Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

De ce ne dorim cu ardoare să achiziționăm un autoturism rulat, cu peste 150.000 km la bord, condus de către „un bătrânel”, de acasă, la magazinul din cartier

Mașini rulate

Foto: Profimedia Images

Prima mașină a familiei are 8 ani și 144.000 km, motor pe benzină, 1600 cmc și 105 cp. Cea de-a doua mașină a familiei are 4 luni, 3500 km, motor pe benzină, 898 cmc și 75 cp. Ambele au fost cumpărate noi. Cumulat au costat sub 20.000 euro.

Mulți dintre noi, mai ales cei cu o educație economică solidă, nu cumpără niciodată mașini scumpe. Dacă printr-o minune fac asta, acele mașini vor fi lăsate moștenire și vor fi întreținute perfect. Cei ce au educație economică știu că o mașină achiziționată pentru a ne deplasa la muncă sau in concediu nu este o investiție, ci o cheltuială. O mașină de marfă poate reprezenta o investiție, un tractor, o combină, folosite pentru a produce, dar nu un autoturism. Asta dacă nu cumva îl folosim pentru servicii de taximetrie.

O mașină foarte scumpă se va deprecia extrem de rapid și își va pierde din valoare peste 30% în primul an. Cu cât sunt mai scumpe, cu atât mai mult se vor deprecia, economiștii știu asta.

Ar trebui să ne intereseze lunga lista de dotări și faptul că fiecare dintre acestea adaugă câteva mii de euro la prețul final? Nu, pentru că foarte multe dintre dotările suplimentare sunt inutile. În mod normal, orice mașină care costă peste 15.000 de euro este prea scumpă. Singurele dotări de la care nu trebuie să facem rabat sunt cele de siguranță.

Achiziția unei mașini premium, rulată peste 100.000 km, care costă peste 20.000 euro? De ce nu am achiziționa cu aceeași sumă de bani un autoturism mai convenabil la preț, cu garanție, nou? Iar dintre autoturismele noi, ar trebui să alegem cea mai bună ofertă, nu o companie anume. De ce am alege un „brand”, o marcă anume și nu produsul cu gradul cel mai înalt de utilitate, oferit la cel mai bun preț?

Legat de culoare, iar aici dau exemplul economiștilor, care se uită cu multă aplecare sufletească la două culori. Prima este culoarea alb, cea de-a doua este negru. Bine, acestea nu sunt culori, dar economiștii le adoră. Singura culoare pe care ar putea-o alege economiștii, în afară de cele două prezentate anterior, gri metalizat! Superb. Rezistă în timp, ușor de întreținut, ce să mai, pe sufletul nostru. Ne plac non-culorile.

Când auzim că un cunoscut și-a achiziționat un autoturism pe care a plătit o sumă de ordinul zecilor de mii de euro, primul gând care ne vine în minte este: „În principiu, nu ne interesează, doar că noi, economiștii, nu am fi făcut asta”. Iar asta se întâmplă pentru că știm că acel autoturism este o cheltuială, nu aduce niciun fel de randament. Mai exact, bani aruncați pe geam pentru satisfacerea unei emoții. Poate cu diferența de bani puteam finanța studiile copilului sau am fi făcut niște concedii împreună cu familia. Un cost de oportunitate uriaș și o risipă de bani!

A apărut modelul nou, super dotat și care rupe gura târgului? Permiteți-mi să nu fiu deloc mișcat, asta pentru că modelul anterior, care este foarte fiabil, beneficiază de o promoție și tocmai îl putem achiziționa cu 3000 de euro mai puțin decât costa în urmă cu 3 luni. Și surprinzător, culoarea, de data aceasta albastru metalizat, este oferită bonus. Dar nu ne putem abține și întrebăm reprezentantul de vânzări: „Aveți și gri metalizat?”.

În principiu, economiștii nu cumpără niciodată mașini în funcție de notorietatea mărcii, de fapt suntem indiferenți la numele mărcii, criteriile noastre de achiziție sunt raționale. Și niciodată nu cumpărăm o mașină rulată, mai ales dacă știm că avem posibilitatea de a achiziționa un autoturism nou cu aceeași sumă.

Ce s-ar întâmpla dacă toți am proceda la fel? În primul rând, țara în care trăim ar avea un parc auto mai nou și aerul respirat ar fi mai puțin poluat. Și apropo, care este logica achiziției unei mașini premium de peste 20.000 euro când am putea achiziționa o mașină nouă cu cel mult 15-16.000 euro? Și aceea bine dotată, în cazul în care ne mișcă sufletește vreo funcție mai „flashy”, mai ales dacă beneficiem și de o ofertă a reprezentanței auto.

România s-a umplut de rable

În 2019, au fost importate 440.000 de autoturisme rulate. În 2018, au fost importate peste 460.000 de autoturisme rulate. După ce s-a renunțat la timbrul de mediu, în 2017, au fost importate peste 1,4 milioane autoturisme rulate.

Aceste 1,4 milioane autoturisme, majoritatea diesel, rulate sute de mii de km în străinătate, reprezintă în primul rând un cost pentru sănătatea noastră, pentru mediul înconjurător, dar și un cost financiar.

Străzile României gem de autoturisme diesel, rulate în străinătate, cu o vârstă de peste 10 ani. Valoarea medie de achiziție este de peste 12.000 euro. Nu o să înțeleg niciodată motivația achiziției unui autoturism rulat în străinătate, având o valoare medie de 12.000 euro. Cu aceeași sumă de bani putem achiziționa un autoturism nou. La sume de sub 14-15.000 euro sunt oferte demne de luat în seamă.

Dar facem asta? De cele mai multe ori, nu. Pentru că ne dorim acea mașină condusă de o bătrânică, de acasă, la magazinul de peste drum. Ne dorim acel model premium condus de un bătrânel, în Germania, între palatul în care locuia singur, spre clubul pensionarilor.

Ce ghinion pentru acele autoturisme, ce destin tragic, că au nimerit în parcarea unui bloc cu apartamente confort 2, unde proprietarul locuiește cu chirie. Ce dramă ateniană că acel bolid german este nevoit să fie condus pe străzi neasfaltate, iar cel mai frumos drum pe care îl face este cel spre banca ce a finanțat creditul de nevoi personale prin intermediul căruia a fost achiziționat.

Only in Romania…

Articol publicat pe site-ul Project-e.ro.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cred ca autorul articolului nu a evidentiat destul de puternic aspectul care se refera la poluarea excesiva pe care o fac motoarele Diessel mai vechi de 1o ani ! Nu trebuie uitat ca aceasta poluare este agravata si de faptul ca nu se foloseste combustibilul corespunzator[motorina de la pompa!] ] ,ci se face uz si de ...chilipir sau din pacate si de ,,procurarea ei ilicita in destulu cazuri fiind de proasta calitate.Plus ca trebuie amintit despre Loganele noastre care ...,,umbla'' ca la ele acasa pe drumurile Europei,dar nu au o vizibilitate prea mare in tara in care se produce ,adica in Romania!....Si aici este vorba si de o doza cam mica de ...patriotism local...cum se spune,sentiment pe care ceilalti europeni il cultiva cu bune rezultate.Fireste ,discutia aceasta despre automobile S/H cumparate ,,de afara'',imbraca ...mai multe aspecte ,in functie de necesitatile si posibilitatile fiecarui doritor de automobil.De pilda in situatia in care doresti sa cumperi un S/H de 10 ani [ care a facut taximetrie sau a circulat pe ....autostrazile'' noastre atunci e de preferat in ultima instanta, sa apelam la varianta S/H din UE
    • Like 0
  • Maron_S check icon
    de unde stie domnu' ce masini cumpara economistii ? :)
    • Like 1
  • Tot respectul pentru economisti, insa autorul ( desi economist ) face cateva greseli:
    1. conceptul de scump este prezentat doar prin prisma nivelului de venituri personale a autorului si ignora capitalul de care dispune fiecare dintre cei care isi doresc sa achizitioneze o masina ( noua sau sh) si disponibilitatea de a-l cheltui;
    2. o alta eroare consta in corelarea valorii de 12.000 de euro de vechimea medie de 10 ani a masinilor importate. Marea majoritate a masinilor de 8-10 ani ( doar diesel - consum intre 3.5 - 7 l/100 km ) au preturi cuprinse intre 750 - 6000 euro. Asadar dl. economist a gresit grav.
    3. sunt persoane care au nevoie de un vehicul ieftin de cumparat ( cu banii jos pentru ca nu pot obtine finantare ) si nu au mai mult de 3-4000 euro
    Desi dl. economist se afirma adeptul economiei libere / capitaliste, transpune in viata de zi cu zi trairi profund etatiste, stangist-ecologiste, elitiste si ignora pe cei in a caror papuci nu se afla ( papucii aici pot fi mai ieftini sau mult mai scumpi decat ai dansului ) .
    Ignorarea libertatii de miscare si a disponibilitatii financiare a multora dintre conationali, nu face cinste unui economist care isi doreste sa conteze ( mai ales cand isi imparte parerea pe republica.ro).
    - sursa preturilor auto sh - https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&grossPrice=true&isSearchRequest=true&maxFirstRegistrationDate=2012-12-31&maxPrice=6000&minFirstRegistrationDate=2010-01-01&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING
    • Like 3
  • Nu inteleg de ce unii oameni scriu. Nu ar trebui. De ce sa te faci de ras, de cad si curcile de pe gard scriind despre lucruri de care nu ai habar? Daca esti economist, nu ar fi mai bine sa scrii despre economie!? Mai ales daca ai o gandire stereotipa, de corporatist care face reclama la deteregentii pentru creier. Am mai multe masini. Preferata este cea mai veche. Da clasa prin calitatea materialelor celor mai noi... Si ce clasa! Pentru ca si-au bagat coada niste economisti in productia auto si s-a ales praful de toata placerea condusului. Masini care seamana intre ele, cinstruite aproape in bataie de joc, fara niciun pic de stil, de clasa, de gust. Fada. Ca si ei.
    • Like 6
  • Iti dau alt exemplu: sunt pasionat auto si caut masini de nisa - 4x4. Nu ma duc ca derbedeul prin padure si in rezervatii, dar imi place sa ma plimb cu masina prin padure. Am cautat timp de cateva zile o masina de maxim 5 ani vechime care sa-mi satisfaca nevoile. Nu exista nici una pentru ca asa zisele jeep-uri noi sunt pline de electronica si nu mai sunt robuste. Singura varianta era Suzuki Jimny 2019 care e o masina mica si costa in jur de 25.000 de euro, iar cu 15.000 de euro iau Nissan Patrol Y61 din 2005 full options in care dorm regeste si ne putem deplasa 5 oameni cu el.
    Totul se reduce la nevoi si la buget.
    Mi se pare absurd sa-ti iei o masina noua la noi, o tara absolut mizerabila, unde nu ai loc de parcare si nici garaj. Sa ti-o loveasca unul in parcare la supermarket, sa mai platesti si CASCO la ea. Nu avem tara pentru masini noi, care sunt facute precum niste consumabile, sa se degradeze in 2 ani. O masina noua, mai ales in vremurile actuale mi se pare cea mai proasta investitie posibila.
    • Like 2
  • Orice economist bun îți va spune ca achiziționarea unei mașini noi este cea mai proasta decizie. Mai bine iei același model pe care îl vrei dar sh cu 3-4-5 ani vechime.
    • Like 3
  • Autorul vorbeste din propriul punct de vedere si raportat la propriile nevoi. Cumparatorii se mai gandesc si la alti factori: siguranta, comfort, capacitate utila, putere motor (cei care au rulote, barci sau de carat in general). Fiecare e liber sa aleaga ce vrea si fara sa fie stigmatizat de altii, iar daca masinile SH nu respecta anumite norme aici ar trebui sa intervina RAR si alte institutii abilitate.
    Si Polonia e plina de dieseluri vechi, din acelasi motiv ca la noi. Se cumpara motorina ilegala de peste tot (tir-isti, tractoristi, mecanici de locomotiva). In UK daca te prinde cu motorina rosie in autoturism iti iei o amenda echivalenta cu costul motorinei pt 5 ani. In Romania sau Polonia nu te controleaza nimeni, de aceea dieselurile SH sunt cautate. Pe termen lung cand adaugi costurile de exploatare ajungi chiar mai ieftin si probabil cu mai mult comfort.
    Din experienta proprie masina de familie 1.6 benzina consuma la fel ca masina de firma 1.8 hibrida. Hibrida e mai economica in oras, insa per total media e similara. Sincer nu as plati 25% extra doar ca sa “salvez” planeta, avand in vedere ca 80% din suprafata globului n-are nici un fel de legislatie anti-poluare.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Probabil nu ati mers niciodata intr-o masina premium.
    Nu aveti cum sa comparati o masina premium (fie ea si SH de 3-4 ani) cu una noua de 15 000 euro.

    Am avut pana acum 2 masini noi: Logan 2 (2013) si Civic X (2018).
    Probabil ca urmatoarea masina tot noua va fi pentru ca nu sunt dipsus sa-mi asum riscurile unui premium SH.

    Anul trecut am plecat cu Civicul pana intr-o localitate din apropiere (la vreo 70 km distanta) si am reusit performanta sa-mi incui masina cu cheia in portbagaj.
    M-am intors acasa cu microbuzul, am luat cheia de rezerva si cand sa plec m-am intalnit cu un vecin cu un Audi A8 2015 (cu vreo 240 000 km in bord) care s-a oferit sa ma duca 70 km pana la masina.
    M-am urcat in masina, totul foarte elegan in jurul meu, dar nu mi se parea ca ma simt diferit fata de cum ma simetam in Civic.
    Parcurgem cei 70 de km, ajung la Civicul meu si ma intorc pe acelasi drum spre casa.
    In momentul in care am pus Civicul in miscare, aveam impresia ca a mea e o rabla ordinara.
    Auzeam tot felul de zgomote care in A8 nu se auzeau, mult mai silentioasa, iar denivelarile parca devenisera un chin in Civic fata de A8.

    Civicul meu avea vreo 20 000 km, iar A8-ul vecinului vreo 240 000 km.
    Diferentele erau URIASE.

    Va rog mult, nu mai faceti asemenea comparatii daca nu ati condus efectiv cele 2 tipuri de masini (premium SH de vreo 3-4 ani si masina noua de 15 000 euro).
    • Like 3
  • Asa sunteti voi economistii.
    Noi inginerii, in schimb ne uitam la motor, la marca, la fiabilitate, culegem informatii din piata. Culoarea gri metalizat este bineinteles cea mai buna alegere, pentru ca nu trebuie sa o speli.
    • Like 2
  • Un passat second-hand ii mai viabil decat o dacia noua. Daca asta va interesa. Passat faci 400 000 km pana apar probleme majore. La dacia nu prinzi 100 000 km. Passat consum 5,2 , dacia 7. Conduci dacia 10 ore zici ca te-o batut cineva cu parul . Prefer o masina second-hand de calitate decat una noua cu ambalaj frumos. Clar culoarea nu reprezinta un criteriu de selectie. Nici marca neaparat , dar nu sunt mecanic si prefer modelele care le-am probat deja. Dacia nu , Bmw nu , Audi nu ( scumpe si paguboase), Mercedes clar nu( modelele vechi da) , Vw da , toyota da , subaru da , hyundai da. Skoda da Restul nu ma pronunt ca nu am incercat
    • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult