Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

De ce ne dorim cu ardoare să achiziționăm un autoturism rulat, cu peste 150.000 km la bord, condus de către „un bătrânel”, de acasă, la magazinul din cartier

Mașini rulate

Foto: Profimedia Images

Prima mașină a familiei are 8 ani și 144.000 km, motor pe benzină, 1600 cmc și 105 cp. Cea de-a doua mașină a familiei are 4 luni, 3500 km, motor pe benzină, 898 cmc și 75 cp. Ambele au fost cumpărate noi. Cumulat au costat sub 20.000 euro.

Mulți dintre noi, mai ales cei cu o educație economică solidă, nu cumpără niciodată mașini scumpe. Dacă printr-o minune fac asta, acele mașini vor fi lăsate moștenire și vor fi întreținute perfect. Cei ce au educație economică știu că o mașină achiziționată pentru a ne deplasa la muncă sau in concediu nu este o investiție, ci o cheltuială. O mașină de marfă poate reprezenta o investiție, un tractor, o combină, folosite pentru a produce, dar nu un autoturism. Asta dacă nu cumva îl folosim pentru servicii de taximetrie.

O mașină foarte scumpă se va deprecia extrem de rapid și își va pierde din valoare peste 30% în primul an. Cu cât sunt mai scumpe, cu atât mai mult se vor deprecia, economiștii știu asta.

Ar trebui să ne intereseze lunga lista de dotări și faptul că fiecare dintre acestea adaugă câteva mii de euro la prețul final? Nu, pentru că foarte multe dintre dotările suplimentare sunt inutile. În mod normal, orice mașină care costă peste 15.000 de euro este prea scumpă. Singurele dotări de la care nu trebuie să facem rabat sunt cele de siguranță.

Achiziția unei mașini premium, rulată peste 100.000 km, care costă peste 20.000 euro? De ce nu am achiziționa cu aceeași sumă de bani un autoturism mai convenabil la preț, cu garanție, nou? Iar dintre autoturismele noi, ar trebui să alegem cea mai bună ofertă, nu o companie anume. De ce am alege un „brand”, o marcă anume și nu produsul cu gradul cel mai înalt de utilitate, oferit la cel mai bun preț?

Legat de culoare, iar aici dau exemplul economiștilor, care se uită cu multă aplecare sufletească la două culori. Prima este culoarea alb, cea de-a doua este negru. Bine, acestea nu sunt culori, dar economiștii le adoră. Singura culoare pe care ar putea-o alege economiștii, în afară de cele două prezentate anterior, gri metalizat! Superb. Rezistă în timp, ușor de întreținut, ce să mai, pe sufletul nostru. Ne plac non-culorile.

Când auzim că un cunoscut și-a achiziționat un autoturism pe care a plătit o sumă de ordinul zecilor de mii de euro, primul gând care ne vine în minte este: „În principiu, nu ne interesează, doar că noi, economiștii, nu am fi făcut asta”. Iar asta se întâmplă pentru că știm că acel autoturism este o cheltuială, nu aduce niciun fel de randament. Mai exact, bani aruncați pe geam pentru satisfacerea unei emoții. Poate cu diferența de bani puteam finanța studiile copilului sau am fi făcut niște concedii împreună cu familia. Un cost de oportunitate uriaș și o risipă de bani!

A apărut modelul nou, super dotat și care rupe gura târgului? Permiteți-mi să nu fiu deloc mișcat, asta pentru că modelul anterior, care este foarte fiabil, beneficiază de o promoție și tocmai îl putem achiziționa cu 3000 de euro mai puțin decât costa în urmă cu 3 luni. Și surprinzător, culoarea, de data aceasta albastru metalizat, este oferită bonus. Dar nu ne putem abține și întrebăm reprezentantul de vânzări: „Aveți și gri metalizat?”.

În principiu, economiștii nu cumpără niciodată mașini în funcție de notorietatea mărcii, de fapt suntem indiferenți la numele mărcii, criteriile noastre de achiziție sunt raționale. Și niciodată nu cumpărăm o mașină rulată, mai ales dacă știm că avem posibilitatea de a achiziționa un autoturism nou cu aceeași sumă.

Ce s-ar întâmpla dacă toți am proceda la fel? În primul rând, țara în care trăim ar avea un parc auto mai nou și aerul respirat ar fi mai puțin poluat. Și apropo, care este logica achiziției unei mașini premium de peste 20.000 euro când am putea achiziționa o mașină nouă cu cel mult 15-16.000 euro? Și aceea bine dotată, în cazul în care ne mișcă sufletește vreo funcție mai „flashy”, mai ales dacă beneficiem și de o ofertă a reprezentanței auto.

România s-a umplut de rable

În 2019, au fost importate 440.000 de autoturisme rulate. În 2018, au fost importate peste 460.000 de autoturisme rulate. După ce s-a renunțat la timbrul de mediu, în 2017, au fost importate peste 1,4 milioane autoturisme rulate.

Aceste 1,4 milioane autoturisme, majoritatea diesel, rulate sute de mii de km în străinătate, reprezintă în primul rând un cost pentru sănătatea noastră, pentru mediul înconjurător, dar și un cost financiar.

Străzile României gem de autoturisme diesel, rulate în străinătate, cu o vârstă de peste 10 ani. Valoarea medie de achiziție este de peste 12.000 euro. Nu o să înțeleg niciodată motivația achiziției unui autoturism rulat în străinătate, având o valoare medie de 12.000 euro. Cu aceeași sumă de bani putem achiziționa un autoturism nou. La sume de sub 14-15.000 euro sunt oferte demne de luat în seamă.

Dar facem asta? De cele mai multe ori, nu. Pentru că ne dorim acea mașină condusă de o bătrânică, de acasă, la magazinul de peste drum. Ne dorim acel model premium condus de un bătrânel, în Germania, între palatul în care locuia singur, spre clubul pensionarilor.

Ce ghinion pentru acele autoturisme, ce destin tragic, că au nimerit în parcarea unui bloc cu apartamente confort 2, unde proprietarul locuiește cu chirie. Ce dramă ateniană că acel bolid german este nevoit să fie condus pe străzi neasfaltate, iar cel mai frumos drum pe care îl face este cel spre banca ce a finanțat creditul de nevoi personale prin intermediul căruia a fost achiziționat.

Only in Romania…

Articol publicat pe site-ul Project-e.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • am achiziționat un Hummer numai pt mine.
    • Like 0
  • Ceea ce nu știe și nici nu ia în considerare un "economist" este faptul că, motorizarea și uneori chiar brand-ul, contează.
    Că preferi să cumperi o mașină ieftină dar nouă, este opțiunea fiecăruia dar să-l ridiculizezi pe cel care cumpără o mașină second hand mai scumpă denotă ignoranță.
    Da, sunt foarte mulți care cumpără o mașină doar pentru fițe și sunt la fel de ignoranți. Dar costurile de întreținere, consumul de combustibil (mai ales pe criză asta cu o creștere constantă a prețurilor) la o mașină second hand, scumpă dar fiabilă pot amortiza diferența de preț.
    În Occident sunt foarte mulți care își schimbă mașina doar din simplu moft. Iar asta ajută economia ! Joburi noi pentru recondiționări, pentru garanție extinsă, parcurile de mașini second-hand nu sunt parcuri pline de rable pe care să le cumpere samsarii români. Faptul că există samsari care aduc rable în România este vina statului care nu reglementează și nu aplică reglementările. Vânzarea de mașini second-hand este o afacere prosperă în Occident și repune în circuit mașini care au o fiabilitate mult mai crescută decât a mașinilor noi și ieftine (nu sunt degeaba ieftine, în primul rând și asta afectează calitatea !).
    Am o listă atât de lungă în favoarea achiziționării unei mașini second-hand încât aș putea fi suspectat că am o afacere de genul, ceea ce nu este cazul dar achiziționările de mașini second-hand, atunci se fac în cunoștință de cauza și cu o reglementare legislativă corectă și eficientă reprezintă nu doar avantaje dar și sustenabilitate pe termen mediu și lung atât economic cât și de mediu.
    • Like 1
  • Regula de aur in materie achizitionat masini: valoarea masinii nu ar trebui sa depaseasca 10% din totalul venitului anual al unei familii/ persoane. Daca totusi ai strans 15 mii + sa achizitionezi o masina, ideal e sa achizitionezi ceva nou, deoarece in primii 4-5 ani costurile de rulaj sunt insignifiante, tinand cont ca majoritatea dealerilor ofera minim 3 ani garantie. Evident ca la banii astia nu iei un Bemveu sau un tanc de oras cu o herghelie de cai sub capota, dar nici nu o sa renunti la alte lucruri ca sa o intretii sau sa o rulezi. Simplu....
    • Like 1
    • @ Mihai Trusca
      În Occident beneficiezi de garanție extinsă dacă o iei de la un dealer serios și cu reputație; dacă o iei de la samsari evident că îți asumi și riscurile de rigoare chiar dacă prețul poate fi, uneori mai mic.
      • Like 0
  • imi spuneti si mie ce pot lua cu 3000 de euro stansi dintr-un salariu de 1700 lei?mentionez ca imi trebuie masina pentru ca fabrica unde lucrez e in mijlocul campului...



    unde lucrez e in mijlocul campului
    • Like 1
  • Pentru cineva care aproape face naveta pe E85 intr-o jungla si o aglomeratie de nedescris, da, prefer o masina mai veche (de vreo 5 ani), mai stabila si cu caroseria mai puternica. Stiti cate accidente sunt pe E85? Cate Loganuri am vazut praf? Si cate Audi, Skoda sau BMW care la impact puternic erau doar indoite in fata. Si ma indoiesc ca isi permite multa lume sa cumpere Audi, BMW sau Skoda la prima mana. Nu mai zic de Volvo, cel mai bine cotat autoturism in caz de impact. Si sunt pline strazile de Volvo! Pentru mers in oras, de acasa la serviciu, da, as prefera oricand un Golf mititel sau un Polo sau o Toyota. Dar, pentru mers pe distante de 400, 500 km pe "drumul mortii" cum e numit E85, prefer oricand o Skoda superb, vechime 2,3 ani, luata la aproape jumatate din pretul de lista si care e in jur de 20.000 euro.
    • Like 2
  • Mihai check icon
    Este dificil sa nu dai replica acestui articol. Este de un subiectivism extrem (daca nu cumva domnul economist este afiliat vreunui dealer de masini). Nu-i nimic rau ca este subiectiv, insa deranjant este ca afirma indirect ca subiectivismul sau este mai "obiectiv" decat subiectivismul altora. Asta se intampla cand tu esti eroul propriului tau univers iar ceilalti doar graviteaza in jurul tau, "trebuind" sa asculte cu nerabdare parerile tale. Domnule economist, chiar nu ati aflat pana acum ca alegerea unei masini de catre un barbat este similara cu alegerea pe care o face o femeie cand vrea sa cumpere genti/pantofi/haine ? Nu e nimic rational in aceasta decizie, este doar emotie. Masina este extensia "eu-lui", este suma frustrarilor anterioare, este alegerea care te face frumos, destept, unic, etc. Dupa ce o cumperi, afli ca nimeni nu da doi bani pe tine sau pe masina; dar lucru asta nu te deranjeaza. Sunt la a 8-a masina si de fiecare data inainte sa o cumpar pe urmatoarea m-am jurat pe Arcul de Triumf ca urmatoarea masina va fi "doar ca sa ma duca de la A la B". Nu mi-a iesit. De ce din strainatate ? Pentru ca neamtul cand schimba o bucsa care troncane, schimba si piesa din amonte si pe cea din avalul bucsei, logica fiind ca o piesa defecta a alterat si pe vecinele sale. In Romania la service iti da un ciocan in carcasa bucsei, pe principiul ca ovalitatatea "preia jocul"; adica pentru cateva zile pana se vinde masina. Am avut de la Moskwich 408 la Jaguar S-type. Cea mai buna masina este masina de la serviciu. Merg cu ea ca si cand ar fi a mea, nu-mi bat joc- dar stiu ca nu ma costa nici un leu din buzunar; iar asta o face cea mai buna masina.
    • Like 2
  • Daca autorul este economist, fie nu prea se pricepe la ce face, fie a condus doar cele 2 masini pe care le are. Intre 2 masini din aceeasi gama un economist bun ar alege masina mai fiabila, cu piese mai ieftine, cu consum mai mic. Intre a cumpara o masina buna sh premium cu 8-10.000 eur si o masina noua dintr-o clasa inferioara, as alege intotdeauna a 2-a varianta. Am masina sh si am investit 1000-1500 euro in ea in 4 ani (reparatii, service periodic, RCA etc). Masina noua m-a costat in 3 ani peste 2000 de eur (Casco si verificarea anuala la reprezentanta). Daca esti economist, locuiesti in oras, din care pleci 1 data pe an in vacanta, DA, masina e o cheltuiala. Dar daca locuiesti in afara orasului, sau iti place sa-ti scoti familia in weekend-uri in diferite excursii atunci masina este o investitie necesara.
    • Like 2
  • Cred ca autorul articolului nu a evidentiat destul de puternic aspectul care se refera la poluarea excesiva pe care o fac motoarele Diessel mai vechi de 1o ani ! Nu trebuie uitat ca aceasta poluare este agravata si de faptul ca nu se foloseste combustibilul corespunzator[motorina de la pompa!] ] ,ci se face uz si de ...chilipir sau din pacate si de ,,procurarea ei ilicita in destulu cazuri fiind de proasta calitate.Plus ca trebuie amintit despre Loganele noastre care ...,,umbla'' ca la ele acasa pe drumurile Europei,dar nu au o vizibilitate prea mare in tara in care se produce ,adica in Romania!....Si aici este vorba si de o doza cam mica de ...patriotism local...cum se spune,sentiment pe care ceilalti europeni il cultiva cu bune rezultate.Fireste ,discutia aceasta despre automobile S/H cumparate ,,de afara'',imbraca ...mai multe aspecte ,in functie de necesitatile si posibilitatile fiecarui doritor de automobil.De pilda in situatia in care doresti sa cumperi un S/H de 10 ani [ care a facut taximetrie sau a circulat pe ....autostrazile'' noastre atunci e de preferat in ultima instanta, sa apelam la varianta S/H din UE
    • Like 0
    • @ Raducu Mihai
      Problema asta este, mai degrabă, de reglementare legislativă decât de preferințe în achiziționarea unui autoturism.
      • Like 0
  • Maron_S check icon
    de unde stie domnu' ce masini cumpara economistii ? :)
    • Like 1
  • Tot respectul pentru economisti, insa autorul ( desi economist ) face cateva greseli:
    1. conceptul de scump este prezentat doar prin prisma nivelului de venituri personale a autorului si ignora capitalul de care dispune fiecare dintre cei care isi doresc sa achizitioneze o masina ( noua sau sh) si disponibilitatea de a-l cheltui;
    2. o alta eroare consta in corelarea valorii de 12.000 de euro de vechimea medie de 10 ani a masinilor importate. Marea majoritate a masinilor de 8-10 ani ( doar diesel - consum intre 3.5 - 7 l/100 km ) au preturi cuprinse intre 750 - 6000 euro. Asadar dl. economist a gresit grav.
    3. sunt persoane care au nevoie de un vehicul ieftin de cumparat ( cu banii jos pentru ca nu pot obtine finantare ) si nu au mai mult de 3-4000 euro
    Desi dl. economist se afirma adeptul economiei libere / capitaliste, transpune in viata de zi cu zi trairi profund etatiste, stangist-ecologiste, elitiste si ignora pe cei in a caror papuci nu se afla ( papucii aici pot fi mai ieftini sau mult mai scumpi decat ai dansului ) .
    Ignorarea libertatii de miscare si a disponibilitatii financiare a multora dintre conationali, nu face cinste unui economist care isi doreste sa conteze ( mai ales cand isi imparte parerea pe republica.ro).
    - sursa preturilor auto sh - https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&grossPrice=true&isSearchRequest=true&maxFirstRegistrationDate=2012-12-31&maxPrice=6000&minFirstRegistrationDate=2010-01-01&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult