Foto: Profimedia Images
O fetiță cu părul roșu ține în mână un urs alb care poartă o vestă cu un choker cu lacăt în jurul gâtului. La picioarele copilului sunt zeci de alte obiecte folosite în pornografie. Copilul nu are mai mult de 3-4 ani. Un băiețel ține în brațe un urs mov, prins în curele de piele, iar în jurul lui sunt sticle de băutură și pahare, aliniate ca pentru o petrecere de adulți și nu una decentă. Așa au arătat două dintre fotografiile folosite de brandul internațional Balenciaga, pentru promovarea unor genți de pluș.
Ce a vrut să transmită campania? Scopul declarat a fost acela de a trage un semnal de alarmă asupra abuzurilor minorilor. Ce a ieșit? Un scandal imens. Însă, a fost sau nu un dezastru de PR? Specialiști în comunicare și opinia publică au acuzat compania de instigare la pedofilie. Au existat și acțiuni de boicot.
Unele voci însă, spun că a fost o mișcare de marketing menită să atragă atenția asupra brandului.
Ce părere are Chat GPT despre campania de PR atât de controversată? „Campania Balenciaga care folosea copii și accesorii dure a fost cu siguranță o campanie controversată și larg criticată. Cu toate acestea, dacă a fost unul dintre cele mai mari dezastre de PR depinde de modul în care definiți un dezastru de PR și de amploarea impactului acestuia asupra reputației mărcii. Campania a generat o reacție negativă preluată de media și reacții în rețelele sociale, mulți oameni criticând folosirea copiilor și a accesoriilor potențial periculoase în imagini. Unii au cerut boicotarea mărcii, iar controversa ar fi putut duce la o scăderea vânzărilor pentru Balenciaga. Cu toate acestea, este dificil de spus cât de mare impact a avut campania asupra reputației generale a mărcii sau a performanței financiare pe termen lung.”
Cu alte cuvinte, eșecul este relativ și interpretabil. Însă, cu certitudine, compania a avut de suferit pe moment, în urma campaniei de PR. Însă, în același timp, a atras atenția asupra ei. Și oamenii care până atunci nu erau interesați de brand, au aruncat măcar o privire în online. În aceste condiții, putem spune că publicitatea este rea sau bună? Acolo unde controversa e mare, interacțiunea și propagarea informației, este pe măsură. A nu se întelege că încurajăm astfel de demersuri, însă au existat și vor mai exista situații în care așa numite dezastre de imagine au fost intenționat provocate fie pentru a atrage atenția asupra unui anumit aspect, fie pentru a distrage atenția de la un anumit eveniment sau fenomen. Cu siguranța, orice specialist în comunicare trebuie să știe cum să creeze haosul dorit dar, mai ales, cum să amortizeze apoi efectele.
Unele voci însă, spun că a fost o mișcare de marketing menită să atragă atenția asupra brandului.
Ce părere are Chat GPT despre campania de PR atât de controversată? „Campania Balenciaga care folosea copii și accesorii dure a fost cu siguranță o campanie controversată și larg criticată. Cu toate acestea, dacă a fost unul dintre cele mai mari dezastre de PR depinde de modul în care definiți un dezastru de PR și de amploarea impactului acestuia asupra reputației mărcii. Campania a generat o reacție negativă preluată de media și reacții în rețelele sociale, mulți oameni criticând folosirea copiilor și a accesoriilor potențial periculoase în imagini. Unii au cerut boicotarea mărcii, iar controversa ar fi putut duce la o scăderea vânzărilor pentru Balenciaga. Cu toate acestea, este dificil de spus cât de mare impact a avut campania asupra reputației generale a mărcii sau a performanței financiare pe termen lung.”
Cu alte cuvinte, eșecul este relativ și interpretabil. Însă, cu certitudine, compania a avut de suferit pe moment, în urma campaniei de PR. Însă, în același timp, a atras atenția asupra ei. Și oamenii care până atunci nu erau interesați de brand, au aruncat măcar o privire în online. În aceste condiții, putem spune că publicitatea este rea sau bună? Acolo unde controversa e mare, interacțiunea și propagarea informației, este pe măsură. A nu se întelege că încurajăm astfel de demersuri, însă au existat și vor mai exista situații în care așa numite dezastre de imagine au fost intenționat provocate fie pentru a atrage atenția asupra unui anumit aspect, fie pentru a distrage atenția de la un anumit eveniment sau fenomen. Cu siguranța, orice specialist în comunicare trebuie să știe cum să creeze haosul dorit dar, mai ales, cum să amortizeze apoi efectele.
De-a lungul anilor, au existat zeci, sute de campanii de PR sau de situații în care comunicarea nu a fost bine gestionată. Cum a înregistrat Chat GPT aceste evenimente cu impact atât de important, atât economic cât si social? Poate fi considerat o sursă de referință? Iată exemplele furnizate de acesta: „Deversarea de petrol de la British Petroleum: în 2010, platforma petrolieră Deepwater Horizon deținută de BP a explodat, provocând cea mai mare deversare de petrol din istoria SUA. Compania s-a confruntat cu critici intense de gestionare a crizei, care a fost văzută ca fiind lentă, inadecvată și lipsită de transparență.
Incident cu pasageri la United Airlines: în 2017, United Airlines s-a confruntat cu o puternică reacție publică după ce a lansat un videoclip care se arată că un pasager este îndepărtat cu forța dintr-un zbor suprarezervat. Incidentul a fost criticat pe scară largă pentru gestionarea sa și pentru răspunsul inițial al companiei.”
Evident, exemplele sunt mult mai multe însă aș vrea să ne oprim asupra acestor două campanii care au generat reacții puternice, iar ulterior schimbări de paradigmă în comunicare. Și vom puncta două aspecte extrem de importante în relația cu cei din jur: transparența și asumarea.
E clar, oricine este predispus la greșeală și oricine poate lua decizii sub impulsul momentului, chiar și cel mai experimentat antreprenor sau expert în comunicare. Important însă este ca atunci când greșești să fii sincer și să-ți asumi vina. Când se întâmplă ceva nedorit în compania ta, despre care află publicul, este mai bine să fii transparent, decât să încerci să ascunzi incidentul sau să vii cu o explicație care nu are legătură cu realitatea.
Așa este în comunicare. Oamenii vor aprecia asumarea și transparența și vor fi mai dispuși să treacă cu vederea un anumit incident, decât dacă află că au fost mințiți sau li s-a servit jumătate de adevăr. Cel mai rău lucru în astfel de situații este să nu răspunzi apelurilor și întrebărilor sau să refuzi complet dialogul cu replici de genul „no comment”.
Cam asta spune și Chat GPT: „Cele mai mari dezastre de relații publice oferă lecții importante pentru organizații și profesioniști în PR despre cum să gestioneze eficient o criză și să-și mențină reputația.”
Să vorbim puțin despre cum a ajuns Chat GPT punct de referință în articolul acesta. Citeam zilele trecute că soft-ul de AI a ajuns pe coperta de la Times, cu un interviu despre el și despre Inteligența Artificială. Curiozitatea m-a determinat să-i adresez câteva întrebări despre dezastrele, dar și despre campaniile de succes din PR. De ce lui Chat GPT? Pentru că în momentul de față este un punct de referință în AI și pentru că va deveni un instrument indispendabil în multe domenii, printre care și comunicarea. E ca și cum ai căuta pe Google anumite informații, însă diferența majoră este că Chat GPT formulează răspunsuri pe baza tututor informațiilor din online, la care are acces.
Cum se poate face corect o campanie de PR
Am vorbit suficient despre cum NU se face și ar fi bine să vorbim și despre cum SE POATE FACE corect o campanie de PR, una adaptată tehnologiilor prezente. Pentru că, în anii viitori, totul se va rezuma la adaptabilitate.
Mergem în NIKELAND, spațiul Metavers creat de compania Nike, în care orice utilizator are acces și poate contribui la dezvoltarea brandului. Spațiul metavers al companiei de articole sportive a fost deschis publicului în noiembrie 2021. Iar până acum a avut peste 19 milioane de vizitatori, conform informațiilor furnizate de companie. Mult, puțin, nu asta este important. Important este că oamenii au fost curioși și deschiși să interacționeze cu brandul și în spațiul virtual.
Ce se întâmplă în metaversul Nike? NIKELAND este un loc de joacă virtual care se mândrește cu o replică în mărime naturală a sediului Nike din lumea reală, unde jucătorii pot explora, își pot personaliza avatarurile, pot juca jocuri, pot lega prietenii în metavers și pot participa la creare de noi modele ale brandului. Parteneriatul dintre Nike și Roblox a permis comunității să descopere două lumi distincte: sportul și jocurile, care au fost îmbinate și cultivate într-un stil de viață. Sportivii și pasionații de jocuri pot participa în acest spațiu captivant 3D de ultimă generație, permițându-le să împărtășească experiențe: să facă sport, să construiască conexiuni, să poarte haine virtuale și să facă tot felul de lucruri interesante online. Mai mult decât atât, NIKELAND își încurajează comunitatea să se apropie de joc și să devină ei înșiși creatori, astfel încât să poată construi viitorul sportului în metavers.
Dincolo de tehnologia adoptată, Nike a creat o campanie de PR prin care a strâns un număr uriaș de utilizatori. De ce a făcut asta compania americană? Pentru a arăta că este alături de oameni și pentru a le oferi sentimentul de apartenență. E ceea ce căutăm cu toții, vrem să aparținem de ceva, să facem parte din ceva, să simțim că suntem ascultați. Și asta a făcut Nike. Rezultate: consolidarea poziției pe piața și atragerea tinerilor, publicul său țintă.
Este unul dintre exemplele de succes pe care le putem replica la orice scară, mai mică sau mai mare, în funcție de companie și de rezultatele dorite. În același timp, este un exemplu de comunicare, de campanie de PR a viitorului.
Ușor-ușor ne vom muta în Metavers, fără să ne dăm seama.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.