Facebook: Code for Romania
Neputință.
Neputință este ceea ce simțim fiecare dintre noi atunci când ne gândim la infrastructura României.
În 30 de ani statul român a fost incapabil să ducă la bun sfârșit vreun efort de construcție de infrastructură. A mai apărut câte o cameră de gardă renovată, s-a mai racordat un cartier la apă curentă sau au mai apărut cu greu niște kilometri de autostradă, dar toate acestea au rămas mici picături într-un ocean de neputință.
Poate cea mai vizibilă reprezentare a neputinței este însăși harta autostrăzilor României: cioturi și frânturi de autostrăzi, nici acelea construite bine, pe care poți prinde puțină speranță, doar pentru a te bloca 10, 20 sau 100 de kilometri mai târziu când autostrada se termină, mult înainte ca tu să poți ajunge la destinație.
Exact așa arată astăzi și infrastructura digitală a României: mici soluții, nici acelea construite bine, dar care cumva mai descâlcesc câte un nod de birocrație fără a rezolva de fapt problema până la capăt. Pentru că, la fel ca în cazul autostrăzilor, nu avem nevoie de cioturi și frânturi, ci avem nevoie de o rețea, avem nevoie de ecosisteme de soluții care să comunice între ele, care să se potențeze una pe alta și care să reușească să răspundă corect nevoilor oamenilor.
Unde s-au blocat? Răspunsul este simplu. Orice efort de construcție are nevoie de 4 elemente cheie: obiective clare, o planificare strategică, standarde urmărite cu strictețe și un mecanism testat și bine administrat de proiectare, construcție și administrare.
Nu s-a putut construi infrastructura de care România are nevoie pentru că în ultimele decenii, chiar și atunci când a existat bună credință, tentativele au eșuat la fiecare dintre cele 4 premise.
Între timp problemele României s-au agravat continuu, iar sentimentul de neputință i-a împins pe mulți dintre noi în blazare și peste 4 milioane de români au părăsit țara, nu neapărat din cauza vreunui disconfort de moment, ci din cauza sentimentului acut că nimic nu se va schimba, că nu putem să facem să fie mai bine.
Code for Romania, ONG-ul care este azi a doua cea mai mare comunitate de tehnologie civică din lume, s-a născut acum aproape 5 ani ca un strigăt de “never again” după tragedia de la Colectiv. Eram 4 prieteni români care locuiam atunci în Olanda și care am hotărât că împreună putem să facem România un pic mai bună. Câteva săptămâni mai târziu eram câteva zeci, iar mai apoi câteva sute. Azi la Code for Romania sunt aproape 2000 de voluntari, strânși sub un slogan împrumutat de peste ocean: we are the ones we’ve been waiting for. Noi suntem cei pe care i-am tot așteptat.
Rezultatul? În 4 ani, mâna asta de oameni a reușit să construiască, piatră cu piatră, ecosisteme de soluții care să rezolve cu adevărat, structural, problemele României. Într-o țară care era convinsă că nu se poate, o mână de oameni a arătat că se poate, reușind cu resurse minime să proiecteze, să construiască și să administreze în beneficiul nostru, al tuturor, infrastructură în valoare de peste 14 milioane de euro. Mai important decât atât, Code for Romania a reușit să facă un lucru nemaiîntâlnit în România ultimilor ani: să pună pe picioare un proces funcțional de construcție de infrastructură de calitate.
De patru ani, avem alegeri mai corecte pentru că observatorii acreditați folosesc o aplicație realizată de Code for Romania și preluată inclusiv de alte țări care au folosit-o pentru monitorizare. Sute de mii de români din diaspora și-au găsit mai ușor drumul spre secția de vot folosind o soluție proiectată și realizată de comunitatea noastră, iar informațiile despre rezultatele votului din tot istoricul electoral al României de după 1990 sunt ușor de găsit și vizualizat de către oricine folosește soluția construită de noi - Rezultate vot.
Pentru a fi mai pregătiți pentru cutremur, am realizat două aplicații care sunt deja în administrarea Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) - două sisteme de management de resurse umane și materiale în caz de seism și de management al voluntarilor în situații de urgență. Iar în martie 2020, când România s-a lovit de cea mai mare urgență a ultimilor ani, am putut interveni, realizând în timp record un întreg ecosistem de soluții pentru criza Covid, ajutând milioane de oameni. Peste jumătate din populația adultă a României a folosit deja aceste soluții (Știri oficiale, Date la zi, RoHelp, Ce trebuie să fac etc).
Avem un ecosistem în creștere pentru domeniul social. Prin redirectioneaza.ro, ONG-urile din Romania pot colecta formularele de redirectionare a 3,5% din impozit in format digital. Doar anul acesta au fost completate peste 16.000 de formulare prin platforma noastră. În ultimul an am prototipat zeci de de soluții pentru o mai bună pregătire a profesorilor, pentru a sprijini victimele violenței domestice sau pentru a asigura acces la servicii medicale pentru mame și copii.
Avem un mecanism testat care dă rezultate de peste patru ani, avem standarde clare de calitate respectate cu strictețe de fiecare soluție a noastră. Azi punem pe masă un plan strategic. Code for Romania își propune ca în următorii cinci ani să proiecteze și să construiască soluțiile digitale pentru ca România să poată atinge 37 de obiective esențiale pentru dezvoltarea sa. Fiecare dintre cele 37 de obiective corespunde unei probleme structurale cu care România se confruntă în 5 domenii cheie: sănătate, educație, mediu, protecția grupurilor vulnerabile și participare civică.
Avem pentru prima oară în istoria recentă a României cele 4 elemente cheie pentru a clădi infrastructura de care avem nevoie: obiective clare, o planificare strategică, standarde urmărite cu strictețe și un mecanism testat și bine administrat de proiectare, construcție și administrare.
Mai avem nevoie și de sprijinul vostru, al tuturor. De orice mână de ajutor. Fiecare voluntar în plus și fiecare donație în plus ne ajută să accelerăm procesul.
Pentru că nu ne mai permitem să așteptăm. Nu mai putem aștepta pentru a avea profesori mai bine pregătiți. Nu mai putem aștepta pentru a ne pregăti pentru următorul cutremur. Nu ne permitem să mai așteptăm un sistem medical funcțional. Fiecare zi în care așteptăm ne face mai vulnerabili.
Nu vine nimeni altcineva să ne ajute.
Dar împreună putem.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Unii stiu demult ca , pentru a realiza orice trebuie (in aceasta ordine): 1. SA VREI, 2.SA POTI, 3.SA STII (ce si cum sa faci)!!! Firma mentionata in articol poate fi partial de ajutor la pct. 3 si eventual la pct.2..Dar degeaba STIU si uneori chiar POT cei vizati de digitalizare, daca EI NU VOR asa ceva!..Din diferite meschine interese personale si de gashca, intodeauna prioritare celor nationale/ publice.... Pentru functionarii publici (denumiti in engleza "public servants" - servitori publici) nu conteaza deloc satisfactia cetateanului/ contribuabilului, desi aceasta masoara CALITATEA SERVICIULUI prestat de ei....Exemplu concret - confuziile, lacunele si subterfugiile la care recurg functionarii ANAF sau ai DGITL pentru a mentine birocratia dar si aproape invizibila orientare-client a aplicatiilor informatice si a organizarii si functionarii acestor institutii - orientate-furnizor din nastere!....Digitalizarea ar fi putut impune generalizarea comunicarii si solutionarii online a tuturor serviciilor prestate....Dar daca s-ar fi acceptat asa ceva, prea numerosii birocrati ai acestora ar fi trebuit sa se reaclifice sau sa devina someri daca nu vor sa renunte la obiectul muncii lor - hartia-document doveditor (uneori si al unor fapte inexistente!!!) si la procesele sale aferente (xerocopierea, semnarea olografa, stampilarea, legalizarea, autentificarea, supralegalizarea, etc.) iar notarii ar fi dat faliment!...Si daca dumnealor se opun digitalizarii ar fi trebuit ca ori sa fie obligati administrativ sa accepte asa ceva, ori sa li se reduca REZISTENTA LA SCHIMBARE, ori sa li se anuleze contratcul de munca!!! CINE VREA, POATE SI STIE sa stabileasca si sa aplice asemenea decizii inainte de-a fi solicitata firma pentru care se face reclama aici ???? ""RECLAMA ESTE SUFLETUL COMERTULUI "" nu poate functiona in digitalizare decat cu clienti/ cititori insuficient informati si educati...
De acord că o companie pură de development poate să livreze doar cod, conform cu niste specificații cerute, de aceea apelul nostru și propunerea noastră pentru următorii cinci ani cuprinde și această etapă de proiectare, fără de care nu putem construi cu cap, unde semnalam că o nevoie clară de specialiști în business analyis și user experience design și avem și soluții pentru asta.
Adică fix acei specialisti care înțeleg procesele, problemele și publicul țintă (in multe cazuri el fiind divizat de ambele părți ale detestabilei hârtii: funcționarul și cetățeanul) și apoi vin cu o soluție care
(1) rezolvă problema și răspunde nevoii,
(2) ia in calcul faptul că orice produs digital trebuie să fie accesibil pentru oricine și construiește la standardele de accesibilitate
(3) se asigură că deschide date de interes public și că facilitează comunicarea soluției cu alte sisteme externe unde este cazul, prezente sau viitoare
(4) se asigură că soluția este simplu și minim costisitor de menținut în priză pe termen lung.
(5) ajută utilizatorul să aibă o curbă de învățare cât mai lină pentru a-i crește gradul de încredere în tehnologie în timp
Da, mai e mult până departe, dar semnele sunt bune și suntem într-un punct în care dialogul și pașii mici și siguri sunt ingredientele cheie pe care începem să le vedem în spațiul public.
Avem nevoie de încredere, de cercetare, de analiză și apoi de construcție pentru a nu ridica azi o soluție care mâine se dărâmă pentru că nu a fost cineva să înțeleagă de la început riscurile și constrângerile cu care trebuie să lucreze.
2. Fiecare contributor are o scurtă descriere pe site. Scrie clar în articol dar și la sumarul despre contributor ( click pe poză) că-i CEO la Code for Romania.
3. Și dacă până acum nu s-a apucat nimeni să dăm în cap și acelora care se încumetă? Totul are un început. Până să se schimbe mentalitatea birocraților, structurile, s-ar aștepta mult și bine. Orice inițiativă în acest sens e bună și e clar că nu va veni niciodată din interior, fiindcă durează prea mult să-i schimbi pe toți cei care se cramponează de hârtii și trag foloase din asta. Dar și pentru că atunci când elimini ceva trebuie să ai ceva de pus în loc.