O dronă care emite semnal în munți și o alta care survolează zona de căutare și utilizează fotogrametria și inteligența artificială pentru pentru a surprinde și analiza imagini geolocalizate. Sunt două tehnologii noi pe care Vodafone România le pune, din această săptămână, la dispoziția Salvamont, pentru a ajuta la salvarea vieților oamenilor care se rătăcesc sau se accidentează în munți. O problemă pe care o întâmpină adesea salvatorii montani este aceea că, din cauza pereților înalți de stâncă, victimele accidentelor montane rămân fără semnal, iar localizarea lor devine la fel de dificilă ca înainte de apariția telefoanelor mobile.
„Mă gândeam de acum mulți ani cum am putea să dăm semnal din cer, dar tehnologia nu era încă acolo. Astăzi, tehnologia este suficient de matură și avem o primă versiune funcțională”, a spus, într-o conferință de presă, Cătălin Buliga, Chief Network Officer, Vodafone România și Head of Fixed and Mobile Networks Development and Optimization, Europe Cluster Markets.
Drona e alimentată de la sol și generează semnal pe o rază de 10 kilometri
Soluția care dă semnal de telefonie mobilă din cer a fost dezvoltă de Vodafone România și este compusă dintr-o dronă profesională, dotată cu echipament radio, și un echipament compact la sol, aflat într-o remorcă ce poate fi tractată de un vehicul de mici dimensiuni. Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 kilometri. Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenţă 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește.
Mai mult, dacă persoana căutată utilizează aplicația Salvamont-Vodafone și a activat funcția de localizare prin date mobile înainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmări traseul acesteia pe munte, va putea vedea altitudinea la care se află, dar și câtă baterie mai are la telefon.
„De asemenea, pentru a putea fi alături de Salvamont pe toată perioada acțiunii, ne-am gândit să nu fim limitați de autonomia de zbor a dronei. Astfel am introdus în această soluție tehnologică, o soluție de alimentare de la sol (n.r. un cablu cu o lungime de până la 50 de metri), care permite dronei să stea în aer atâta timp cât avem nevoie, ceea ce ne permite să acoperim zona de interes până ce persoana dispărută va fi salvată”, a declarat Ciprian Zamfirescu, Digital Transformation Manager la Vodafone.
El a adăugat că prototipul a fost testat cu succes, iar soluția va putea fi replicată în perioada următoare.
„Sistemul face identificarea după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane”
În timpul discuțiilor cu Vodafone România, reprezentanții Salvamont au spus că mai multe drone le-ar fi de ajutor în operațiunile de salvare. Astfel a apărut ideea unei a doua drone, dotate cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune, care fotografiază zona de căutare și trimite apoi imaginile spre analiză către un program de inteligență artificială dezvoltat în Polonia. „Astfel, în doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare. Fotografiile sunt transmise după descărcare, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate. În centrul de analiză conectat la rețeaua GigaNetwork FIBRĂ, datele sunt analizate și procesate în câteva minute (aprox. 100 fotografii în 2 minute) prin intermediul programului de detecție automată cu inteligență artificială SARUAV. Sistemul face identificarea după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiză trimite salvamontiștilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate”, se arată într-un comunicat al companie.
Potrivit Salvamont și Vodafone România, cele două tehnologii ajută împreună la maximizarea șanselor de a găsi o persoană accidentată pe munte.
„Proiectul lansat astăzi demonstrează încă o dată că tehnologia și spiritul uman, aduse împreună, pot avea un impact uriaș. Când vorbim de salvarea de vieți omenești, tehnologia poate fi factorul decisiv în intervenţiile în care timpul de căutare este esențial. Sprijinind Salvamont cu aceste două soluții digitale, una dintre ele dezvoltată de la zero în cadrul echipei de tehnologie din Vodafone, ne consolidăm rolul de partener de tehnologie pe care ni l-am asumat și reconfirmăm fiabilitatea rețelelor noastre GigaNetwork FIBRĂ și GigaNetwork 5G pe care se bazează centrele de comandă Salvamont. Pentru noi, faptul că salvatorii montani contează pe rețelele noastre clipă de clipă în misiuni în care nu de puține ori își pun propria viață în pericol în încercarea de a salva alte vieți este cea mai importantă recunoaștere a fiabilităţii şi performanţei reţelelor noastre”, crede Cătălin Buliga.
„Practic mărim capacitatea de căutare de aproape 10 ori”
Șeful Salvamont, Sabin Cornoiu, spune că în primă fază este nevoie de 4-5 sisteme în zone în care există probleme de semnal - zonele de sud ale Carpaților, Făgăraș, Retezat, Maramureș. Soluțiile lansate joi cresc semnificativ capacitatea de căutare a salvatorilor montani, susține el.
„De la an la an, numărul acțiunilor de salvare crește cu 30 – 40%. Doar anul trecut, am avut peste 7.000 de misiuni și mai mult de 8.500 de persoane salvate. În astfel de intervenții, timpul este cel mai important element. Avem o resursă umană bine pregătită, dar sunt situații în care e nevoie de mai mult. Folosind soluțiile lansate astăzi și având și un centru de comandă dotat cu tehnologie de ultimă generație conectat la rețeaua de fibră optică a Vodafone, practic mărim capacitatea de căutare de aproape 10 ori, ceea ce înseamnă mai multe vieți salvate, dar și un timp de intervenție, riscuri și efort considerabil reduse pentru salvatorii montani. Am avut alături în acest proiect Vodafone, în calitate de partener de tehnologie, și Consiliul Județean Gorj”, a afirmat Sabin Cornoiu
Rebranding: Supernet devine Vodafone GigaNetwork
Joi. compania Vodafone România a anunțat și o mișcare de rebranding.
„Am ales acest moment pentru a anunța tranziția de la Supernet la Vodafone GigaNetwork în contextul evoluției noastre firești spre o companie de tehnologie, al rolului asumat de jucător convergent și ca urmare a investiților constante în rețelele noastre. Consolidarea și extinderea parteneriatului cu Salvamont confirmă fiabilitatea rețelei noastre pe care salvatorii montani se bazează în momente cheie în misiunile lor. Dacă Salvamont contează pe fiabilitatea rețelelor noastre pentru a salva vieți, noi toți ne putem baza pe rețelele mobilă și fixă ale Vodafone. Nu în ultimul rând, rebrandingul vine și în contextul unei duble recunoașteri din partea auditorului independent german umlaut - pentru rețeaua mobilă care a obținut certificarea ‘Best in test’ și pentru ‘cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România’”, a declarat Nedim Baytorun, Consumer Business Director, Vodafone România.
Rețeaua Vodafone GigaNetwork mobilă a fost certificată „Best in test” în martie 2022 de către auditorul german umlaut. Rețeaua a obținut „un punctaj total record al ultimilor șase ani în evaluările umlaut, de 922 de puncte, la o diferență de 25 de puncte de următorul operator clasat. Astfel, rețeaua de comunicații mobile GigaNetwork a Vodafone s-a remarcat ca fiind cea mai bună rețea de voce și date mobile la nivel național, obținând cel mai mare punctaj total, cel mai mare punctaj pentru serviciile de voce mobilă, cel mai mare punctaj pentru serviciile de date mobile, cel mai mare punctaj pentru zonele urbane și cel mai mare punctaj pentru fiabilitatea rețelelor mobile. În ceea ce privește rețeaua Vodafone GigaNetwork FIBRĂ, aceasta a fost deja certificată de același auditor german, în luna august 2021, pentru cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România, fiind prima astfel de certificare conferită de auditorul umlaut unui operator de rețea de internet fix din țara noastră”, a transmis compania într-un comunicat.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.