Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Bătaie de joc și umilință...” 5 adulți și 4 copii, la Predeal, cu CFR-ul

Cu trenul

(Foto: Ștefan Bădescu)

Bucureștenii sunt blocați între betoane. Oricâte calcule s-ar face, pentru o escapadă de un weekend, tot Valea Prahovei rămâne alternativă, mai ales dacă ești cu familia și vrei o siguranță a locului de cazare.

Am cochetat cu gândul să trecem la bulgari, dar podul „rușinii” de la Giurgiu ne dă fiori. Arată jalnic. Ruginit și cu gropi în el, instinctul meu de român îmi spune că nu e sigur, chiar dacă autoritățile tac. Și oricum, am prins blocaje cu tiruri de la un cap la celălalt de multe ori.

Așadar, tot Valea Prahovei.

Fiindcă weekend-ul trecut s-a anunțat cu vreme frumoasă, ne-am putut da seama ce aglomerație va fi pe șosele.

Pe lângă aglomerație, ne-am dorit să lăsăm deoparte stresul provocat de nesimțiții din trafic și să fim 100% alături de copii.

Ne-am hotărât să mergem cu trenul de la București la Predeal, în ideea că va fi mai ușor. Apoi, copiii știu de tren doar din cărțile de colorat și desene. Ne-am gândit să le facem o surpriză. Suntem 5 adulți și 4 copii. Cel mai mic 6 luni, cel mai mare 8 ani.

La dus am rezervat locuri la trenul privat Hyperion, cel făcut de o firmă românească la Craiova. Prețul biletelor a fost de 25 lei pentru adulți și 12,5 lei pentru copii.

Călătoria a decurs civilizat, și am parcurs distanța într-o oră și 50 de minute, ceva mai repede decât era anunțat.

Dacă n-ar fi fost geamurile colantate cu reclame, copiii ar fi fost chiar fericiți, ar fi avut ce vedea pe Valea Prahovei. Chiar și cu un cărucior după noi, ne-am deplasat lejer dintr-o parte într-alta.

În cele două zile am fost și pe pajiștea de la baza pârtiei, dar am intrat și puțin în pădure pe drumul de Susai. Dacă am mai fi rămas o zi, am fi mers și spre Poiana Secuilor. Orașul este agreabil și nu a fost aglomerat.

La întoarcerea de duminică a trebuit să luăm un tren CFR, pentru că nu mai erau bilete la Softrans, încă de joi.

Prețurile au fost mai mari, respectiv 39,5 lei pentru adulți și 21,7 lei pentru copii. Am dat cu 60% mai mult la CFR. Ne așteptam măcar la condiții similare.

Nu a fost așa.

În primul rând, frumoasa gară din Predeal, cu a sa Șa Geometrică, este în paragină. Sala de așteptare este închisă. Fără vreun motiv anume. După cum se mișcă lucurile în România, așa va rămâne. Nu are un panou de informații electronic. Nu ai cum să afli în timp real dacă trenurile au întârziere.

Singura informare se face la ghișeu sau sporadic prin difuzoarele din care nu înțelegi mare lucru.

Am rămas mirat când am văzut că două autocare pline de turiști americani coboară în gară. Turiștii nu înțelegeau nimic. Nu sunt indicatoare nici în română, darămite în engleză. Nu sunt scaune care să facă așteptarea mai ușoară. Ca peste tot în instituțiile românești, este deschisă doar o ușă mică la intrare. E penibil să vezi cum se chinuie oamenii să intre și să iasă. Sute de oameni pe oră.

Inițial, trenul 1746 din 22.10.2017 este anunțat cu o întârziere de 30 de minute.

E frig, suntem cu 4 copii după noi.

După 15 minute, întârzierea crește perfect simetric, 45 de minute.

Ne pare rău de alegerea făcută.

N-avem ce face, așteptăm.

Într-un final vine și trenul.

Alergăm dintr-un capăt în celălalt cu un căruț de copil după noi. Vagonul 5 este primul vagon, iar vagonul 1 este ultimul.

Bine că nu erau 10-12 vagoane ca pe vremuri. 

Ne cățărăm, pentru că e tren clasic cu scară. Căruciorul după noi.

Ne amintim de trenul din ziua precedentă, Hyperion. Acolo platforma e fix la nivelul peronului.

Cu greu reușim să ne ocupăm locurile. Se stă în picioare, este aglomerat ca la metrou la orele de vârf. Sunt copii, dar și bătrâni. Groaznică experiență.

Pentru noi costul a fost ceva mai mare decât dacă am fi mers cu mașinile, dar nici dacă ar fi fost dublu prețul nu asta ar fi cântărit.

Bătaia de joc a CFR și umilința pe care ne-am amintit-o din anii studenției când nu aveam mașini ne fac să nu mai încercăm această variantă, orice promisiuni ar face un ministru pentru mulți ani de acum înainte.

În schimb, trenul Hyperion al celor de la Softrans rămâne o alternativă. Din păcate, sunt doar două trenuri, care pleacă din București spre Brașov, puse inexplicabil la doar o oră diferență. Cele 4 vagoane sunt insuficiente pentru cererea din weekend, dar goale în timpul săptămânii.

Nu pot decât spera că investițiile private în transportul feroviar de călători se vor dovedi atractive și că în viitorul apropiat vor apărea și alte alternative la CFR, care își dovedește incompetența în urma a 3 decenii de furt la nivel politic.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vai, saracii oameni...Dar ce este GROAZNIC, este delasarea romanilor, care de 30 de ani vad aceasta degradare a serviciilor CFR si NU PROTESTEAZA, NU FAC SCANDAL!!! Pai de-asta politicienii lasa lucrurile asa. Daca romanii ar face miting de protest serios sau chiar greva la locurile lor de munca, poate ca lucrurile s-ar misca. Dar ei se multumesc sa bombane SI ATAT!!! Politicieni mai nesimtiti ca la noi nu exista nicaieri in lume !!! Ei merita ca populatia sa faca greva generala, sa stea timpul in loc si abia atunci poate s-ar trezi si ei ca sunt niste papusoi impostori acolo si nu fac nimic pentru tara asta decat sa-i grabeasca degradarea si sfarsitul!!!!
    • Like 0
  • Pentru cei care lauda aceasta companie numita CFR verificati acel IR 1746 si o sa vedeti ca zilnic are o intarziere destul de mare deci nu e o intamplare e o obisnuinta a celor de la CFR ....ma intereseaza acest IR si datorita intarzierii trebuie sa merg cu transport auto cu 5 ore mai repede rusine CFR cu ONI vostru cu tot ...opriti in toate statiile pentru a permite trenurilor de marfa sa treaca si mai au tupeu sa spuna ca sunt prost platiti pai dupa fapta si rasplata
    • Like 1
  • Incercati si cu Astra Trans Carpatica.
    • Like 1
  • andrei andrei check icon
    Asta e, bine ca iau unii 50 de lei în plus la salariu şi e unul la conducere care se lupta cu soros
    • Like 5
  • Cred că merg și alți oameni cu CFR vs Softrans. Mirosul din CFR parcă nu îl simt la privat
    • Like 1
  • Dan Dan Dan Dan check icon
    Lucrurile nu stau asa. Vezi www.mersultrenurilor.ro
    E usor sa arunci cu vorbele, dar ruta Bucuresti - Brasov sta bine. Daca autorul articolului e nemultumit, sa vina cu o solutie fiabila. Strainilor le place mult locul acesta blocat in timp, numit Romania. Ar fi interesant sa auzim parerea unui turist strain de pe ruta Bucuresti - Brasov :))
    • Like 0
    • @ Dan Dan
      GabiC check icon
      Dane, asta-i leit-motivul cu care vine intotdeauna cineva care, ori e prost, ori rau intentionat.
      Si (desi sunt sigur ca nu intelegi ce sciu mai jos) ca sa-ti explic, iau urmatoarea zicatoare romaneasca : ce are coada vacii cu stampila primariei? Mersul Trenurilor e un document, realitatea e alta.
      Chestia cu "de ce nu vii tu cu o solutie mai buna" este praful pe care-l arunca intotdeauna cel de la conducere in ochii celui nemultumit. Si atat.
      Solutiile nu stau in mainile celor care isi manifesta plenar nemultumirile, ci in mainile celor care, in loc sa fure si sa tranzactioneze influenta, ar trebui sa puna umarul la imbunatatirea situatiilor sesizate.
      • Like 8
  • check icon
    Explicația pentru costurile ridicate la CFR si conditiile mizerabile de călătorie sunt oarecum simplu de explicat: din pacate ei administrează si căile de rulare, ca sa ma exprim asa, adică toata infrastructura feroviară, pe cand acele firme de transport pe calea ferată doar uzează de aceste facilitati cu un cost de folosință probabil foarte mic.
    In plus la CFR de zeci si zeci de ani am contribuit cu toții la "falimentarea" acestuia inca din frageda studenție cand calatoream cu toții cu nașii mituiți pana in măduva oaselor. Am contribuit direct la dezastru si prin "comportamentul " civilizator al multora dintre noi. Si bineanteles marii tepuitori directori ai CFR care au pus bomboana pe coliva CFR au adus starea de azi atât de jalnica.
    Si apropo de întârzierile deja legendare ale trenurilor CFR. Si eu stiu o ruta practicată ani dea rândul, de vreo 2 ore călătoria, care niciodata, de cand stiu eu, adica de cel putin 20 ani, trenurile CFR nu au avut o intarziere mai mica de 20 minute. 20 minute întârziere la 120 minute traseul respectiv, conform orarului CFR. Fabulos.
    Eu cred ca niste tovarăsi angajați de la CFR au rămas ancorati in trecutul îndepărtat cand aceste distante se parcurgeau in timpi rezonabili si au uitat ca suntem in secolul vitezei, tehnologiei si informației si deci trenurile CFR se deplasează cu cel mult 30-40 km pe ora in medie. Doamne fereste sa creasca temperatura in sine sau sa cada zapada ...
    • Like 1
  • Nu înțeleg unde este "bătaia de joc și umilința" în această poveste. Adică, dacă, din nefericire, se defectează o locomotivă / cade un copac pe șine / vremea face figuri, nu se poate să nu existe întârzieri. Nu e ca și cum un tren trece repede peste un copac numai ca să ajungă într-o stație în care cineva nerăbdător așteaptă mijlocul de transport. Cred că lumea uită că aceleași probleme sunt și cu mașina sau cu avionul. Te-ai urcat în mașină, este un accident și întârzii. Condițiile meteo fac nefavorabilă decolarea unui avion și întârzii. De ce peste tot CFR-ul e blamat? Momentan, trenurile circulă bine și sunt curate (mai sunt și mai nașpa câteodată, nimeni nu zice că nu). Dar să zici că CFR-ul te-a batjocorit doar pentru că ai stat 45 de minute după un tren ... Și unde mai pui că un tren nu are cum să "zboare" pe șine în zonele cu foarte multe curbe.
    • Like 0
    • @ Nagy Reka
      Bataia de joc si umilinta...mda. Pai o companie unde se fura non-stop, o companie cu servicii de mana a doua, cu ore de intarziere pe traseu din motive de infrastructura, in care fiecare face ce-i place pe bani publici, ei, aia-i o companie de tot rahatul. Poate asa pricepeti ca traim in2017 si oamenii au pretentii pentru banii pe care-i platesc pt servicii. CFR ul te batjicoreste si pt 10 min in camp. Si pt un geam carenu se inchide sau pt mirosul dintre vagoane. Pentru garile mizerabile din provincie
      • Like 1
  • Îmi pare exagerat acest elogiu pentru compania Softrans, lăsând la o parte faptul că autorul pare să amestece în mod voit critica gării din Predeal (aparținând de CFR Infrastructură) cu critica CFR Călători, doar pentru un plus de imagine negativă pentru cea din urmă.

    Softrans oferă tarife sub cele de InterRegio de la CFR Călători, asigurând însă opriri doar în stațiile principale, iar asta pe cele mai profitabile rute (Craiova - București - Brașov, respectiv Constanța pe perioada verii).

    Autorul ar fi putut avea în vedere în momentul cumpărării biletelor faptul că trenul IR 1746 vine de la Baia Mare; e oarecum injustă comparația cu ruta relativă scurtă a trenului Hyperion, problemele infrastructurii din România fiind de altfel binecunoscute.

    În concluzia articolului sunt sugerate investițiile private ca soluție a problemelor de la CFR; atrag atenția că acestea s-ar concentra firește pe rutele cele mai profitabile. Oare subminarea imaginii generale a transportului feroviar în percepția publică prin intermediul articolelor de acest fel este câtuși de puțin o soluție?
    • Like 2
  • Pe aceeasi infrastructură circulă si privatul si cel de stat! Probabil la privat au avut lift la urcare si coborâre.Compania de stat este mulsă de veniturile realizate,cea privată rămâne si cu banii din încasări si cu subvenția primită de la stat ! ATUNCI îi normal sa fie alte condițiile de călătorie ! CÂND au cumpărat campania de stat ultimul vagon nou? Dar locomotivă ? Poate stie cineva sa răspundă ! DEGEABA ai condiții in tren DACĂ linia este praf! Muncesc la CFR INFRA si NICI nu stiti cate compromisuri se fac pentru a se circula si cum se circulă ! Daca si becuri pentru semnale se cumpără de către angajati,nu mai spun de cei care întrețin linia CE condiții au precum in secolul XIX !
    • Like 4
    • @ Dorin Ioan
      Ma faci sa mă simt vinovata ca voi angajatii CFR aveti manageri incompetenti ! Îmi aduc aminte de ani 1990-1998 , cand eu ca profesor gr I aveam salariul mai mic decat o cunostiinta ce rera electrician la CFR ! Din pacate acum trebuie sa platim pentru a fi transportati in conditii mizerabile!
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult