(Foto: Ștefan Bădescu)
Bucureștenii sunt blocați între betoane. Oricâte calcule s-ar face, pentru o escapadă de un weekend, tot Valea Prahovei rămâne alternativă, mai ales dacă ești cu familia și vrei o siguranță a locului de cazare.
Am cochetat cu gândul să trecem la bulgari, dar podul „rușinii” de la Giurgiu ne dă fiori. Arată jalnic. Ruginit și cu gropi în el, instinctul meu de român îmi spune că nu e sigur, chiar dacă autoritățile tac. Și oricum, am prins blocaje cu tiruri de la un cap la celălalt de multe ori.
Așadar, tot Valea Prahovei.
Fiindcă weekend-ul trecut s-a anunțat cu vreme frumoasă, ne-am putut da seama ce aglomerație va fi pe șosele.
Pe lângă aglomerație, ne-am dorit să lăsăm deoparte stresul provocat de nesimțiții din trafic și să fim 100% alături de copii.
Ne-am hotărât să mergem cu trenul de la București la Predeal, în ideea că va fi mai ușor. Apoi, copiii știu de tren doar din cărțile de colorat și desene. Ne-am gândit să le facem o surpriză. Suntem 5 adulți și 4 copii. Cel mai mic 6 luni, cel mai mare 8 ani.
La dus am rezervat locuri la trenul privat Hyperion, cel făcut de o firmă românească la Craiova. Prețul biletelor a fost de 25 lei pentru adulți și 12,5 lei pentru copii.
Călătoria a decurs civilizat, și am parcurs distanța într-o oră și 50 de minute, ceva mai repede decât era anunțat.
Dacă n-ar fi fost geamurile colantate cu reclame, copiii ar fi fost chiar fericiți, ar fi avut ce vedea pe Valea Prahovei. Chiar și cu un cărucior după noi, ne-am deplasat lejer dintr-o parte într-alta.
În cele două zile am fost și pe pajiștea de la baza pârtiei, dar am intrat și puțin în pădure pe drumul de Susai. Dacă am mai fi rămas o zi, am fi mers și spre Poiana Secuilor. Orașul este agreabil și nu a fost aglomerat.
La întoarcerea de duminică a trebuit să luăm un tren CFR, pentru că nu mai erau bilete la Softrans, încă de joi.
Prețurile au fost mai mari, respectiv 39,5 lei pentru adulți și 21,7 lei pentru copii. Am dat cu 60% mai mult la CFR. Ne așteptam măcar la condiții similare.
Nu a fost așa.
În primul rând, frumoasa gară din Predeal, cu a sa Șa Geometrică, este în paragină. Sala de așteptare este închisă. Fără vreun motiv anume. După cum se mișcă lucurile în România, așa va rămâne. Nu are un panou de informații electronic. Nu ai cum să afli în timp real dacă trenurile au întârziere.
Singura informare se face la ghișeu sau sporadic prin difuzoarele din care nu înțelegi mare lucru.
Am rămas mirat când am văzut că două autocare pline de turiști americani coboară în gară. Turiștii nu înțelegeau nimic. Nu sunt indicatoare nici în română, darămite în engleză. Nu sunt scaune care să facă așteptarea mai ușoară. Ca peste tot în instituțiile românești, este deschisă doar o ușă mică la intrare. E penibil să vezi cum se chinuie oamenii să intre și să iasă. Sute de oameni pe oră.
Inițial, trenul 1746 din 22.10.2017 este anunțat cu o întârziere de 30 de minute.
E frig, suntem cu 4 copii după noi.
După 15 minute, întârzierea crește perfect simetric, 45 de minute.
Ne pare rău de alegerea făcută.
N-avem ce face, așteptăm.
Într-un final vine și trenul.
Alergăm dintr-un capăt în celălalt cu un căruț de copil după noi. Vagonul 5 este primul vagon, iar vagonul 1 este ultimul.
Bine că nu erau 10-12 vagoane ca pe vremuri.
Ne cățărăm, pentru că e tren clasic cu scară. Căruciorul după noi.
Ne amintim de trenul din ziua precedentă, Hyperion. Acolo platforma e fix la nivelul peronului.
Cu greu reușim să ne ocupăm locurile. Se stă în picioare, este aglomerat ca la metrou la orele de vârf. Sunt copii, dar și bătrâni. Groaznică experiență.
Pentru noi costul a fost ceva mai mare decât dacă am fi mers cu mașinile, dar nici dacă ar fi fost dublu prețul nu asta ar fi cântărit.
Bătaia de joc a CFR și umilința pe care ne-am amintit-o din anii studenției când nu aveam mașini ne fac să nu mai încercăm această variantă, orice promisiuni ar face un ministru pentru mulți ani de acum înainte.
În schimb, trenul Hyperion al celor de la Softrans rămâne o alternativă. Din păcate, sunt doar două trenuri, care pleacă din București spre Brașov, puse inexplicabil la doar o oră diferență. Cele 4 vagoane sunt insuficiente pentru cererea din weekend, dar goale în timpul săptămânii.
Nu pot decât spera că investițiile private în transportul feroviar de călători se vor dovedi atractive și că în viitorul apropiat vor apărea și alte alternative la CFR, care își dovedește incompetența în urma a 3 decenii de furt la nivel politic.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
E usor sa arunci cu vorbele, dar ruta Bucuresti - Brasov sta bine. Daca autorul articolului e nemultumit, sa vina cu o solutie fiabila. Strainilor le place mult locul acesta blocat in timp, numit Romania. Ar fi interesant sa auzim parerea unui turist strain de pe ruta Bucuresti - Brasov :))
Si (desi sunt sigur ca nu intelegi ce sciu mai jos) ca sa-ti explic, iau urmatoarea zicatoare romaneasca : ce are coada vacii cu stampila primariei? Mersul Trenurilor e un document, realitatea e alta.
Chestia cu "de ce nu vii tu cu o solutie mai buna" este praful pe care-l arunca intotdeauna cel de la conducere in ochii celui nemultumit. Si atat.
Solutiile nu stau in mainile celor care isi manifesta plenar nemultumirile, ci in mainile celor care, in loc sa fure si sa tranzactioneze influenta, ar trebui sa puna umarul la imbunatatirea situatiilor sesizate.
In plus la CFR de zeci si zeci de ani am contribuit cu toții la "falimentarea" acestuia inca din frageda studenție cand calatoream cu toții cu nașii mituiți pana in măduva oaselor. Am contribuit direct la dezastru si prin "comportamentul " civilizator al multora dintre noi. Si bineanteles marii tepuitori directori ai CFR care au pus bomboana pe coliva CFR au adus starea de azi atât de jalnica.
Si apropo de întârzierile deja legendare ale trenurilor CFR. Si eu stiu o ruta practicată ani dea rândul, de vreo 2 ore călătoria, care niciodata, de cand stiu eu, adica de cel putin 20 ani, trenurile CFR nu au avut o intarziere mai mica de 20 minute. 20 minute întârziere la 120 minute traseul respectiv, conform orarului CFR. Fabulos.
Eu cred ca niste tovarăsi angajați de la CFR au rămas ancorati in trecutul îndepărtat cand aceste distante se parcurgeau in timpi rezonabili si au uitat ca suntem in secolul vitezei, tehnologiei si informației si deci trenurile CFR se deplasează cu cel mult 30-40 km pe ora in medie. Doamne fereste sa creasca temperatura in sine sau sa cada zapada ...
Softrans oferă tarife sub cele de InterRegio de la CFR Călători, asigurând însă opriri doar în stațiile principale, iar asta pe cele mai profitabile rute (Craiova - București - Brașov, respectiv Constanța pe perioada verii).
Autorul ar fi putut avea în vedere în momentul cumpărării biletelor faptul că trenul IR 1746 vine de la Baia Mare; e oarecum injustă comparația cu ruta relativă scurtă a trenului Hyperion, problemele infrastructurii din România fiind de altfel binecunoscute.
În concluzia articolului sunt sugerate investițiile private ca soluție a problemelor de la CFR; atrag atenția că acestea s-ar concentra firește pe rutele cele mai profitabile. Oare subminarea imaginii generale a transportului feroviar în percepția publică prin intermediul articolelor de acest fel este câtuși de puțin o soluție?