Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

De la Oradea la București, faceți ca Bolojan!

Ilie Bolojan

Evaluarea de la Consiliul Județean Bihor, unde Ilie Bolojan a găsit angajați care nu aveau loc în birouri, inși fără obiectul muncii, iar instituiția înființase tot felul de entități-apendice pentru a masca salariați și cheltuieli, este oglinda aparatului bugetar românesc.

România ar putea funcționa cu sub 40% din oamenii care zac prin birouri și târâie hârtii dintr-o încăpere în alta, a căror principală provocare este să demonstreze zi de zi că își merită scaunul. Nu vorbim de zona de spitale, școli, ambulanțe, pompieri- domenii vitale, care au și acestea nevoie de reașezări și optimizări.

Un prim exercițiu care spune multe despre angajații cu simbrie de la buget a fost perioada de la începutul crizei sanitare, când cele mai multe instituții au funcționat cu oamenii de la distanță, de acasă, iar serviciile pe care le oferă nu au fost deloc influențate.

La Bihor, Bolojan a arătat că a găsit un adevărat CJ paralel, adică „o direcţie de turism vizavi de teatru (n.r. – Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică)", dar şi o alta vizavi de Primărie (n.r. – Agenţia pentru Managementul Destinaţiei), glumind că „de aceea nu s-au terminat lucrările în Piaţa Ferdinand la timp, că erau cozi de turiști" de care se ocupau cele două structuri.

Ridicați această imagine la nivel național: straturi de rude ale diverșilor politicieni, pile, cunoscuți ai primarilor, șefilor de CJ, parlamentarilor, guvernanților, apropiați ai oamenilor de afaceri care gravitează în jurul partidelor la nivel local. E un aparat bugetar menit prin construcția sa din ultimele trei decenii să călărească cetățeanul, să-i pună bețe în roate, să-l îngroape în hârtii și avize, ca să-și justifice menirea.

După 1990, partidele și-au creat o bază de alegători dependenți de șefi, gata să răspundă la ordinele de sus în jos, dispuși să voteze și să acționeze astfel încât să nu-și piardă privilegiile.

Invitat marți seara la Digi24, primarul ales Nicușor Dan (care va depune jurământul după mai bine de o lună) spune că are semnale cum că în ultimele 30 de zile, vechea administrație Firea a oficializat risipa din companiile primăriei București. 

S-au făcut contracte colective de muncă pentru a face cât mai dificilă concedierea salariaților. Chiar și prin desființarea acestor societăți declarate deja ilegale în justiție, salariații vor primi lefuri compensatorii însemnate, adică îi vom plăti din banii noștri ca să-i trimitem acasă.

Bucureștiul este într-o situație cu totul specială, cu atât mai mult cu cât numărul angajaților din toate structurile și departamentele adună mai mulți decât multe primării mari din Europa și se apropie de aparatele instituțiilor europene de la Bruxelles, cunoscute pentru densitatea mare de birocrați. Toate în condițiile în care Bucureștiul e aproape de faliment, nu avem căldură și apă caldă în multe apartamente, iar transportul în comun este praf.

Cheltuielile statului cu salarii, chirii, sporuri, clădiri, birotică și servicii conexe sunt extrem de mari, chiar scăpate de sub control. 

Dezechilibrul este major, salariile în aceste instituții depășesc veniturile celor din zona privată, iar asta este o anomalie nu neapărat din punct de vedere al proporției, ci pentru că statul reușește o performanță ce nu poate continua: este totalmente ineficient, are foarte multe guri de hrănit, angajările au fost făcute pe criterii discutabile și nu pe merit, iar salariile, sporurile, tichetele, vaucerele, diversele tipuri de avantaje sunt incomparabile cu cele din economia privată.

Toate acestea mănâncă masiv din investițiile locale și naționale.

Nu schimbăm conducte, nu cumpărăm tramvaie, nu refacem clădiri, nu ridicăm parcuri, nu legăm autostrăzi și căi ferate, nu facem spitale, din cauză că plătim oameni să ne dea de furcă cu hârtii, aduși de politicieni iresponsabili pe criterii de rudenie și partid.

Aparatul bugetar al României este cea mai mare problemă a țării în prezent și rămâne de văzut cât de dispuse sunt partidele să facă o reformă reală după ce vom fi depășit criza. 

De notat câteva evidențe:

- nimeni nu vorbește în campania electorală despre acest elefant din sufragerie de teamă să nu piardă voturi (au ajuns atât de mulți cei de la stat, încât reprezintă un procent imens la urne, mai ales în condițiile unei prezențe generale scăzute. E o relație maladivă între politic și angajații din instituții);

- sectorul bugetar și de stat a fost singurul (cu puține excepții, cum ar fi companii ca Tarom) care nu a simțit sub nicio formă pandemia, problemele, scăderile de venituri, recalibrarea cheltuielilor, trimiteri în șomaj tehnic.

- acolo unde Guvernul Orban a dat o comanda, funcționărimea a dat UNDO (este de neexplicat revenirea la utilizarea cardului de sănătate și mersului la medicul de familie pentru o rețetă a unui bolnav cronic, când sistemul a funcționat fără asta în starea de urgență);

- prea puțini vorbesc despre tehnologizarea sistemului administrativ, despre un audit la nivel național, despre standarde de cost, despre nevoia de a adapta statul și cheltuielile la secolul în care trăim.

În orice formă va porni această reformă- dacă va fi realizată vreodată- nu trebuie să fie un prilej pentru a înlocui oamenii unora cu oamenii celorlalți, pentru că va fi necredibilă și va întâmpina rezistență.

Trebuie comunicată foarte atent și cu argumente, trebuie prevăzută cu programe de reconversie pentru disponibilizați. Ideal ar fi fost, evident, ca reforma să aibă loc pe timp de creștere economică, atunci când PSD și aliații au angajat masiv, ducând o politică pro-ciclică.

Riscul cel mai mare este ca întreaga discuție să cadă într-un conflict între taberele privați- bugetari, cu comparații nepotrivite, invective și o nouă ocazie de a ne înjura unii pe alții.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu sunt, nu am fost vreodată, și nici măcar nu am vreun amic/rudă care să fi fost funcționar în administrația publică. Nu sunt și nici nu am bugetari printre apropiați. Nu mă consider nici imună la noianul de manipulări polarizante care circulă printre noi, mai ales în vremuri de campanie. Cu toate acestea, nu pot să nu constat ușurința cu care se merge după fenta asta populistă de a sări la gâtul angajaților din administrație, pe baza știrii cu Bolojan, marele ”făuritor” de dreptate și eficiență în administrația bihoreană. Fiind aici printre oameni inteligenți, vreau să observ că, în toate articolele care redau bombastic cum va tăia Bolojan în carne vie pentru a elimina ”molima” supra-dimensionării aparatului bugetar, se vorbește despre aceleași două direcții descoperite de Bolojan drept în mod evident inutile. Ambele, deși numele de ”direcție” și ”agenție” poate sugera armate de oameni, nu au și nu pot avea mai mult de 2-3 persoane în schemă. Vorbim în fapt despre aproximativ 5 persoane, despre care am putea crede că ocupă într-adevăr niște locuri create degeaba, din pix. De aici și până la cele peste 80 de posturi pretins inutile clamate pe toate gardurile, e cale lungă. La fel și în cazul paralelei naționale. Sunt adepta unui stat nu neapărat suplu, cât mai degrabă eficient, dar vreau să sper, în naivitatea mea, că niciun politician nu poate stabili așa, la o simplă privire, cine poate sta, și cine nu, pe un post în administrația publică, fără o analiză pe criterii clare, un calcul cost-beneficii, un audit. În lipsa acestor calcule și criterii, orice debarasare de personal pretins lipsit de utilitate, mi se pare doar o măsură populistă, menită din nou să polarizeze societatea.
    • Like 0
  • Știm toți dar nu se face nimic.....
    Putini politicieni precum Ilie Blojan....
    Credeți ca va fi felicitat de Orban și PNL????
    Poate îndepărtat din PNL....
    Trist,
    • Like 0
  • Paul check icon
    Cine stie ce responsabilitate are Curtea de Conturi? Si cine stie pe cine au bagat javrele imputite pesediste in conducerea Curtii de Conturi? Si acum hai sa ne intrebem de ce oare...?
    Statul Roman a fost infestat de o mafie al carei brat politic este partidul pesede. Putem sa discutram aici ad infinitum, pana nu vom elimina lighioana pesede de la butoane nu vom scapa de aceasta stare de fapt. Cel mai probabil tinand cont de emanciparea ciolacista a imputiciunii pesediste, o sa ajungem la o "solutie" hypercomplicata si total ineficienta despre care o sa-si mai scrie vreo 30 de Nicolicea doctoratul sub bagheta lui tudorel-boschetel la cine stie ce universitate privata de fabricat politicieni pesedisti si care in final va fi respinsa de ccr... in aplauzele latrinei trei si a cardului de imbecili care pun botul la propaganda pesedista.
    Alternativ ii votam pe astia afara din politica si ii bagam en masse in parnaie in cele mai 'bune' conditii, astfel incat sa serveasca drept exemplu pentru urmatoarea generatie de pesedei si poate asa scapam de ei.
    • Like 2
  • Politica și meritocrația în democrație.
    Meritocrația în democrație nu are nimic în comun cu gradul de profesionalizare al politicienilor, are foarte mare legătură cu SEPARAȚIA clară între funcțiile politice și funcțiile profesionale. Politicienii dispar pe cale naturală prin vot pe baza prestației publice a fiecăruia și prin limitarea prin lege a numărului de mandate la maxim două, prin eliminarea pensiilor speciale și prin interzicerea obținerii a mai multor venituri din bani publici.
    Politicienii sunt cei care stabilesc prioritățile și cuantumurile de alocarea a resurselor în conformitate cu promisiunile electorale și ideologiile și interesele pe care le reprezintă.
    Profesioniștii, independenți și fără înregimentare politică, sunt cei care pun în aplicare programele politice în conformitate cu legile în vigoare și nu în răspărul lor.
    Funcțiile politice trebuie definite foarte clar ca fiind acele funcții publice ocupate în urma unui proces electoral legal și democratic precum și cabinetul de miniștrii aprobat în parlament pe baza programului de guvernare.
    Toate celelalte funcții publice, începând de la portar până la secretar de stat inclusiv, sunt funcții profesionale care se pot ocupa numai pe bază de concurs cu criterii clare de studii, experiență și de performanță profesională.
    Organigrama instituțiilor publice, precum și întreaga activitate de gestionare a resurselor umane trebuie să fie puse în sarcina unui organism independent, neguvernamental, care va asigura eliminarea influenței politicului asupra corpul profesioniștilor din instituțiile publice. Organigramele instituțiilor publice trebuie să fie aprobate prin lege organică. Acest organism va prezenta anual un raport de activitate în fața plenului reunit al parlamentului la care vor participa, președintele, guvernul și reprezentanți ai puterii judecătorești.
    În lipsa acestei legi și a acestui organism independent fiecare nou politician ajuns în funcție va proceda la „reformarea” instituției în fruntea căreia a ajuns după „chipul și asemănarea sa”.
    • Like 1
  • Chiar si in sanatate si educatie se mai pot rari din angajati daca se lasa la alegerea cetateanului cine sa ii fie furnizorul de servicii de sanatate. Sistemul educational cu vouchere care se pot cheltui la scoala pe care parintii o cred cea mai potrivita ar aduce imbunatatiri semnificative educatiei.
    In ceea ce priveste Curtea de Conturi (despre care se amintea intr-un comentariu mai sus) aceasta este o gluma. Se fac cheltuieli la suorapret la greu iar ei descopera poate 10% din ele. In rest se ocupa de chestii dinastea de forma: neincasari de creante, bla,bla,bla!
    • Like 1
  • Curtea de Conturi e paralizata politic. Cei de acolo ar trebui sa aiba toate instrumentele legale pentru a constata ca nejustificate niste cheltuieli, ar trebui sa efectueze misiuni de audit al performantei la toate institutiile. Sa iasa din paradigma contabila si sa vada realitatea. Sa vada ca fisele de post nu au trecute competente specifice pentru angajatii la stat, sa constate ca sunt angajati ingineri textilisti la serviile de fond funciar, ingineri chimisti pe functii IT, etc. Sa constate ca evaluarea personalului nu are la baza criterii obiective, ca munca in sectorul public nu e normata, ca sefii nu au nicio treaba cu domeniul pe care il gestioneaza, ci doar cu servilismul de partid. Ceea ce nu se va intampla atata timp cat numirile la Curtea de Conturi sunt politice.
    Felicitari Bolojan!
    • Like 2
  • Este foarte grea situația!
    Lingăii de partid și cățelușii gudurați de rubedeniile cu ”fooncții” nu se vot lăsa duși prea lesne. Am constatat, în repetate rânduri, faptul că angajații care taie frunze devin foarte supărați atunci când îi chemi în fața instituțiilor statului pentru a da socoteală...
    Ei sunt obișnuiți să fie salvați de telefonul cuiva sus-pus, iar nu să răspundă pentru acțiunile sau (mai ales) non-acțiunile prin care favorizează alți cățeluși, unși și ei în funcții... adică, de ce să-mi dea ei socoteală mie, că doar nu le plătesc eu salariul; ei sunt funcționari, la stat...
    La intrarea în primărie, biroul care vine în contact direct cu cetățeanul, se spetesc cinci cucoane; adică, înțeapă monitoarele telefoanelor
    • Like 2
  • Asa este, aparatul de stat a ajuns supradimensionat cu personal foarte slab pregatit si destul de opac la digitalizare / tehnologizare. In ceea ce ma priveste, afara cu ei!!! Cei platiti din banii celorlalti ar trebui sa fie putini si buni, altfel unde este eficienta cheltuirii banului public?
    • Like 5
    • @ andreea dragusin
      Să le luam la rând : 1-- ”aparatul de stat foarte slab pregătit” -- Niciodată generalizările nu au fost la baza unei reorganizări făcute cu cap , 2-- ”destul de opac la digitalizare”-- dacă la angajare nu au fost criterii profesionale clare și nici acelea nu au fost respectate, la ce ne puteam aștepta ? Cei care nu le aveau cu digitalizarea, nu o să te ajute niciodată să reușești cu digitalizarea ! 3-- se bate excesiv moneda pe digitalizare dar ce facem cu cei care ”sunt acasă” cu digitalizarea dar sunt total afoni în domeniile în care sunt puși să muncească ? Ce facem : îi facem pe toți proiectanți în
      informatică și neglijăm fondul problemei ? Dacă lăsăm (re)organizarea pe umerii unor cârcotași prin excelență ca AD ne dăm seama că vom rezolva (dacă vom rezolva) o problemă și vom genera altele, care nu existau înainte de (re)organizare ! 4-- pe de altă parte sistemul privat a racolat pe cei mai performanți angajați de la stat în loc să și-i crească singur ; desigur, înțelegem că sistemul privat nu are răbdare, vrea să-i ia pe toți cei performanți de la stat, să-i ”stoarcă” de puteri și apoi să-i mențină la un nivel cât mai mic dar să se laude cu eficiența lor, a celor gata formați ! După creșterea salariilor la stat, firmelor private le va fi mai greu să angajeze ”în masă” angajați de la stat sau ar trebui să le dea salarii mai mari ca să-i convingă. 5-- o reducere a aparatului de stat e necesară dar cine dorește s-o facă trebuie să aibă experiență în organizare, altfel ... se alege praful ca după orice treabă făcută în stilul pnl !
      • Like 0
    • @ andreea dragusin
      maripos check icon
      Si cat de bine platiti!
      • Like 0
    • @ Ion Filip
      maripos check icon
      Deci ar trebui facuta ib stilul psd?
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult