Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cât face de fapt o mașină premium second hand pe care dai 3.500 de euro

Într-un top al celor mai căutate mașini second hand din România, primul loc este ocupat de Volkswagen Golf, urmat de Opel Astra și surpriză, BMW Seria 3. Așa că, om fi noi un popor mai sărac din Europa, dar atunci când ne cumpărăm o mașină, vrem să fie premium.

Bine, premium mai mult cu numele, pentru că în realitate, vreo 40% dintre cei care își doresc un Seria 3 se uită după mașini mai vechi de 10 ani. Așa că nu ajung să cumpere neapărat ce e mai bun de banii dați, dar măcar se pot lăuda că sunt proprietarii unui beemveu.

Dar de ce sunt unii români atât de interesați de BMW Seria 3? Din mai multe motive. E și vârsta, e și statutul, e și prețul de sub 5.000 euro al modelelor mai vechi de 10 ani. Toate acestea împreună converg înspre o decizie de cumpărare mai puțin rațională.

Spun mai puțin rațională dintr-un motiv simplu. Cumperi un Seria 3 cu 3.500 euro din 2001 și te bucuri că ai făcut o afacere bună și că ești posesorul unei mașini premium, dar nu iei în calcul faptul că în 5 ani de zile, costul mașinii va fi de peste 4 ori mai mare decât prețul de cumpărare. Iar asta e mult!

Să luăm un exemplu: tânăr, 22 de ani, vrea să își cumpere prima lui mașină. Are un buget de 3.500 euro și i s-a pus pata pe un BMW Seria 3 din 2001, diesel. Norocul lui, a găsit mai multe mașini aduse din Germania care se încadrează în acest buget, cu tot cu înmatriculare.

Bucuros, tânărul scoate din buzunar 3.500 euro și este foarte mândru de achiziția făcută. Apoi trec 5 ani de zile de la achiziție și când își face calculele să vadă cât de mult l-a costat mașina, vede asta:

Prețul de cumpărare: 3.500 euro

Cost combustibil: 6.500 euro (15.000 km anual / 85% în oraș)

Asigurare RCA: 3.000 euro

Impozit și rovinieta: 350 euro

Reparații și revizii: 3.800 euro

Total: 17.150 euro

(Datele de mai sus au fost calculate pe VeziCatFace.ro, cu ajutorul calculatorului de cost total. Costurile estimate pentru reparații și revizii provin dintr-un studiu realizat la nivel național pe un număr de 40.000 de proprietari auto din România, care au spus cât de mult au plătit ei pe reparații și revizii într-un an de zile.)

Desigur, aceste valori pot să difere, mai ales în funcție de starea mașinii la momentul achiziției. Dar și dacă am înjumătăți costul reparațiilor și al reviziilor, tot am avea un cost total de peste 15.000 euro. Asta la o mașină care a costat la cumpărare doar 3.500 de euro. 

Pentru ca analiza costului total să fie însă completă, trebuie luată în calcul și deprecierea mașinii, mai simplu spus, prețul de vânzare după 5 ani. În cazul de față, BMW-ul mai poate fi vândut cu vreo 1.800 euro, ceea ce duce valoarea totală a costurilor la 15.350 euro.

Ce alte opțiuni are tânărul? Păi, la 3.500 euro poate să își cumpere o mașină mai nouă, dar desigur nu din aceeași clasă. Opel Astra H, diesel din 2005 este o variantă. Prețul de cumpărare este în jur de 3.500 euro, iar costul total pe 5 ani arată așa:

Cost combustibil: 5.800 euro (15.000 km anual / 85% în oraș)

Asigurare RCA: 2.400 euro

Impozit și rovinieta: 300 euro

Reparații și revizii: 2.000 euro

Total: 14.000 euro

Minus prețul de vânzare peste 5 ani (2.100 euro), valoarea costului total pentru Astra este de 11.900 euro. Asta înseamnă că în 5 ani, tânărul plătește pe BMW mai mult cu 3.500 euro decât ar plăti pe Astra. Exact cât bugetul lui de achiziție din prezent.

Ca idee de sfârșit, prețul de cumpărare este important. Nu zic nu. Dar, mai important este prețul total pe care o să îl plătești pe termen lung pentru utilizarea mașinii. Asta desigur, dacă nu cumva cumperi mașina la fel ca vreun colecționar celebru, doar ca să o expui într-un garaj. Caz în care, da, nu te interesează nici reparațiile, nici combustibilul, doar prețul de „expoziție”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Practica ”omoară” teoaria site-ului unde vreți să ne trimiteți! Nici măcar pe departe nu se pot atinge sumele vehiculate de către autor. Din proprie experiență, vă spun că am cheltuit aprox. 300 de euro pentru revizii/reparații în decursul unui an. Celelalte sume se pot cunoaște de către majoritatea conducătorilor auto, iar în ceea ce privește consumul, vă spun că sunt aberante costurile. Eu parcurg între 650 și 750 de km cu un plin, în condițiile date în exemplu. Am cumpărat-o la 154k km și în doi ani am parcurs circa 30k (mii) km. ITP-ul costă circa 100 de lei per an, după ce gașca roșie a impus verificarea anală, băgând bani frumoși în buzunarele unor indivizi care au legături durabile cu RAR-ul. În altă ordine de idei, nu-i mai ieftin să-ți iei altă mașină? de ce ar cheltui un om atâția bani? Rămân la părerea că articolul trolează...
    • Like 0
    • @ Ion Popescu
      Am uitat să spun că service-urile au, în marea lor majoritate, să-ți impună cumpărarea pieselor prin intermedierea lor. Adică, ei nu au piesele în magaziile proprii ci, în locul tău, comandă prin curier de la marii vânzători. Voi da un exemplu: o pompă de apă Metelli, pe un site de specialitate costă sub o sută de lei, iar adusă de către service, ajunge la aprox.300 de lei. Fără manoperă. Bine, service-ul are grijă să-ți spună că nu poate acorda garanție pentru piesa adusă de tine, chiar sigilată fiind și ci factură; cu toate că același service nu acordă nicio garanție și nicio factură nici pentru pisele ”intermediate” de el. Cică așa ar fi politica lor... În astfel de condiții prețurile cu întreținerea pot ajunge la cifre foarte mari. Un rulment cu senzor ABS mi-a fost ”recomandat” de către service la prețul de aprox. 400 lei, iar eu l-am cumpărat cu aprox. 100 de lei. Nou, de la firmă germană, cu garanție. Totuși singurul defect era oxidarea contactelor firelor tată-mamă. Așadar, dacă veți căuta să vă apărați propriile buzunare, varianta altei mașini este muult mai viabilă decât costurile avansate aici de către autor. Îți cumperi o altă mașină la doi ani; ieșind muult mai ieftin. Oricum, după părerea mea, calculele prezentate de către autorul articolului sunt pure speculații, doar pentru link-ul către sursă.
      • Like 1
  • Cine vrea masina fie noua ori second hand, consulta The Honest John un site UK, unul foarte bun si respectat in lume. Aici afla tot ce se poate despre auto, firme, preturi, intretinere, puncte vulnerabile.... Numele Toyota , Volkswagen si multe altele cu toate au probleme specifice care sant acoperite pe durata garantiei sau rulajului oferit in contract. Daca imi cumpar un Golf TSI la 150.000Km ar trebui sa stiu ca este foarte probabil nevoie de un nou turbo compresor, La fel, peste 150.000Km un turbo-diesel cu filtru de particule, are nevoie de un nou filtru. Orice componenta are o durata de viata. Ar mai fi kilometrajul dat inapoi, totul costa, Firmele care se ocupa cu dezmembrari fac bani buni.
    • Like 0
  • GIGO - garbage in, garbage out!
    Cu alte cuvinte, daca pleci de la premise gresite, concluzia nu are cum sa fie decat gresita.
    Nu a remarcat nimeni sumele aberante la asigurarea RCA? Poate sunt corecte, dar asta are mult de a face cu varsta tanarului, 22 de ani, situatie in care asiguratorii te usuca la bani! Nu sunt legate de marca si varsta masinii.
    Autorul sa ne prezinte calcule si in cazul unei femei, 48 ani, far istoric de daune. Nu se schimba cumva kalimera?
    • Like 1
    • @ Ovidiu Grigore
      Roxana B check icon
      In mare aveti dreptate ref la corelarea invers proportionala a virstei cu taxa RCA.
      Da eu cred ca o femeie la 48 de ani (evident in afara Andreei Marin....) prefera o masina cost-eficienta....si cred ca un BMW de orice clasa nu s-ar califica.
      Pe de alta parte, am vazut barbati in toata firea, cu meserii care le impun smerenie si modestie, cum se bucura ca niste copii cind vad sau conduc un BMW....
      Sa nu uitam ca in Mission Impossible majoritatea cascadoriilor facute cu masini au in rol principal BMW-ul.....evident si pe Tom Cruise care se asorteaza f bine cu marca....
      Eu zic ca nici Mitsubishi nu e tocmai de ignorat
      • Like 0
  • Deci dupa un articol de 300 de cuvinte am aflat ca un BMW e mai scump decat un Opel. Sunt singurul socat de descoperirea asta?
    Ce vreau sa spun e ca asa cum exista clienti pentru BMW si Opel noi noute cu preturile corespunzatoare vor exista si clienti pentru BMW si Opel sh.
    • Like 0
  • Test
    • Like 1
  • Si pentru 700 € pe an in plus,ai merge cu un tomberon de opel sau orice lowcost car,in loc sa te bucuri de optiunile unei masini care a costat noua peste 40000€?Eu unul am seria 5 2006 3.0 d biturbo si l am cumparat acum mai multi ani cu 14000€ si de atunci am mai bagat vreo 6000€
    in el,dar nu regret nici o clipa k datorita unei cheltuieli de 20000-25000€ per total ,ma bucur zilnic de performantele unei masini care a costat 68000€ noua acum 12 ani si nici nu o voi vinde vreodata...eu o voi "pensiona".
    • Like 0
  • Articol de căcat. Când cumperi o maşină SH întradevăr trebuie să iei in calcul costul unor reparații mai serioase dacă ai ghinion dar combustibil, asigurări sau rovignetă plătesti la orice masină si sunt cam la fel. Atunci dacă iți iei una nouă de 17.500 mai pui 10.000 după calculele scriitorului si după 5 ani te-a costat 27.500. Deci articol de căcat !
    • Like 2
  • Radu check icon
    Hai sa o luam și așa: combustibil oricum plătești( că e noua dau veche), rovinieta la fel, asigurare la fel. Singurul lucru în plus e valoarea reparațiile care apar la o mașină veche și nu sunt acoperite de garanție sau ce oferta mai au la mașinile noi.
    • Like 0
  • Nu as cumpara un logan nou sau orice masina gen la promotie am un passat b6 2007 nu la-s schimba cu nimic desigur doar cu un passat mai nou. De ce nu as lua o masina noua la 7 8 9 mii de euro pentru ca sunt o pacaleala materiale proaste prost facute si motoare mici iar aici o sa spuneti la ce iti trbuie motor mare, oricine conduce pe drumuri publice la un moment dat are nevoie de mai multi cp la o depasire mai ales iar o masina low cost nu o sa te ajute iar la siguranta dotari si confort dacia trebuie sa mai faca 100 de ani masini sa depaseasca passatul deocamdata nu pun botul la mizeriile romanesti.
    • Like 1
  • Daca ar dori o mașina buna si ieftina ca pret si exploatare, cu siguranta ar alege Toyota, dar pentru ca vrea "aspirator de dameze" își compara bmw.
    • Like 1
    • @ Dan T. Coman
      Radu check icon
      Eu am ales o Toyota Avensis veche de 7 ani si nu imi pare rau. In 4 ani am schimbat doar 3 becuri de 5 lei (inafara evident de filtre, ulei, si alte consumabile). Si merge ca la inceput. Nicio problema pana acum (dupa 4 ani si 70.000 de km).
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
text: Alexandru Govoreanu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon