar dl. economist a gresit grav.
3. sunt persoane care au nevoie de un vehicul ieftin de cumparat ( cu banii jos pentru ca nu pot obtine finantare ) si nu au mai mult de 3-4000 euro
Desi dl. economist se afirma adeptul economiei libere / capitaliste, transpune in viata de zi cu zi trairi profund etatiste, stangist-ecologiste, elitiste si ignora pe cei in a caror papuci nu se afla ( papucii aici pot fi mai ieftini sau mult mai scumpi decat ai dansului ) .
Ignorarea libertatii de miscare si a disponibilitatii financiare a multora dintre conationali, nu face cinste unui economist care isi doreste sa conteze ( mai ales cand isi imparte parerea pe republica.ro).
- sursa preturilor auto sh - https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&grossPrice=true&isSearchRequest=true&maxFirstRegistrationDate=2012-12-31&maxPrice=6000&minFirstRegistrationDate=2010-01-01&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING