Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Dragi români, iată de ce nu vă vrea Olanda în Schengen: degeaba aveți tehnologie de ultimă oră la frontieră dacă funcționarii iau mită

În plină criză a refugiaților, britanicii - nu sunt în Schengen - au votat Brexitul de frica pierderii propriei identități și a pierderii jobului în favoarea unui imigrant. Sloganul foarte atrăgător „Take back control” a adăugat un sos de eroism la niște sentimente profund negative. 

Același slogan apare ca o idee bună pentru din ce în ce mai mulți olandezi, conaționalii mei. Întreprinderile se întreabă de ce la bugetul comunitar plătim mai mult decât primim, unii intelectuali întreabă de ce trebuie să acceptăm regulile birocraților leneși și prea bine plătiți din Bruxelles, iar cei care se află într-o poziție socială nefavorizată se întreabă de ce UE ne trimite așa de mulți imigranți.

Motivele pentru care UE este un lucru bun sunt mai greu de explicat (notă personală: sunt un eurofil convins, deși nu îmi doresc neapărat un suprastat european începând de mâine).

Liderul anti-UE din Olanda este Geert Wilders, un demagog oportunist, declarat anti-islam, și șeful unui partid foarte influent. Fapt divers: E căsătorit cu o unguroaică. Vorbește zilnic despre banii risipiți de Bruxelles, intuind corect că acest mesaj este muzică dulce pentru fanii lui. A militat și pentru reintroducerea controalelor la graniță. Nu cred că se va organiza în Olanda un referendum pentru părăsirea UE, nu pe termen scurt. Dar dacă s-ar organiza, rezultatul n-ar fi ușor de prezis.

La români, pasiunea pentru Schengen pare să se diminueze. Ideea că, pe lângă turiști, și teroriștii se pot plimba liber prin Europa, inclusiv pentru a pune o bombă la stația Universitate, poate fi neliniștitoare. Pentru că și asta e Schengen. Fără pașaport la ieșire, dar nici la intrare nu se mai controlează.

Și în alte țări europene se întărește mișcarea anti-uniune. Liderii de opinie anti-UE vorbesc despre birocrația și regulile impuse ca fiind problemele principale, dar adevăratul motiv este libertatea de circulație a persoanelor. La fel cum Wilders se agită împotriva polonezilor, care câștigă - în mare majoritate - un ban cinstit la firme olandeze și cu care acele firme fac profit, așa se agită Nigel Farage împotriva românilor veniți în Anglia. Libertatea circulației mărfurilor, serviciilor și capitalurilor nu deranjează pe nimeni. Dar să nu vină tot felul de străini (ca subsemnatul) în țara ta, ocupând un job care putea fi al tău, ocupând un loc de parcare care putea fi al tău, apelând la servicii sociale de care ai vrea să profiți tu. Libertatea de circulație și de ședere a persoanelor în interiorul UE nu este absolută, nici pe departe. Dar ideea deranjează.

În spiritul celor patru libertăți și pentru motive practice de economisire, un grup de țări a decis în 1985 să renunțe la controalele la frontiere, enervante pentru turiști și costisitoare pentru transportatori. Acest grup a devenit tot mai mare cu odată cu lărgirea UE, noile state membre fiind incluse și ele în Acordul Schengen, după o anumită perioadă. Nu același lucru s-a întâmplat în cazul țărilor care au aderat în 2007. România, în ciuda instalării unor mijloace tehnice de ultimă generație, conform planului convenit, n-a fost acceptată în club. Parțial simbolic, pentru că românii au totuși libertatea de circulație, dar ideea contează. Și ideea doare. Olanda a fost țara care s-a opus cel mai mult. Țin minte că președintele Băsescu riposta atunci, invocând o boală misterioasă găsită în florile olandeze, pentru a le opri la graniță. Românii au dreptate dacă sunt supărați, evident. 

Dacă stabilești niște condiții împreună, iar candidatul îndeplinește condițiile, nu poți schimba regulile pe parcurs și să nu-l lași să intre. Explicația poziției olandeze ar trebui să fie în felul următor: E adevărat că am stabilit un lucru atunci cu controalele tehnice, dar am fost naivi și ne-am dat seama abia mai târziu că voi aveți mega corupție la vamă și la poliția de frontieră. Am înțeles acum că degeaba ai tehnologie dacă funcționarii iau mită. Credem că e mai rău să ne ținem de un aranjament evident greșit decât să mai amânăm până la curățarea forțelor de frontieră. În opinia mea, românii, în loc să se supere și să refuze lalelele la frontieră, ar fi trebuit să profite de acest impas provocat de olandezi și să ceară contraprestații, de pildă ca granițele externe să fie păzite de Frontex, plătit de UE. În fine.

În ultima vreme părea să existe la multe guverne din statele membre un sentiment pro aderarea României la Schengen. Asta înaintea crizei refugiaților. Acum, unele țări Schengen au reintrodus controalele, închizându-și practic unele frontiere. La români, pasiunea pentru Schengen pare să se diminueze. Ideea că, pe lângă turiști, și teroriștii se pot plimba liber prin Europa, inclusiv pentru a pune o bombă la stația Universitate, poate fi neliniștitoare. Pentru că și asta e Schengen. Fără pașaport la ieșire, dar nici la intrare nu se mai controlează.

Așa că, pe de o parte, avem un sentiment anti-UE în mai multe state membre și renunțarea la granițe deschise. Pe de altă parte, România a vrut mereu să intre în spațiul Schengen. E frustrant: Tocmai când se pregătea posibilitatea pentru ca și România să adere la Schengen, acordul devine un acord erodat. Sau, are loc și aici o schimbare de sentiment? Românii mai vor în Schengen?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E lesne de inteles atata timp cat coruptia persista in romania nu vom intra in schengen dar totusi ma intreb de ce nar pazii frontex granita externa a ue
    • Like 0
  • O tine ti aiurea cu Dunarea. Mai intrebati cat costa pasajul la Portile de Fier si vedem dupa. Cine impiedica, acum, sa duca Dustere pe Dunare si nu rutier? Tranzitul Dunarean e problema. Toti solicita autostrazi pt ca nu merge pe Dunare. Si apoi China nu va tranzita RO. Are alte strategii inclusiv in Nordul inghetat care acum e practicabil si oferit de Rusia. Mult mai scurt.etc. Constanta va fi port zonal cand va fi administrat fara mafie.
    • Like 0
    • @ Ciprian Ionut Popa
      Pentru portul zonal Constanta mai intreaba cat costa ,,pasajul'' pilotul in Bosfor .. si in Dardanelle Mult mai accesibil Rotterdam . Maree aproape zero ,infrastructura,pilotul isi face treaba fara ,,bonus''...
      • Like 0
  • Domnilor cea mai buna varianta ar fi la frontierele externe al spatiului schengen sa opereze frontex si cu asta basta si atunci nu cred ca s ar mai invoca motive precum coruptia din moment ce mai multe nationalitati pazesc spatiul de libera circulatie numit schengen
    • Like 0
  • Domnule Bouman, chiar daca am studiat la aceeasi universitate in Olanda trebuie sa spun ca nu sunt de acord cu dvs. Puteti sa-mi explicati de ce trebuie sa vina UE si Olanda in speta sa decida ei libera circulatie a cetatenilor UE? De asemenea de ce exista membri UE cu drepturi depline si membri mai putini "deplini" gen Romania, Bulgaria. De ce trebuie noi ca romani sa ne zica UE si Olanda, cum putem trece podul de la Giurgiu, cu buletinul cu pasaportul cand de o parte si de alta e spatiu european. De ce timp de 6 ani Olanda nu a dat dreptul de munca romanilor ca orice cetean european si mereu au fost puse conditii. De ce Olanda nu a votat pentru ca Romania sa nu intre in UE? Olanda nu vrea sa lase Romania in Schengen pentru a-si arata dreptul de super putere, asa cum face Franta si Germania in UE. Mai lasati-ne cu teoria asta ieftina, ca Olanda ar avea motive intemeiate sa nu ne primeasca.
    • Like 0
  • Olanda nu ne vrea în spațiul Schengen pentru că nu dorește/se teme/ îi este frică de portul Consanța: în momentul în care ar exista o legătură directă între estul și vestul României pe autostradă și pe apă, adio Rotterdam. Toate mărfurile din canalul Suez ar tranzita prin Constanța spre vest, pe Dunăre sau autostradă.
    • Like 4
    • @ Octi Octavian
      Ce spuneti e cel putin hilar! Exista si alte porturi UE, ale unor state Schengen, mai usor de accesat decat portul Constanta si mai aproape de Europa vestica, decat e Constanta.
      • Like 1
    • @ Octi Octavian
      Trecand prin doua stramtori si ajungand in curul Europei ..Navele venite de unde mai precis ar putea evita Suez si pe unde ar ajunge la Constanta ???
      • Like 0
    • @ Octi Octavian
      Minunat. Dar pe care autostrada?
      • Like 0
  • E tare amuzant că olandezii se tem de polonezi și britanicii de români, în schimb nici olandezii, nici britanicii nu se tem de musulmanii de pe teritoriul țărilor lor.
    Apropo de penultimul dumneavoastră articol din Republica: faptul că România e acum în diverse organizații cu doi dintre dușmanii ei de moarte din ultimele cîteva sute de ani, adică Ungaria și Turcia, nu înseamnă că românii au uitat ce le-au făcut ungurii și turcii. Si nu de războaie e vorba, ci de stăpînire. Așa ceva nu se uită, chiar dacă acum sîntem impreună în UE sau în NATO. Cum nu se uită nici teroarea de ruși, chiar dacă sîntem în NATO și teoretic Rusia nu ar avea curajul să ne atace, iar dacă ne-ar ataca, ne-ar apăra NATO. Am văzut că în anumite articole vă includeți și pe dumneavoastră în rîndul românilor sau măcar al celor apropiați de români. Faceți efortul să înțelegeți ura și teama noastră de unguri, turci și ruși și atunci veți fi mai aproape de noi. Iar pe imigranții/emigranții musulmani nu vrem să-i facem ortodox-europeni (cred că nici pe dumneavoastră nu a încercat nimeni să vă facă astfel), avem numai pretenția să ne respecte regulile culturale.
    • Like 2
    • @
      Ura față de vecinii care te-au stăpînit, care au rupt din teritoriul tău. De exemplu pe sîrbi nu-i urîm că nu avem de ce. Una e să te bați cu x, să duci războaie, și alta e să fii sub stăpînirea lui cîteva sute de ani.
      • Like 2
    • @ Diana Daniela
      Ce descrieti dvs. acolo se cheama xenofobie. Nu toti suferim de ea.
      • Like 0
    • @ Diana Daniela
      Hmmm, ii urati pe turcii de azi pentru ceva ce nu mai fac in prezent, de peste o suta de ani. Cam sensibila sunteti...In schimb azi, cetatenii sarbi de origine romana au inca de furca cu autoritatile sarbe care nu le permit sa faca scoala in limba romana sau alte drepturi pe care le cer, ca minoritate locuitoare in teritoriile sarbesti de mult timp. Asta nu va deranjeaza. Nu zic ca ar fi trebuit sa-i urati si pe sarbi, dar cred ca ati ramas fixata pe niste repere istorice fara prea mare relevanta azi si ca ignorati - probabil din lipsa de informare - care sunt adevaratele probleme.
      • Like 0
  • Nu spun ca nu ai dreptate dar explicatiile date in articol reprezinta suprafata situatiei si sunt de complezenta. Intrarea Romaniei in Schengen inseamna moartea Roterdamului. Se stie asta clar pentru ca intrarea in Europa prin Constanta este mult mai ieftina si mai usoara. Vezi tu pe harta cam cat ocolesc vapoarele ca sa ajunga acolo venind din China, de exemplu... ce e dureros pentru olandezi e ca statul lor ne-ar aproba intrarea in Schengen daca le privatizam lor Constanta. Cu alte cuvinte ii doare la basca de miile de olandezi care vor deveni someri in Roterdam cat timp niste baieti destepti din Olanda se conecteaza la teava de venituri in Romania. Desigur, in virtutea prietenie traditionale la hotii la nivrl inalt se va gasi de fiecare data un alt stat care sa ne blocheze dar nodul gordian e asta.
    • Like 3
    • @ Cristian Irimia
      am fost pe langa portul din Rotherdam (nu am vizitat tot portul desi e vizitabil pe barca, tur de 2 ore) si pot sa zic ca e peste 10 de ori mai mare decat al Constantei, realmente e imens si nu doar ca suprafata cat si la inaltimea macaralelor, la adancimea apei (e port la ocean pe un estuar de 1km largime, daca nu mai mult) , cale si spatiu de depozitare, tranzit de milioane de containere etc. Nici 1% de acolo nu poate prelua Constanta. Mitul ca portul e de vina vine din argumentele comuniste cu vai, portul din Constanta este cel mai cel. Singura situatie in care portul Constanta ar deveni o problema ar fi daca l-ar cumpara chinezii (cum au incercat sa cumpere prin Grecia). Dar portul din Rotherdam se dezvolta si adapteaza cum niciun roman nu poate face (si nici macar nu ii fac fata celelalte top 20 porturi din Europa nu pot: cel din Anvers - il vizitai, cel din Hamburg, Amsterdam, Marseille etc.) si preferat pt viteza de operare si utilajele sale! Si de ce nu se dezvolta portul din Constanta? Tot la coruptie ajungem. Ca o comparatie intre Romania si Olanda, in olanda au reparat (pardon inlocuit) un pod de autostrada intr-o noapte, iar in Romania spuneti voi cat dureaza. Asta e distanta intre o treaba olandeza si una romaneasca: MANAGEMENTUL pe care olandezii il au in sange (ok, si zgarcenia :D ).
      • Like 6
    • @ Cristian Irimia
      Cand Rotterdamul va presta servicii la fel de prost pe cat o face portul Constanta, poate, da, atunci ar avea o sansa si portul Constanta sa mai ciupeasca un pic din volumele tranzitate de Rotterdam. Ca portul Constanta sa ajunga din urma handicapul serviciilor prestate, sincer, n-am vreo speranta pentru secolul asta.
      • Like 0
  • Nu corupţia ne ţine la porţile Schengen, domnule Bouman. Olanda îşi ascunde interesele economice, mimând preocupări nobile. Apropo de corupţie, câte dosare de corupţie investighează DNA-ul la plângerea unor cetăţeni olandezi? Câţi cetăţeni olandezi s-au plâns de corupţia din România? Cu nume şi prenume... Câte firme olandeze colaborează cu autorităţile române pe această temă? Eu nu cunosc. Este cineva care ne poate lămuri? Dacă aş fi oficial român, la toate şedinţele JAI în care s-ar vorbi despre corupţia din România, eu i-aş cere olandezului să-mi spună numărul cetăţenilor olandezi care au depus plângeri penale pentru infracţiuni de corupţie la parchetele din România. De asemenea, care sunt firmele olandeze a căror activitate a fost afectată de corupţie. Şi dacă n-ar şti, i-aş spune eu... O dată, de două ori, de tri ori. Estimez că numărul acestora este spre zero. Dar România nu are reprezentanţi adevăraţi. Referitor la Preacinstitul Occident, scandalul EADS s-a oprit atunci când firele duceau spre politicieni şi oameni de afaceri germani. Aşa? Avem scandalul Microsoft fără Microsoft şi americani... Bechtel fără americani... Dar ambasadorul acuză... Domnule Bouman, motivul real pentru care nu intrăm în Schengen este cel pe care l-au spus mai mulţi în comentariile lor: Portul Constanţa. La est de Constanţa se află Asia: CEA MAI MARE PIAŢĂ DIN LUME. Şi Rotterdamul ar deveni o amintire. P.S. Este adevărat faptul că Olanda vrea managementul privat al Portului Constanţa?
    • Like 3
    • @ Constantin
      Coruptia e folosita de fapt de multi oameni de afaceri din vest.
      Uite un caz interesant: "... dând exemplul unui ambasador care ar fi venit la el în birou să intervină în favoarea unui “evazionist notoriu” din ţara lui."
      http://www.evz.ro/gelu-diaconu-acuza-ambasadorul-olandei-de-trafic-de-influenta.html

      • Like 3
    • @ Constantin
      Buna seara,
      Ca sa incep cu ultima intrebare: Nu stiu daca e adevarat, dar asa ar fi modelul olandez. Un port mare e mai bine administrat daca nu se afla direct in mainile unui consiliu local. Parerea mea.
      Si acum despre concurenta intre Constanta si Rotterdam: Interesul portului din Rotterdam pentru cel din Constanta arata ca intr-adevar, teoretic ar putea fi o amenintare. Asta in cazul in care Constanta ar avea posibilitatea de descarcare pentru nave foarte mari (cele mai mari nici nu intra prin Bosporus), ar avea o rapiditate competitiva pentru transferul nava-tren sau nava-camion, ar avea o infrastructura feroviara, fluviala si rutiera adecvata pana la pietele mari, vamesi de reputatie buna samd. Uitati-va putin pe harta Europei de nord-vest, o sa vedeti ca Rotterdamul are probleme mult mai mari cu concurenta. In apropierea directa sunt Hamburg, Bremen, Antwerp, Zeebrugge, Londra, Felixstowe, Zeebrugge si Le Havre. Acestea sunt porturile cu care se lupta Rotterdam de secole. Si nu se lupta cu onoare. Olandezii au tergiversat zeci de ani deblocarea portului de Antwerp, de exemplu. Toate aceste porturi sunt mult mai mari decat Constanta. Nu zic ca nu exista potential in Constanta. Zic doar ca e departe de a fi realizat acest potential.
      Asa ca, frica de concurenta Constantei ca prim motiv pentru rezistenta olandeza la aderarea Romaniei la Schengen mi se pare putin probabila.
      Mai ales pentru ca Olanda e o tara de export. Exportul este un sector de maxima importanta in Olanda. La fel de mare este sectorul de transport rutier si fluvial. Toate firmele care se ocupa de export si de transport au un interes sa aiba acces neingradit in Romania, fara controale la granita. Din acest punct de vedere, ar fi in interesul economic al Olandei sa inceteze imediat cu atitudinea anti-aderarea Romaniei.
      Confirm ca Olanda incearca mereu sa-si apere interesele economice. Dar sustin ca in acest caz, in interesul direct economic ar fi ca Romania sa fie inclusa in Schengen de azi.
      Cred ca motivul e altul. Cum am scris in articolul meu: Frica olandezilor de ce ar putea sa intre in spatiul Schengen (contrabanda, de ex) din cauza unor vamesi corupti, in combinatie cu un sentiment anti-UE si anti-libertate de circulatie de care v-am spus, stimulat de Wilders.
      • Like 4
    • @ Johan Bouman
      Frumos argumentat, domnule Johan Bouman, vă mulțumesc pentru idei și vă mai aștept și cu alte texte, mi-a plăcut să vă citesc!
      • Like 2
    • @ Johan Bouman
      Dacă analizăm pe termen scurt, Portul Constanţa se află în situaţia pe care aţi prezentat-o. Dar Olanda îşi apără interesele şi pe termen lung. Domnule Bouman, România va avea infrastructură de transport adecvată. Cu reputaţia vameşilor avem o problemă, dar s-au făcut progrese remarcabile în lupta împotriva corupţiei. Impresia mea este că aceste progrese nu vor fi recunoscute de Olanda şi se va insista pe...reputaţie. Ştiţi, nemţii au reutaţie bună...dar în EADS au fost mai lacomi decât românii...Înţelegeţi cum este cu reputaţia? Uneori este doar o poreclă de care nu mai poţi scăpa, chiar dacă te-ai schimbat din temelii. Eu de asta mă tem: noi rămânem cu reputaţia de corupţi deşi ne schimbăm, iar alţii păstrează reputaţia de cetăţeni corecţi deşi sunt mai răi decât am fost noi cândva. Reputaţia este un criteriu de evaluare subiectiv. Scandalul EADS ne arată nouă, românilor, că Preacinstitul Occident are putreziciunile lui, dar le ascunde sub preş. Doar români corupţi la puşcărie? Afaceriştii şi politicienii nemţi ce au? Îi doare la reputaţie?
      • Like 4
    • @
      Eşti incredibil :) Ai căutat drumul spre Constanţa (din Asia) pe oceane şi mări? Cei care vorbim despre rivalitatea dintre Constanţa şi Rotterdam ne referim la Noul Drum al mătăsii... Asia Centrală - Marea Caspică - Caucazul de Sud - Marea Neagră - Europa Centrală şi de Vest, tranzitând teritoriul României şi utilizând în primul rând infrastructura fluviului Dunărea... Pe Dunăre se poate naviga până în Germania... Ăsta este cel mai scurt drum din Asia Centrală până la Berlin. Japonia şi China deja se interesează de Portul Constanţa pentru investiţii. Din Georgia, de exemplu, se poate transporta marfa cu feribotul până în Constanţa ( Batumi-Constanţa). Un feribot poate transporta şi 90 de tiruri... Dacă facem autostrăzi şi investim în căile ferate, atunci vor fi mai multe variante de transport, în afară de transportul pe Dunăre. Despre asta era vorba...
      • Like 3
    • @ Constantin
      Am spus Berlin în sensul de Germania, să ne înţelegem. Dunărea nu trece prin Berlin...
      • Like 0
    • @
      “Portul Constanţa şi sectorul logistic sunt printre principalele puncte de interes pentru companiile din Olanda care vor să investească în România”, arată Bernard Wientjes, preşedintele Confederaţiei Patronale Olandeze, într-un interviu acordat HotNews. Asta spun olandezii, Gogule... Tu eşti un român adevărat care nu vede pădurea de copaci. Johan este un olandez adevărat care vede oportunitatea pe termen lung. Din cauza asta suntem la ani lumină de Olanda: nu avem viziune şi suntem conduşi de oameni ca tine. Olandezii sunt conduşi de oameni ca Johan. Îi apreciez sinceritatea. Dacă aş avea de ales un conducător între tine şi Johan, eu l-aş alege pe Johan... El vede dincolo de zare, tu, la 2 metri de vârful opincii. Şi Japonia este interesată de investiţii în Portul Constanţa... Cum îţi explici asta? Olanda şi Japonia au călărit lumea asta sute de ani, noi am fost călăriţi de toţi vecinii.
      • Like 2
    • @ Constantin
      EADS isi continua drumul in justitie, sunteti gresit informat. Microsoft, la fel. Bechtel a prestat altora fara cusur de-a lungul timpului si fara nicio problema in ceea ce priveste pretul. Numai la noi s-a ajuns la un "caz Bechtel" si e extrem de interesant de ce: pentru ca exact aia care trebuiau sa pazeasca sa se faca treaba nu si-au facut-o. Statul roman prin angajatii lui e de vina in "cazul Bechtel", d-aia e si ingropata problema aici si n-o s-o dezgroape nimeni.
      • Like 0
    • @ Johan Bouman
      In sfarsit, un comentariu pertinent. Olandezii au deja structuri pregatite in portul Constanta, in caz ca am intra in Schengen, ar avea numai de castigat. Firmele astea opereaza deja in portul Constanta, cu succes.
      • Like 0
    • @ Constantin
      Dosarul EADS merge mai departe in Germania. Nu stiu ce stiti dvs. despre asta. Mica coruptie este o problema la fel de mare ca marea coruptie, ba, dupa cum se vede in Romania, o problema si mai mare, pentru ca paralizeaza statul si economia pe toate palierele. Cam cum ar fi daca miza s-ar mari? adica, dupa ce intram in Schengen? e mult mai greu sa spui atunci, stop joc, oprim vamile si mai stiu eu ce facem, ca romanii lasa sa intre in UE prin vami toata criminalitatea posibila si fenomenul nu se poate controla in niciun fel.
      • Like 0
  • D-le Bouman,felicitari pentru limba romana si pentru sinceritate!
    • Like 1
  • coruptia din Romania, (incontestabila, de altfel), e doar un pretext, un instrument de santaj. daca Olanda ar fi un exemplu de coruptie scazuta, as mai avea dubii vis a vis de pozitia adoptata de guvernul ei. dar nu-i cazul. pe intrarea Romaniei in Schengen scrie "Constanta". un pret care, in opinia mea, nu merita platit. exact cum n-a meritat pretul platit pentru aderarea la UE.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult