Într-un top al celor mai căutate mașini second hand din România, primul loc este ocupat de Volkswagen Golf, urmat de Opel Astra și surpriză, BMW Seria 3. Așa că, om fi noi un popor mai sărac din Europa, dar atunci când ne cumpărăm o mașină, vrem să fie premium.
Bine, premium mai mult cu numele, pentru că în realitate, vreo 40% dintre cei care își doresc un Seria 3 se uită după mașini mai vechi de 10 ani. Așa că nu ajung să cumpere neapărat ce e mai bun de banii dați, dar măcar se pot lăuda că sunt proprietarii unui beemveu.
Dar de ce sunt unii români atât de interesați de BMW Seria 3? Din mai multe motive. E și vârsta, e și statutul, e și prețul de sub 5.000 euro al modelelor mai vechi de 10 ani. Toate acestea împreună converg înspre o decizie de cumpărare mai puțin rațională.
Spun mai puțin rațională dintr-un motiv simplu. Cumperi un Seria 3 cu 3.500 euro din 2001 și te bucuri că ai făcut o afacere bună și că ești posesorul unei mașini premium, dar nu iei în calcul faptul că în 5 ani de zile, costul mașinii va fi de peste 4 ori mai mare decât prețul de cumpărare. Iar asta e mult!
Să luăm un exemplu: tânăr, 22 de ani, vrea să își cumpere prima lui mașină. Are un buget de 3.500 euro și i s-a pus pata pe un BMW Seria 3 din 2001, diesel. Norocul lui, a găsit mai multe mașini aduse din Germania care se încadrează în acest buget, cu tot cu înmatriculare.
Bucuros, tânărul scoate din buzunar 3.500 euro și este foarte mândru de achiziția făcută. Apoi trec 5 ani de zile de la achiziție și când își face calculele să vadă cât de mult l-a costat mașina, vede asta:
Prețul de cumpărare: 3.500 euro
Cost combustibil: 6.500 euro (15.000 km anual / 85% în oraș)
Asigurare RCA: 3.000 euro
Impozit și rovinieta: 350 euro
Reparații și revizii: 3.800 euro
Total: 17.150 euro
(Datele de mai sus au fost calculate pe VeziCatFace.ro, cu ajutorul calculatorului de cost total. Costurile estimate pentru reparații și revizii provin dintr-un studiu realizat la nivel național pe un număr de 40.000 de proprietari auto din România, care au spus cât de mult au plătit ei pe reparații și revizii într-un an de zile.)
Desigur, aceste valori pot să difere, mai ales în funcție de starea mașinii la momentul achiziției. Dar și dacă am înjumătăți costul reparațiilor și al reviziilor, tot am avea un cost total de peste 15.000 euro. Asta la o mașină care a costat la cumpărare doar 3.500 de euro.
Pentru ca analiza costului total să fie însă completă, trebuie luată în calcul și deprecierea mașinii, mai simplu spus, prețul de vânzare după 5 ani. În cazul de față, BMW-ul mai poate fi vândut cu vreo 1.800 euro, ceea ce duce valoarea totală a costurilor la 15.350 euro.
Ce alte opțiuni are tânărul? Păi, la 3.500 euro poate să își cumpere o mașină mai nouă, dar desigur nu din aceeași clasă. Opel Astra H, diesel din 2005 este o variantă. Prețul de cumpărare este în jur de 3.500 euro, iar costul total pe 5 ani arată așa:
Cost combustibil: 5.800 euro (15.000 km anual / 85% în oraș)
Asigurare RCA: 2.400 euro
Impozit și rovinieta: 300 euro
Reparații și revizii: 2.000 euro
Total: 14.000 euro
Minus prețul de vânzare peste 5 ani (2.100 euro), valoarea costului total pentru Astra este de 11.900 euro. Asta înseamnă că în 5 ani, tânărul plătește pe BMW mai mult cu 3.500 euro decât ar plăti pe Astra. Exact cât bugetul lui de achiziție din prezent.
Ca idee de sfârșit, prețul de cumpărare este important. Nu zic nu. Dar, mai important este prețul total pe care o să îl plătești pe termen lung pentru utilizarea mașinii. Asta desigur, dacă nu cumva cumperi mașina la fel ca vreun colecționar celebru, doar ca să o expui într-un garaj. Caz în care, da, nu te interesează nici reparațiile, nici combustibilul, doar prețul de „expoziție”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cu alte cuvinte, daca pleci de la premise gresite, concluzia nu are cum sa fie decat gresita.
Nu a remarcat nimeni sumele aberante la asigurarea RCA? Poate sunt corecte, dar asta are mult de a face cu varsta tanarului, 22 de ani, situatie in care asiguratorii te usuca la bani! Nu sunt legate de marca si varsta masinii.
Autorul sa ne prezinte calcule si in cazul unei femei, 48 ani, far istoric de daune. Nu se schimba cumva kalimera?
Da eu cred ca o femeie la 48 de ani (evident in afara Andreei Marin....) prefera o masina cost-eficienta....si cred ca un BMW de orice clasa nu s-ar califica.
Pe de alta parte, am vazut barbati in toata firea, cu meserii care le impun smerenie si modestie, cum se bucura ca niste copii cind vad sau conduc un BMW....
Sa nu uitam ca in Mission Impossible majoritatea cascadoriilor facute cu masini au in rol principal BMW-ul.....evident si pe Tom Cruise care se asorteaza f bine cu marca....
Eu zic ca nici Mitsubishi nu e tocmai de ignorat
Ce vreau sa spun e ca asa cum exista clienti pentru BMW si Opel noi noute cu preturile corespunzatoare vor exista si clienti pentru BMW si Opel sh.
in el,dar nu regret nici o clipa k datorita unei cheltuieli de 20000-25000€ per total ,ma bucur zilnic de performantele unei masini care a costat 68000€ noua acum 12 ani si nici nu o voi vinde vreodata...eu o voi "pensiona".