Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Domnule ministru al Transporturilor, vă propun să privim următoarele imagini...

„Glasul roţilor de tren” strigă după ajutor atât către Ministerul Transporturilor, cât şi către conducerea CFR!

Domnule ministru al Transporturilor Șova, încercați să vă aflaţi în situaţia de a călători pe o distanţă suficient de lungă cu trenul pentru a fi nevoit să mergeţi şi la toaletă de câteva ori. Vă asigur că este vorba despre o provocare, deşi unii ar putea fi siguri că este vorba despre un blestem.

Am fost plecată în multe călătorii cu trenul prin ţară în acest an şi tocmai de aceea voi expune o parte dintre experienţele mele pentru a vă servi ca studii de caz. Am senzaţia că nimeni din conducerea CFR nu mai circulă cu trenul de multă vreme.

Aşa o bătaie de joc faţă de călători nu mi-a fost dat să văd de multă vreme. 

⦁ Ştiaţi că: Unităţile de exterior ale aparatelor de aer condiţionat (generatoare de căldură), sunt montate în Gara de Nord exact în sala de bilete?

Când îţi cumperi în sezonul cald bilete pentru tren, observi cum toţi cei care aşteaptă zeci de minute la rând sunt transpiraţi din cap până în picioare. Angajaţii CFR, nu. Ştiţi de ce? Vă invit să urmăriţi cum sunt montate aparatele de aer condiţionat. Eu am numărat 7 alţii spun că sunt mai multe. Toate unităţile de interior (care disipă aer rece) sunt plasate în aria în care personalul îşi desfăşoară activitatea, dar unităţile de exterior (care degajă căldură), sunt montate chiar în sala de bilete, acolo unde au acces călătorii. Asadar, într-o zi de vară când afară sunt 35’C, în interior temperatura este mult mai mare.


⦁ Ştiaţi că: S-a oferit gratuitate pentru elevi/studenţi fără suplimentarea numărului de locuri în vagoane?

S-a oferit elevilor/studenţilor şansa minunată de a călători gratuit. Au fost alocate în acest sens vagoane în plus pentru perioadele de vacanţă în special? Nu. Din contră. Au fost scoase vagoane. În situația în care CFR se confruntă cu un deficit de vagoane, cum a putut accepta să ofere gratuitate elevilor si studenţilor?

⦁ Ştiaţi că: CFR vinde bilete la vagoane care nu există?

Aveam bilet la trenul cu destinaţia București-Baia Mare care avea staţii şi în Sinaia, Buşteni, destinaţii turistice atât de frecventate în perioadele de concediu. Trenul era compus din două vagoane. Acestea aveau numerele 1 şi 3. Mulţi călători erau deranjaţi de faptul că nu îşi găsesc nu numai locul, dar nici vagonul. Aveau bilete la vagonul 2 care lipsea cu desăvârşire. O parte dintre aceştia au mers în picioare pe culoarul vagonului de clasa I. Restul probabil că au rămas în celălalt vagon sau angajaţii de la CFR i-au înşirat pe deasupra trenului învăţându-i când să strige “Sârmaaa!!!!” (Într-o perioadă deloc roz, când oamenii nu aveau bani pentru bilete, în special pe ruta Moldova – Banat, călătoreau sus pe tren şi cel care se afla aproape de locomotivă şi vedea că se apropie o sârmă îi anunţa şi pe cei din spate, pentru ca aceştia să se ferească la timp, să se lase pe burtă şi să nu fie aruncaţi de pe tren).

Călătorind de la Constanţa la Bucureşti am observat acelaşi lucru. M-am trezit că citeam aceeaşi carte cu un tânăr, în jur de 20 de ani care stătea în picioare lângă scaunul meu. Mă gândeam la un moment dat să îl întreb dacă pot să dau pagina... A venit controlorul, a verificat biletele şi spre surprinderea mea tânărul aştepta cu nerăbdare să ajungem împreună la următorul capitol. Când am coborât din tren l-am întrebat pe controlor dacă se vând bilete în picioare la Clasa I. Mi-a răspuns că nu, dar călătorii care stăteau în picioare erau angajaţi ai CFR. Puştiul cărturar era în şlapi, în pantaloni scurţi şi maieu. Exact ca un angajat al CFR. Ceilalţi călători care au mers în picioare, asemenea tânărului, păreau că au venit de la plajă. Am avut un schimb de replici cu conductorul şi am ajuns cu bucurie în faţa calculatorului, pentru a vă trimite aceste rânduri.

⦁ Ştiaţi că: Trenurile ce aparţin Căilor Ferate Române, întârzie în toate anotimpurile?

Am aşteptat în luna august în gara Sinaia 95 de minute trenul ce avea să mă aducă înapoi la Bucureşti. Se defectase locomotiva. Nu este prima oară în această vară când aştept trenul pentru că nu merge locomotiva. La CFR mai verifică cineva trenurile să vadă dacă au toate roţile, dacă sunt funcţionale etc? Şuruburile de la şine am văzut că mai sar pe ici pe colo, dar roţi mai sunt? Uitându-mă la locomotive, mă apucă jalea. Înainte de 1989 luceau, deoarece mecanicii, conductorii curăţau locomotiva imediat după ce ajungeau la capătul călătoriei. Acum, locomotivele sunt pline de noroi sau de mii de insecte lipite de-a lungul a zeci poate sute de curse.

⦁ Ştiaţi că: Există o nevoie stringentă de investiţie dacă CFR îşi propune să reziste?

Vagonul de Clasa I a fost reconstruit în 2010. De atunci a mai trecut cineva pe acolo să îl vadă cum arată? Uşa de la vagon are manetă şi, deşi ai putea crede că se deschide cu mâna, ea se deschide numai după ce un bărbat puternic îi dă două-trei picioare. De aceea este bine ca femeile să nu circule neînsoţite cu trenul.

⦁ Ştiaţi că: Noaptea, sistemul de iluminare din tren funcţionează cu intermitenţe?

Acest lucru se întâmplă în mod frecvent. Când controlorul s-a întors către mine să verifice biletul, era să mor de inimă. La prima vedere am crezut că are trompă. Ţinea însă între dinţi, o lanternă mare ca să poată să vadă ce scrie pe bilet. Nu m-a răbdat sufletul şi i-am spus că ar trebui să raporteze această situaţie şi să ceară să i se dea în dotare o cască cu lămpaş ca la mineri.

⦁ Ştiaţi că: CFR reprezintă pentru călători o sursă de îmbolnăvire?

Iată cum arată toaleta de la vagonul “Clasa I” la plecarea din Bucureşti. Nu are rost să mai comentez. 

La o simplă accesare a site-ului Ministerului Transporturilor găsim o pagină a site-ului destinată „Strategiei în transporturi” în cadrul căreia discutaţi domnule Șova, despre un „Master plan”. Serios? Ar trebui să creadă cineva că există o strategie şi un master plan? Şi „plan” era prea mult să spuneţi că există! Cu siguranţă însă, există nesimţire şi dezinteres total faţă de călători.

Ministrul Turismului, domnul Bogdan Trif, are şi dânsul o idee despre cum se bucură turiştii când călătoresc cu trenul? Poate afla în toate limbile pământului ce cred călătorii străini care lovesc valizele cu piciorul pe peronul gării când se anunţă întârzierea trenului. Pentru unii dintre ei, această întârziere a condus la pierderea biletului de avion. Decontează cineva? Sau poate că aţi dori cu toţii (miniştri, dar şi conducerea CFR) să vedeţi chipul turiştilor când se întorc de la toaletă. Învăţaţi limbile străine, aşa cum nu le cunoaşteţi din dicţionar, doar privindu-i în ochi. Asta dacă aţi îndrăzni să faceţi acest gest. Mie mi-a crăpat obrazul de ruşine. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt fiu de CFRisti. Am strabatut tara cu trenul, gratis, pana la majorat. Era o placere. Vagoane suficiente, locuri asigurate, curate.ie, cat de cat, punctualitate tot asa. Nu degeaba era CFRul socotit ca a doua armata a tarii.. Era o cinste sa lucrezi acolo. Vad ca a deve.it o rusine, iar pentru calatori, tortura. Multumiri guvernelor post 90, mai toate ale canaliilor rosii. Puie MSD !
    • Like 2
  • CFR reflecta, ca orice altceva in tara asta, nivelul la care s-a ajuns dupa aproape 30 de ani de la Revolutie, "efortul" depus de alesii nostri in spiritul lor de continua imbunatatire. A conturilor lor bancare pentru ca altfel nu exista. Spiritul cetatenesc, mindria de a te lauda cu tara ta, cu realizarile tale, curajul de a fi altfel, mai bun, chiar daca diferit, altruismul, empatia, inventivitatea, dorinta de a face ceva sint calitati care lipsesc cu desavirsire oamenilor din structurile de stat (ma aventurez sa spun majoritatea) si in special guvernului, parlamentului, presedintiei. Toti se gindesc doar la ziua de azi, la burta lor, cum sa le fie bine. Nu se gi desc pe termen lung, nu se gi desc ca daca le va fi tuturor bine, cu siguranta le va fi si lor. Vor guverna o tara goala pentru ca multi vor sa plece si multi au plecat deja. Cum e posibil ca in Occident toate lucrurile care nu merg la noi, la ei merg struna si fac profit? Cum se poate ca, de multe ori, in privat ceva sa functioneze foarte bine si la stat sa nu? De ce biletele la TFC de exemplu sint mai ieftine decit la CFR si sint pline de calatori? Nu pot spune ca au conditii mai bune ca nu e cazul De ce in alte tari oamenii prefera sa ia trenul spre serviciu? Tren care circula din 30 in 30 de minute sau chiar mai putin si care e sincronizat cu autobuzul? In alte tari trenurile vin la ora stabilita, nu iti rupi picioarele urcind\coborind din el, nu te deshidratezi de caldura in ele, nu lesini de miros, gasesti de cele mai multe ori toalete decente, nu trebuie sa vomiti cind intri in ele. Credeti ca ei schimba bordurile de 3 ori pe an sau se gindesc sa puna borduri trainice, sa le asambleze cit mai bine astfel incit sa nu se strice de pe-o zi pe alta? Credeti ca dupa ce se asfalteaza vine Apanova si schimba tevile sau comunica agentiile intre ele? Credeti ca asfaltul e mai mul smoala decit orice altceva? Ati observat ca la noi aafaltul este negru, iar la ei e mai deschis la culoare? Credeti ca scurgerile de apa sint facute in mijlocul drumului, mai sus decit asfaltul sau drumurile sint facute frumos in panta spre margini, cu scurgeri la acelasi nivel sau putin mai jos decit asfaltul? In Vest cind mergi prin ploaie, pantalonii si pantofii raman la fel de curati ca inainte. In Romania zici ca ai mers prin camp. Muncitorii romani stiu sa faca lucrurile cum trebuie cind lucreaza in Vest, dar in Romania " merge si-asa". De ce? Oare nu ar trebuie fiecare din noi sa se uita in oglinda si sa inceapa sa vrea sa se simta om cu adevarat? Nu pentru ca asa sint ceilalalti, nu pentru ca sint penalizati\pedepsiti, ci ca sa fie ei insisi mai fericiti.
    • Like 0
  • Ionel check icon
    Stiti cand se va schimba ceva ? cand o sa vad o postare la comentarii a unui oficial al CFR . Un punc de vedere oficial. Dar cu siguranta nu ii intereseaza. Saptamana trecuta am sunat la CNAIR si la Dir Drumuri si Poduri Bucuresti sa ii intreb cand ridica restrictiile pe podul chitila - centura, unde lucrarea este gata de 2 saptamani !!! M-au pasat de la un departament la altul.......Nu s-a facut RECEPTIA !!!! Pana la Craciun poate o fac !!!! Te doare capul....
    • Like 0
  • Ce sa mai cmentam...ieri 29/08/2018 am fost sa iau bilete pentru o vizita la rude ( jud. Bacau. Ce credeti? Era sauna in a doua incapere, acum ca am vazut pozele inteleg si de ce...unitatea exertioara de la aerele conditionate sunt pune in interior. ca la prosti....Pretul biletelor 2 adulti si un copil , pana la bacau, clasa a II -183 lei. exagerat de scump pentru conditiile de la CFR. IMi pare rau ca nu exista tren particulat pana la Bacau, pentru ca as fi luat particularul. La particular preturile sunt la jumate si conditii mai bune, din pacate! Multumim domnule Ministru al Transporturilor pentru ca va bateti joc de noi!! Nu va pot dori decat sa mergeti cu CFR in fiecare zi pana vi se va acri!
    • Like 1
  • Raspunsul este foarte simplu: ei sunt pusi acolo ca sa faca combinatii, de la ministru pana la cel mai mic functionar. Un ciubuc, o furaciune. ATAT. Ei nu au in ADN serviciul public, ce inseamna sa lucrezi pentru cetateni. Peste tot, in toate ministerele, e ceva de furat: un contract dat cu spaga, un surub, o locomotiva, un hotel, o autorizatie, etc. De ce va mira ? Solutia ar fi sa nu mai mearga NIMENI cu trenul sa vad cum mai justifica bugetele alea imense. Dar probabil vor maslui si statisticile.
    • Like 0
  • Noi știm...
    • Like 1
  • Ovi Ovi Ovi Ovi check icon
    ce este mai nasol, am auzit stand la coada la bilete si ulterior in discutii cu diversi angajati CFR, ca studentii isi cumpara cate 31 de bilete in avans pentru ca nu se hotarasc in ce zi sa plece si le si primesc, bineinteles gratis pentru ca au aceasta gratuitate prost implementata pe orice linie in orice zi, fara limita...!! din cauza asta 99% din locuri sunt "ocupate" si daca vrei sa iti iei bilet cu loc, nu poti... iar in acelasi timp se vand bilete in picioare desi in trenurile "noi" chiar daca presupunem ca exista destule vagoane, nu mai ai unde sa stai in picioare pentru ca nu mai exista compartimente si culoar separat, exista un singur culoar ingust pe centru si scaune stanga si dreapta!
    sau... si mai dezastruos... daca studentu' ajunge prea tarziu si nu mai gaseste bilet, isi "cumpara" abonament ca sa se urce totusi in tren, chiar daca nu are loc... si costurile pt abonament, de 10 ori mai mari decat un bilet normal, se deconteaza tot din fondurile ministerului invatamantului...! tare, nu?!
    • Like 0
  • Chiar saptamana trecuta mi s-a intamplat sa iau bilet - cu loc! - la CFR, ca sa constat ca locul nu exista fizic in vagon. Nu numai eu, ci fiecare al saselea calator a trebuit sa stea in picioare, pentru ca vagonul nu se potrivea cu specificatiile de la casa de bilete si pur si simplu nu avea locurile respective,
    • Like 0
  • nici nu trebuie sa raspunda la atatea intrebari ci sa mearga l;a pas prin gara de nord, la 20m de biroul lui frumos mirositor sa dea nas in nas cu duhorile din zona garii-care nici nu are pereti si cu jegul care luceste la propriu
    • Like 0
  • Articolul este necesar, dar nedrept de incomplet ; ministrului transporturilor trebuie să-i fie arătate și fotografii ale autogărilor și drumurilor naționale!
    • Like 0


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult