Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Deși se așteaptă ca prețurile alimentelor să crească, afectându-le bugetele, consumatorii vor să aloce mai mulți bani în acest an pentru călătorii și bunuri neesențiale - sondaj PwC

Alimente supermarket Foto - Profimedia Images

Foto: Profimedia Images

Aproape jumătate (46%) dintre consumatorii din întreaga lume cred că prețurile alimentelor vor continua să crească, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023 din luna iunie. Procentul este mai mare față de ediția precedentă, din februarie, când a fost de 42%.

Deși, din cauza cheltuielilor mai mari cu produsele alimentare, consumatorii și-au redus, de la începutul anului, cheltuielile neesențiale, acum prevăd o creștere a acestora în perioada următoare. Astfel, mai mult de o treime (36%) dintre respondenți spun că vor aloca mai mult pentru îmbrăcăminte și produse de sănătate, frumusețe, comparativ cu 28% și 27%, în ultimele două sondaje.

Consumatorii sunt pesimiști în privința evoluției prețurilor în următoarele șase luni, anticipând o continuare a scumpirilor, dar acum, comparativ cu sondajele anterioare când își exprimau intenția de a economisi, își propun să aloce sume mai mari pentru alte cheltuieli, cum ar fi renovarea locuinței și călătorii. O tendință similară este observată și în România, unde comerțul continuă să fie pe plus, de peste 5% în volum, în ciuda inflaţiei aflată încă la un nivel ridicat, de peste 10%, potrivit datelor publicate de INS în mai. Presiunea inflației asupra veniturilor populației este tot mai dificil de suportat și, în acest context, guvernul României a stabilit ca prioritate pentru perioada următoare diminuarea prețurilor la anumite produse alimentare de bază, prin plafonarea adaosului comercial. Rămâne de văzut dacă această măsură va avea impactul scontat.

Astfel, a crescut la nivel global numărul consumatorilor care vor să cheltuiască mai mult cu 7% pentru articole de îmbunătățire a locuinței. Majorarea preconizată a acestor cheltuieli este similară cu cea indicată pentru alte categorii, precum electronice de consum, echipamente sportive și de fitness, divertisment acasă și activități online.

În același timp, mult mai mulți consumatori, 44% (față de 30% în februarie) estimează creșterea cheltuielilor pentru călătorii, atât interne, cât și internaționale.

Cumpărăturile online versus magazinele fizice

Deși peisajul comerțului electronic este în schimbare, pe fondul unei concurențe crescute și a unei scăderi a anumitor achiziții discreționare, jumătate dintre cei chestionați intenționează să-și majoreze cheltuielile online în următoarele șase luni, un salt semnificativ de la 43% în sondajul din februarie.

Această creștere este coerentă cu decizia consumatorilor de a face mai multe cumpărături la comercianții cu amănuntul care oferă un serviciu de livrare eficient și de a utiliza mai mult opțiunile "click-and-collect". Totuși, 50% dintre respondenți se așteaptă să continue să facă cumpărături în magazinele fizice, confirmând apariția consumatorului "phygital".

Tot mai mulți consumatori cumpără direct de pe site-urile firmelor

O constatare evidentă a sondajului PwC este că, din ce în ce mai des, consumatorii iau decizia de a evita comercianții intermediari și platformele de comerț online și de a cumpăra direct de la branduri.

Majoritatea consumatorilor (63%) declară că au cumpărat produse direct de pe site-ul unui brand și e de așteptat ca acest număr să crească. Alți 29% spun că, deși nu au făcut-o încă, iau în considerare opțiunea direct to consumer (D2C).

Până în prezent, agregatorii și giganții comerțului electronic au avut toate avantajele pentru creștere: prețul și ușurința de utilizare. Dar este clar că brandurile și companiile D2C au propriile avantaje. Aproape jumătate dintre consumatori spun că principalul motiv pentru care sunt atrași de site-urile web D2C este autenticitatea produselor, în special atunci când fac cumpărături pentru îmbrăcăminte, produse electronice și articole de înfrumusețare și îngrijire personală.

Majoritatea consumatorilor, dispuși să plătească în plus pentru produse sustenabile

Opt din zece consumatori au spus că ar plăti cu până la 5% mai mult pentru bunul produs în mod sustenabil. Întrebați cât de mult ar plăti peste prețul mediu pentru o varietate de bunuri, cum ar fi alimentele produse local de fermieri, produse fabricate cu o amprentă de carbon mai mică și articolele făcute la comandă sau personalizate, mai mult de patru din zece consumatori ar plăti cu până la 10% în plus, unul din zece spune că ar plăti până la 30%, iar aproape 7% că ar plăti chiar mai mult. Generația Millennials și generația Z au fost cele mai dispuse să cheltuiască mai mult de dragul sustenabilității.

În cadrul sondajului bianual Global Consumer Insights Survey au fost intervievați circa 9.000 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vorbim de produse sustenabile dar tot ce se fabrică acum are calitate mai scăzută față de ce se fabrica cu decenii în urmă. O mașină de spălat de 20 de ani funcționează și acum ca nouă, pe când una achiziționată acum 5 ani s-a stricat deja. Ce să mai spun de mașina de cusut a străbunicii, care are peste 100 de ani și coase perfect și acum? În plus, pentru a se asigura că produsele nu vor fi utilizate prea mult timp de cumpărători, multe din ele sunt gândite să aibă o perioadă de utilizare limitată chiar din faza de proiectare (de exemplu: piese mecanice care se uzează în mod programat, baterii sigilate care nu se pot înlocui, aplicații software care nu mai rulează pe versiuni hardware prea vechi etc.). Sustenabilitatea produselor este pusă mereu în balanță cu necesitatea producătorilor de a produce și comercializa în mod continuu și preferabil crescător dpdv cantitativ.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult