Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Despre mişto-ul scatologic: o ținem tot într-un râs până la urne?

Trump Video AI

Foto: captură foto 

Într-o postare recentă pe rețelele de socializare, președintele american Donald Trump a distribuit un videoclip generat cu inteligența artificială în care apare pilotând un avion de vânătoare, purtând o coroană de aur și defecând peste protestatari care țineau pancarte cu mesajul „No kings” („Fără regi”). Absurdul și vulgaritatea imaginii au stârnit atât râsete, cât și disconfort. Pentru comentatorii politici, scena a evocat însă o formă mai veche și mai structurată de spectacol: carnavalul.

În Europa Occidentală medievală, în alai de menestrei, ordinea socială era suspendată periodic în timpul carnavalului. În aceste evenimente scurte, dar puternic codificate, cei săraci, marginalizați și lipsiți de putere simbolică dobândeau temporar autoritate. Regii erau batjocoriți, clerul parodiat, sacrul profanat. Umorul corporal, flatulența și grotescul nu erau simple glume – ci ritualuri politice de inversare. Prin ele, cei fără putere recucereau pentru scurt timp spațiul public. Dar odată încheiat carnavalul, se reinstala ordinea. Regele revenea. Ierarhia era restaurată.

Astăzi, grotescul nu mai este limitat la spectacole codificate, spectacole gen Vacanța Mare, reviste de satiră precum Charlie Hebdo sau spații subculturale precum meme-urile. El a intrat în mainstream-ul politic. Limbajul scatologic – odinioară de nepublicat – a devenit parte din strategia politică. Nu mai este vorba despre scăpări din ședințe private sau grupuri de WhatsApp, ci despre mesaje deliberate, rostite la mitinguri, publicate online și repetate în interviuri televizate. Lideri politici – președinți, șefi de partide, influenceri afiliați – au incorporat vulgaritatea și metaforele corporale în discursul public ca instrumente de dominație.

Nu este vorba doar de impolitețe sau un răspuns la corectitudinea politică. Este ceva mai precis și strategic: ascensiunea retoricii scatologice și obscene ca tactică deliberată de intimidare politică. Alături de retorica violenței sexuale sau fizice, ea face parte dintr-un repertoriu mai amplu al violenței simbolice – folosirea limbajului, gesturilor și imaginilor pentru a degrada, dezumaniza și intimida.

Limbajul scatologic în politică nu doar ofensează – el mobilizează sau paralizează acțiunea. Funcționează retoric, simbolic și social. În primul rând, șochează, depășind limitele a ceea ce poate fi spus, marcându-l pe vorbitor ca pe cineva care „spune lucrurilor pe nume”. Într-un mediu saturat de informație, vulgaritatea taie prin zgomot. Pentru alegătorii nehotărâți, ea provoacă un amestec de curiozitate și repulsie – o combinație puternică în epoca angajamentului algoritmic.

În al doilea rând, ea semnalează autenticitate. Liderii care înjură sau vorbesc grosolan se poziționează nu ca persoane „șlefuite”, ci ca oameni „din popor”. Retorica scatologică este adesea însoțită de alte gesturi simbolice de „normalitate”: mâncatul de fast-food, băutul de bere, respingerea protocolului instituțional. Aceste gesturi întăresc imaginea politicianului ca parte a mulțimii – membru al majorității de pe stradă, nu al elitei din birouri.

Pentru susținătorii fideli, acest stil reflectă aspirațiile şi stilul lor de viață. „Vorbește ca noi” – sau, mai exact, „vorbește așa cum am vrea și noi, dacă am avea tupeu”. Devine o rebeliune comună împotriva elitelor – jurnaliști, ONG-uri, feministe, funcționari străini – toți portretizați ca încrâncenați, corupți sau lipsiți de personalitate.

În al treilea rând, discursul scatologic umilește și dezumanizează adversarii. A numi un jurnalist „rahat”, a descrie migranții drept „gunoi uman”, a te referi la critici ca la „excremente” le anulează valoarea morală. Dezgustul – una dintre cele mai primitive reacții emoționale – este mobilizat pentru a prezenta anumite grupuri ca poluante sau parazitare. Adesea, un astfel de limbaj este urmat de apeluri la „curățare”, „purificare” sau „dezinfectare” – metafore voalate pentru excludere sau violență.

În sfârșit, el performează forța masculină. Înjurăturile, mai ales publice și mai ales de natură corporală, sunt profund codificate ca semne ale virilității și dominației. Numeroase studii arată că bărbații folosesc mai frecvent vulgaritatea pentru a-și afirma puterea sau identitatea de grup. În acest registru, limbajul politic devine teritorial – o marcare simbolică a spațiului.

Grotescul a devenit limba comună a liderilor dreptei populiste, anti-sistem și autoritari. În Statele Unite, Donald Trump a numit Haiti și alte națiuni „țări de rahat” și a promis că va „drena mlaștina”, referindu-se la curățarea Capitoliului de grupuri de interese. În Filipine, Rodrigo Duterte a făcut din insulta un brand personal, inclusiv împotriva Bisericii Catolice și a Uniunii Europene pe care le-a numit pline de “rahat”. Președinția sa a fost, în multe privințe, o continuă performanță a unei masculinități scatologice.

În alte locuri, tiparul se repetă. În Ungaria, Viktor Orbán a descris imigranții drept „mizerie”, iar fostul președinte al Braziliei, Jair Bolsonaro, a vorbit despre activiștii LGBTQ+ în termeni similari. În România, conturile populiste de pe rețelele sociale îi descriu adesea pe politicienii pro-europeni drept „gunoi”, iar o eurodeputată a amenințat simbolic că va urina pe criticii care au ironizat-o pe rețele. Nu sunt ieșiri necontrolate, ci tactici politice – performanțe calculate ale dominației simbolice. Vulgaritatea a devenit o formă de putere politică.

Retorica scatologică funcționează în interiorul unui repertoriu mai larg al violenței simbolice. La fel ca amenințările cu violul, linșajul sau umilirea publică, ea nu este (inițial) fizică – dar pregătește terenul pentru agresiune. Rescrie harta morală, separând oamenii de „deșeuri”. Mecanismul de escaladare urmează adesea un tipar previzibil: mai întâi dezumanizarea – adversarii sunt prezentați ca mizerie, paraziți, viermi. Apoi, repetarea constantă în mass-media tocește șocul și normalizează insulta. Pentru susținători, limbajul liderului devine semnal de permisiune – o licență morală pentru a răni. În final, adepții acționează: prin hărțuire sau violență fizică.

Există tot mai multe exemple în acest sens. Poate cel mai cunoscut exemplu este atacul din 6 ianuarie 2021 asupra Capitoliului, când limbajul lui Trump – inclusiv referințele la „scursură umană” și „drenarea mlaștinii” – a justificat violența ca pe un act de purificare, nu de crimă. Dar chiar și înainte, în 2008, atât Partidul Democrat, cât și cel Republican s-au acuzat reciproc că plănuiesc să folosească arme cu „deșeuri umane”. Mai mult, armata Israelului a folosit apă contaminată cu fecale împotriva protestatarilor palestinieni. În Filipine, războiul antidrog a dus la uciderea extrajudiciară a peste 12.000 de persoane, după ce președintele Duterte a declarat că nu îi „pasă de drepturile omului”

În plus, în India, răspunsul violent al autorităților la revoltele din 2020, soldate cu 53 de morți, a fost pus pe seama retoricii liderilor politici. Iar în Italia, Brazilia sau Turcia, atacurile asupra migranților, minorităților sau organizațiilor civice au urmat după episoade de dezumanizare grotescă. O pungă cu fecale a fost aruncată într-un sediu local al Partidului Socialist din Republica Moldova, iar clădirea a fost murdărită cu excremente, în contextul unei retorici tot mai divizive. În România, deși nu s-a ajuns la violență în masă, unii parlamentari suveraniști și-au amenințat și agresat colegii, iar jurnaliștii și femeile politicieni au raportat doxxing, amenințări și campanii de denigrare țintite.

Umorul rămâne un instrument important în comunicarea politică – chiar dacă uneori maschează vulgaritatea sub pretextul „glumei”. Dar în politica tot mai polarizată de azi, nu mai este o satiră a oamenilor împotriva puterii. Este puterea care o foloseste pentru a descuraja opoziția şi disidența prin violență simbolică.

Am trecut un prag. Grotescul nu mai râde de tron. El ocupă tronul. Carnavalul nu mai e o pauză de la ordine. El este ordinea. Iar organizatorii lui, parafrazând un vers celebru, are laughing all the way to the polling booth—râd în drum spre urne.

Gluma e pe seama noastră, atunci?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • dezgustul nu este primitiv, e ultim.
    Apropo de ultim, la finalul articolului apare un noi. CARE noi? presa parte făcând din popor, presa plus poporul, noi toți dincolo de profesie, noi cei educați, noi cei morali... luate câte k...
    • Like 0
  • andrei andrei check icon
    deci vin niste oameni manipulati de aproape 10 ani constant ca trump e hitler 2,0 si acum li se zice ca nu mai e un fascist dictator ci un rege si incep ei niste proteste fara sens ca na, vor sa simta ca fac ceva chiar daca nu are sens. dar nu avem voie sa criticam sau sa punem intrebari, nu? provocam si dupa ne victimizam
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Mă mir că nu există semne de întrebare când vine vorba de comportamentul stângii radicale. Da știu, ăia nu sunt Trump deci se trece cu vederea deși Trump este o consecință a ălora.
    • Like 0
  • Hai si cu exemple din Romania! Sa-i lasam pe americani un pic si sa ne uitam si in propria curte.
    1. “Golanii si elementele fasciste si legionare” din Piata Universitatii.
    2. “Ciuma rosie”.
    3. “Sobolanii” de la manifestatiile de acum cativa ani.
    4. “Suveranistii”.
    5. “Progresistii”.
    6. “Anti Europenii”.
    Etc.
    Expresii de genul “Noi suntem mai buni decat voi” sunt super periculoase daca nu sunt contracarate cat mai repede cu putinta.

    Ce am facut noi in schimb? Ne-am lipit pe piept etichete cu apelativele respective si am jucat rolul “crestinului milos”. Ba, chiar s-au compus si cantece…

    • Like 0
  • mg check icon
    ..da, s-a dus pe apa Sâmbetei romantismul de secol XIX și erotismul secolului care a urmat. Acum totul e explicit..
    • Like 0
  • Doamne! Ce tablou al realității, demn de un mare maestru. Da, odată cu exacerbarea libertății omului, a democrației, prost înțeleasă, prost, intenționat, promovată, odată cu multitudinea drepturilor fără nicio obligație, ne-am întors în grota. Dar, oare, am ieșit vreodată cu adevărat?
    • Like 2
    • @ Zugravu Mircea
      Dar tocmai tu nu ar trebui să te scandalizezi. Nu ești tu acela care e împotriva ”FĂTĂRNICIEI”? Postările tale nu colcăie de invective dintre cele mai urâte? Iar dacă îți reproșez eu asta, nu cumva pledezi tu pentru sinceritate (deci ce-i în gușă și-n căpușă) și nu cumva ai tu oroare față de crezi că ar fi ”FĂȚĂRNICIE” dacă ai fi mai diplomat și civilizat? Acest articol ar trebui să te pună pe gânduri pe tine în primul rând, nu să acuzi, la modul general oamenii că n-au ieșit din grotă....
      • Like 0


Îți recomandăm

Volodimir Zelenski 2025

Omul ăsta e deștept, dar nu într-un mod rece sau calculat. Are inteligența aia care vine din instinct, din simțul momentului. Când a început invazia rusă, toată lumea se aștepta să dispară din peisaj, să fugă undeva „la sigur”. În loc de asta, a rămas acolo, în Kiev, sub bombardamente, spunând simplu: „Sunt aici.” Câteva cuvinte, dar care au ținut o țară întreagă în picioare. A fost genul acela de gest care nu se învață din manuale .Ori îl ai, ori nu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

Petre Lăzăroiu

E momentul să vorbim serios despre cât de mare e o pensie mică. Și nu, nu încerc să glumesc cu voi, pentru că astea nu sunt timpuri amuzante, de fapt. Dar am văzut intervenția fostului judecător CCR, Petre Lăzărăroiu, la B1 TV spunând că pensia lui de 10.000 de euro nu e una atât de mare, dacă chiar stai mai bine și te gândești. Ca să nu avem vorbe la proces, îl voi cita exact pe domnul judecător, astfel încât să putem face o analiză cât mai specifică a situației: ”Cu 41 de ani de cotizație, pensia mea este puțin spre 10.000 de euro. La un salariu de 60.000 de lei, adică 12.000 de euro. Eu nu înțeleg de ce atâta tam-tam. Nu juriștii fac legea, parlamentarii fac legea.” Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

Citește mai mult

Ilie Bolojan - 2024

E prima dată când Ilie Bolojan renunță la tonul defensiv sau neutru care l-a consacrat și s-a exprimat ferm la adresa pretențiilor social-democrate. Și în acest sens a răspunsul atacurilor venite din partea lui Sorin Grindeanu printr-o replică memorabilă: ”Eu pot să plec mâine, dar să mi se spună care sunt soluțiile geniale care corectează aceste lucruri și nu deranjează pe nimeni.”

Citește mai mult