Foto: ambrozinio / Alamy / Alamy / Profimedia
Orașul a intrat în spiritul sărbătorilor de iarnă. Centrele comerciale sunt pline, bulevardele sunt sufocate de mașini, iar luminițele încep din ce în ce mai mult să coloreze clădirile. Globulețele și beteala au devenit staruri în vitrinele magazinelor, afișele cu Hrușcă și Bănică la Sala Palatului au împânzit străzile și miroase deja mai peste tot a cozonac.
Vine Crăciunul - spune și reclama celor de la Jumbo care rulează zilele astea la TV, în timp ce colindătorii urbani cu ursu’ și capra au înlocuit în ultimele zile alarma de dimineață.
-În tot acest context, în care mulți dintre copii își numără jucăriile și dulciurile primite de la Moș Nicolae, organizația World Vision România dezvăluie că peste 75% dintre copiii de la sate nu au mers niciodată la un spectacol de Crăciun sau într-o excursie în vacanța de iarnă, dar le-ar plăcea să o facă.
Mai mult, șase din zece copii de la sate (58.8%) nu au avut ocazia să viziteze un târg de Crăciun, deși își doresc acest lucru, iar un sfert dintre adolescenții din mediul rural (25.8%) vor să meargă pentru prima dată la un astfel de târg.
- Totodată, mai mult de șapte din zece copii din mediul rural (76.5%) nu au avut niciodată ocazia unei excursii în vacanța de iarnă, iar peste jumătate dintre adolescenți (peste 53%) sunt la rândul lor dornici să trăiască această experiență de sărbători.
- Sondajul celor de la World Vision România mai arată că mai mult de opt din zece copii (peste 86%) nu au fost niciodată la cinematograf în vacanța de iarnă, iar peste șase din zece adolescenți (60.6%), de asemenea, nu au trăit această experiență.
- Alte date obținute de World Vision România indică faptul că pentru peste 60% dintre adolescenți, temele încărcate reprezintă un factor de stres în perioada vacanței de iarnă, iar pentru patru din zece adolescenţi (37.6%) treburile din gospodărie în preajma sărbătorilor reprezintă un alt motiv de stres.
- Între timp, unu din cinci adolescenți (17.2%) se simte trist sau stresat în vacanța de iarnă pentru că vede pe social-media tineri care se distrează mai mult decât ei, iar pentru peste 15% dintre adolescenți dinamicile conflictuale în familie (între nepoți, părinți, și bunici) reprezintă un motiv de anxietate în perioada sărbătorilor.
- Doi din zece copii (19%) sunt triști în perioada sărbătorilor pentru că își văd părinții stresați din cauza banilor, iar mai mult de unu din zece copii (14.5%) de la sate se simt triști sau plictisiți în perioada de sărbători pentru că nu au nimic distractiv de făcut. În plus, 12.7% sunt abătuți la gândul că nu vor avea nimic interesant de povestit când se vor întoarce la școală.
Aproape jumătate (45%) dintre adolescenți și-ar dori să fie mai puțină presiune în privința cheltuielilor, o treime (31.8%) vor să se consume mai puţin alcool la mesele de sărbători, iar bărbaţii să ajute mai mult femeile la treburile gospodăreşti (38.3%).
- Patru din zece adolescenţi (39.4) şi-ar dori ca sărbătorile de iarnă să fie mai prietenoase cu natura (să tăiem mai puţini brazi, podoabe reciclabile etc.), iar aproape jumătate (46%) şi-ar dori mai puţină risipă alimentară, în timp ce unu din doi (peste 48%) dintre adolescenți și-ar dori mai multe evenimente culturale la ei în sat/comunitate în perioada sărbătorilor de iarnă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.