Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Desemnarea unui ministru bun la educație nu va rezolva toate problemele școlii românești. Cine îi oprește pe unii profesori să-și facă lecțiile atractive?

Scaun gol în curtea școlii

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Desemnarea unui ministru bun la Educație e importantă, dar nu suficientă pentru a rezolva toate problemele școlii românești.

E adevărat, avem obiceiul de a aștepta un erou salvator sau de a găsi un țap ispășitor. Mituri vechi de când lumea, dar care nu fac altceva decât să mascheze reflexul unora dintre noi de a nu ne asuma responsabilitatea.

Sunt multe lucruri care nu merg bine prin școlile noastre și care nu țin neapărat de ministru. Cine te oprește pe tine, domnule primar, să aloci resurse școlii din localitatea pe care o păstorești? Cine te împiedică să îi întrebi pe profesori ce nevoi au, să faci achiziții de material didactic, tehnologie, să pui mâna să repari și tu acoperișul ăla sau să faci o toaletă decentă? Ți-a trecut prin cap că ești primul care ai putea motiva profesorii tineri și bine pregătiți să rămână la tine în sat? Să te gândești că omul ăla trebuie să locuiască undeva, să-și plătească naveta sau, pur și simplu, să-l ții acolo pentru că e foarte bun și nu vrei să ți-l ia altă școală?

Cine îi oprește pe unii profesori să-și facă lecțiile atractive, interesante, care să zgândăre curiozitatea și imaginația elevilor? De ce nu profită de resursele de formare profesională, multe dintre ele gratuite, aflate la un click distanță? Cine îi împiedică să-și facă orele? Efectiv. Să-și facă orele. Că sunt unii care confundă online-ul cu vacanța de vară! Ce îi costă să le zâmbească puțin elevilor și să le spună că se bucură sa fie acolo, împreună cu ei? Legislația, programele școlare, planurile-cadru sunt, e adevărat, perfectibile. Dar un profesor pasionat, care știe ce are de făcut la clasă, nu va simți niciodată că e limitat de programă sau de vreo metodologie. Dacă spune asta, înseamnă că nu le cunoaște. Cu toate hibele ei, legislația din învățământul românesc a făcut niște progrese în ultimii ani. Mai căznit, mai de nevoie, dar în acest moment există un cadru relativ decent, care nu împiedică pe nimeni să atingă excelența didactică. Știu asta pentru că am cunoscut destui profesori care au reușit.

Cine te oprește pe tine, domnule plătitor de taxe și impozite să ceri politicienilor o școală decentă? Nu, nu contează că nu ai copii. Elevii de astăzi sunt cetățenii de mâine.

Poate îți vor fi colegi. Vecini. Te vei întâlni cu ei în trafic. Vor fi funcționarii de la ghișeu sau medicii care te vor opera. Sau poate nici una dintre toate astea. Dar tot se va putea să te întrebi de ce unii dintre concetățenii tăi nu au o cultură științifică elementară care să le permită să înțeleagă rostul unui vaccin. Sau poate te vei revolta iar că nu vor fi interesați să meargă vot. Simplu. Pentru că nu le-a format nimeni în școală o conștiință civică. Te deranjează că guvernanții nu sunt interesați de educație? Păi au și de ce! Nu au sesizat că ți s-ar părea importantă. Ai cerut întotdeauna măriri de salarii, de pensii și alocații. Autostradă până pe Valea Prahovei, ca să ai unde să ieși la un grătar. Nu te-am auzit cerând educație. Nu te-am auzit spunând apăsat și hotărât că vrei școli decente în România.

Ai cerut circ și pâine?

Asta ți s-a dat.

Acum e momentul să le spui că școala e una dintre prioritățile tale. Vom avea un nou guvern. Treaba lui e să facă învățământul să meargă bine.

Treaba ta e să-i arăți că te interesează.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am emigrat acum 10 ani. Am ajuns iar la scoala (si eu, si sot, si copil). Am vazut cum se poate cu bani putini si materiale aproape zero un profesor sa capteze atentia clasei de 30 elevi prin joc interactiv, prin provocarea la lucru in grupe de 4 si profesorul doar sa treaca sa ghideze/corecteze, cum a spart grupurile de elevi vorbaresti /elevi super motivati / elevi adormiti etc si le-a amestecat aducand astfel in fiecare grup de lucru si entuziasm, si o minte cerebrala si un vorbaretz si un taciturn etc., cum in loc de dictare ne-a dat o fisa xeroxata sa o studiem si dezbatem ora urmatoare si cum unii din clasa nu aveau fisa dar au copiat in clasa /facut o poza cu telefonul si ora urmatoare eram deja cu un minim de cunostinte si pregatiti de discutat, intrebat, inteles.
    Se poate altfel.
    Si alte tari au trecut prin revolutia scolii - cum au gasit ei o solutie, putem si noi romanii sa gasim https://www.youtube.com/watch?v=7sqeoYOQ4qg&ab_channel=TED
    • Like 0
  • Bun articol, de acord cu totul. Am avut in liceu un prfesor de fizica la ale carui ore toata lumea frisona de placere. Inteligenta, umor, explicatii extraordinare, nu se putea sa nu intelegi sau sa uiti ce ti s-a explicat in clasa. Este adevarat ca asta se intampla prin anii '70, cand nu existau nici pe departe atatea tentatii pentru tineri ca acum. Si totusi.... eu inca mai cred ca o ora tinuta de un profesor poate deveni mai atragatoare decat navigatul aiurea pe net sau conversatiile dezlanate de pe Whatsup.
    • Like 2
    • @ andreea dragusin
      Teodora check icon
      De acord.
      • Like 0
  • Domnule Bartic va multumesc pentru confirmarea publica a faptului ca GRAVELE DEFICIENTE din sistemul educational romanesc, fiind DE SISTEM si acumulate/ nesolutionate in peste 30 de ani,, nu pot fi solutionate, mai ales in mod optim, de niciun nou ministru al educatiei oricat de competent, experimentat si motivat ar fi el..... Asa se si explica perindarea celor 22 de fosti titulari ai acestei demnitati in ultimele 3 decenii.... Am doua remarci:
    1. Mai importanta decat schimbarea in sine mi se pare a fi stabilirea unui CONSENS al partilor interesate implicate privind CEEA CE se doreste/ asteapta de la sistemul educational romanesc, plecand de la interesele comune - si nu de la interesele divergente si uneori ilegitime sau chiar ilegale ale unora si altora, abandonand prioritatea absoluta acordata pana in prezent mult clamatelor DREPTURI (in detrimentul RESPONSABILITATILOR, mai ales cea sociala si de raportare - ACCOUNTABILITY - ignorata total de codurile civile si ROF/ ROI-urile din Romania) si intereselor anumitor grupuri (sindicate, asociatii, unele parti interesate luptand de decenii cu alte parti interesate) in detrimentul intereselor nationale/ publice....
    2. Recunoasterea publica a situatiei nocive determinate de politicile redactionale ale unor canale massmedia (mai ales TV) care promoveaza insistent si agresiv, aproape in exclusivitate, nu numai evenimentele si persoanele scandalos-senzationale ci si publicitatea pentru anumite produse si servicii platita de producatori/ prestatori / distribuitori care au CREDIBILITATE MINIMA in afirmatiile din mesajul publicitar (fiind interesate evident doar de cresterea vanzarilor si profiturilor) prin ceea ce se numeste eufemistic "publicitate inselatoare"".... In consecinta, in massmedia noastra nu mai ajung aproape deloc persoanele oneste, competente, calificate, experimentate, etc. care au credibilitatea necesara pentru a informa in mod corect, util si necesar pe cei care mni sunt interesati de massmedia romaneasca... Intereseaza oare pe cineca ce gandesc elevii si studentii cand aud si vad pe canalele TV romanesti tot mai frecvent diversi actuali politicieni si demnitari laudandu-se cu faptul ca au fost corijenti, repetenti, au abandonat scoala, facultatea, etc.??? Si totusi au ajuns in fruntea bucatelor si a bugetelor publice acumuland uneori averi pe care nici justitia nu le investigheaza si nu le declara (daca este cazul) ca fiind nejustificate, comparativ cu veniturile oficiale... Ca sa nu mai amintesc salariile si pensiile speciale ale unor asemenea personaje al caror "succes" actual nu se jusitifica deloc prin rezultatele lor scolare si universitare...
    • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult