Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Doi IT-ști vând de 130.000 de euro pe an după ce au simțit noul trend în corporație: fructe proaspete pentru angajați. GENERAȚIA B

Doi tineri IT-ști au ajuns la o afacere de 130.000 de euro pe an din livrările de mixuri de fructe proaspete către corporatiști, iar anul acesta speră să atingă vânzări de 220.000 de euro.

Andreea Moldoveanu (30 de ani), care a lucrat într-o corporație IT timp de opt ani și soțul ei Camil (30 de ani), care are o afacere în IT au înființat Office Fruit, firma care administrează brandul Fruteria, în urmă cu patru ani, după o întâmplare.

„Un fost coleg din corporația unde lucram plecase la o altă corporație. Era un an de criză, în care multe companii din domeniul IT renunțau la beneficiile pe care le dădeau angajaților. Acolo unde se mutase, fostul meu coleg primea niște lădițe cu căpșuni de la angajator, iar el era foarte încântat de aceste lădițe. Bucuria din ochii lui m-a făcut să vin foarte entuziasmată acasă și să îi povestesc lui Camil. Și atunci am zis hai să încercăm, să testăm. Nu știam nimic despre acest gen de afacere”, povestește Andreea Moldoveanu. 

Așa au ajuns mai întâi să își facă un site – fructelabirou.ro, iar mai apoi au creat magazinul online fruteria.ro.

Firma au înființat-o în 2012, dar în primul an nu a avut activitate. Începutul a fost foarte greu. Și-au luat o dubiță, au reușit să găsească un șofer. Nu știau în ce să livreze fructele și nici ce fructe s-ar vinde mai bine. Au ales atunci cutii de carton, mai târziu și-au dat seama că mai indicat ar fi să facă livrările în lădițe de lemn.

Investiția inițială a fost de 50.000 de euro, în două tranșe, pentru cumpărarea dubiței, cumpărarea de cutii pentru livrarea de fructe, realizarea unui site și pentru marketing.

„A fost o provocare: de unde luăm dubița, ce dubiță, aveam un buget destul de mic, unde facem cutiile, fiecare cutie trebuia personalizată, trebuia să aibă o ștanță, ceea ce a însemnat alți bani din bugetul propriu. Am luat-o pas cu pas”, continuă cofondatoarea magazinului online de fructe.

În primul an au avut doar cinci clienți, primul a fost o firmă mare din domeniul farmaceutic, a urmat o casă de avocatură și o firmă de resurse umane.

Andreea Moldoveanu spune că nu mai este greu să găsească clienți pentru afacerea sa. Piața este în creștere și mai ales în sectorul IT majoritatea firmelor își doresc ceva prin care să își motiveze angajatii, să îi păstreze să nu plece la altă firmă. Iar oferirea de fructe este un alt beneficiu pe care tot mai mulți mari angajatori îl asigură angajaților.

Câteva mii de corporatiști din peste 70 de firme primesc zilnic fructe de la angajator. „Avem un client mare căruia îi livrăm zilnic 500 de kilograme de fructe”

În prezent peste 70 de firme, care au în total câteva mii de angajați, sunt clienții Fruteria, care a ajuns să livreze 3-4 tone de fructe pe săptămână. Pe site-ul Fruteria.ro pe lista clienților se află, printre altele, Computas, eSolutions, eMag, Synevo, Avon, Samsung, Medlife, Honeywell, Philip Moris, Agricover, Philips, Flanco. Office Fruit încheie contract cu angajatorul, iar angajații primesc gratuit fructe.

Clienților foarte mari Fruteria le livrează zilnic fructe, firmelor medii – de 2-3 ori pe săptămână, iar firmelor mici - o dată pe săptămână, în general în primele zile ale săptămânii. „Avem un client mare căruia îi livrăm zilnic 500 de kilograme de fructe”, spune Andreea.

Majoritatea aleg mixul de fructe de sezon, iar prețul e același pe tot parcursul contractului.

„În Germania dacă fructul nu are un viermișor nu e bio și nu ia certificat. La noi dacă fructul are un viermișor? Vai de mine! Avem probleme dacă pe banană e o pată neagră”

De unde iau fructele

Office Fruit colaborează cu mai mulți furnizori de fructe. Și-au creat o rețea de producători locali, în special pentru mere, prune, zmeură și căpșuni. Spun că sunt „destul de pretențioși” la alegerea fructelor. Imaginea fructelor contează foarte mult, dar și gustul este important. 

„Vrem să arate bine fructele, dar să fie și gustoase. Aici am avut o provocare cu producătorii locali, pentru că nu întotdeauna fructele românești sunt fără pată sau fără un viermișor. În Germania se spune că dacă fructul nu are un viermișor nu e bio și nu ia certificat. La noi dacă fructul are un viermișor?  Vai de mine, ce show ar fi! Nu am avut cazuri de acest gen, mulțumesc lui Dumnezeu. Noi avem probleme dacă cumva pe banană se găseste o pată neagră. Se mai pătează pe drum dacă sunt prea coapte, până a doua zi”, povestește tănăra antreprenoare.

Cei de la Fruteria vor să înceapă să colaboreze cu o persoană care face scrijele de mere. „E un termen din Moldova. Sunt feliate, băgate la cuptor. Mi s-a părut foarte interesantă ideea și vrem să o promovăm și noi pe site - scrijele de mere cu miez de nucă”.

Sfaturi pentru tinerii care vor să înceapă o afacere similară

Tânăra antreprenoare spune că multă lume care ar vrea să înceapă o afacere de acest tip consideră că a lucra cu fructe este frumos. Asta spun și angajații săi. „Este frumos, dar e mai greu decât își închipuie, pentru că fructele sunt perisabile și înveți asta pe multe pierderi”.

„Pot să zic că noi ne-am aruncat un pic în business și provocările le-am abordat pe măsură ce au apărut, le-am rezolvat destul de rapid. Într-o astfel de afacere trebuie să ai neapărat o dubă frigorifică pentru livrare, mai ales vara. Prima noastră dubă nu a fost una frigorifică, ne-am descurcat și așa, dar au fost pierderi mai mari. Cred că am aruncat odată 100 kg de piersici pentru că atunci când le cumperi, cumperi și alte fructe, iar aprovizionarea durează 4-5 ore, timp în care piersicile au stat la dubă, apoi au ajuns la noi, au stat la frig, dar asta nu a compensat cele 4-5 ore în dubă”.

Bananele, cele mai căutate fructe

Cele mai căutate fructe sunt bananele, a constatat tânăra întreprinzătoare care livrează tone de fructe săptămânal la zeci de firme din București. Ai crede că fructele preferate sunt merele, dar nu, toată lumea mănâncă banane, și „se feresc de mere”. Circa 30 la sută dintr-un mix livrat de Fruteria reprezintă bananele, iar per total din fructele livrate bananele ajung la pondere de 50 la sută. Sunt firme care cumpără pentru angajați 30-50 kg de banane într-o săptămână.

„Se caută fructe care se mănâncă mai ușor la birou. Am încercat și cu rodii, gutui, kiwi, dar nu e toată lumea înebunită după așa ceva. În schimb anul acesta am avut o cerere mare de pepeni roșii, chiar dacă e destul de dificil să îi mănânci la birou.

„Nu stau la birou. Și eu ambalez și livrez și vând. Descarc o tonă jumătate de fructe într-o oră” 

În câțiva ani Andreea Moldoveanu speră să deschidă un punct de lucru și în zona Ardealului, pentru că au cereri din Arad și Cluj.

Despre provocări spune că sunt ciclice. „Există cerere, clienților le plac mixurile noastre de fructe. Este ca un uragan care se mărește și ajungem, uneori, într-un punct în care facem față cu greu. Încercăm să facem un traseu pentru șoferi, să îi optimizăm. Dar la un moment dat nu mai ai ce să optimizezi. Avem patru oameni la ambalări, lucrează opt ore, mai e nevoie de a cincea persoană. Este o problemă să găsești oameni buni, dedicați. Ești tentat să le faci pe toate, să zici nicio problemă, înlocuiesc eu, dar după aceea nu te mai poți ocupa de alte probleme. Eu asta fac, nu stau la birou, și ambalez, și livrez și vând. Descarc o tonă jumătate de fructe într-o oră”, spune cofondatoarea Office Fruit. 

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dom'le, jos palaria! o afacere pe cinste, ii doresc viata lunga. Dar as vrea sa ma lamureasca cineva, de ce OFFICE FRUIT si nu FRUCTE LA BIROU. Chiar numai englezitii consuma asa ceva?
    • Like 0
  • check icon
    Buna idee de afacere!
    • Like 0
  • Partea cu pretentiosi in alegerea fructelor e praf in ochi, fara suparare. Bananele, in special, sunt din cel mai slab grad de calitate, unele avand un gust infiorator, apoi perele sunt groaznice. Piersicile vin cu pete maronii de "stricat". Din tot mixul merele sunt cele mai ok, dar numai cele din soiul golden, in rest "plastic is fantastic". Asta e o parere legata strict de calitate.
    • Like 2
    • @ Razvan Olaru
      Raul check icon
      Pai asa cauta, mai stricate, mai "batute", ca sa stie omu' ca sunt naturale :))
      • Like 0
    • @ Razvan Olaru
      Raul check icon
      Pai asa cauta, mai stricate, mai "batute", ca sa stie omu' ca sunt naturale :))
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult