Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Deschid aplicația de ride-sharing și văd că noul timp estimat al sosirii mașinii ajunsese la.... 59 de minute. Sun imediat șoferul

Ridesharing

Zilele trecute am comandat o mașină printr-una dintre aplicațiile cunoscute de ride-sharing de la noi. Timpul inițial estimat era de 7 minute; trecuseră deja 10 minute, eu eram pregătit să cobor și nu înțelegeam ce se întâmplă, de ce nu mai ajunge mașina și de ce nu primesc niciun semn.

Deschid din nou aplicația și văd că noul timp estimat ajunsese la.... 59 de minute. Sun imediat șoferul, ca să aflu că e cu un alt client, care a schimbat ruta și că din cauza asta nu poate ajunge mai devreme și nici nu poate anula comanda, astfel încât să pot chema o altă cursă; fără scuze, fără vreo tresărire legată de situația în care fusesem pus. Nu era prima dată când mi se întâmpla acest lucru cu aplicația de ride-sharing pe care o folosesc adesea. 

Să recunoști că ai greșit este esențial pentru a putea îmbunătăți calitatea propriilor produse sau servicii. De multe ori însă este un gest prost înțeles. Deși ar trebui să fie un act firesc, de bun simț, mulți îl privesc ca pe o slăbiciune. El ascunde o teamă în fața greșelii, care ne aduce aminte de momentele în care eram pedepsiți când eram mici.

Poate că alții îl folosesc ca dirty trick, în speranța că, dacă nu recunosc greșeala și o consideră doar un comportament nevinovat, celălalt nu se va prinde de ea, spunându-și în subsidiar – „dacă se va supăra clientul și se va duce în altă parte?”

Alții pur și simplu nu vor să își asume „costurile” care vin la pachet cu greșeala asumată.

Indiferent despre care sunt motivațiile din spatele acestui tipar de gândire și comportament, eu sunt de părere că efectul recunoașterii greșelii e exact opusul. Pe de o parte, te poate apropia mult mai tare de clientul tău, pentru că te vulnerabilizează, îi arată celuilalt că și tu ești om, nu ești doar o mașină; greșești, e normal.

Pe de altă parte, dacă nu te uiți bine la greșeala ta, ratezi o șansă foarte bună pentru învățare. Până la urmă, orice produs sau serviciu este perfectibil. Absolut orice pe lumea asta a evoluat în timp, nu a rămas la fel, iar asta se întâmplă numai dacă ești deschis la (ba chiar cauți) feedback – iar feedbackul nu este întotdeauna sau de la bun început numai pozitiv. Deși e cel mai dificil de „înghițit”, din feedback-ul negativ înveți cel mai mult, dacă e să fim onești până la capăt.

Din acest motiv, atitudinea de tipul „nu este vina mea” sau „mie nu mi se întâmplă asta” nu ajută pe nimeni. E mai bine să recunoști decât să bagi sub preș și să speri că celălalt nu o să observe.

Greșeala se poate întâmpla oricui. Mai ales când vrei să inovezi, te poți lovi de nenumărate încercări nereușite până obții ceea ce-ți dorești. Știți foarte bine povestea lui Edison, despre cele 1.000 de încercări nereușite în procesul de invenție a becului cu filament. Ea ar fi putut fi privită ca o poveste despre eșec, dar este în schimb o poveste despre toate lucrurile învățate până la rezultatul final: ”I have not failed. I've just found 1.000 ways that won't work”.

Văd asta des și în acordurile de negociere pe care s-a bătut palma. E posibil ca lucrurile să nu iasă cu exacitate așa cum s-a stabilit de la bun început. E mai constructiv să vii și să spui deschis ce s-a întâmplat decât să ascunzi, neasumându-ți.

Atitudinea asta face cu mult mai mult rău și îți afectează relația pe termen lung.

Cum ar fi dacă celălalt – client, partener, investitor etc. – să te vadă ca pe un om înainte să fii o funcție într-o companie? 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ada check icon
    A cere scuze si a vorbi frumos este o dovada de maturitate.Este vulnerabilitate dar este si ocazie sa il intelegi pe celalalt si mai ales el pe tine.
    Dar poporul roman nu prea are cei 7 ani de acasa.
    • Like 0
  • Șoferul nu are nici o vină, așa funcționează aplicația, comanda vine,, servită " iar șoferul e obligat să o accepte chiar dacă nu o poate onora în timp util dar mai bine scriem un text ridicol plin de englezisme fine în loc să ne informăm cum funcționează sistemul. Să-și ceară scuze șoferul ? Nu are nici o vină, el e doar un biet supus într-un sistem ,, inovator ". Un articol scris de un finutz superficial dar revoltat senin fără însă a face nici cel mai mic efort intelectual (doar e intelectual și încă unul englezit finutz) să înțeleagă cauza reală a problemei. Dacă genul asta de individ reprezintă alternativă ,, aia bună" am sfeclit-o, pentru că pentru unul ca ăsta în orice situație vinovat va fi ,, șoferul" , el neavând capacitatea să observe adevărata cauză într-o situație de disfuncționalitate. Doamne Ajută !
    • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      BRene check icon
      Nu este adevarat. Soferul alege sa ia optiunea (care este alegerea lui, nu e impusa) cursa dupa cursa in felul asta inseland clientii la timp pentru a obtine el un trafic fluent. O magarie de tip taximetrist. Daca nu cunosti aplicatia si spui ca soferul nu are vreo vina, se pare ca esti si tu ori sofer ori de la firma respectiva.
      • Like 1
  • Ca de obicei, depinde cât ești de departe de limita „inaniției”, dacă vreți.
    Sigur că...în lumea ideală...onoare...termen lung...respect.
    În lumea asta, dacă acceptând o greșeală, faci foamea o săptămână, vasta majoritate, vă provoc să -mi demonstrați contrariul cu ce „mulțime” doriți dumneavoastră, va alege să nu asume greșeala.
    Ride-sharul dumneavoastră nu depinde, oricât ați dori-o, de opinia dumneavoastră și acțiunile consecință.
    Este exact ca economia de piață, regulile ei spun că dacă nu găsești oameni calificați, plătești din ce în ce mai mult pentru a-i avea.
    Viața în capitalism demonstrează practic de peste 20 de ani că așa ceva nu se întâmplă.
    Algeți, deci, alt ride. Poate vă va fi mai bine. Sau poate nu.
    • Like 0
  • ion check icon
    am retinut bunul nivel de engleza al autorului :ride-sharing ,dirty trick,feedback-ul,I have not failed. I've just found 1.000 ways that won't work”......si imposibilitatea lui de a gasi traducerea adecvata in frumoasa limba romana !!!!!
    • Like 2
    • @ ion
      Ca de obicei reții ce-ți convine pentru a putea minimaliza.
      • Like 3
    • @ ion
      Totusi, ce legatura are cu tema articolui?
      • Like 1
    • @ Mihai Achim
      Are, e tipic romglezitului gol. Nu pricepe nimic dar o arde superior în romgleză mimând priceperea finutză.
      • Like 0
    • @ Zugravu Mircea
      ion check icon
      daca am fost un pic rautacios, ma scuz ..... articolul nu e rau pe fond !
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult