Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Declinul încrederii publice în România slăbește nu doar solidaritatea socială, ci și economia

oameni pe strada 2024

Foto: Gari Wyn Williams / Alamy / Profimedia

De câțiva ani, România se confruntă cu o scădere semnificativă a încrederii publice în stat, în instituțiile guvernamentale și în liderii politici în general. Potrivit unui sondaj INSCOP, doar Armata (70%) și Biserica (62%) mai câștigă o bună parte din încrederea publică, urmate la scor mare (50-55%) de NATO și UE (în contextul evident al războiului fierbinte din proximitate și al traversării pandemiei Covid-19). Dar Guvernul și Parlamentul - instituțiile reprezentative ale unui stat democratic - au picat în coada clasamentului, cu tot cu oamenii care le populează.

Fenomenul, cunoscut sub numele de declin al încrederii publice, este complex și afectează multe aspecte ale vieții sociale și economice.

O analiză amănunțită a fost realizată, sub titlul “Atlasul valorilor sociale: România la 100 de ani”, de cercetătorii Bogdan Voicu, Horațiu Rusu și Claudiu Tufiș, fiind primul studiu de acest fel din ultimii 25 de ani de după 1989, bazat pe o cercetare sociologică pe perioada 1993-2018.  

Atât sondajul cât și studiul citate subliniază că una dintre puținele constante ale ultimelor decade a fost că românii au încredere în primul rând în armată și în biserică, dar la coada clasamentului se află guvernul, parlamentul și partidele politice, adică cele mai importante organisme ale statului ce au puterea de a structura modul de funcționare pentru toate celelalte instituții.

De-a lungul celor peste 30 de ani, corupția și scandalurile politice au erodat în mod considerabil încrederea publică. Percepția că instituțiile sunt corupte sau că politicienii sunt la originea actelor de corupție a dus la o pierdere de încredere în capacitatea acestora de a acționa în interesul cetățenilor.

O altă constantă a României post-comuniste este instabilitatea politică: schimbările frecvente ale guvernelor și mai ales lipsa unei viziuni coerente în politică au contribuit, de asemenea, la creșterea scepticismului în rândul populației. Lipsa unui cadru legislativ stabil și a unei direcții clare și guvernarea țării prin prea des promovatele “ordonanțe-trenuleț” alimentează (și) azi -mai mult ca oricând- neîncrederea în capacitatea instituțiilor de a răspunde nevoilor cetățenilor și incertitudinea în viitorul țării.

Declinul încrederii publice este favorizat și de o slabă administrare a crizelor economice, de o creștere lentă a economiei, de inflația care erodează masiv puterea de cumpărare a cetățenilor și companiilor. Scăderea încrederii în instituțiile publice e generată și de prea multe și mult prea grave probleme legate de calitatea și accesibilitatea serviciilor publice, mai ales ale celor din sănătate și educație.

Deloc de ignorat, manipularea informațiilor și lipsa transparenței în deciziile guvernamentale cresc scepticismul și neîncrederea în autorități.

Iar declinul încrederii publice are consecințe serioase. În primul rând crește semnificativ polarizarea socială și politică, slăbind coeziunea și solidaritatea în societate și asta o vedem și o resimțim zilnic.

La nivelul economiei, impactul este, de asemenea, semnificativ: investițiile majore sunt blocate sau chiar alungate, în loc de creștere economică riscăm declin, se agravează criza de pe piața muncii, inteligența și munca înalt și mediu calificată pleacă peste graniță, dispare sau scade încrederea investitorilor în piața românească, iar toate acestea ne costă foarte mulți bani și ne vor costa enorm în viitor.

Reconstruirea încrederii necesită eforturi reale, vizibile și tangibile, sustenabile și coordonate din partea întregului aparat de stat, dar și din partea societății civile și cetățenilor. Restabilirea credibilității administrației publice este un factor de încurajare a investițiilor străine și al dezvoltării sectorului privat, contribuind la un viitor mai stabil și mai prosper pentru țară.

Din păcate, astăzi nu văd niciun efort național în acest sens.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Se mai miră cineva? Ăștia nu au urmărit decât interesul lor și al clicilor din care fac parte.
    • Like 1
  • Razvan G check icon
    Increderea se obține greu si se pierde ușor.
    Nimic nu se va întâmpla daca nu va crește calitatea/nivelul de pregătire al celor care aspira si/sau ocupa poziții de decizie in aparatul de stat. In funcție de poziție, trebuie sa existe un nivel minim de studii (primar de comuna - liceu, primar de oraș, agenții, parlament, etc - facultate) plus cursuri de pregătire in administrație si/sau experiență relevanta in domeniu. Atât timp cat orice tractorist poate ajunge parlamentar, direcția va rămâne neschimbata.
    • Like 2
    • @ Razvan G
      Mhai Nai check icon
      Se obtine greu , daca se obtine. Un analfabet n-o sa-mi dea incredere niciodata ca va fi bun la altceva decat munci simple.
      • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon