Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Domnule premier, domnule ministru al Transporturilor, NU vă jucați cu viața oamenilor! Iată ce se va întâmpla dacă redeschideți autostrada Meșterului Manole!

Împreună cu inimoșii colegi din ASCORO (Asociația Construim România) ne-am asumat misiunea de a monitoriza continuu și de a face sistematic publică situația reală a tronsonului de autostradă A1 Sibiu – Orăștie Lot 3, mult mai bine cunoscut sub numele de „autostrada demolată”.

Așa se face că de mai bine de cinci ani suntem la curent cu faptul că soluțiile tehnice utilizate pe acest tronson de autostradă sunt eronate și că tronsonul nu este și nu va fi utilizabil până la reconstrucția lui fie pe alte soluții tehnice, fie chiar pe alt traseu. Cu toate acestea, tot ceea ce au făcut CNADNR și constructorul italian Impregillo în ultimii patru ani a fost ca încontinuu să încerce să cârpească lucrările și soluțiile tehnice greșite, însă fără niciun succes. 

Și asta tocmai pentru că problemele terenului de sub autostradă sunt grave, iar soluțiile tehnice aplicate sunt complet inadecvate. Deloc întâmplător, tronsonul este închis de aproape un an de zile.

Surpriza cea mai mare a fost însă că proaspăt numitul ministru al Transporturilor Sorin Bușe a efectuat joi 14 iulie o vizită pe A1 Orăștie – Sibiu Lot 3, iar la finalul vizitei, flancat fiind de actualul director general al CNADNR Cătălin Homor, a reiterat ideea predecesorului Dan Costescu, respectiv că circulația pe tronsonul în cauză se va relua din luna septembrie a acestui an. De ce surpriză? Pentru că în tot răstimpul de când tronsonul este închis, CNANDR nu a schimbat nimic din soluțiile tehnice și, mai mult, s-a concentrat exclusiv pe refacerea terasamentului demolat de la kilometrul 276 (kilometrul tehnic 60 al tronsonului), în timp ce problemele reale și mult mai grave de la Viaductul Aciliu și din debleul din dealul Bucium (Aciliu) au rămas nerezolvate. În fapt problemele s-au agravat și merg în direcția unui colaps catastrofal, așa cum noi avertizam încă de acum doi ani. Cu alte cuvinte CNADNR continuă cârpeala de ochii lumi, chiar și acum când suntem mult după ceasul al doisprezecelea, căci ochii lumii sunt ațintiți asupra kilometrului 276. Și se pare că pentru CNADNR imaginea este tot ceea ce contează.

Realitatea este că nici la 328 de zile de la închiderea tronsonului nu există încă o expertiză tehnică asupra autostrăzii, licitația pentru realizarea unei astfel de expertize fiind abia în desfășurare, în condițiile în care la licitație a fost depusă o singură ofertă din partea asocierii SPC Elite Consulting SRL – ERRE. VI.A Ricerca Viabilita’ Ambiente SRL (errevia) – PRO ITER Progetto Infrastrutture Territorioa (Proiter). Cu alte cuvinte, știm că avem o autostradă prost construită și știm că nu știm ce este greșit la ea, dar planificăm să redeschidem traficul. Ceva este nepermis de în neregulă în această situație și am sperat că odată cu înlăturarea de la conducerea CNADNR a politrucilor de tip Narcis Neaga, problemele serioase, precum cele ale autostrăzii A1 din zona Aciliu, vor fi abordate profesionist și cu responsabilitate. Constatăm însă cu mare amărăciune că ne-am înșelat și că CNADNR și Ministerul Transporturilor continuă să fie animate de aceeași abordare politicianistă, heirupistă și iresponsabilă a problemelor grave din transporturile naționale.

O altă constatare amară este aceea că România pare că a rămas fără specialiști în drumuri și poduri, ori că cel puțin din motive de neînțeles ei aleg să tacă, deși știu bine că situația de la Aciliu este gravă și iremediabilă în condițiile tehnice actuale. Prin urmare alegem din nou să facem noi oficiile și îi transmitem ferm domnului ministru Sorin Bușe și domnului director CNADNR Cătălin Homor că redeschiderea circulației publice pe tronsonul de autostradă A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 în condiții de siguranță este tehnic imposibilă în mai puțin de doi ani și că orice forțare a redeschiderii traficului pe actualele soluții tehnice înseamnă iresponsabilite la cel mai înalt nivel, respectiv punerea în pericol cu bună-știință a vieții celor care vor circula pe respectivul tronson de autostradă.

Astăzi publicăm filmarea și amplul fotoreportaj realizate pe 21 iulie și avertizăm din nou asupra pericolului imininent. Cu siguranță, din partea CNADNR vor urma noi dezmințiri și noi declarații despre cât de sigură este de fapt autostrada și cât de profesionistă va continua să fie monitorizarea ei permanentă. Numai că ceea ce Ministerul Transporturilor și CNADNR nu par să înțeleagă de doi ani încoace este că nu suntem deloc la un concurs despre cine are dreptate. Ci este vorba despre faptul că CNADNR și Ministerul Transporturilor sunt responsabile de construcția unei autostrăzi sigure pentru utilizatorii ei. Or, fix asta nu fac cele două instituții! Din contră, din motive imposibil de înțeles – ce motiv poate fi mai presus de viața oamenilor?! – cele două instituții aleg să riște aberant și de-a dreptul inconștient. O autostradă pe pământuri mișcătoare, cu versanți de deblee care curg spre axul drumului nu este autostradă!

Pentru a fi sigură în exploatare, A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 are nevoie de soluții tehnice radical diferite, pornite însă de la acceptarea realității că stratul de suport pur și simplu nu ține autostrada. Iar în aceste situații, dacă nu luăm în considerare schimbarea traseului autostrăzii, singura soluție este construcția de sisteme de sprijin care să fie așezate pe stânca de sub argila nisipoasă îmbibată cu apă.

Să reluăm situația reală din teren, radical diferită de cea din comunicatele oficiale, întâi cu un plan general al zonelor critice.


În cazul secțiunii demolate de la kilometrul 276, CNADNR a indus ideea că problema care a dus la demolarea secțiunii a fost faptul că Impregillo a construit incorect terasamentul. Se prea poate – de fapt așa și este – numai că Impregillo a construit terasamentul de la kilometrul 276 la fel de bine sau la fel de prost pe cât l-a construit pe întreg tronsonul de 22 de kilometri. Ba chiar, dat fiind că înainte de inaugurare secțiunea problemă de 300m a fost (re)construită de trei ori (!!) este de așteptat că la kilometrul 276 a fost de departe cel mai bun terasament realizat de Impregillo din întreg tronsonul. Și atunci cum se explică faptul că numai aici s-a surpat terasamentul în mod repetat? Răspunsul evident este că nu terasamentul e problema, ci stratul de suport. Cu toate acestea CNADNR speră că reconstruind terasamentul de la kilometrul 276 pentru a cincea oară – a patra reconstrucție parțială a fost făcută în vara lui 2015 – autostrada se va stabiliza și va fi aptă de trafic.

Soluția tehnică reală a problemei terasamentului de la kilometrul 276 nu este reconstrucția lui ca terasament, ci înlocuirea lui cu un viaduct de 300 de metri. Cu alte cuvinte, până când autostrada nu va fi așezată la kilometrul 276 pe coloane de beton armat înfipte în stânca din adâncime, autostrada va continua să se surpe sistematic. Iar dacă CNADNR ar demara astăzi construcția inevitabilului viaduct, chiar la un ritm de construcție accelerat, reluarea traficului ar fi posibilă cel mai devreme abia în vara viitoare. Și asta doar dacă kilometrul 276 ar fi cea mai mare problemă a tronsonului. Numai că nu este.


De departe cele mai mari probleme ale A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 continuă să fie Viductul Aciliu și traversarea A1 prin Dealul Bucium (Aciliu). Pe deoparte în cazul culeei 1 a viaductului (capătul de pod dinspre Orăștie), nici până la această dată nu sunt cunoscute date privind monitorizarea deplasărilor culeei, deși ele ar fi fost esențiale în orice decizie tehnică. Dar chiar și în absența acestor date este din nou evident că în ciuda lucrărilor de intervenție și de refacere a pereului (placa de beton de sub pod) surpat anul trecut, terasamentul din vecinătatea culeei continuă să deplaseze, chiar și în absența traficului pe autostradă de aproape un an. Din nou, este tot mai clar că soluția tehnică reală este demolarea culeei 1 și prelungirea viaductului cu încă una sau două deschideri spre Orăștie, pentru a traversa zona de teren instabilă.


Mai mult, tot în acest an s-au dezvoltat probleme și la culeea 2, respectiv la capătul de pod dinspre Sibiu, adică la punctul de ancorare al Viaductului Aciliu în Dealul Bucium (Aciliu). Ca și la culeea 1 dinspre Orăștie, și aici pereul (placa de beton de sub capătul de viaduct) s-a surpat, fiind acum în curs de refacere. Și din nou subliniez, asta chiar în condiții de autostradă închisă, adică în absența vibrațiilor continue induse de trafic, ceea ce denotă o instabilitate intrinsecă a terenului. Numai că în timp ce CNADNR reface pereul, terasamentul adiacent de sub sferturile de con se surpă, noua tentativă de consolidare a terenului întinzându-se până la drumul județean spre satul Aciliu, adică pe primele două deschideri ale viaductului. Iar surparea este majoră, fotografia arătând că în groapa rămasă în urma alunecării încap ușor câteva buldozere.

Numai că în vreme ce la culeea 1 problemele nu sunt nici măcar adresate de CNADNR, se dezvoltă probleme de teren și în zona pilonului 2 al viaductului. Astfel au apărut șiroiri masive și alunecări în imediata vecinătate a pilonului. Chiar dacă acestea nu sunt o problemă care să pună în pericol structura viaductului – așa cum am explicat anterior, pilonul este asezat direct pe stânca de sub nisip – totuși nu putem să nu remarcăm coincidența cu discuțiile și zvonurile din timpul construcției despre deplasamentele de la pilonul 2, urmate mai apoi de un ciudat regulament de șantier în toamna lui 2014, care impunea o distanță minimă de 300m între basculantele încărcate care traversau viaductul.


Însă de departe cele mai grave probleme sunt în debleul din Dealul Bucium (Aciliu). Căci chiar și la panta de 1:5 – soluția agreată în 2013 de Impregillo și CNADNR – dealul continuă să „curgă”. Întreg versantul nordic al debleului A1 prin Dealul Bucium este fracturat în trei mase enorme de pământ în alunecare, pe o lungime totală de 600m și urcând până aproape de culmea dealului.


Scenariul petrecut în vara lui 2013 în Cehia la Litochovice pe șantierul autostrăzii D8 devine tot mai mult o certitudine la Aciliu, iar CNADNR nici măcar nu se preocupă de problemă, ba chiar intenționează să permită șoferilor să utilizeze acest tronson în mai puțin de două luni. Or, la Aciliu vorbim de o masă în alunecare de cel puțin trei ori mai mare decât a fost cea care a alunecat în Cehia!


Încercarea din vara trecută de a stabiliza solul cu un strat de geotextil se dovedește a fi, așa cum era și de așteptat, o neinspirată abordare amatorească, fără nici o legătură cu ceea ce se așteaptă de la o companie responsabilă și de la niște constructori competenți. În fapt tot ceea ce au reușit Impregillo și CNANDR cu respectiva cârpeală a fost ca involuntar să marcheze mult mai bine fracturile din versant, acolo unde geotextilul așezat inițial pe sol a rămas acum suspendat în aer deasupra fracturilor. Cu alte cuvinte, cele două companii au reușit astfel să marcheze cu succes conturul maselor de sol care alunecă.



Valurile de pământ rezultate sunt deopotrivă spectaculoase, dar și o perspectivă cumplită. Pe aici vor circula autoturisme în mai puțin de două luni?!




O adevarată „glumă” sinistră s-au dovedit și șanțurile de scurgere ale apei pluviale despre care Narcis Neaga și Ioan Rus ne asigurau că vor prelua apa pluvială înainte ca aceasta să se infiltreze în sol și să activeze alunecările de teren. Nu doar că solul este îmbibat cu apă, așa cum se vede în fotografii și în filmare, dar șanțurile propriu-zise au fost fie rupte de deal, fie au fost acoperite de valurile de pământ în alunecare.





Cât despre soluția aplicării de drenuri adânci în deal, care să preia inclusiv apa infiltrată în sol și să o extragă spre șanțurile colectoare, Dealul Bucium și-a spus punctul de vedere. Amatorismul Impregillo este înfiorător…


Evident că acele mașini minune de decolmatare despre care s-a vorbit la inaugurare și mai apoi pe parcursul anului 2015, cele care aveau să stea permanent la Aciliu și să intervină prompt la nevoie, nu sunt de găsit nicăieri. Pentru că de fapt ele n-au existat niciodată. Iar versanții de deal sunt brăzdați de șiroiri, apa băltind în voie.

Iar ca lucrurile să fie clare, inclusiv lucrările de consolidare și reconstrucție efectuate în decembrie 2015 pe versantul drept al debleului au fost deja afectate de noi alunecări. La doar jumătate de an de la realizare, noul șanț de scurgere a apei de lângă autostradă este deja acoperit de pământ. În fapt alunecările de pe cei doi versanți ai debleului au vârfurile fronturilor față în față, indicând clar punctul cel mai probabil de a fi primul acoperit de pământul care alunecă de pe deal.


Fotografiile și filmările realizate de colegii mei sunt atât de elocvente, încât aproape nu mai este nimic de adăugat. Soluția tehnică în debleul Aciliu, dacă scoatem din calcul relocarea întregului traseu al autostrăzii A1 dintre Sibiu și Cunța, este realizarea unor tunele artificiale de minim 600m pe fiecare fir al autostrăzii, așezate însă pe coloane de beton forate pînă în stânca din adâncime, urmată de acoperirea tunelelor cu pământul excavat inutil, tocmai pentru a reface cât mai mult din curba naturală a dealului și a reduce astfel alunecările induse de excavații.

Politicienii de toate culorile ar face bine să înțeleagă că Dealul Bucium nu este interesat de alegerile parlamentare din această toamnă, așa cum n-a fost deloc interesat de cele prezidențiale din 2014. Și mai mult, nici nu primește șpagă. Dealul Bucium este interesat doar de gravitație și de legile fizicii. Prin urmare, Dealul Bucium va continua să alunece cu fiecare ploaie și cu fiecare ninsoare până când va înghiți cu totul autostrada A1, cu sau fără oameni îngropați de vii cu tot. Iar cel mai probabil acest eveniment nu se va produce lent, ci printr-o alunecare finală catastrofală, activată de un episod de precipitații abundente. Judecând după evoluția vizibilă din ultimul an este foarte probabil ca acest eveniment să se producă în următorul sezon toamnă-iarnă. Adică în următoarea jumătate de an.

Prin urmare tot ce ne mai rămâne nouă este să facem un ultim apel la rațiunea primului ministru și a ministrului Transporturilor: Domnule Cioloș, Domnule Bușe, nu vă jucați cu viața oamenilor! Nu redeschideți sub nici o formă A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 în această toamnă! Cereți și lăsați specialiștii să gândească soluții tehnice adecvate pe întreg lotul. Nu există nici soluții ieftine, nici soluții rapide pentru acest tronson de autostradă. Costurile de reconstrucție vor fi de ordinul zecilor de milioane de EUR, dar răul a fost deja făcut și nu mai există cale de întoarcere. Va trebui să plătim acele costuri, căci dacă soluțiile tehnice finale nu vor fi pe măsura problemelor, atunci la Aciliu nu vom avea o autostradă, ci o ruletă rusească. Decizia vă aparține.

Le mulțumesc pentru întregul efort de documentare și realizare a reportajului foto/video colegilor mei Paul Dorneanu, Petruț Popovici, Mihai David și Marc Rentia.

Adăugam și o cronologie a acestui nefericit ping-pong pe care l-am făcut cu CNADNR pe acest subiect în ultimii doi ani de zile:

7 octombrie 2014 – În cadrul dezbaterii pentru Master Planul General de Transport, îi adresez Directorului General CNADNR de atunci, Narcis Neaga, o întrebare despre cât de sigură poate fi în exploatare A1 Orăștie – Sibiu Lot 3, mai ales la traversarea Dealului Bucium (Aciliu), în condițiile în care soluțiile tehnice oricum greșite nu erau nici măcar finalizate, iar inaugurarea era prevăzută la acea dată peste doar o lună. Îi menționez atunci și alunecarea catastrofală de la Litochovice din Cehia, petrecută cu doar un an în urmă în condiții similare celor de la Aciliu. După ce anterior ne aucuzase pe noi, cei de la ASCORO, că suntem în sală pentru a dezinforma, Narcis Neaga îmi răspunde public că „specialiștii au calculat potopul la Aciliu” și că nu se pune problema de nesiguranță în exploatare.

14 noiembrie 2014 – Cu doar două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, deși nefinalizat, A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 se inaugurează în prezența Primului Ministru Victor Ponta, candidat la alegerile prezidențiale de atunci, a Ministrului Transporturilor Ioan Rus și a Directorului CNADNR Narcis Neaga. Premierul Victor Ponta îi spune public Ministrului Transporturilor Ioan Rus: „Haideți domnule Ministru să le arătam lucrul bine făcut” (astăzi Victor Ponta se laudă cu performanțele sale în construcția de autostrăzi). Înainte de turul inaugural pe autostradă, Ioan Rus explică faptul că în Dealul Bucium (Aciliu) nu există pericole de alunecări, că soluția șanțurilor de drenare a apei pluviale este suficientă și că oricum, în zonă va fi permanent prezentă o echipă CNANDR cu utilaje speciale care vor acționa imediat pentru decolmatarea șanțurilor de dren ori de câte ori va fi nevoie.

14 noiembrie 2014 – În aceeași zi a inaugurării tronsonului, în articolul A1 Orăștie – Sibiu Lot 3: cronica unei catastrofe anunțate explic ce, de ce, unde și în ce condiții va ceda la respectivul tronson de autostradă și detaliez și perspectiva unei catastrofe naturale în zonă asemeni celei de la Litochovice (Cehia). De asemenea pun la îndoială soluția tehnică a drenării apelor pluviale în Dealul Bucium, atât pentru că soluția nu e adecvată problemei, cât și pentru faptul că proasta mentenanță este de notorietate la CNADNR. Pe scurt, concluzionez că tronsonul este complet nesigur în exploatare.

21 noiembrie 2014 – La kilometrul 276 (kilometrul tehnic 60 al tronsonului) pe firul Orăștie – Sibiu al autostrăzii se dezvoltă o fisură longitudinală specifică scufundării cu deplasare de terasament. Este vorba despre exact una dintre zonele problemă pe care le indicasem în articolul din 14 noiembrie. CNADNR emite un comunicat în care susține că fisura este un defect minor de suprafață, a cărui remediere este oricum în sarcina constructorului, dar admite pentru prima dată că deschiderea traficului s-a făcut fără efectuarea recepției lucrării.

decembrie 2014 – iunie 2015 – Fisura de la kilometrul 276 captează atenția media, fiind în mod repetat reparată, dar reapărând de fiecare dată, ceea ce face tot mai evident faptul că problema este de fapt una majoră de terasament. Presiunea media duce la escaladarea unui conflict între constructorul italian Impregillo și CNADNR, care își pasează reciproc responsabilitatea pentru apariția și remedierea fisurii. Din păcate acest război concentrează întreaga atenție publică și media, celelalte probleme mult mai grave ale tronsonului rămânând în plan secund.

11 iulie 2015 – Ziua inaugurării tronsonului de graniță al A1 Nădlac – Arad Lot 1. În sfârșit România va fi conectată la rețeaua europeană de autostrăzi, însă în drum spre evenimentul de la Nădlac, la Viaductul Aciliu sesizez cu colegul Paul Dorneanu că pereul culeei 1 (placa de beton de sub capătul de pod dinspre Orăștie) este surpată, ceea ce relevă un defect major al structurii viaductului. La întoarcerea spre București analizăm situația în teren și realizăm un amplu fotoreportaj de documenatre.

15 iulie 2015 – Pe baza fotoreportajului realizat în 11 iulie în articolul Pericol iminent! Autostrada Sibiu-Orăştie a plecat la vale! tragem un semnal de alarmă și cerem public închiderea circulației pe acest tronson de autostradă, aflat în pericol de prăbușire iminentă. Ulterior, ample anchete realizate de presa care a preluat subiectul scot la iveală documente care atestă grave neglijențe în gestionarea acestui proiect de către CNADNR și ignorarea cu bună știință a procedurilor de recepție și a semnalelor de alarmă trase de specialiștii dinăuntrul și din afara companiei, despre pericolul pe care îl reprezintă acest tronson pentru viața celor care îl utilizează.

27 iulie 2015 – CNADNR emite în sfârșit un comunicat oficial despre problemele A1 Orăștie – Sibiu Lot 3, dar continuă să nege gravitatea lor. Comunicatul este însă plin de afirmații neadevărate: Să lămurim CNADNR cu documente CNADNR

3 septembrie 2015 – După o lună și jumătate în care a negat evidența, CNADNR se vede nevoită să decidă închiderea tronsonului A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 cu începere din 7 septembrie 2015, însă din nou se referă doar la refacerea terasamentului în zona fisurii de la kilometrul 276 și afirmă că închiderea va fi pe o perioadă de doar 29 de zile.

7 septembrie 2015 – Se închide A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 și în articolul Autostrada nouă. 9 luni explic faptul că este este exclus ca închiderea să fie de doar 29 de zile și că din contră vorbim de o închidere de cel puțin șase luni, dar mai degrabă de 1-2 ani.

septembrie – octombrie 2015 – Se excavează complet cei 300m cu probleme de la kilometrul 276 și tronsonul respectiv își capătă renumele de „autostrada demolată”. Cele 29 de zile anunțate inițial sunt în mod firesc depășite, reconstrucția fiind tehnic imposibilă într-un termen atât de scurt.

31 decembrie 2015 – Sunt deja 115 zile de când tronsonul A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 a fost închis și astfel, grație și non-construcției de autostrăzi, România reușește „performanța” unică în istorie de a avea la finalul lui 2015 mai puțini kilometri de autostradă în exploatare decât a avut la începutul anului, regresul fiind de 10 km.

ianuarie 2016 – Ministrul Transporturilor Dan Costescu afirmă că lucrările la reconstrucția „autostrăzii demolate” vor fi realizate de CNADNR în regie proprie începând cu luna aprilie 2016 și că vor fi finalizate până în septembrie același an. Se face completă abstracție de faptul că CNANDR nu are nici utilajele, nici personalul calificat necesar pentru această lucrare, dar mai grav continuă să se facă referire exclusiv la fisura de la kilometrul 276, ignorându-se cu desăvârșire restul problemelor mult mai grave ale tronsonului, respectiv cele de la Viaductul Aciliu și din Debleul din Dealul Bucium (Aciliu).

14 iulie 2016 – Noul ministru al Transporturilor Sorin Bușe vizitează doar șantierul secțiunii demolate și reiterează termenul de redeschidere din septembrie 2016.

21 iulie 2016 – ASCORO realizează o nouă filmare în zona debleului din Dealul Bucium (Aciliu) și constată că previziunile privind riscul de alunecare catastrofală a versanților debleului sunt pe deplin întemeiate. Dealul Bucium alunecă și va acoperi în curând autostrada A1.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Este, se pare, singurul studiu tehnic publicat pe republica.ro. Deoarece nu sunt inginer, nu pot comenta, dat autorul pare a face parte din tagmă sau, în orice caz, a folosit materiale tehnice. Pot spune doar că tocmai am trecut pe acolo. Anul trecut, m-am bucurat că am traversat zona Sibiu-Alba Iulia într-un timp record. Azi, după ce am fost deviați, ghinion #2: un TIR s-a prăbușit pe o casă într-o curbă. Am parcurs 35 km în 90 de minute. Sincer, nu pricep de ce trebuie să ne facă străinii autostrăzi proaste cînd inginerii români le pot construi mai bine. Nu am idei preconcepute privind etnicitatea inginerilor constructori.
    • Like 0
  • check icon
    Din pacate s-a aprobat (la UE) cel mai ieftin proiect pt ca finantarea este integral europeana ! Daca guvernele succesive nu s-ar fi zgarcit sa aloce bani suplimentari de la buget pt realizarea unor tuneluri in zona (cum am inteles ca ar fi cerut si italienii in disperare de cauza) problema ar fi fost rezolvata ! Acum ramane ca statul sa se tiganeasca ani buni de aici incolo cu italienii care nu si-au facut constiincios studiile geo , rezultand proiectul lor mai ieftin si castigator prin pret ! Dar pana la urma e bine si cu viteza mai redusa decat deloc ! Noi suntem inca prea saraci pt lucruri de cea mai buna calitate ! Si UE ne trateaza cu proiecte ieftine si alocari cat mai mici dar si noi suntem experti in autodenigrare ! La acest din urma capitol cred suntem chiar campioni europeni fara drept de apel si posibil chiar campioni mondiali !
    • Like 0
  • Mihai Alexandru Crăciun, sincer acuma, a-ti astepta ca ministrul sa ajunga persoana ce detine postul in ac moment sau publicarea articolului a asteptat un anume moment ? politic banuiesc. noi ceilalti stim aceste lucruri inainte sa inceapa constructia autostrazii, fara alta analiza decat vizuala si mintala a zonei, cauta postarea semnata Serin Jura :). deci, or fi romanii prosti ca va aleg la conducerea tarii pe voi copiii securistilor din anii '80, dar nu depasiti masura !
    • Like 0
  • cred ca : Mihai Alexandru Crăciun, doriti sa aruncati cu pietre in directia gresita ! Mihai Alexandru Crăciun, daca doriti cu adevarat sa faceti ceva va rog sa porniti o actiune in justitie contra proiectantului, constructorului si respondentilor politici care au actionat in favoarea alegerii acestui traseu. altfel nu sunteti decat un mercenar in slujba hotilor si doriti sa creati o dezinformare la un nivel care sa inlature evidentele. postez ca inginer in constructii nu ca mancator de rahat la usa unui partid.
    • Like 0
  • Casargoz check icon
    Excelent documentat.
    Dar..
    Mai binele este dusmanul binelui.
    Intre o autostrada perfecta pe hartie si una proasta circulabila cu 60km/h eu o prefer pe ultima.
    Prefer un sistem de semnalizare a pericolului cand o iau dealurile la vale, si mii si miloane de reparatii pe banii constructorului pana la faliment.
    Parca legea constructiilor prevedea si o durata de viata a constructiei ( nu a carosabilului) si exista si dosare penale pentru incslcarea legii. Parca...
    • Like 0
    • @ Casargoz
      Mihai Alexandru Crăciun incearca sa-i salveze pe hoti directionand atentia catre alte institutii si persoane decat cele care au "realizat" acesta "inginerie financiara"
      • Like 0
  • Ionel check icon
    Poate reusesc pana vara viitoare sa termine centura de nord a capitalei care leaga A1 de A2 ...drumul spre mare. Oricum nu inteleg de ce nu proiecteaza de la ainceput intrari si iesiri separate pe autostrazile A1 si A2 ....sa vedeti ce cozi or sa fie....
    • Like 0
  • check icon
    Contrar afirmatiei ca "tot romanul de pricepe si la contructii autostrazi..e.t.c." eu nu ma pricep; Dar pricep cateva lucruri "gospodaresti":
    a. Lucru facut de mantuiala, de amatori in constructii cu amatori de spagi, pe banul public ( a se intelege si al meu)
    b. Asumarea unui proiect- in aceasta tare e doar o vorba: Nu exista nici o penalitate ( si aici- cu cat e mai grav- cu atat solicit ca penalitatile sa fie mai consistente) pentru lucrul asumat si care a iesit prost;
    c. Romanul nu e numai constructor ( si poet si ce mai vreti) ci si foarte tolerant; Aici "Miorita" este cheia de baza in definirea societatii si a mentalitatii;
    d. Constat ( cu inversunata revolta) ca nimic nu se imbunatateste- atata timp cat "merge si asa" si "deh, n-a fost sa fie" sunt cuvinte de baza in vocabularul romanesc;

    Atata timp cat asumarea raspunderii este doar o vorba pe un ecran ( sau la o conferinta) iar romanul, in starea sa mioritica nativa accepta fara cracnire ca s-ar putea sa fie inselat ( dar nu se opune)- lucrurile nu se vor schimba;
    Mi-as dori legi prin care FIECARE nenorocit de ordonator de credite sa fie direct responsabil ( cu casa, cu bunurile FAMILIALE si cu libertatea) pentru deciziile incorecte ( ca sa nu le spun - uneori criminale) pe care le ia;
    Mi-as dori ca, atunci cand se dovedeste ca preferinta pentru un anumit furnizor a fost facuta in detrimentul contribuabililor la buget ( recte noi- astia- care viram banii pentru ca "responsabilii tarii" sa se infrupte din ei) atat furnizorul cat si contractantul lucrarii ( plus cei ce n-au controlat, verificat...e.t.c.) sa infunde puscaria pentru mai mult de 10 ani- fara posibilitatea de a fi eliberat mai devreme;
    Desi este o marca a comunismului pe care-l uraste fiecare celula a organismului meu, mi-as dori ca toti cei vinovati sa faca ceea ce pe vremuri se numea "canal" sau "stuf" sau "inchisoare corectionala la bazele de munca";
    Uite-asa am putea restabili ce e corect si ce e incorect;
    Pe banii mei, daca un constructor imi face dezastru in casa, il dau in judecata; Plus ca nu vede un ban, plus ca-i cer despagubiri si daune interese;
    Vorba americanului" what`s wrong with you, people?"
    • Like 0
  • Mihai, felicitări pentru articol, foarte bine documentat pentru a trage un semnal de alarma. Cazul din Cehia a devenit "caz de studiu" la conferințe de specialitate, inclusiv articole științifice de specialiate; si noi tot nu învățam din greșelile altora.
    Eu sugerez autorităților sa cumpere imaginile din satelit, sa compare diferențele de deplasare,si sa tragă concluziile independent. Remediati cauza nu efectul. Câțiva centrimetri de alunecare pot însemna multe vieții pierdute.
    Cine își asuma riscul?
    • Like 1
    • @ Gabriel Sas
      Cum adica cine? Statul roman! Cum, nu stii? Ei isi asuma orice, orice lege proasta, orice furt, orice contract aiurea. Nu e nimic ce nu isi asuma. Ca doar e simplu sa zica "Ne asumam noi!". Oricum nu raspunde nimeni.
      • Like 1
    • @ Gabriel Sas
      avand in vedere titlul si cuprinsul, eu cred ca articolul are directionare politica ! deci, ar fi de preferat ca felicitarile si masa festiva sa nu depasesca sediul si curtea partidului ca rade lumea de dumneavostra. rade cu lacrimi in 2 randuri, odata pt momentul in care luati in discutie problema (mai stiu cativa care umbla dupa unguri ca acum au aflat cine ia taiat capul lui mihai viteaza) si apoi pentru directia in care va indreptati (adica padurile sunt taiate de cei care se opun mineriadelor, adica minierii foloseu in scop educational cozi de lopata din lemn). oamenii normali, constructori sau soferi, stim aceste lucruri inainte sa inceapa constructia autostrazii, fara alta analiza decat vizuala si mintala a zonei, cauta postarea semnata Serin Jura :)
      • Like 0
  • Riscul ca autostradă să NU se deschidă e mai mare decât riscul ca autostrada să se deschidă!
    În fiecare săptămână sunt accidente grave acolo. În momentul ăsta este un accident inde o femeie gravidă este incarcerata. O fi bine să rămână închisă?
    • Like 0
  • Nu tin partea celor de la min. Transporturilor sau CNADNR, dar articolul ne arata din nou ca toti romanii se pricep cel mai bine la constructii , fotbal si politica.
    Cauzele fenomenelor care afecteaza respectivul tronson de autostrada pot fi determinate printr-o expertiza tehnica care are la baza studii geotehnice, de risc natural precum si ridicari topografice specifice.
    Sa ne dam cu parerea e usor, fara a avea toate datele problemei.
    iar daca tot de dam cu parerea: multe din degradarile prezentate prin fotomonaj nu releva probleme structurale - de stabilitate a versantului ci releva mai degraba o drenare insuficienta a masivelor de pamant urmarile fiind fenomenul de insiroire/eroziune, locala. Ar trebui sa ne indreptam atentia spre modul de receptionare a acestor lucrari si hotararea deciziei de a o lua in folosinta cu neconformitatile constatate.
    • Like 1
    • @ Branc Dumitru
      raimond check icon
      Pai daca tot romanu' se pricepe la constructii (?? eu credeam ca romanu' e poet) uite si parerea mea: drenare insuficienta? bineinteles, dar pentru o drenare suficienta mi-e ca e trebuie sa razi dealu' ala cu totul... Articolul da si o solutie tehnica, o fi buna, sau nu, nu stiu. Dar din poze se vede clar ca dealu' a luat-o la vale fix catre autostrada, iar toate "solutiile" tehnice implementate, vezi drenaje si textilele alea, sunt de rasu' curcilor.
      • Like 0
    • @ Branc Dumitru
      De 30 de ani am făcut drumul Orăștie Sibiu, și în zona cu pricina șoseaua națională a avut probleme peste probleme. A fost mereu cu denivelări accentuate, era reparată și, imediat, apăreau alte denivelări. În urmă cu câțiva ani au ”injectat” în șosea câțiva stâlpi de beton armat, n-a rezolvat problema. Era clar că și autostrada va avea probleme, numai cine avea interes să nu gândească nu și-ar fi dat seama de asta. Dar, dacă în România e nevoie de expertiză tehnică pentru a spune câte picioare au patrupedele, ceea ce spuneți e perfect.
      • Like 0
    • @ Serin Jura
      eu chiar m-am mirat cand am vazut zona in care se contruia si am pus pariu cu sotia mea ca autostrada va "pleca" la fel ca soseaua ... am castigat o sticla de turt :) dar am pierdut mult mai mult :(
      • Like 0


Îți recomandăm

Bursa BT Roberto Marzanati la Executive MBA University of Hull

Competiția la Executive MBA University of Hull din Cluj-Napoca, program acreditat internațional, este deschisă celor care doresc să facă un pas înainte în dezvoltarea profesională şi personală, indiferent de domeniul în care lucrează, public sau privat. Candidații trebuie să aibă cel puțin 3 ani experiență în management după terminarea studiilor şi să cunoască limba engleză la nivel avansat.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Allkimik

În urmă cu 12 ani, a plecat în India, în vacanță, cu un aparat digital scump și un altul ieftin, pe film, cu care a făcut poze mai mult seara, fără să aibă nicio așteptare de la ele. Când le-a developat la un atelier, a rămas surprins de profunzimea imaginilor și, ținând în mână diapozitivele, a avut revelația prezenței fizice a fotografiei.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult