În România, viteza de internet este de top, însă procesul de digitalizare al administrației publice este unul extrem de lent. Cum se explică acest paradox?
„Oamenii fac diferența. Este vorba despre echipa pe care poți să o aduci atunci când vii la putere, indiferent că este la puterea locală sau vii să guvernezi, diferența o face echipa cu care vii. Al doilea aspect este măsurarea performanței în zona publică. Este anormal, și am spus-o de multe ori, să nu poți să ai nici o putere asupra unui angajat care alege să nu performeze. Crteriile de măsurare a performanței în zona publică nu au nicio legătură cu realitatea. Nu se pot compara în niciun fel cu criteriile pe care le foloseam în zona privată. Neexistând performanța oamenilor care ar trebui să produc schimbarea, nu ai cum să te schimbi”, a declarat Sabin Sărmaș, președintele Autorității pentru Digitalizarea României, în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
În perioada pandemiei, în jur de 500 de voluntari ai comunității Code for Romania au dezvoltat șase platforme care să îi ajute pe oameni să răspundă mai bine crizei provocate de Covid-19.
„Am făcut site-uri care au avut peste 22 de milioane de accesări și nu au căzut, mă înclin de fiecare dată”, a spus Sărmaș.
Întrebat de ce nu angajează și statul astfel de specialiști care să se ocupe de digitalizare, șeful ADR a răspuns: „Nu ne permitem să îi recrutăm. Rolul statului român nu este acela de a-și face echipă de programatori la stat. Este nevoie totuși de project manageri, de arhitecți, de specialiști, care să discute cu mediul privat. Astăzi statul nu are mecanisme din punct de vedere financiar prin care să îi motiveze. Diferența (n.r. de salarizare) este enormă. Este aceeași sumă, doar că la stat este în lei și la privat este în euro.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Digitalizarea trebuie să se dezvolte concomitent la funcționari dar și clienții lor.
Populația să învețe să folosească și un telefon smart nu numai pentru facebook și tik-tok. Cam toți sub 55 de ani au unul.
Bătrânii nu vor mai învăța niciodată. Însă nu încetez să mă minunez cum oameni tineri plătesc facturi la Robo (numai ce enervant e să bagi banii, și cât stau la rând butonează telefonul!) și nu comod de acasă ori prin debit direct. N-au cont, card? Se tem că le fură banca banii? Păi cu ăștia degeaba ai servicii performante că nu le folosesc.
Nenea ăsta are dreptate, IT-istul bun se duce unde-i leafa mare. Pentru stat rămân plevușca ori începătorii.
Mai rămâne posibilitatea plății unui IT-ist PFA pe serviciu ori firmă plătită tot așa dar până statul o descoperă...