Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

De ce ne dorim cu ardoare să achiziționăm un autoturism rulat, cu peste 150.000 km la bord, condus de către „un bătrânel”, de acasă, la magazinul din cartier

Mașini rulate

Foto: Profimedia Images

Prima mașină a familiei are 8 ani și 144.000 km, motor pe benzină, 1600 cmc și 105 cp. Cea de-a doua mașină a familiei are 4 luni, 3500 km, motor pe benzină, 898 cmc și 75 cp. Ambele au fost cumpărate noi. Cumulat au costat sub 20.000 euro.

Mulți dintre noi, mai ales cei cu o educație economică solidă, nu cumpără niciodată mașini scumpe. Dacă printr-o minune fac asta, acele mașini vor fi lăsate moștenire și vor fi întreținute perfect. Cei ce au educație economică știu că o mașină achiziționată pentru a ne deplasa la muncă sau in concediu nu este o investiție, ci o cheltuială. O mașină de marfă poate reprezenta o investiție, un tractor, o combină, folosite pentru a produce, dar nu un autoturism. Asta dacă nu cumva îl folosim pentru servicii de taximetrie.

O mașină foarte scumpă se va deprecia extrem de rapid și își va pierde din valoare peste 30% în primul an. Cu cât sunt mai scumpe, cu atât mai mult se vor deprecia, economiștii știu asta.

Ar trebui să ne intereseze lunga lista de dotări și faptul că fiecare dintre acestea adaugă câteva mii de euro la prețul final? Nu, pentru că foarte multe dintre dotările suplimentare sunt inutile. În mod normal, orice mașină care costă peste 15.000 de euro este prea scumpă. Singurele dotări de la care nu trebuie să facem rabat sunt cele de siguranță.

Achiziția unei mașini premium, rulată peste 100.000 km, care costă peste 20.000 euro? De ce nu am achiziționa cu aceeași sumă de bani un autoturism mai convenabil la preț, cu garanție, nou? Iar dintre autoturismele noi, ar trebui să alegem cea mai bună ofertă, nu o companie anume. De ce am alege un „brand”, o marcă anume și nu produsul cu gradul cel mai înalt de utilitate, oferit la cel mai bun preț?

Legat de culoare, iar aici dau exemplul economiștilor, care se uită cu multă aplecare sufletească la două culori. Prima este culoarea alb, cea de-a doua este negru. Bine, acestea nu sunt culori, dar economiștii le adoră. Singura culoare pe care ar putea-o alege economiștii, în afară de cele două prezentate anterior, gri metalizat! Superb. Rezistă în timp, ușor de întreținut, ce să mai, pe sufletul nostru. Ne plac non-culorile.

Când auzim că un cunoscut și-a achiziționat un autoturism pe care a plătit o sumă de ordinul zecilor de mii de euro, primul gând care ne vine în minte este: „În principiu, nu ne interesează, doar că noi, economiștii, nu am fi făcut asta”. Iar asta se întâmplă pentru că știm că acel autoturism este o cheltuială, nu aduce niciun fel de randament. Mai exact, bani aruncați pe geam pentru satisfacerea unei emoții. Poate cu diferența de bani puteam finanța studiile copilului sau am fi făcut niște concedii împreună cu familia. Un cost de oportunitate uriaș și o risipă de bani!

A apărut modelul nou, super dotat și care rupe gura târgului? Permiteți-mi să nu fiu deloc mișcat, asta pentru că modelul anterior, care este foarte fiabil, beneficiază de o promoție și tocmai îl putem achiziționa cu 3000 de euro mai puțin decât costa în urmă cu 3 luni. Și surprinzător, culoarea, de data aceasta albastru metalizat, este oferită bonus. Dar nu ne putem abține și întrebăm reprezentantul de vânzări: „Aveți și gri metalizat?”.

În principiu, economiștii nu cumpără niciodată mașini în funcție de notorietatea mărcii, de fapt suntem indiferenți la numele mărcii, criteriile noastre de achiziție sunt raționale. Și niciodată nu cumpărăm o mașină rulată, mai ales dacă știm că avem posibilitatea de a achiziționa un autoturism nou cu aceeași sumă.

Ce s-ar întâmpla dacă toți am proceda la fel? În primul rând, țara în care trăim ar avea un parc auto mai nou și aerul respirat ar fi mai puțin poluat. Și apropo, care este logica achiziției unei mașini premium de peste 20.000 euro când am putea achiziționa o mașină nouă cu cel mult 15-16.000 euro? Și aceea bine dotată, în cazul în care ne mișcă sufletește vreo funcție mai „flashy”, mai ales dacă beneficiem și de o ofertă a reprezentanței auto.

România s-a umplut de rable

În 2019, au fost importate 440.000 de autoturisme rulate. În 2018, au fost importate peste 460.000 de autoturisme rulate. După ce s-a renunțat la timbrul de mediu, în 2017, au fost importate peste 1,4 milioane autoturisme rulate.

Aceste 1,4 milioane autoturisme, majoritatea diesel, rulate sute de mii de km în străinătate, reprezintă în primul rând un cost pentru sănătatea noastră, pentru mediul înconjurător, dar și un cost financiar.

Străzile României gem de autoturisme diesel, rulate în străinătate, cu o vârstă de peste 10 ani. Valoarea medie de achiziție este de peste 12.000 euro. Nu o să înțeleg niciodată motivația achiziției unui autoturism rulat în străinătate, având o valoare medie de 12.000 euro. Cu aceeași sumă de bani putem achiziționa un autoturism nou. La sume de sub 14-15.000 euro sunt oferte demne de luat în seamă.

Dar facem asta? De cele mai multe ori, nu. Pentru că ne dorim acea mașină condusă de o bătrânică, de acasă, la magazinul de peste drum. Ne dorim acel model premium condus de un bătrânel, în Germania, între palatul în care locuia singur, spre clubul pensionarilor.

Ce ghinion pentru acele autoturisme, ce destin tragic, că au nimerit în parcarea unui bloc cu apartamente confort 2, unde proprietarul locuiește cu chirie. Ce dramă ateniană că acel bolid german este nevoit să fie condus pe străzi neasfaltate, iar cel mai frumos drum pe care îl face este cel spre banca ce a finanțat creditul de nevoi personale prin intermediul căruia a fost achiziționat.

Only in Romania…

Articol publicat pe site-ul Project-e.ro.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Probabil nu ati mers niciodata intr-o masina premium.
    Nu aveti cum sa comparati o masina premium (fie ea si SH de 3-4 ani) cu una noua de 15 000 euro.

    Am avut pana acum 2 masini noi: Logan 2 (2013) si Civic X (2018).
    Probabil ca urmatoarea masina tot noua va fi pentru ca nu sunt dipsus sa-mi asum riscurile unui premium SH.

    Anul trecut am plecat cu Civicul pana intr-o localitate din apropiere (la vreo 70 km distanta) si am reusit performanta sa-mi incui masina cu cheia in portbagaj.
    M-am intors acasa cu microbuzul, am luat cheia de rezerva si cand sa plec m-am intalnit cu un vecin cu un Audi A8 2015 (cu vreo 240 000 km in bord) care s-a oferit sa ma duca 70 km pana la masina.
    M-am urcat in masina, totul foarte elegan in jurul meu, dar nu mi se parea ca ma simt diferit fata de cum ma simetam in Civic.
    Parcurgem cei 70 de km, ajung la Civicul meu si ma intorc pe acelasi drum spre casa.
    In momentul in care am pus Civicul in miscare, aveam impresia ca a mea e o rabla ordinara.
    Auzeam tot felul de zgomote care in A8 nu se auzeau, mult mai silentioasa, iar denivelarile parca devenisera un chin in Civic fata de A8.

    Civicul meu avea vreo 20 000 km, iar A8-ul vecinului vreo 240 000 km.
    Diferentele erau URIASE.

    Va rog mult, nu mai faceti asemenea comparatii daca nu ati condus efectiv cele 2 tipuri de masini (premium SH de vreo 3-4 ani si masina noua de 15 000 euro).
    • Like 0
  • Asa sunteti voi economistii.
    Noi inginerii, in schimb ne uitam la motor, la marca, la fiabilitate, culegem informatii din piata. Culoarea gri metalizat este bineinteles cea mai buna alegere, pentru ca nu trebuie sa o speli.
    • Like 0
  • Un passat second-hand ii mai viabil decat o dacia noua. Daca asta va interesa. Passat faci 400 000 km pana apar probleme majore. La dacia nu prinzi 100 000 km. Passat consum 5,2 , dacia 7. Conduci dacia 10 ore zici ca te-o batut cineva cu parul . Prefer o masina second-hand de calitate decat una noua cu ambalaj frumos. Clar culoarea nu reprezinta un criteriu de selectie. Nici marca neaparat , dar nu sunt mecanic si prefer modelele care le-am probat deja. Dacia nu , Bmw nu , Audi nu ( scumpe si paguboase), Mercedes clar nu( modelele vechi da) , Vw da , toyota da , subaru da , hyundai da. Skoda da Restul nu ma pronunt ca nu am incercat
    • Like 0
  • Cu siguranta nu iubiti masinile si poate nici nu le cunoasteti. Cand mergi in concediu sau la drum lung si ai de depasit un tir , nu e acelasi lucru ce masina ai. Iti confera siguranta si stabilitate. Dar trebuie sa ai criteriu de comparatie ca sa poti face diferenta .
    • Like 2
  • Dan check icon
    Am citit pana acum, cu multa placere ,articolele ,scrise de D-l Claudiu Vuta !
    --Dar acum ,dupa acest articol ,tendentios si rautacios , ,la dresa batranilor de cartier ,,am schimbat ,parerea ;;
    -- As vrea ,sa vad pe Tatal dumnealui ,cum isi duce ,,sacul cu varza ,sau carofi , diferite alte cumpararuri grele , spre casa ????
    -- Desigur ,ca in alte vremuri ,isi carau ,oamenii cum puteau .Mergeau cu trenul ,pana in lata localitate de unde isi procurau ,cele necesare ptr , viata de zi cu zi ,
    -Apoi ,,batraneii la care faci referire ,,au pensii modeste ,cu care isi duc zilele si ,care au o masina pe langa casa , se straduiesc sa o intretina , sa-i fie folositoare in momentele necesare, .
    • Like 1
    • @ Dan
      Parerist check icon
      N-ați înțeles. Bătrâneii la care se refera articolul sunt cei din Jermania, care își cumpără un Audi de peste 200cp, merg cu el pana la piață și înapoi de trei ori și îl vând unui samsar roman cu 20% din prețul de achiziție. Stii, aia care ies cu unicornii in lesa la plimbare prin parc și joaca table cu elfii...
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Acest articol pare reclamă mascată la Dacia. Ce alte 2 mașini costă sub 10000€ fiecare și au cilindree respective?
    Autorul spune că o mașină se depreciază cu 30% în primul an. Păi tocmai de aia merită luată second. De ce altă mașină decât Dacia? Pentru plăcerea de a conduce, pentru ținuta de drum, pentru calitatea materialelor, pentru confort, pentru fiabilitate, pentru siguranță, pentru un motor de mașină, nu de motociletă cu 3 cilindri.
    Acum că sunt multe mașini diesel ieșite din parametrii ar trebui întrebat la RAR cum iau respectivele mașini itp-ul. Legi există doar ca trebuie aplicate.
    Articolul este părtinitor și pentru că nu prezintă cazurile în care se parcurg mai puțin de 10000km pe an. În cazul respectiv nu își are rostul or mașină nouă.
    Problema nu e că o mașină e veche sau are mulți km ci dacă e întreținută pentru a fi în parametrii. Și aici iar ajungem la faptul că statul nu își face treaba. Iar spiritul ecologic al românului de rând e practic inexistent.
    • Like 1
    • @ Mihai
      Iar alea albastre cred ca sint niste Forduri cu motor de cositoare, in 3 cilindri, client fidel al service-urilor...
      Iar daca vorbim si de cutie automata... că nu (mai) sînt adeptul mestecatului la făcăleț, dacă tot vorbim de mașini noi... avem de așteptat la prețuri modice...
      • Like 1
    • @ Mihai
      Poate că cel ce a postat lucrează la stat, in privat, mașina pe care o ai, face parte din imaginea ta. Azi doar imaginea contează, meseria, mai puțin
      • Like 0
  • Toata teoria dumneavoastra e un simplu calcul economic, si nu puteti avea pretentia ca e singurul factor care trebuie luat in seama la achizitia unei masini. Un singur exemplu: in accidentul lui Serban Huidu, e posibil ca si Mercedesul second si Loganul nou sa fi costat in jur de 12.000 de Euro. Nu cred ca va doriti sa fi fost in Logan.
    • Like 2
  • storo check icon
    Imi place sa conduc, indiferent de masina, mai noua, mai veche, Logan sau Porsche. Am renuntat la masina atunci cind m-am mutat intr-un oras unde transportul public functioneaza impecabil. Cind ma ardea dorul de sofat, inchiriam o masina si imi faceam ''damblaua'' peste wekend. La un moment dat am decis sa-mi cumpar o masina ( mai mult de moft, ca sa fiu sincer) si dupa ce am brazdat netul cu cautari de sh-uri ''optime'', m-am intrebat '' dar de ce nu mi-as cumpara masina pe care mi-o doresc de vreo 15 ani ...?!??'' Asa ca am intrat pe site-ul producatorului respectiv, mi-am configurat-o cu ce trebuie ( fara fitze inutile dar pe gustul meu) iar peste doua luni am primit invitatia la sediul producatorului pt a-mi ridica masina.
    Trebuie sa spun ca ziua respectiva a fost un eveniment in sine: de la gara la showroom, taxiul a fost gratuit ( eu nu stiam dar mi-a spus taximetristul ca transportul e gratis pt cei care merg sa-si ridice masina- putea sa imi ia banii si sa nu zica nimic !) un tur de fabrica - am vazut cum se contruieste o masina in zilele noastre, chiar interesant !! vizita la muzeul firmei, restaurantul ''all inclusive'', fotograful care la urma mi-a inminat un mic album foto cu evenimentul, iar la urma raspunsul la intrebarea '' unde este cea mai apropiata benzinarie ?'' a fost :: '' de ce ? rezervorul este plin deja''. The dream come true.

    Masina noua vs masina sh....? Presupunind ca cu totii ne luam doar masini rulate deja, dupa ce acestea se uzeaza de tot, ce ne mai cumparam ?? Sau ni le cumparam intre noi ?? Cred ca o masina trebuie cumparata in primul rind in functie de banii DIN BUZUNAR si de nevoi, dar in Ro masina reprezinta statutul social aparent asa ca multi conduc masini scumpe dar n-au bani de benzina sau de anvelope noi.
    • Like 0
    • @ storo
      Ha, crezi ca pe afara sint taximetristii de la noi cu ”maimuța”? Daca l-a prins cu plata dubla i-a zburat licența și n-o mai vede curînd, plus despăgubiri. Am mers si eu moka, de la Porte Maillot la CDG si cind am intins banii m-a respins de parca-l frigea ceva, spunind ca e platit de firma deja. Daca eram la Otopeni mai spunea si ca n-are rest...
      • Like 2
  • Parerist check icon
    Desi sunt de acord cu mare parte din articol, nu pot totusi sa nu observ o contradictie.
    Pe de o parte, "Economistii fac aia, economistii fac ailalta si fac foarte bine". Ipoteza de baza a economiei (ca stiinta) este ca oamenii iau decizii rationale in urmarirea unor obiective (utilitate, profit) si pe baza unor informatii relevante.
    Insa pe de alta parte intregul articol incearca sa contrazica asta si sa ne convinga ca majoritatea ia decizii irationale, emotioanale si fara sa se gandeasca la utilitate si/sau profit. Cu alte cuvinte, articolul încearcă sa ne convingă sa gândim economic în timp ce susține ca ipoteza de baza a economiei e cam varza...
    • Like 1
  • M-am lămurit in sfârșit - deci problema nu este că majoritatea celor care-și iau mașini uzate la 2-3-5 mii de euro n-au bani de una noua, ci este că prefera merțanele vechi la 12 mii.
    • Like 3
    • @ Cupse Ovidiu
      Dan check icon
      Un mertan , vechi de , 7-8 ani este la fel de bun ,ca un Logan nou !! Precizez, ca am avut Logan si m-a surprins o ploaie puternica cu ghiata serioasa ..Loganul meu parcat langa un mecedes si un v w ,, !
      --Dupa ce a trecut ploaia , m-am luat cu mainle de cap , cate ,lovituri , gauri aveam in capota loganului ,,,iar vecinii mei radeau ,ca ,,mercedesul si v W ,,nu au avut nimic,, Concluzia , tabla in logan era de 0,4 ,iar la v W ,mercedes,, de 0,8 , este o diferenta !!
      • Like 0
    • @ Dan
      Vorbești prostii ... nu exisra tabla de 0,4mm in industria auto ...minimum 0,65mm
      • Like 1


Îți recomandăm

Testare Covid-19

„Toată lumea așteaptă ca rezultatul să fie pozitiv sau negativ. În biologia moleculară, rezultatul este detectabil/ nedetectabil. Negativ sau pozitiv se pot asocia altor tipuri de teste, dar nu acestor tipuri de teste”, explică dr. Andreea Alexandru, director medical, divizia de laboratoare Regina Maria.

Citește mai mult

Navigând împreună spre viitor

„M-a luat așa, ca pe șah, m-a aranjat, deci eu nu gândeam în perioada aia. De fapt, când primești vestea asta, tu... ești pur și simplu... te oprești în timp și ai în față un hău și nu știi unde să pornești”. Aceasta este mărturia Lilianei, a cărei poveste impresionantă vă invit să o descoperiți.

Citește mai mult

Dan Byron_FB

Se numește Daniel Radu, are 43 de ani și a copilărit într-un bloc lung, aflat lângă un altul, în ruină, de pe Șoseaua Pantelimon din București. În lumea aceea, mulți copii săraci, jefuiți de către soartă de dragoste și siguranță, căutau să recupereze ceva de la viață din buzunare străine și să egaleze scorul lovindu-i pe cei mai slabi decât ei.

Citește mai mult